Aubergine "lasagne"? Sandra?
Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-01-05 10:05

Hejsa,

Jeg prøver at komme i tanke om en italiensk klassiker - den er nermest at
beskrive som en lasagne, hvor pasta er erstattet af aubergine der er skåret
i tynde skiver og stegt i lidt olivenolie.

Mange vil måske høvde at det er moussaka jeg søger, men det er det ikke -
retten jeg tænker på er en god gammel italiensk klassiker (har jeg i
hvertfald hørt).

Men mit spørgsmål er i så fald hvordan den ellers adskiller sig fra
lasagnen? Hvad hedder den i grunden, krydres den anderledes og hvad er der
ellers at sige om den?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : -V-

Dato : 28-01-05 10:42

Rene' Hjorth wrote:
> [...]
>
> Men mit spørgsmål er i så fald hvordan den ellers adskiller sig fra
> lasagnen? Hvad hedder den i grunden, krydres den anderledes og hvad

Vi har diskuteret den før i selvsamme forum.

Søg på 'melanzane'....

-V-

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-01-05 16:33

[-V- | Fri, 28 Jan 2005 10:42:14 +0100]

>Vi har diskuteret den før i selvsamme forum.
>Søg på 'melanzane'....

Yes! Mange tak, husker dog ikke at vi har diskuteret det før, så det er
meget heldigt at din hukommelse fungerer bedre end min.

Har just fundet det - for mindre end et år siden, og jeg har selv deltaget i
diskutionen - pinligt...

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-01-05 12:31

Rene' Hjorth wrote:

> Jeg prøver at komme i tanke om en italiensk klassiker - den er
> nermest at beskrive som en lasagne, hvor pasta er erstattet af
> aubergine der er skåret i tynde skiver og stegt i lidt olivenolie.

Det er den italienske contorno "parmigiana di melanzane", du sikkert tænker
på, som er olivenolie, aubergineskiver, lidt tomatsovs og mozzarella samt
parmesanost. Alt sammen lagt i lag og bagt i ovnen.

> Mange vil måske høvde at det er moussaka jeg søger, men det er det
> ikke - retten jeg tænker på er en god gammel italiensk klassiker (har
> jeg i hvertfald hørt).

Hvis du vil over i en decideret lasagne, altså med kødsovs og bechamel, så
lyder det ganske rigtigt mere som moussaka. Noget sådant er jeg i hvert fald
aldrig stødt på i støvlelandet eller dets kulinariske bøger - ikke at jeg på
nogen måde er alvidende, der kan sagtens være smuttere hist og pist

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-01-05 12:33

Kevin Edelvang wrote:

> Det er den italienske contorno "parmigiana di melanzane",

Ved nærmere eftertanke har jeg vist i reglen fået den serveret som
antipasto.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-01-05 16:44

[Kevin Edelvang | Fri, 28 Jan 2005 12:30:58 +0100]

>Det er den italienske contorno "parmigiana di melanzane", du sikkert tænker
>på, som er olivenolie, aubergineskiver, lidt tomatsovs og mozzarella samt
>parmesanost. Alt sammen lagt i lag og bagt i ovnen.

Men, så jeg kan læse længere nede, "parmigiana di melanzane" er altså en
vegetarret, så det er ikke "korrekt" at lave den med tomat/kødsauce? (ikke
at det skulle forhindre mig, men jeg stillede spørgsmålet for at få klarhed
over hvad der var "originalt" :)

> [...]
>aldrig stødt på i støvlelandet eller dets kulinariske bøger - ikke at jeg på
>nogen måde er alvidende, der kan sagtens være smuttere hist og pist

Naturligvis - men du har nok ret alligevel; det er vist mig der er i gang
med at blande flere version sammen.

Sært nok synes jeg nu ofte bedre om en parmigiana di melanzane lavet med
kød/tomatsauce end en god moussaka; måske det er mængderne af bechamel i
"melanzane lasagnen" der gør forskellen? :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-01-05 18:35

Rene' Hjorth wrote:

> [...]
> tomat/kødsauce? (ikke at det skulle forhindre mig, men jeg stillede
> spørgsmålet for at få klarhed over hvad der var "originalt" :)

Tomatsovsen i en rigtig parmigiana er nærmeste kosmetisk. Men der er jo slet
ikke tale om en enorm fad-ret som ved lasagnen, men om mindre
portionsanretninger på størrelse med auberginer

> Sært nok synes jeg nu ofte bedre om en parmigiana di melanzane lavet
> med kød/tomatsauce end en god moussaka; måske det er mængderne af
> bechamel i "melanzane lasagnen" der gør forskellen? :)

Der er ikke bechamel i parmigiana. Men jeg har da flere gange lavet lasagne
med auberginer, og det smager da bestemt godt alligevel. Men nogen italiensk
klassiker bliver det vist aldrig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo Warming

Dato : 30-01-05 10:50

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Tomatsovsen i en rigtig parmigiana er nærmeste kosmetisk.

