Langtidsstegning oksemørbrad
Fra : Erik

Dato : 27-01-05 19:06

Hejsa

Jeg skal prøve og langtidsstege en oksemørbrad på 1,6Kg i morgen. Har tænkt
mig oven på ca. 140 grader til en kerne temp. på 53 grader.

Kommer det til og passe med, at den bliver en mellem ting mellem rød/rosa?
Og hvor lang tid tager det sådan ca? eller andre god forslag?

På forhånd tak
Erik

Fra : lonePedersen

Dato : 27-01-05 19:16

Hej Erik.

De 1,67 kg er det når du har klargjort mørbraden eller er det med de sener
der er på mørbraden.
lone

Fra : Erik

Dato : 27-01-05 21:06

> Hej Erik.
>
> De 1,67 kg er det når du har klargjort mørbraden eller er det med de
> sener der er på mørbraden.
> lone

i klargjort stand er den vel omkring 1,5kg

/Erik

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-01-05 19:50

> [...]
>
> Kommer det til og passe med, at den bliver en mellem ting mellem rød/rosa?
> Og hvor lang tid tager det sådan ca? eller andre god forslag?

Du skal regne med et sted mellem 60 og 65 grader hvis den skal være rosa.
Desuden synes jeg slet ikke oksemørbrad egner sig til helstegning, det er
langt bedre at skære den ud til bøffer og omvikle dem med et stykke bacon.
Der er alt for lidt smag i mørbraden alene.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-01-05 19:51

> [...]
>
> Kommer det til og passe med, at den bliver en mellem ting mellem rød/rosa?
> Og hvor lang tid tager det sådan ca? eller andre god forslag?

Du skal forresten regne med ca. 40-50 minutters stegetid - heraf 10 minutter
ved 225 grader i starten, for at den bliver ordentligt brun.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : lonePedersen

Dato : 28-01-05 16:40

Hej Erik.

Jeg vil først brune stegen godt af på en stegepande.
Derefter i oven på 175-200 grader.
til den er færdig.
her er en fremgangsmåde: Når stegen har samme føling som:

Du tager tommelfingeren lægger den mod lillefingeren. Derefter tage mærker
du det tryk under tommelfingeren, samme tryk skal mørbraden have. Som en kok
siget:
samme fornemmelse som et spændt kvindebryst!
håber du kan bruge dette

Lone

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 30-01-05 01:36