Energiindhold: Netto eller drænet vægt.
Fra : Alex Berg

Dato : 21-01-05 10:54

Når der står et energiindhold på et glas champignon, er det så af den
drænede vægt eller nettovægten?

Alex Berg
www.max30.dk
Bliv overvægten kvit. Brug Max30 tit.
Nu med 194 opskrifter.

Fra : Peter Westh

Dato : 21-01-05 11:05

"Alex Berg" <alex@dan-time.dk> skrev i en meddelelse
> Når der står et energiindhold på et glas champignon, er det så af den
> drænede vægt eller nettovægten?

Jeg vil bestemt tro, at det er den drænede vægt (eftersom man jo ikke spiser
vandet). Under alle omstændigheder, champignons kan vist ikke vælte et
kaloriebudget, uanset hvor stramt det er.

/P

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-01-05 11:17

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil bestemt tro, at det er den drænede vægt (eftersom man jo ikke
spiser
> vandet).

Min mor bruger champignon på glas til flere af sine gryderetter. Og hun
hælder HELE glassets indhold i gryden.

Men der er næppe mange kalorier i vandet *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Sune Vuorela

Dato : 21-01-05 12:26

On 2005-01-21, Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:
> Jeg vil bestemt tro, at det er den drænede vægt (eftersom man jo ikke spiser
> vandet). Under alle omstændigheder, champignons kan vist ikke vælte et
> kaloriebudget, uanset hvor stramt det er.

Champignoner er nok ikke så sjove til den sammenligning, men hvordan med

syltede agurker (Dem med sukker i)
Tun i olie

og lignende ting hvor der rent faktisk gemmer sig en del energi i noget
som man ikke bruger.

Og pistachenødder

--
Sune

Fra : Peter Westh

Dato : 21-01-05 16:05

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> syltede agurker (Dem med sukker i)
> Tun i olie
>
> og lignende ting hvor der rent faktisk gemmer sig en del energi i noget
> som man ikke bruger.
>
> Og pistachenødder

Ja, det er et interessant spørgsmål. Jeg tror ikke der er tvivl om
pistacienødder - der beregnes kun næringsindhold af de spiselige dele af
varen. tilsvarende med f.eks. bananskræller. Tun i olie er lidt anderledes,
for olien er jo spiselig.

Der synes ikke er være nogen entydige regler for det, se

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_ACCN/B19920019805-REGL

Det nærmeste man kommer er §9:

"Oplysningerne i næringsdeklarationen givet i henhold til denne
bekendtgørelse skal være gennemsnitsværdier fastsat på een af følgende
måder:

1) Producentens analyse.
2) Beregning udført på basis af kendte eller faktiske gennemsnitsværdier
vedrørende de anvendte ingredienser.
3) Beregninger på basis af sædvanligt fastlagte og accepterede data."

/P

Fra : Alex Berg

Dato : 22-01-05 20:09

On Fri, 21 Jan 2005 16:05:07 +0100, "Peter Westh"
<pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> [...]
>vedrørende de anvendte ingredienser.
>3) Beregninger på basis af sædvanligt fastlagte og accepterede data."

Det vil dermed sige, at men ikke kan stole på det der står varen, da
der ikke er regler for hvad energiinholdet skal beregnes af?

Fra : Peter Westh

Dato : 22-01-05 12:36

"Alex Berg" <mail@spamfree.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil dermed sige, at men ikke kan stole på det der står varen, da
> der ikke er regler for hvad energiinholdet skal beregnes af?

Vel, det skal vel beregnes af den spiselige del af varen - man må ikke regne
emballagen med! I langt de fleste tilfælde er der ikke noget
tvivlsspørgsmål, og i endnu flere tilfælde er forskellen insignifikant . Men
jeg har da så vidt jeg husker set dåser med syltet frugt, hvor det var
specificeret, at næringsindholdet var af en drænede frugt.

/P

Fra : Alex Berg

Dato : 23-01-05 02:08

On Sat, 22 Jan 2005 12:36:11 +0100, "Peter Westh"
<pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> [...]
>jeg har da så vidt jeg husker set dåser med syltet frugt, hvor det var
>specificeret, at næringsindholdet var af en drænede frugt.

Hvordan kan man bruge det svar til noget. Hvis der ikke er nogle
regler, så kan du jo ikke stole på beregningner. Dermed kan
producenterne manipulerer med tallene som det passer dem.

