Økologi & Ost i plastik osteklokke!
Fra : Bo Warming

Dato : 22-01-05 20:53

TV-avisen var vildledende og dum, da de idag påstod, at Malthe-ost i
firkantet plast-montre er mere økologisk (mindre drivhuseffekt) ved at der
ikke er skorpe , parafin eller staniol der skal kasseres.
Der er alt for mange variable i dette regnestykke til at der kan give
entydigt svar, og måske CO2 i atmosfæren er uden betydning for miljø og
natur. Forskeres dommedagsprofetier er oftest usaglige og poppede og
hadefulde mod kapitalistfjendebilleder - alt i alt helt til grin.

Der er trivsel i at man afprøver sine grænser ved at gå efter den
kombination af af smag, ergonomi, pris osv som man intuitivt lander på, når
man vælger mellem konkurerende tilbud.
Jeg syns det er sjovt at afprøve ny kreative måder at trænge ind i
emballagen uden brug af saks - fx at bruge tænderne.
Klynk om at alt skal være nemt for ældre og gigtpatienter appelerer til
dømmesyge hos TV-seere med god tid - men i det lange løb klarer
markedsmekanismerne alle disse problemer og politikere er overflødige.
Jeg kan godt irriteres over at emballager er besværlige, men igen og igen
ser jeg, at min horisont er for lille - research og development afdelingerne
i de store multinaionale koncerner har nok brugervenlige langtidsplaner, som
jeg ikke har føling med.
Fx har Netto lige udskiftet stiv 1½ liter danskvand med 2 liters med nemmere
skrueprop og tyndere gods i flasken - forhåbentlig er det udtryk for at
pant-systemer snart afskaffes.
Ølflaske-forkælelsen af De Forenede Bryggerier er usmagelig EU-fjendsk
handelshindring.