Induktionskomfur
Fra : Aksel Petersen

Dato : 29-01-05 11:55

Jeg ved ikke, om efterfølgende hører under denne gruppe eller, om det
skulle have været under "Hus og Have". Hvis det er forkert anbragt - så
undskyld!

Vores komfur - Vølund 651 - giver ikke varme nok. Den kraftigste alm.
kogeplade forbruger 1,7 kw. og kombinationspladen forbruger ialt 2,8kw.
Det kan være tilstrækkeligt til at koge kartofler og stege frikadeller,
men større opgaver tager en frygtelig tid, og vokken kan slet ikke
anvendes. Det har igennem flere år irriteret os meget, og nu er vores
tålmodighed ved at være slut. Vi påtænker anskaffelse af et
induktionskomfur, og vi har gjort visse forstudier vedr. fordele og
ulemper.

Vi vil imidlertid gerne høre erfaringer fra folk, der selv har et sådant
komfur. Vi vil jo gerne være sikre på, at nytteeffekten hos det nye
virkelig er betydeligt højere end hos det gamle. Een ting er,hvad man
skriver i en brochure, men svarer det nu også til virkeligheden?

Gode råd fra erfarne induktionskomfur-brugere modtages med tak.

Aksel

Fra : zillyink

Dato : 29-01-05 12:15

Aksel Petersen wrote:
> Gode råd fra erfarne induktionskomfur-brugere modtages med tak.

Hej Aksel

Jeg er den lykkelige ejer af en induktionsplade og kom fra
fastplader og kan idag ikke se hvordan jeg kunne undvære
induktion. Det eneste der kunne være alternativ er gas, men vi
har ikke naturgas hvor jeg bor.

Induktionszonerne er lynhurtige og det eneste der kan være
"irriterende" er kliklydende når man kører med lille effekt,
desuden står blæseren og kører et par minutter efter brug for at
flytte varme.

Vi har købt et bredt komfur (90 cm) og anbefaler på det
kraftigste andre at gøre det samme, hvis det er muligt i
opsætningen. Rent økonomisk er merudgiften lille, men
brugsværdien enormt højere.

Vær opmærksom på at få en 360 Volt´er da de fleste
induktionsplader, som jeg har forstået det, ikke kan køre på max
på alle plader hvis de kører 220 V., hvilket er tilfældet her.
Det skal så nævnes at vi ikke finder det som det store problem i
hverdagen, men det er da sket et par gange at vi har måttet
prioritere kogeriet.

Grib du bare til læderet, du (I) vil ikke fortryde det et sekund.
--
Hilsen

Zillyink
Slet: *getlost*

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-01-05 12:22

"zillyink" <zillyink@getlosthotmail.com> skrev i en meddelelse

> Induktionszonerne er lynhurtige og det eneste der kan være
> "irriterende" er kliklydende når man kører med lille effekt,

Mit laver ingen kliklyde på nogen effekt.

> desuden står blæseren og kører et par minutter efter brug for at
> flytte varme.

Hvilket er drønirriterende! Jeg har dog - langt om længe - lært, at man skal
tage de varme gryder/pander helt væk fra pladerne, så går det langt
hurtigere med at få kølet ned.

> Vi har købt et bredt komfur (90 cm) og anbefaler på det
> kraftigste andre at gøre det samme, hvis det er muligt i
> opsætningen. Rent økonomisk er merudgiften lille, men
> brugsværdien enormt højere.

Det samme her. Og det er helt vidunderligt at have plads til to store
gryder/pander ved siden af hinanden.

> Vær opmærksom på at få en 360 Volt´er da de fleste
> induktionsplader, som jeg har forstået det, ikke kan køre på max
> på alle plader hvis de kører 220 V.,

På mit komfur er der to såkaldte powerstufe-funktioner til to af pladerne -
henholdsvis 2400 W og 3000 w

De skruer så meget op for effekten, at den er på 150% af det normale. Der
ikke er problemer med at få drøn på en wok (bruger en støbejernswok)
Funktionen kan vist kun bruges, når de to øvrige plader ikke er i brug. Det
opdager jeg imidlertid først nu, hvor jeg læser det i vejledningen. Har med
andre ord ikke haft brug for at gøre det.

