Chartreuze-Martini til ost - lyder det ove~
Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-05 08:45

Når nu man har smurt sin hvidskimmelost tyndt på rugbrød eller
creamcrackers -
og sparet Kærgaarden, fordi det er slanke-Januar
så siger traditionen at snaps eller rødvin er sagen dertil.
Vodka er lidt uinteressant rent - men en dråbe NoilliPrat-vermouth og denne
martini matcher fint ostemaden

En hvilkensom helst gin kan ligeledes gøres snapseblød af sød hedvin eller
likør, og Grøn Chartreuse slår alt - få dråber og den er i top

Bartender-højrehåndsreglen er vel

Sødt og stærkt
- søde tynde sager giver longdrinks

- søde kvalme likører og hedvine matcher spirituosa, typisk 1:3
blandingsforhold

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-01-05 09:31

Bo Warming wrote:

> Når nu man har smurt sin hvidskimmelost tyndt på rugbrød eller
> creamcrackers -
> og sparet Kærgaarden, fordi det er slanke-Januar
> så siger traditionen at snaps eller rødvin er sagen dertil.

Ja, men langt hovedparten af rødvine har ikke godt af at stå overfor ost.
Enkelte undtagelser kan være meget frugtrige og stærkt fyldige vine, f.eks.
visse amaroner.

Nej, gevinst hver gang er dessertvin. Jeg foretrækker et godt glas vinsanto
til, men andet kan også gå. Selv portvin. Giv dig selv chancen for at
prøve - og drop så lige de der alkoholiske tendenser med vodka og gin
iblandet alt muligt. Det kan du drikke bagefter (eller som aperitif), det
hører ikke til under måltidet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : N/A

Dato : 18-01-05 03:29

Fra : Pipeline

Dato : 18-01-05 03:29

> Du lyder norsk - kan fryserkold Linieakvavit til Camembert slet ikke
bruges?

FY, BO!!! Linieakvavit må under INGEN omtændigheder serveres kold! Den skal
have stuetemperatur.
MVH
Pipeline

Fra : Bo Warming

Dato : 18-01-05 06:49

"Pipeline" <ng2XXXXXX@odeu.dk> wrote in message

> bruges?
>>
> FY, BO!!! Linieakvavit må under INGEN omtændigheder serveres kold! Den
> skal
> have stuetemperatur.

Ikke vær så dogmatisk -
Min barndoms søndagsfrokoster med cambert på ristet franskbrød og så iskold
Ålborg-akvavit var gastronomisk perfekte.

Og havde nok også været det hvis kommenssnapsen havde været norsk - eller
den allerbedste Bommerlunder fra Flensborg, som Fakta nu har i både hvid og
brun udgave.

SNAPS BLIVER VARMET OP I MUNDEN til et par og tredive grader uanset hvor du
starter.

Jo finere snaps, jo mere nydelse ved at den er lunken fra starten, det er
jeg enig i - men kuldechok til den første dram til sild eller øst er pikant
og overraskende sjov og balade, som jeg er for doven til at gentage (udover
med likør)

Der var ikke plads til en helflaske i min barndoms fryser - og en halv
halvflaske bliver stuetempereret på no time, så det handler om første
mundfuld hvor afveksling fryder, ikke andet.

Fra : Pipeline

Dato : 19-01-05 00:44

*SNIP*

> SNAPS BLIVER VARMET OP I MUNDEN til et par og tredive grader uanset hvor
du
> starter.
Da ikke hvis den synkes med det samme. Så når den da ikke at blive kold. Lad
mig anbefale en www.friesengeist.de som er en snaps der sættes ild til i et
minuts tid før den drikkes. Derefter skylles den ned i én slurk, og man får
en sjov følelse når den varm/kolde væske løber igennem kroppen.
Man skal bruge tykke glas der kan klare varmen, og så skal man huske at
holde en finger imellem læbe og glas, ellers får man vabler på kyssetøjet.

> [...]
> halvflaske bliver stuetempereret på no time, så det handler om første
> mundfuld hvor afveksling fryder, ikke andet.
Ja, Aalborg Akavavit og andre drikke i den (manglende)kvalitet, gør sig
bedst iskolde. Ellers smager spritten for skarpt. Men en Linieakvavit er jo
netop så mild at den smager af næsten ingenting hvis den er kold.
MVH
Pipeline

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 18-01-05 11:15

On Tue, 18 Jan 2005 03:29:26 +0100, "Pipeline" <ng2XXXXXX@odeu.dk>
wrote:

>"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse
>bruges?
>>
>FY, BO!!! Linieakvavit må under INGEN omtændigheder serveres kold! Den skal
>have stuetemperatur.
>MVH
>Pipeline

Så må du bo i en kølig stue - 16-18 grader er den anbefalede
serveringstemperatur for fadlagrede akvavitter.

Lars

Fra : Bo Warming

Dato : 18-01-05 11:34

<jubija@yahoo.dk> wrote in message

> Så må du bo i en kølig stue - 16-18 grader er den anbefalede
> serveringstemperatur for fadlagrede akvavitter.

---de regler de regler....

" Alle regler distraherer vor opmærksomhed væk fra reglernes
egentlige mål og gør os tankeløse". Nietzsche

"Det bedste er det godes værste fjende" Voltaire

SELVFØLGELIG er plebejer-isningen af snaps særlig berettiget til den billige
fra Aldi - og når man skal være fuld i en fart.

Men regel-tyrrani stopper ikke mig fra en gang imellem at nedkøle nok så
"fad-lagrede herligheder" - man har ikke andet sjov end det man selv laver,
og nogen gang er variation in temperatur et tilfærelsens krydderi.Bl.a. har
jeg barndomsminder om kold snaps og hvidskimmelåst på ristet franskbrød.

