OBH espressomaskine til 900,00?
Fra : ec

Dato : 16-01-05 13:53

OBH er kommet med en Espresso. http://www.imercoshop.dk/shop/
Hvad skulle der mon være i vejen med den. Kan det ikke lade sig gøre, at
lave espresso på så billig en maskine?
Eller en krups til 999,00?
http://www.i4shoppen.dk/regado.jsp?type=page&id=28
Kan de ikke bruges, til bare to/tre kopper om dagen?

Mvh.

Ester C.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-01-05 14:11

ec wrote:

> [...]
> Eller en krups til 999,00?
> http://www.i4shoppen.dk/regado.jsp?type=page&id=28
> Kan de ikke bruges, til bare to/tre kopper om dagen?

Ja og nej. Nørderne vil helt sikkert korse sig og sige, at det kan i hvert
fald ikke lade sig gøre. For deres eget vedkommende har de ret, da den helt
rigtige espresso betyder så meget for dem, og det vil disse maskiner ikke
kunne levere. Når det er sagt, så lad mig beskrive de billige maskiner for
dig (min mor har haft en i ca. 6 md). Jeg ved ikke, om ankepunkterne holder
for alle billige maskiner (som ovennævnte), men jeg kunne forestille mig
det:

- Der er ingen ventil omkring kaffefilteret, så det kan ikke lade sig gøre
at tage kaffefilteret af, så længe der er damp i maskinen (uden at forårsage
en mindre ulykke). Dette er en kæmpe ulempe, hvis man skal lave mere end 2
kopper.

- Der er ingen ventil i maskinen, så man kan ikke lave damp til skum og
espresso samtidig.

- Espressoen virker "forkert", hvis man er espresso-fan. Faktisk virker det
mest som en god kop mokka tilvirket med en kande af Bialetti-typen. Dette er
der bestemt ikke noget i vejen med. Det er stadig en bedre kop kaffe end
danske filtermaskiner. Men espresso er det ikke.

Og så værst af alt. Min mor brugte epressomaskinen et par gange om ugen (det
var nu mest mig, når jeg var forbi), og det kunne den holde til i et halvt
år. Det var simpelthen noget bras.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : ec

Dato : 16-01-05 15:05

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> ec wrote:
klip:

> [...]
> (det var nu mest mig, når jeg var forbi), og det kunne den holde til i et
> halvt år. Det var simpelthen noget bras.

Nå, det anede mig. Det er jo nogle meget store prisforskelle, så noget måtte
der ligge bag. Tak for din omhyggelige oplysning, der findes altså ingen
billige løsninger.

Mvh.

Ester C.

Fra : Bob

Dato : 16-01-05 15:45

Jeg giver Kevin ret, det er bare penge ud af vinduet.

Jeg har - indrømmet - aldrig prøvet OBH'en, men helt typisk for en maskine i
denne prisklasse er også, at den ikke bliver varm nok. For DKK 1.000 har der
ikke været mange penge til godt, varmeledende messing i disse maskiner. Det
er ikke fordi jeg skal være super-puristisk, men i bund og grund betyder det
bare, at du får noget tyndt surt vand ud af maskinen i stedet for sød, tyk
espresso.

Du skal op på DKK 2.500 eller derover før du få noget for pengene på en
hjemmemaskine.

MEN jeg har en alternativ idé: Brug de 900,00 kr på en konisk kværn (den er
alligevel vigtigere end maskinen) og en kande fra Bialetti. Jeg startede med
sådan et set-up og du får lækker kaffe ud af det. Risteriet www.risteriet.dk
har et fornuftigt udvalg.

MVH

Bob

Fra : martin

Dato : 18-01-05 19:34

"Bob" <secretagentbob@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> maskiner. Det er ikke fordi jeg skal være super-puristisk, men i bund og
> grund betyder det bare, at du får noget tyndt surt vand ud af maskinen i

Hej Bob,
Hvilken temperatur skal den færdigbryggede kaffe have, altså den temperatur
man kan måle i koppen mens denne fyldes med espresso?`
Martin

Fra : Bob

Dato : 19-01-05 09:32

Hey Martin,

De kloge hoveder siger mellem 88 og 96 C, så vidt jeg ved er det
bryggetemperaturen. Hvis du brygger i en godt forvarmet kop, falder
temperaturen vel et par grader, I guess? Jeg har aldrig rigtig målt det på
min egen maskine, det kunne jo være, man skulle gøre det

