Kartoffelmos
Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-01-05 20:06

Hvorfor er det lige at man ikke må koge kartoflerne i saltet vand når de
skal bruges til mos, - og hvad sker der hvis jeg drister mig til at gøre det
alligevel ??

Michael

Fra : F.Hansen

Dato : 24-01-05 20:38

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSPAM@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er det lige at man ikke må koge kartoflerne i saltet vand når de
> skal bruges til mos, - og hvad sker der hvis jeg drister mig til at gøre
det
> alligevel ??

Dine tænder falder ud når du spiser det

Jeg glemmer tit at undlade saltet og jeg synes ikke der er nogen forskel på
mosen.

Mvh Finn

Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-01-05 22:31

> Dine tænder falder ud når du spiser det
>
> Jeg glemmer tit at undlade saltet og jeg synes ikke der er nogen forskel

> mosen.
>
> Mvh Finn

He he Finn, så tror da fanden de faldt ud som 22 årig, - jeg anede ikke
saltet havde den virkning, - men never mind, de laver nogle udemærket
proteser i dag..

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 21:51

> Hvorfor er det lige at man ikke må koge kartoflerne i saltet vand når de
> skal bruges til mos, - og hvad sker der hvis jeg drister mig til at gøre
det
> alligevel ??

Jeg salter altid ! ingen problemer her..
Et lille tip, hvis man blander mosen med fromage frais 0,1 eller 0,5% så
bliver den lækker cremet og fedtfattig.. der kan evt addes frisk purløg
eller persille.. MUMS..
Skal det være rigtigt godt, så kommer vi også oliven i, og giver den rasp på
toppen og så en tur i ovnen... det plejer at være et hit

En variation er også med lasangeplader i, det smager altså også godt.. husk
at forkoge dem..

Mvh
Morten

Fra : Peter Westh

Dato : 24-01-05 22:52

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Et lille tip, hvis man blander mosen med fromage frais 0,1 eller 0,5% så
> bliver den lækker cremet og fedtfattig.. der kan evt addes frisk purløg

Det hedder et eller andet på Fransk - jeg har fået det på Republica, selvom
jeg nu ikek tror fromage frais'en var fedtfattig.

Jeg tror også det med saltet er en myte.

/P

Fra : Pipeline

Dato : 25-01-05 00:23

> [...]
> Hvorfor er det lige at man ikke må koge kartoflerne i saltet vand når de
> skal bruges til mos, - og hvad sker der hvis jeg drister mig til at gøre

Først for nylig er jeg begyndt at komme salt i kogevandet, jeg har også
altid kogt uden salat førhen.
Min erfaring er, at saltet kogevand giver mosen en mere gennemtrængende smag
af kartoffel. Der er mange der siger at salt i kogevandet gør mosen
klistret, men det har jeg endnu ikke oplevet.
MVH
Pipeline

Fra : kautaq

Dato : 25-01-05 04:06

Michael Nielsen wrote:

> Hvorfor er det lige at man ikke må koge kartoflerne i saltet vand når
> de skal bruges til mos, - og hvad sker der hvis jeg drister mig til
> at gøre det alligevel ??

Der sker absolut ingenting - gør hvad du bedst kan li'. !!

Men min kartoffelmos skal være stiv som piskede æggehvider.
Her er en opskrift der tar' kegler:

En flok kartofler
En til to pastinakker (svarende til 1/3 af mængden af kartofler)
En stor klat øko-smør
Et drys fint salt og en gang hvid peber
En dl. vand fra de kogte kartofler/pastinakker (højst)
Et skvæt mælk/fløde

Kartofler + rodfrugter koges næsten møre uden salt
Vandet hældes fra - gem lidt væde hvis det bliver for "tørt"
Tilsæt salt, hvid peber, smør og lidt mælk/fløde.
Tag dit piskeris og begynd med at støde ned i massen.
Afslut med at piske den sammen og smag til med salt.

Brug IKKE el-pisker, det er noget fanden har skabt

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Aksel Petersen

Dato : 25-01-05 16:30

kautaq wrote:

> [...]
> Afslut med at piske den sammen og smag til med salt.
>
> Brug IKKE el-pisker, det er noget fanden har skabt

Jeg synes, du gør for meget ud af det. Det er et spørgsmål, om du stadig
kan kalde det kartoffelmos.
De skrællede kartofler(en sort, der koger ud er at foretrække) ned i
vandet. Kom bare lidt salt i, så smager det hele bedre. Mas, og kom lidt
mælk i og rør godt rundt(piskeris gør mosen lettere). Så får man rigtig
kartoffelmos - fin til brændende kærlighed, bankekød og meget andet!
Man kan selvfølgelig berige mosen med forskellige fremmede ingredienser,
men så er vi ude på et sidespor.

Fra : Else Holm

Dato : 25-01-05 18:18

"Aksel Petersen" <aksel.pe@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kartoffelmos - fin til brændende kærlighed, bankekød og meget andet!
> Man kan selvfølgelig berige mosen med forskellige fremmede

Jeg så for adskillige år siden Søren Gericke lave kartoffelmos. For
mig så det ud som en helt almindelig opskrift med kartofler, lidt
smør, mælk og salt, men det var varm mælk - altså den skal lige koge
op, og så hældes i!. Det har vi brugt siden! Vi tror i hvert fald på,
at mosen bliver luftigere af det - og troen flytter som bekendt
bjerge!

--
Else

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-01-05 16:46

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Brug IKKE el-pisker, det er noget fanden har skabt

Det lyder som endnu en køkkenmyte. Vil du venligst uddybe?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/24/05)

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-01-05 09:56

[Jens Bruun | Tue, 25 Jan 2005 16:45:51 +0100]

>Det lyder som endnu en køkkenmyte. Vil du venligst uddybe?

