Majsbrød
Fra : f00ge

Dato : 18-01-05 16:47

Pga. hvedeallergi har jeg været nødt til at gå væk fra mange ting, bl.a.
brød.
Savner godt brød utroligt meget.

Så jeg tænkte på, om man ikke bare kunne lave brød med majsmel selv.
Prøvede med noget majsmel ("Natura Økologisk Majsmel") og en smule salt og
gær. Brødet blev meget hårdt og 'tæt', plus det var ligesom, at selve
majskornene var ret grove i det. Men selve melet ser meget fintkornet ud.

Nogle, der har erfaring med at lave majsbrød?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-01-05 16:53

f00ge wrote:

> Nogle, der har erfaring med at lave majsbrød?

Jeg har aldrig selv bagt, men kan godt lide det amerikanske majsbrød, som er
meget svampet i det og måske lige til den søde side. Denne opskrift ser
autentisk ud, men ellers søg på google. "majsbrød" giver mange opskrifter,
"corn bread" ligeså.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=5923

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-01-05 17:31

f00ge skrev:

> Pga. hvedeallergi har jeg været nødt til at gå væk fra mange
> ting, bl.a. brød.

Grunden til at majs alene bliver hårdt og tæt, er at majs ikke
indenholder gluten, og derfor ikke kan opnå samme porøse krumme-
struktur som brød der indeholder hvede.

Jeg kender en multiallergiker som i sine bedre perioder kan tåle
en smule spelt og emmer. Måske kunne du prøve en blanding af
majsmel og spelt - eller ren spelt, hvis du kan klare det.

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Westh

Dato : 18-01-05 19:02

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Pga. hvedeallergi har jeg været nødt til at gå væk fra mange ting, bl.a.
> brød.
> Savner godt brød utroligt meget.

Der er en håndfuld opskrifter og tips i Camilla Plums bog "Ælle Bælle
Frikadelle".

Hvis du skal bage rent majsbrød, skal du nok tilsætte ret store mængder æg,
mælk og fedstof. Det giver et blødt, muffinakgtigt brød, der skal spises
helt friskt, eller ristes. Alle de opskrifter jeg har prøvet på sådan noget
har indeholdt større eller mindre mængder hvedemel.

Her får du lige en, der ikke gør. Opskriften er fra The Boston
Cooking-School Cook Book fra 1929 - vist nærmest Amerikas svar på Frøken
Jensen. Jeg har ikke prøvet lige den, men andre der ligner. Det egner sig
bedst til madbrød (til chili con carne f.eks.).

Southern Spoon Corn Bread

5 dl majsmel (opskriften anfører white corn meal, men det betyder svjv ikke
så meget)
6 1/4 dl kogende vand
1 1/2 spsk smeltet smør
1 1/2 tsk salt
2 æggeblommer
3 3/4 dl kærmemælk
1 tsk natron
2 æggehvider

Pisk majsmelet ud i vandet lidt ad gangen. Lad det køle af. Tilsæt derefter
smør, salt, æggeblomme og kærnemælken, hvori du har rørt natronen. Pisk
ægehviderne og vend dem i. Hæld dejen i en smurt form og bag i en varm ovn
(200 C) i 40 minutter.

Brød af denne type kan peppes op med revet ost og hakket chili, eller man
kan tilsætte hele, optøede forsne majskerner; eller man kan putte sukker i.

MVH

Peter

Fra : f00ge

Dato : 19-01-05 12:47

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

<snip>

Takker, det vil jeg prøve.

Hvad er natron? Salt?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-01-05 17:52

f00ge wrote:

> Hvad er natron? Salt?

Nej, natron er natron. Du finder det i supermarkedet sammen med
krydderierne - det står ved siden af bagepulver, potaske og hjortetaksalt,
og hvad man nu ellers har brug for i et bagende køkken.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : f00ge

Dato : 20-01-05 13:22

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote

> Nej, natron er natron. Du finder det i supermarkedet sammen med
> krydderierne - det står ved siden af bagepulver, potaske og hjortetaksalt,
> og hvad man nu ellers har brug for i et bagende køkken.

OK, tak.

Fra : Sybil

Dato : 19-01-05 17:27

Hej
Jeg kan ikke hjælpe dig med brødet, men jeg vil dele en kageopskrift med dig
og resten af gruppen. Den er helt fri for gluten.

MK

Mariannes nøddekage

4 æggehvider

8 spsk. sukker

125 g nøddekerner

125 g mørk chokolade

¼ l piskefløde

Æggehvider piskes og sukkeret røres i.

Nødder og chokolade hakkes.

Der tages lidt fra til pynt på flødeskummen, resten røres i.

Springform smøres godt og drysses med rasp.

Bages 65 – 70 min. ved 125 oC.

Pyntes med flødeskum.

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-01-05 21:01

> [...]
> gær. Brødet blev meget hårdt og 'tæt', plus det var ligesom, at selve
> Nogle, der har erfaring med at lave majsbrød?

Der er jo tortillas, men jeg ved ikke om den majsmel vi kan få i DK kan
bruges dertil. Mener at der er en opskrift her
http://www.hola.dk/madopskrifter.htm hvor der også er en link til en butik i
hvidovre der sælger "instant majsmel" til brød.

Med venlig hilsen

Bjarne K.