Børnevenlig grænskarsuppe
Fra : Peter Westh

Dato : 15-01-05 22:14

Efter min tomatsuppe gik i vasken forleden, var jeg ude efter revance. Så i
dag lavede jeg en hokkaido-græskarsuppe som jeg selv syntes smagte godt, og
som gik rent ind hos min knap to-årige datter. Det er en variation over en
opskrift i Camilla Plums bog "Grønt":

Et stort løg (rødløg, det var hvad jeg havde), hakket
En skive knoldselleri, hakket
1 spsk revet ingefær (jeg brugte halv ingefær/ halvt galangarod, men det er
nok uvæsentligt)
1/2 tsk friskstødte kardemommefrø

alt dette stegte jeg i en forholdsvis stor slat olivenolie i en gryde, til
det var blødt og gyldenbrunt. Så tilsatte jeg:

1 hokkaidogræskar, skrællet, kernerne fjernet og kødet skåret i mindre
stykker
Grønsagsbouillon, så det dækkede.

Og lod det koge en god halv time, til græskarret var absolut mørt. Så kørte
jeg det igennem med stavblenderen og fortyndede med mælk (næsten 1/2 liter).
Smagte til med salt og lidt peber.

Nu var suppen ren barnemad - sød, mildt krydret og cremet. For min egen
skyld snittede jeg en frisk rød chilipeber fint, fjernede kernerne, og
stegte den i et minuts tid i en spsk olivenolie på panden. Det hældte jeg op
i en skål, hvor jeg tilsatte limesaft, salt og peber. Denne chiliolie
dryppdede jeg så i dekorative striber i min egen portion suppe.

Som altid med nye retter skulle Sara lege med maden i et kvarters tid, før
hun besluttede sig for at spise af den - men så fik hun også en ordentlig
portion.

God appetit

Peter

Fra : mail@microsoft.com

Dato : 17-01-05 22:42

test
Alex Berg
www.max30.dk
Bliv overvægten kvit. Brug Max30 tit.
Nu med 160 opskrifter og 1730 råvarer.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-01-05 22:48

mail@microsoft.com wrote:

> test
> Alex Berg

[klip]

Hejsa Alex,

Test foregår i news:dk.test

Du er tidligere flere gange blevet bedt om at holde op med at smide dit link
tilfældige steder på usenet, særligt på news:dk.helbred.slank

Jeg går dog ud fra, dit indlæg er en fejl fra din side. Under alle
omstændigheder hører det ikke til her.

Du kan læse mere om brug af grupperne på www.usenet.dk - og hvis du er i
tvivl, er du velkommen til at spørge i news:dk.velkommen

[FUT: news:dk.admin.netikette], svar på dette indlæg havner i dén gruppe.

Mvh
Kevin Edelvang