Glutenfri kage ( cøliaki )?
Fra : Ukendt

Dato : 24-01-05 13:31

Jeg skal bage en kage eller et eller andet til på Fredag, som vores søn skal
dele ud i klassen.
Et af børnene er cøliaker og kan derfor ikke tåle de fleste kornprodukter
gluten ).
Bagepulver er også på den liste jeg har fra skolen, som pigen "skal passe på
med ".
Det gør det jo lidt svært med en kage.
Jeg er ikke helt inde i, hvad præcist pigen kan / ikke kan tåle, så hvis
nogen herinde har lidt mere erfaring med det, vil jeg blive glad for en
opskrift. Evt. ikke nødvendigvis kage.
Kan man alternativt evt. bede den lokale bager om, at lave f.eks en
glutenfri kagemand ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 24-01-05 14:38

Buffy wrote:

> [...]
> Jeg er ikke helt inde i, hvad præcist pigen kan / ikke kan tåle, så hvis
> nogen herinde har lidt mere erfaring med det, vil jeg blive glad for en

Hvis det blot handler om at undgå mel, kunne du lave en "rigtig"
chokoladekage, som bruger stift piskede æggehvider i stedet for
bagepulver og som ikke indeholder mel, idet det erstattes med
pulveriserede mandler og/eller kartoffelmel.

Traditionel laves sådan nogle med mørk chokolade, men jeg er sikker på,
at den med held kan laves i en mere børnevenlig version med lys chokolade.

For en ordens skyld skal jeg lige sige, at jeg ikke har erfaring med
cøliaki, men kager af denne typer er i hvert fald uden mel.

Der er mange opskrifter at finde, her er fx en:

200g chokolade
150g smør
3 æg
5 spsk. kartoffelmel
150g sukker
130g pulveriserede mandler
en knivpspids salt

Smelt chokoladen, tag fra varmen og rør smøret i.
Pisk æggeblommer og sukker og rør chokoladen i, tilsæt pulveriserede
mandler og kartoffelmel.
Pisk æggehviderne stive med saltet og vend det forsigtigt i kagen, så
luftigheden bevares.
Bages midtovns i en mellem springform omtrent 30 min ved 190°C.
Kagen bliver bedre af at stå et døgn eller to - hvis den kan få lov...
Til voksne kan kagedejen fx suppleres med rosiner, der har ligget et
døgns tid i whisky.

Kim

Fra : Gainsbourg

Dato : 26-01-05 02:06

Coeliaki er bare et andet navn for det man almindeligvis kalder
glutenallergi (som i øvrigt ikke er en "allergi" i traditionel forstand, men
en autoimmun sygdom).

Nogle gluten-allergikere kan slet ikke spise mad der er tilberedt i/med
køkkentøj, der før har været glutenprodukter i (også selvom de er grundigt
vaskede) andre har en mildere allergi og reagerer ikke så voldsomt. Der må
man lige forhøre sig, hvor voldsomt det er.

Jeg kan anbefale dig "Finax Glutenfri Lavprotein Melmix" eller "Finax
Glutenfri Grov Melmix". Jeg køber dem i min lokale Superbrugs (emballagen
ligner en overdimensioneret mælkekarton). Det er svært (håbløst) selv at
bage velsmagende, hævende brød med glutenfri produkter (boghvede, hirse,
rismel fx) uden færdig melmix - da det jo er gluten der får brødet til at
hæve og blive til brød så at sige. Melmix'en kan både bages efter opskriften
på pakken - eller anvendes som almindelig mel i egne opskrifter.

Du skal være opmærksom på at nødder (og spor af nødder, som mælkechokolader
indeholder) kan være voldsomt allergiudløsende for nogle allergikere -
derfor er mælkechokolade måske ikke den bedste ingrediens.

Når vi skal lave glutenfri dessert/morgenmad laver vi ofte pandekager.
Opskriften er:
1 æg
2 dl. mælk
1 dl. Finax Glutenfri Lavprotein Melmix
lidt salt
lidt smeltet smør

Pandekagerne kan laves meget tynde og sprøde med den opskrift - der bliver
ca. 5-6 pandekager pr. portion. De kan også laves hjemmefra og lunes i i
ovnen på stedet og spises med alt fra sukker, marmelade eller ahornsirup
(eller spises kolde med "fornuftigt" fyld).

Nogle helsekost forretninger sælger også glutenfri kagemix og færdige
glutenfri kager.

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Gainsbourg