Jeg skal gerne gøre det.

En let kartoffelmos har bl.a. sin konsistens fra de enkelte stivelsesceller
i kartoflen, selvom en del af dem dog bliver revet itu under tilberedningen.

En meget hårdhåndet behandling såsom at piske voldsomt med en håndmikser
smadrerer en del flere af disse stivelsesceller, hvorfor mosen nemt bliver
tungere og mere klistert.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-05 10:21

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> En meget hårdhåndet behandling såsom at piske voldsomt med en
> håndmikser smadrerer en del flere af disse stivelsesceller, hvorfor
> mosen nemt bliver tungere og mere klistert.

Ikke for at kværulere, men min håndmixer har forskellige hastigheder,
hvorfor jeg kan piske lige så langsomt og forsigtigt, det skal være.
Samtidig vil jeg være i stand til at håndpiske mere voldsomt, end jeg er i
stand til med min håndmixer på højeste hastighed.

Jeg er altså stadig ikke overbevist, men lader det gerne komme an på en
prøve, næste gang den står på mos.

Bortset fra det, så opponerede jeg mod den mere generelle påstand om, at
elpiskere var skabt af fanden selv. Jeg savner stadig uddybning af, hvorfor
en elpisker/håndmixer skulle være et specielt dårligt køkkenredskab.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-01-05 22:21

[Jens Bruun | Wed, 26 Jan 2005 10:21:17 +0100]

> [...]
>Samtidig vil jeg være i stand til at håndpiske mere voldsomt, end jeg er i
>stand til med min håndmixer på højeste hastighed.

Naturligvis - det var måske lidt for generaliserende.

Som 2 yderligheder husker jeg min mormor og min farmor - min farmor mosede
kartoflerne forsigtigt hvor min mormor piskede længe med håndmikseren, og
det var en enorm forskel :)

>Bortset fra det, så opponerede jeg mod den mere generelle påstand om, at
>elpiskere var skabt af fanden selv. Jeg savner stadig uddybning af, hvorfor
>en elpisker/håndmixer skulle være et specielt dårligt køkkenredskab.

Jamen HELT enig, en håndmikser, en stavblender og især en
multi-food-processor-ting er da guld værd i mit køkken.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-01-05 09:00

kautaq <kautaq@post2.tele.dk> writes:

>Men min kartoffelmos skal være stiv som piskede æggehvider.
>Her er en opskrift der tar' kegler:

Der er utallige varianter - og det er jo ikk' så ring'

En af de varianter der tager kegler her i huset er en bagt mos:

Kartofler, gulerødder, selleri, pastinak og persillerod koges møre. Jeg
salter ikke, men det er bare gammel vane, har ingen praktisk betydning om
der saltes i kogevandet eller når det hele røres sammen.

Når det hele er kogt, moses det grundigt sammen med en klat smør og en
teskefuld sesamolie samt 2 æg, pisket op med lidt mælk. Det er klar til at
komme i ovnen når mosen er fin blank.
Ind i ovnen i 15-20 minutter ved 200 gr.
Passer til alt hvor almindelig mos passer.

Hvis jeg for alvor skal score point ved både fruen og ungerne serverer jeg
mosen med en gang gullash lavet på krondyr (og nej, det er ikke afsindigt
dyrt - ikke for os der er så heldige at kunne handle ind syd for grænsen,
i hvert fald):

1 kg krondyr i tern
2-3 gulerødder
1 stort løg
1 ds. flåede tomater
1 flaske rødvin
3 fed hvidløg
3-4 spk paprika (mild)
1 tsk stødt chilli
1 tsk stødt koreander
salt
peber

Kødet brunes grundigt, de skivede løg smides ved. Når de er klare smides
krydderierne ved og man skænker sig et glas rødvin. Mens man nipper til
det, nyder man synet af indholdet i gryden, før man hælder resten af
rødvinen ved. Står med god varme, uden låg, ind til den lidt syrlige duft
er væk - derpå hældes de flåede tomater ved og det er tid til endnu et nip
af rødvinen.
Låg på simrer ved svag varme indtil kødet er mørt - typisk 30-40 minutter.
Der kan være behov for at jævne sovsen en anelse - der pljer jeg lige at
hugge et par pæne stykker pastinak og blende dem sammen med en smule af
skyen fra gullashen, og tilbage i gryden - fin konsistens og masser af smag

Nyd et glas god rødvin til - eller en god belgisk øl - bare pas på, de er
oftest ret stærke

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : MM

Dato : 25-01-05 14:49

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSPAM@c.dk> wrote in message
> Hvorfor er det lige at man ikke må koge kartoflerne i saltet vand når de
> skal bruges til mos, - og hvad sker der hvis jeg drister mig til at gøre
det
> alligevel ??

Ifølge sundshedsstyrelsens bog om mad til børn
(http://www.sst.dk/publ/Publ2003/Mad2/html_files/clean.html) bør man
"undlade at salte kartoflerne, da de bliver vanskeligere at mose, hvis de
har fået salt."

Jeg har ingen erfaringer i, om det gør en forskel.

mvh.
Mette

Fra : Prinz Ali

Dato : 25-01-05 20:48

> [...]
> Hvorfor er det lige at man ikke må koge kartoflerne i saltet vand når de
> skal bruges til mos, - og hvad sker der hvis jeg drister mig til at gøre

Hey Michael
Hvis kartoflerne ligger og trøkker salt i vandet, altså hvis der er meget
salt i vandet, så kommer der nærmest et lag af kartoffel der ikke rigtigt
kan koges mørt. Det er rigtig nok.

-André