Brunt hakkekød
Fra : Devast8or

Dato : 27-01-05 23:14

Hej med jer,

Jeg har idag købt noget hakket oksekød (på tilbud, så det var jo fint), men
da jeg ville pakke det i nogle plasticposer og smide det i fryseren, viste
det sig at være helt brunt indeni. Er det normalt, eller er kødet dårligt?
(kødet er pakket idag, torsdag, og skal anvendes senest imorgen, fredag).

Jeg har aldrig set det før, og synes ærlig talt ikke det så ud som noget jeg
kunne have lyst til at spise. Jeg prøvede også at lugte til det, men kunne
ikke rigtig bedømme noget ud fra det.

Hvad siger I kloge hoveder herinde? Skal butikken have det tilbage i hovedet
imorgen, eller kan det bruges?

Devast8or

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-01-05 23:22

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad siger I kloge hoveder herinde? Skal butikken have det tilbage i
> hovedet imorgen, eller kan det bruges?

Hvis det ikke lugter, er der intet problem.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/24/05)

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-01-05 02:09

Var det brunt _inden i _ klumpen af hakket kød? Eller kun på overfladen?
Overfladen på kød kan skifte farve fra rød til brun når det ilter, derfor er
de fleste slags hakket og helt kød, pakket i en beskyttende atmosfære (en
anden luftart) der virker mindre befordrende på bakterievæksten. En brun
overflade kan være udtryk for en brudt emballage, men det kan også være helt
uskadeligt. Man kan prøve at lugte til det og ellers må man afgøre hvor sart
man er. Hvis det derimod er brunt inden i klumpen, så ville jeg nok
returnere det. Husk emballagen!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Devast8or

Dato : 28-01-05 08:55

Gainsbourg wrote:
> [...]
> prøve at lugte til det og ellers må man afgøre hvor sart man er. Hvis
> det derimod er brunt inden i klumpen, så ville jeg nok returnere det.

Ja, det var brunt inden i selve klumpen. Udenpå var det helt rødt og så fint
ud. Jeg har som sagt prøvet at lugte til det, men kunne ikke rigtig bedømme
det (måske fordi jeg ikke ved hvad jeg skal lugte efter - jeg synes altid
råt lugter mærkeligt :)

Devast8or

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-01-05 11:08

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev:

> Man kan prøve at lugte til det og ellers må man afgøre hvor sart
> man er. Hvis det derimod er brunt inden i klumpen, så ville jeg nok
> returnere det. Husk emballagen!

Der er næppe noget galt med kødet. Eksempelvis er hakket oksekød fra
Bilka og Føtex så godt som altid brunt indeni i større eller mindre
grad. Kødet lugter som det skal og virker ikke dårligt (udover at
det er en dårlig kvalitet kød de sælger i forhold til eksempelvis
Nettos vacuumpakkede).

Årsagen til at kødet er brunt i midten er dog næppe, at det er bevet
iltet snarere tværtimod.

Se bla.
http://www.fsis.usda.gov/OA/pubs/mpcolor.htm
http://www.mli.kvl.dk/meat/special/Course_material/Meat_as_a_raw_material/Prac%204.pdf