Hvis vi ser det fra en lidt anden vinkel, og tager noget så triviel
som tun.

Hvis vi siger det er varen uden lage, så skulle tun i olie og tun i
vand have samme energiindhold, da den eneste forskel er lagen. Men tun
i olie, har en energiindhold på ca. 200 kcal pr. 100 gram, mens tun i
vand har en energiindhold på ca. 110 kcal pr. 100 gram.

Ud fra dette, må vi kunne uddrage, at lagen er med i beregningen eller
hvad.

Hvis vi så siger det samme om champignon, og du hælder lagen ud inden
du bruger champignonerne, så ved du jo ikke hvor meget energi der er
pr. 100 gram.

Vi laver et lille tankeeksperiment. Vi har et glas champignon på 250
g. 100 gram er champignon.
Hvis energiindholdet er 25 kcal pr. 100 gram (champignon og lage,
hvilket vi har uddraget fra historien med tun), og vi hælder lagen ud.
Så vil energiindholdet i resten være det samme som energiindholdet i
hele glasset, da lagen er mest vand. Dette vil med andre ord sige, at
energiindholdet i champignonerne ikke er 25 kcal pr. 100 gram, men
istedet det samme som energiindholdet i hele glasset. Nemlig 62,5 kcal
pr. 100 gram.

Hvilken en af disse påstande passer eller passer ikke.
Hvis tun måles med lage, må champignon nødvendigvis også, ellers kan
man ikke stole på noget som helst.

Fra : Peter Westh

Dato : 23-01-05 12:31

> [...]
> regler, så kan du jo ikke stole på beregningner. Dermed kan
> producenterne manipulerer med tallene som det passer dem.

Vel, de kan jo ikke (lovligt) vælge at regne halvdelen af olien med i en
dåse tun. Enten det hele, eller kun den drænede vare.

> Hvilken en af disse påstande passer eller passer ikke.
> Hvis tun måles med lage, må champignon nødvendigvis også, ellers kan
> man ikke stole på noget som helst.

Ikke nødvendigvis. Eftersom der ikke er nogen klare regler, er det så op til
producentens skøn. Her kan man så diskutere frem og tilbage - er vandet i
et glas champignons en del af varen på samme måde som olien i en dåse tun
er?

Det jeg mener er bare, ofte er det irrelevant (de få kalorier fra eller til
i champignonerne betyder ingenting), eller også kan man regne det ud med sin
sunde fornuft (som i tuneksemplet).

Men ellers må man vel kunne afklare det ved at kontakte producenten.

/P

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-01-05 14:55

"Alex Berg" <mail@spamfree.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan man bruge det svar til noget. Hvis der ikke er nogle
> regler, så kan du jo ikke stole på beregningner.

Er bange for, at jeg nu kommer med en oplysning, der gør dig endnu mere
frustreret og opgivende.....

Tager du eksempelvis rugbrød, kan fedtindholdet i visse typer været stort -
men det er ikke ensbetydende med, at du optager mere fedt end fra
fedtfattige typer! Så på det punkt sparer du ikke nødvendigvis noget ved at
vælge fedtfattigt rugbrød.

Hvis det store fedtindhold eksempelvis kommer fra kerner, er det nemlig
sandsynligt, at en stor del af disse - og dermed en stor del af fedtet -
passerer ufordøjet gennem din krop.

Uanset hvad, skal du derfor ikke tage beregninger af fødevarers indhold alt
for bogstaveligt. Det er kun fingerpeg.

> Ud fra dette, må vi kunne uddrage, at lagen er med i beregningen eller
> hvad.

Du vil sædvanligvis kunne regne ud, om lagen er regnet med eller ej.
Er lagen ikke regnet med, vil tun i vand og tun i olie have samme
energiindhold.

> Hvis tun måles med lage, må champignon nødvendigvis også, ellers kan
> man ikke stole på noget som helst.

Hvis man går ud fra, at lagen sædvanligvis ikke spises, vil det være
naturligt at lade være med at regne lagen med.

Men ellers bør du hurtigt kunne regne dig frem til - eller endda sjusse dig
til det - om lagen er regnet med eller ej.

Er det olie, der er lagen, stiger energimængden voldsomt.
Er det sukker/sirupslage, stiger kukhydratmængden OG kaloriemængden.

Mvh. Lisbeth