citronfromage
Fra : Kitti Egevang

Dato : 17-01-05 00:24

Er der mon nogen her som har en opskrift på en citronfromage som er let og
luftig??

Hilsen og tak Kitti.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-01-05 17:09

Kitti Egevang (kittiSLET@DETTEmail4us.dk) skrev følgende:

> Er der mon nogen her som har en opskrift på en citronfromage som er
> let og luftig??

Nej, desværre, men nu kan jeg pludselig huske den min mormor lavede.

Mmmm

--
Peter Thomas Fischer
http://www.fischer.as & http://www.humlebæk.dk

Fra : Margrete Johansen

Dato : 18-01-05 20:04

"Kitti Egevang" <kittiSLET@DETTEmail4us.dk> wrote in message
> Er der mon nogen her som har en opskrift på en citronfromage som er let og
> luftig??
>
> Hilsen og tak Kitti.

Jeg plejer bare at bruge den opskrift der står på posen med husblas - den er
let og luftig og meget farmoragtig.

Hilsen Margrete

Fra : ASKF

Dato : 19-01-05 22:57

Margrete Johansen ytrede sig i
<41ed5d87$0$48695$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> med dette:

>"Kitti Egevang" <kittiSLET@DETTEmail4us.dk> wrote in message

>Jeg plejer bare at bruge den opskrift der står på posen med husblas - den er
>let og luftig og meget farmoragtig.

Pudsigt med din beskrivelse af den. Min mor (som også er farmor, dog
ikke min) er ofte blevet spurgt om opskriften på hendes fantastiske
citronfromage og det er netop husblas-pakke opskriften hun bruger.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Rap

Dato : 21-01-05 11:41

Jeg har lige prøvet... hårdt presset af mine børn, men det var ikke nogen
success.

Husblas-klumper i massive mængder. Blev æggemassen med husblas blot for stiv
før jeg tilsatte æggehviderne eller...?

Det er første gang jeg roder med husblas.

Mange hilsner

Lars

Fra : Peter Westh

Dato : 21-01-05 16:11

"Rap" <Rap_63@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
stiv
> før jeg tilsatte æggehviderne eller...?
>
> Det er første gang jeg roder med husblas.

Uha, der er få ting der der værre end trævler af husblas i desserter - og de
er alle off-topic i denne gruppe

Du har formentlig ikke fået opløst /opvarmet husblasen tilstrækkeligt, og
ikke fået pisket den godt nok ud i ægge/citronmassen. Æg og citron kan også
have været for kolde. Derimod tror jeg ikke det kan være fordi, du har
ventet for længe med æggehviderne.

/P

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-01-05 22:52

[Rap | Fri, 21 Jan 2005 11:41:14 +0100]

>Husblas-klumper i massive mængder. Blev æggemassen med husblas blot for stiv
>før jeg tilsatte æggehviderne eller...?

Det primære problem er hvis temperaturforskellen mellem husblasen og resten
er for stor og du har for svært ved at få det blandet.

Hvad jeg f.eks. gør til en citronfromage, og ALDRIG har problemer, er
følgende - af den saft der skal bruges til fromagen, holder jeg ca. saften
af ½-1 citron tilbage.

Husblas knuges fri og smeltes i lidt vand og når den er lun tilsættes resten
af citronsaften til husblasen, og først derefter tilæsættes det til
fromagen, så er det uhyre svært at få husblas til at klumpe og trævle :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk