Nachos
Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 21-01-05 01:27

Jeg har et par gange fået serveret nachos med ost på Jensens Bøfhus. Jeg
synes de smager ganske godt og kunne derfor godt tænke mig at lave det på
samme måde her hjemme. Umiddelbart virker det jo meget simpelt, så jeg købte
en pose majschips og en pose mozzarella (beklager hvis det er stavet
forkert). Jeg dryssede så osten over chipsene, startede ovnen og satte fadet
ind i varmen indtil osten var smeltet/gylden. På sin vis smagte det
udmærket, men den helt store oplevelse blev det nu ikke, da jeg måtte er
kende, at det ikke smagte nær så godt som det jeg fik serveret på Jensens.

Jeg håber derfor, at nogen her i gruppen kan hjælpe mig med, at få et bedre
resultat ud af anstrengelserne (som der jo egentligt ikke er ret mange af).

I følge Jensens' hjemmeside er der desuden krydret salsa på chipsene sammen
med osten. Er der nogen der har et godt forslag til præcist hvilken type
majschips de anvender eller hvilken type jeg skal købe for at få det bedste
resultat? Hvilken/hvilke type(r) ost bruges der (mozzarella, cheddar, eller
noget helt andet)? Og hvordan kommer en krydret salsa ind i billedet - er
det noget man kan købe?
Hos Jensens' serveres de bl.a. med noget der hedder guacamole - kan I sige
mig hvad det er og evt. hvor man kan købe det?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Morten

Fra : Heidi

Dato : 21-01-05 07:01

Morten Munk-Jensen wrote:

> [...]
> sammen med osten. Er der nogen der har et godt forslag til præcist
> hvilken type majschips de anvender eller hvilken type jeg skal købe

Jeg tror ikke det betyder så meget hvilken type du køber - men de findes
jo med forskellig smag, så prøv evt. dem med ost eller chili - de burde
smage af lidt mere end dem kun med salt.

Hvilken/hvilke type(r) ost bruges der
> (mozzarella, cheddar, eller noget helt andet)?

Her bliver jeg dig svar skyldig - men det skal nok være en type ost der
smager af lidt mere end mozzarella gør - efter min mening.

Og hvordan kommer en
> krydret salsa ind i billedet - er det noget man kan købe?

Du kan få salsa i stort set alle butikker efterhånden. De står i glas
sammen med de øvrige mexicanske varer. Det er sådan set kun et spørgsmål
om hvilket mærke du køber, og om det skal være hot eller medium stærk.
Ind i mellem kan man være heldig at feks. Netto har nogle på tilbud til
noget billigere priser end Føtex osx., og også i Tigeren har jeg set
dem. Og selvom det oftest er et "noname" mærke, så smager de altså
ganske udmærket.
Eller prøv noget helt andet - at lave salsa selv!

> Hos Jensens' serveres de bl.a. med noget der hedder guacamole - kan I
> sige mig hvad det er og evt. hvor man kan købe det?

Det er en mos af avocado og andre ting, og du kan vist godt købe noget
der ligner lidt i glas (står samme sted som salsaen), men det smager
1000 gange bedre at lave det selv.
Prøv at søge på google, så kommer der garanteret masser af opskrifter
(jeg ville gerne give dig min, men den er tit meget på slump, og desuden
vil de færreste nok mene at den har ret meget med en original guacamole
at gøre

Held og lykke med eksperimenterne - det smager nemlig rigtig godt

--
Heidi

Fra : Heidi

Dato : 21-01-05 07:05

Heidi wrote:
Hov, jeg glemte lige at man også tit bruger chili (jalapeño) på -
hakkede eller hele ringe (syltede).

--
Heidi

Fra : Q

Dato : 21-01-05 10:09

"Morten Munk-Jensen" <munk_jensenTAGVÆK@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> resultat? Hvilken/hvilke type(r) ost bruges der (mozzarella, cheddar,
eller
> noget helt andet)?

Jeg har ingen ide om hvad Jensen bruger, men du kan eksperimentere med f.eks
Emmenthaler, Gouda og Cheddar....

Jeg har haft stor fornøjelse af Emmenthaler på f.eks pizza..

Mozzerella smager jo bare af at række tungen ud af vinduet, så selv om det
bliver "brændt af" får du ikke det helt vilde ud af det..