En af mine svigermødre sagde i vrede, at en af hendes tidligere ægtemænd
anså gulerødder for "ren kosmetik."
Siden har jeg tænkt , at disse orange farveklatter er netop farveklatter og
kun det. Slatne, uden smag - hvis ikke rå.

Og tomatsovs med tomatsmag, der kan være skøn - det har mine smagsløg ikke
diagnosticeret i mange års pizzaer og lasagner på dyre restauranter.
Og når jeg selv laver mad og bestemt skal "hele vejen rundt" og bruger puré
som det mest koncentrerede tomat - så er der så mange stærke krydderier, der
også lige skal med, så jeg overdøver tomatsmagen - og color is the name of
the game.

Kz-fanger fik "Rumsfeld soup" opkaldt efter den britiske astronom der i
München i 1700-tallet revolutionerede suppekøkkenerne i fyrstens
fattigkvarterer - og meget andet - og de nød hvis det var årstid for
gulerodssuppe og ikke kun kartoffelsuppe. Victor Klemperers dagbog fra
gettoen i Dresden, hvor han arbejdede hele krigen, lovpriser Kålrabi både i
suppe og den udkogte roe som herlig hovedret. Forlorne sild kaldte en fynsk
gartner pandestegt persillerod - men hvor kan man købe sidstnævngte to
smagfulde rodfrugter i København?

I Berlin og Hamburg har jeg i de senere år fået vidunderlige lokale retter
med smag af en sjælden grønsags inderste væsen - men hvilken dansk
restaurant har sans for sådant? Udover porre og kørvel-suppe og fransk
løgsuppe med kroutoner og ost - der næsten overdøver løgsmagen (men her kun
næsten).

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 31-01-05 11:05

Bo Warming wrote:
> [...]
> Siden har jeg tænkt , at disse orange farveklatter er netop
> farveklatter og kun det. Slatne, uden smag - hvis ikke rå.

Jaeh, til at begynde med anså jeg min mellemste søn for en kræsen lille
satan, når han brokkede sig over min trang til at proppe gulerødder i
kartoffelsuppe, bolognese og andre "upassende steder". Da jeg så en dag
fandt ham voldsomt sekunderet af Camilla Plum var jeg nødt til at folde
ørerne ud, og efterhånden er jeg ved at indse, at verden faktisk er fuld af
mennesker, der ikke kan udstå kogte karotter, hvorfor jeg begrænser mig
noget på det område. Du er ikke alene!

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Aksel Petersen

Dato : 31-01-05 11:25

Abildgaard 3140 wrote:

> [...]
> mennesker, der ikke kan udstå kogte karotter, hvorfor jeg begrænser mig

Der er muligvis noget, jeg har misforstået, men gulerødder er da -
ligesom porrer, ærter o.l. - sunde, velsmagende, kønne, lækre, ja jeg
kunne måske blive ved, forudsat, at de ikke ødelægges ved kogning indtil
smattethed. Det troede jeg ikke mere fandt sted efter mikrobølgernes
indtog i moderne danske køkkener. Disse uundværlige appetetstimulerende
smagsingrediense bør kun koges til de er "al dente". Det er lidt mere
besværligt end den gammeldags "smidde det hele i en gryde og kog til
absolut mørhed" , men for pokker da - hvilken forskel.
Aksel

Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-05 15:52

"Aksel Petersen" <aksel.pe@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> besværligt end den gammeldags "smidde det hele i en gryde og kog til
> absolut mørhed" , men for pokker da - hvilken forskel.

Enig.
At koge sprød bladselleri ville jo være helt forfærdeligt.

Men min mor var ultraangst for at kød ikke var gennemkogt og husmødre
længere tilbage skulle vise at de havde brændsel nok så alt var hellere kogt
for meget end for lidt.

Bønder spiste søbemad - grød og vælling - godt at det er fortid.

Råsyltet marmelade er også uden ulemper - men de spejdere, der spiste
havregrynene rå , fik at vide at det var "slappelse" og ikke så energirigt
som havregrød. Måske kun 90% af stivelsen fordøjes når ikke kogning. Men
det har vi råd til nu.