Jeg bruger i øvrigt en Siemens EH 78754 (eller måske det er EH 78754 EU)

Mvh. Lisbeth

Fra : zillyink

Dato : 29-01-05 17:16

zillyink wrote:
> [...]

Husk at dine potter og pander skal være magnetiske, ellers venter
der en betydelig merudgift.
--
Hilsen

Zillyink
Slet: *getlost*

Fra : Christian

Dato : 29-01-05 22:45

Hej Aksel,

Jeg brugte i en del år induktionskomfur og det var sådan set udemærket.
Skulle jeg ud at have komfur igen, ville jeg dog nok ende med at vælge et
gaskomfur.

Fordelene ved induktion er på de fleste områder de samme som med gas - men
man kan desværre kun bruge magnetisk kogegrej. Det udelukker fx. muligheden
for at lave ordentlig wokmad, der nærmest forrudsætter en let wok i
aluminium eller lign. hvor man hurtigt kan justere temperaturen . Glem alt
om de såkaldte støbejernswok'er - de stinker!

Udover det er der prisen, der typisk er markant højere end på gaskomfurer.

Vælger du alligevel induktion, vil du sandsynligvis blive glad for at det er
nemmere at gøre rent end et gaskomfur - men sådan er der så meget....

--
/Christian
csa [AT] snog [DOT] dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-01-05 22:55

"Christian" <nospam@void.nowhere> skrev i en meddelelse

> Glem alt om de såkaldte støbejernswok'er - de stinker!

Stinker??? Mener du det bogstaveligt eller...????

Jeg er ivrig Wok-bruger og har intet mindre end fem af slagsen. To i
støbejern som blev anskfafet til mit gaskomfur, der siden blev erstattet af
induktionskomfur.

Derudover har jeg helt almindelige tynde til mit elkomfur i sommerhuset.
Samt en udendørs hot wok med en med en "orginal" kinesisk wok.

Jeg har INGEN problemer med at lave wokmad i støbejernswok på
induktionskomfur.

Mvh. Lisbeth

Fra : Christian

Dato : 29-01-05 23:10

Hej Lisbeth,

> Stinker??? Mener du det bogstaveligt eller...????

Nej , nej jeg mener bare at de ikke virker efter hensigten IMHO.

> Jeg har INGEN problemer med at lave wokmad i støbejernswok på
> induktionskomfur.

OK, det glæder mig at høre. Jeg syntes bare at det er svært at få et godt
resultat uden at have muligheden for at opvarme og afkøle maden hurtigt i
forbindelse med sautering af fx. grøntsager i en wok. En støbejerns "wok" er
desuden tung som et ondt år, hvilket gør det sværere at "ryste" under
stegning. At den længe om at blive varm og køle af, gør det vanskeligt at
styre stegningen præcist, hvilket jeg syntes er essentielt for den slags
mad.

Men hvis du har gode erfaringer det bare fint - jeg mener bare at mine
erfaringer er mindre gode.

/Christian
csa [AT] snog [DOT] dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-01-05 00:40

> En støbejerns "wok" er
> desuden tung som et ondt år,

Ja... og derfor god for bedstemoroverarmene *G*

> hvilket gør det sværere at "ryste" under
> stegning.

Det har jeg helt glemt.... gør det ikke. Har vænnet mig til, at maden skal
puffes og vendes med et redskab og tænker ikke engang over det, så sådan gør
jeg uanset hvilken Wok jeg bruger. Det handler nok om, at mine første
erfaringer med en Wok faktisk var en støbejernswok.

> At den længe om at blive varm

Ikke på et ordentligt induktionskomfur. Men bortset fra det... om der går 2
eller 5 minutter før jeg går i gang er inderligt ligegyldigt.

> og køle af

Jeg hælder maden over på et varmt fad, når den er færdig - hvis den ikke
skal serveres straks og fra wok'en.

Sådan gør jeg også med de tynde wok'er.

> Men hvis du har gode erfaringer det bare fint - jeg mener bare at mine
> erfaringer er mindre gode.

Jeg tror det handler om vane og om at have et ordentligt komfur.

Mvh. Lisbeth