/peter

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-01-05 10:04

Det bedste resultat opnås ved at bruge cheddar - efter min smag
Herlig nussespise og gerne med en god øl til - vil da gerne pege på en
Porse Guld fra Thisted Bryghus
eller en Willemoes Ale.
- Det vil jeg sgu' have i aften når jeg skal sidde henslængt i min sofa
med 3. del af Ringenes Herre snurrende i DVD'en

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Peter Westh

Dato : 21-01-05 10:50

> [...]
bedre
> resultat ud af anstrengelserne (som der jo egentligt ikke er ret mange

Den rigtige ost er givetvis cheddar. Du kan evt købe en af Karolines
færdigrevne oste (pizza, pasta, gratineingsost etc), der er en af dem der
indeholder en del cheddar, men husker ikke hvilken.

Guacomole er avocado-mos, man kan få det frossent, men det er nemt nok at
lave, og det smager bedre. Salsa kan købes færdig.

/P

Fra : Stefan Holm

Dato : 21-01-05 12:49

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> writes:

> Den rigtige ost er givetvis cheddar.

Enig. En blanding af cheddar og billig-mozarella plejer dog at give et
godt resultat.

Og så er det vigtig at have nogen gode tortilla-chips. Jeg foretrækker
personligt de billige fra Netto - de er ikke for tynde, og har en god
smag. Deres salsa er osse glimrende til formålet.

--
Stefan Holm
"OK, not when you make it sound all dirty like that... It's just tea."

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 21-01-05 16:51

> Og så er det vigtig at have nogen gode tortilla-chips. Jeg foretrækker
> personligt de billige fra Netto - de er ikke for tynde, og har en god
> smag. Deres salsa er osse glimrende til formålet.

Det er et forsøg værd!
Skal salsaen oven på osten og skal det på før eller efter man sætte fadet
ovnen? Samme spørgsmål stiller jeg vedr. de der jalepenos, eller hvad det er
de hedder

Mvh
Morten

Fra : Heidi

Dato : 21-01-05 18:54

Morten Munk-Jensen wrote:
> Skal salsaen oven på osten og skal det på før eller efter man sætte
> fadet ovnen? Samme spørgsmål stiller jeg vedr. de der jalepenos,
> eller hvad det er de hedder

Jeg ville lægge det hele i lag med chips nederst, så salsa, hakkede
jalapeños og til sidst ost - og så gerne med chips'ne i tynde lag, så
der kommer noget af alt det gode på dem alle sammen

Og så servere hjemmelavet guacamole og creme fraiche ved siden af til at
dyppe i - uhm.... En skam man er på lav-kulhydrat "skrump" lige nu

Nogle steder (kan ikke huske om det er på Bones eller Jensens) serverer
de dem også med stegte kyllingestykker i - jeg har engang bestilt det
som forret, og hold da kæft jeg kunne nærmest trille derfra, så stor en
portion kom der!

--
Heidi

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 21-01-05 22:54

> Jeg ville lægge det hele i lag med chips nederst, så salsa, hakkede
> jalapeños og til sidst ost - og så gerne med chips'ne i tynde lag, så der
> kommer noget af alt det gode på dem alle sammen

Bliver chipsene ikke bløde, hvis man gør det på denne måde?

> Og så servere hjemmelavet guacamole og creme fraiche ved siden af til at
> dyppe i - uhm.... En skam man er på lav-kulhydrat "skrump" lige nu

Tja, lidt skal man jo tænke på "den sunde linie"
En gang imellem må man jo nok have lov til at lave lidt godt til sig selv -
og til andre! ;)

Lyder godt, hehe!

Mvh
Morten

Fra : Heidi

Dato : 22-01-05 08:58

Morten Munk-Jensen wrote:

> Bliver chipsene ikke bløde, hvis man gør det på denne måde?

Jooo det kan da godt være du har ret i det - men så kan man jo
alternativt nøjes med ost og chili på chipsne og så servere salsaen ved
siden af. Salsa kan der aldrig være for meget af!

> Lyder godt, hehe!

Dét var det også! Men næste gang nøjes jeg vist med at bestille det som
hovedret

--
Heidi

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 21-01-05 12:26

Mange tak for de mange inputs, der er kommet i løbet af nærmest ingen tid!
Jeg må en tur i supermarkedet og derefter hjem i køkkenet og afprøve jeres
gode forslag.

Mvh
Morten

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-01-05 17:16

> Jeg håber derfor, at nogen her i gruppen kan hjælpe mig med, at få et
> bedre resultat ud af anstrengelserne (som der jo egentligt ikke er
> ret mange af).

Som andre også er inde på: Hold dig fra mozzarellaen, der er total tand- og
smagsløs. Mozzarella skal spises om sommeren i den friske, våde bøffeludgave
sammen med solmodnede tomater, en god eddike/olivenolie, lidt friskhakket
løg og lidt friskværnet peber. Cheddar er vist den mest autentiske ost til
nachos. Husk at være gavmild med jalapeños, så der kommer lidt "bid" i det.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/20/05)