Venligst,

Bob

Fra : martin

Dato : 19-01-05 11:58

> [...]
> temperaturen vel et par grader, I guess? Jeg har aldrig rigtig målt det på
> min egen maskine, det kunne jo være, man skulle gøre det

Det kunne være sjovt at vide. Jeg vil tro, at det største varmetab kommer
når vandet presses gennem de malede bønner, der for mit vedkommende er et
sted mellem køleskabskolde og stuetemperatur - jeg har bønnerne i køleskab,
men maler dem umiddelbart inden brygning og dermed stiger temperaturen på de
malede bønner vel dels fordi de kommer ud af køleskabet og dels pga friktion
i kværnen.
Jeg måler temperaturen i koppen til 80 grader med et stegetermometer. Måske
man lige skulle lave en temperaturmåling hvor vandet passere gennem filteret
uden kaffe i...
Martin

Fra : Bob

Dato : 19-01-05 13:41

Hvilken maskine har du?

Bob, en glad FF X3 ejer

Fra : martin

Dato : 19-01-05 14:29

"Bob" <secretagentbob@hotmail.com> wrote in message
> Hvilken maskine har du?
>
> Bob, en glad FF X3 ejer

Jeg har den forkætrede Krups Vivo, som jeg egentlig er glad for. Men jeg
ville da være gladere, hvis jeg havde en Francis - jeg har faktisk savlet
over X3'eren, men kunne ikke finde den i danske butikker.
Anyway, jeg målte temp. på bryggevandet uden bønner i filteret, og der
spytter Krups'en 85 grader ud - til sammenligning 82 grader med bønner i
filteret, så bønnerne giver ikke det store varmetab.
Årh, nu vil jeg også have en X3'er!
Martin

Fra : Bob

Dato : 19-01-05 15:31

Jeg er sør'me også glad for den

Skal lige skaffe et termometer, så jeg kan tjekke temperaturen....

Jeg har aldrig prøvet Vivo'en men har faktisk kun hørt pæne ord om den. Har
den en dampkontakt, man kan slå til eller hvordan virker dampenheden? Jeg
har selv experimenteret med at øge temperaturen ved at slå steam switchen et
par sekunder før eller under brygningen - det hæver temperaturen nogle
grader.

Fra : martin

Dato : 19-01-05 18:59

> [...]
> Jeg har selv experimenteret med at øge temperaturen ved at slå steam
> switchen et par sekunder før eller under brygningen - det hæver

Vivo'en har dampventil, som kan reguleres trinløst. Jeg har også forsøgt mig
med "boosting" ved at lade dampfunktionen opvarme vandet lidt ekstra inden
brygning.
Martin

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-01-05 17:44

martin wrote:

> [...]
> jeg ville da være gladere, hvis jeg havde en Francis - jeg har
> faktisk savlet over X3'eren, men kunne ikke finde den i danske

Hvis du tilfældigvis (som så mange dansker) bor i hovedstaden, kan du nu få
den flere steder, f.eks. i stormagasinerne.i

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : martin

Dato : 19-01-05 18:58

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> Hvis du tilfældigvis (som så mange dansker) bor i hovedstaden, kan du nu
> få den flere steder, f.eks. i stormagasinerne.i
> Mvh
> Kevin Edelvang

Jeg bor skam i hovedstaden, og var for nylig i Magasin, hvor jeg kun så
X1'eren?
martin

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-01-05 19:41

martin wrote:

> Jeg bor skam i hovedstaden, og var for nylig i Magasin, hvor jeg kun
> så X1'eren?

Hm. Mener da bestemt osv osv

Kig i Illums Bolighus næste gang, du er derindead. Men det kan da
naturligvis være, jeg husker forkert. Hvis de ikke har den, er jeg sikker
på, de kan hive den hjem til dig. Hvad prisen bliver er nok en anden sag.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bob

Dato : 19-01-05 20:13

Magasin havde den på tilbud til 2399,- i december, så betal ikke mere end
det.

Under alle omstændigheder skal du sørge for, at det er den nye version med
messing-boiler (de gamle var af aluminium, og de holder ikke varme så godt)

Bob