Om så Oslo-reklamefolkene havde pjattet med at sejle sprutten tusind gange
over ækvator, så ændrer det ikke på det.

Stort set har I begge ret - og med rødvin 18 grader bedre end
dansker-vinterdagligstue-sauna i vor ødsle tid.

Men undertiden er det faktisk sjovt at sætte sprirituosa-flasken på
radiatoren og nyde den ved 30 grader Celsius helt ætsende sprut - især
cognac kræver ikke tulipanformede glas for at man kan inhalere, når sådan
forvarmning.

Fra : René O. Nielsen

Dato : 18-01-05 19:42

" Alle regler distraherer vor opmærksomhed væk fra reglernes
egentlige mål og gør os tankeløse". Nietzsche

"Det bedste er det godes værste fjende" Voltaire

---

Hov du glemte vist en!

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not
sure about the former."
- Albert Einstein (1879-1955)

Fra : Bo Warming

Dato : 18-01-05 12:33

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> [...]
> gin iblandet alt muligt. Det kan du drikke bagefter (eller som aperitif),

Fordi du er en usnobbet og saglig gourmet jeg respekterer,
så greb jeg øjeblikkelig min finsprit og hældte i flasken med
cointreau-cognac-blanding for at se om hvor tosset det er med 50% alkohol
til mad

Du har en pointe - til en vis grad - til hverdagsbrug - men er vist også
lidt vanetænker. Din konformisme kan jeg ikke rigtig gøre et fjendebillede
ud af, men helt ret har du ikke.

"Jeg gør oprør, altså er jeg til" Camus

"I choose my fiends for their good looks, my acquaintances for their good
characters, and my enemies for their good intellects. A man cannot be too
careful in the choice of his enemies." Oscar Wilde

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-01-05 14:46

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, gevinst hver gang er dessertvin. Jeg foretrækker et godt glas
> vinsanto til, men andet kan også gå. Selv portvin.

Eller en Sauterne - det er kræs og min foretrukne følgesvend til osten.

> og drop så lige de der alkoholiske tendenser
> med vodka og gin iblandet alt muligt. Det kan du drikke bagefter
> (eller som aperitif), det hører ikke til under måltidet.

Dét skal du vist ikke sige til en russer.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/17/05)

Fra : Pipeline

Dato : 19-01-05 00:50

> "Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

En sød, rund portvin er absolut hittet her i huset når der serveres gode
oste. Og hvis man også serverer et stykke god mørk chokolade med højt
cacaoindhold til, så kan man tydeligt høre englene synge, for de sætter sig
nemlig lige ved siden af
MVH
Pipeline

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-01-05 02:29

Jens Bruun wrote:

> Eller en Sauterne - det er kræs og min foretrukne følgesvend til
> osten.

Du har ret. Det kommer dog an på osten. Sauterne-vinene har en anelse mere
"selvstændig" karakter og smag end f.eks. portvin og vinsanto (uden
sammenligning i øvrigt). Sauternen passer efter min mening bedst til modne,
blødere oste og blåskimmeloste, mens en god vinsanto (eller endog visse
marsalatyper) passer bedst til hårdere oste som f.eks. en god, lagret
peccorino.

Marsalaen er til gengæld klart vinderen ved de fleste desserter, synes jeg.
Men den skal dælme være god - der sælges alt for meget dårlig marsala i
Danmark - f.eks. stort set samtlige af dem, jeg har forsøgt mig at købe hos
supermarkederne.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : N/A

Dato : 20-01-05 15:22

Fra : Bo Warming

Dato : 20-01-05 15:22

> "Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Dét skal du vist ikke sige til en russer.

Forliger jer, skabhalse - I har begge ret.

"Der findes altid en tredie udvej, bare man er i stand til at finde den".
Selma Lagerløf

DEN TREDIE LØSNING i stedet for at I skænds om hedvin eller brændevin er at

- Portvin/Amarone er god til ost, når kun _een_ drikkevare skal vælges

- Men russere og danskere der kan lide vodka/snaps drikker jo skiftevis øl
som væde til ost eller sild
Og til småkagerne neutraliseres den eksplosive cognac af den vandrige kaffe.

Fra : Bo Warming

Dato : 21-01-05 03:51

> [...]
> gin iblandet alt muligt. Det kan du drikke bagefter (eller som aperitif),

Hør nu her - højtærede smagsdommer - hvis du behageligt og med god tid
afslutter et hverdagsmåltid med en god ost, og din kone har sat en kold
luksushedvin(hvad er vinsanto?) og en cognac på bordet - er du helt sikker
på at du ikke vil vælge cognac'en nogle gange?

I fattig fortid var cognac for fin til sammen med mad - det var blæredrkken
til herrerne til kaffen og cigaren, mens kvinderne sippede likør i de
tilstødende gemakker. Men helt ærligt - hvad taler for traditionernes
bevarelse idag, hvis altså ikke man har fobi mod at blive fristet ind i
overvægt og alkoholisme, fordi alle har råd?

Beklager at "z" og ikke "s" er brugt i subject line for tråden - Chartreuse
er selvfølgelig korrekt stavemåde for den heftige grønne herrelikør og den
oversøde gule damelikør, fra munkeklosteret hvor ihvertfald de
blandingsforhold-styrende smags-ypperstepræster næppe har været asketiske
pietister ud i det extreme.

DOM er også benediktinsk munkelikør - er Cointreau? er Strega? er andre?