Chili og hvidløg
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 12-01-05 17:22

Hej NG

Har I nogen tips til hvordan man får hvidløg til at smage af mere, hvis man
fx laver en gryderet? For ikke at voldkoge smagen ud af dem, kan man hive
dem i til sidst, og man kan, efter sigende hakke dem fint, men er der andet
der fremmer smagen?

Chili kan brænde, men hvordan får man det til at smage?

MVH

Tommy

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 12-01-05 17:29

Tommy Nielsen wrote:

> [...]
> kan man hive dem i til sidst, og man kan, efter sigende hakke dem
> fint, men er der andet der fremmer smagen?

Det kommer an på, hvilken side af hvidløgssmagen, du vil have frem. Hvis du
er vild med den kradse, lige-på smag af hvidløg, skal du presse hvidløget i
retten på et andet tidspunkt end først. Generelt synes jeg smagen bliver
mere hidsig, når man presser fedene i stedet for at snitte.

Jeg selv foretrækker de sødlige, men aromatiske løg-agtige aromaer, som
opnås ved at snitte hvidløgene og sautere dem forsigtigt ved jævn varme i
olie i begyndelsen af tilberedningen.

> Chili kan brænde, men hvordan får man det til at smage?

Nogle mennesker *kan* bare ikke med chili. Men hvis du ikke har prøvet det
før, så prøv at flække pebrene op på langs og skrabe kernerne ud. Skyl god
og nedsænk den hele chili (evt. flere, alt efter kvantum) i din sammenkogte
ret. På denne måde stiger smagen af chili i retten langsomt og gradvist, og
giver efter min mening en meget bred chili-smag. Chilien kan så bare fiskes
op, når det ikke skal være stærkere.

Hvis du vil have store mængder chili og hvidløg til at gå op i en højere
enhed, skulle du prøve at lave Spaghetti alla putanesca (luderens
spaghetti), som indeholder rigelige mængder af begge.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ohm & Volt

Dato : 12-01-05 17:36

Hej Tommy ....

Der findes et rigtig godt gammelt hånd værktøj
som hedder en hvidløgspresser ...

Kan købes både i plast og stål og det er rigtig
Hvidløg er flygtigt og smagen koger væk ...

Fås i alle Stormagasiner og hos isenkram ...

Kom du det i til sidst efter at det har været igennem
en hvidløgspresser ...

Sorry Tommy men chili har jeg ingen erfaring med ...

Med venlig hilsen
K.G.

Fra : Ralph

Dato : 12-01-05 17:40

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> fx laver en gryderet? For ikke at voldkoge smagen ud af dem, kan man hive
> dem i til sidst, og man kan, efter sigende hakke dem fint, men er der
> andet der fremmer smagen?

Hakning hjælper intet, de SKAL mases, personligt presser jeg dem i 5 min.
før servering.

Når jeg laver pizzasovs - som jeg stavblender - så kommer jeg dem
grofthakkede i sammen med løg, når de bliver blendet kommer smagen ud.

> Chili kan brænde, men hvordan får man det til at smage?

Modsat, kom dem i under svitsning, og brug ALT (pånær stilk).

--
venligst
Ralph

Fra : Lars Kristensen

Dato : 13-01-05 00:16

Tommy Nielsen wrote:
> Hej NG
>
> Chili kan brænde, men hvordan får man det til at smage?

Det der får en chili til at brænde er stoffet Capsaicin. Det er i
virkeligheden en form for nervegift. I friske chilier er det
skillevæggene og frøstolen, men ikke frøene, der er de stærkeste(så her
var en til, til listen over myter i køkkenet). Årsagen er at Capsaicin
bliver dannet i skillevæggene og ikke i frøene. Frøene optager stoffet
optager noget af capsaicinen langsomt. Derfor kan oplevelsen være at i
konserverede chilier er frøene stærke.

Chili er ikke bare chili. Der findes mange forskellige slags. Det vi
betegner som chili er egentlig en gruppe af frugter dækkende fra
peberfrugt til Habañero. Styrken måles i scoville. Det er et mål for
hvor meget capsaicinen skal fortyndes for ikke at virke stærk. En
peberfrugt er 0 scoville, en jalapeño er 5.000 scoville, cayenne 35.000,
tabasco 50.000 og en Habañero er 300.000. Eftersigned skulle Habañeroen
være så stærk at den kan give brændvabler ved kontakt med huden, så
gummihandsker anbefales under tilberedningen.

Herhjemme er det mest almindeligt at få nogle rimeligt milde
chilifrugter. Skær skillevæg og frøstol væk og smag på en lille bid. Så
kan du danne dig et indtryk af smagen og evt. den styrke der måtte være
tilbage.
Hvis det skulle være for stærkt må du ikke drikke vand. Capsaicin er en
olie og vand vil højst sandsynlig sprede capsaicinen mere i munden. I
stedet er mejeriprodukter, f.eks. mælk eller yoghurt, fortrinnelige.
Fedtstoffet i mælken binder capsaicinen.

- Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-01-05 13:47

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> I friske chilier er det
> skillevæggene og frøstolen, men ikke frøene, der er de stærkeste(så
> her var en til, til listen over myter i køkkenet).

Ja, her fik du korrekt afkræftet en køkkenmyte.

> Eftersigned skulle
> Habañeroen være så stærk at den kan give brændvabler ved kontakt med
> huden, så gummihandsker anbefales under tilberedningen.

Og så fik du desværre introduceret en anden køkkenmyte i stedet for.

> [...]
> munden. I stedet er mejeriprodukter, f.eks. mælk eller yoghurt,
> fortrinnelige. Fedtstoffet i mælken binder capsaicinen.

Capsaicin opløses i alkohol, så øl er også rigtigt godt til at skylle efter
med.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/11/05)

Fra : ASKF

Dato : 14-01-05 10:53

Jens Bruun ytrede sig i <cs5qj9$eb7$1@news.cybercity.dk> med dette:

>"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

>Ja, her fik du korrekt afkræftet en køkkenmyte.

>Og så fik du desværre introduceret en anden køkkenmyte i stedet for.

Nej, der eksisterer så stærke chilli-frugter.

Jeg tvivler blot på at de kan købes i almindelige daglivarebutikker.

De har nogle af den styrke som gror vildt i Australien og jeg agter at
tage nogle med hjem når jeg tager derned lidt senere i år (jeg vil
forsøge at dyrke dem).

Min australske kærreste har fortalt at hendes datter fik brandvabler på
hagen, da hendes bror lokkede hende til at spise en, og hun skyndte sig
at spytte den ud, da den begyndte at brænde. Savlet der løb ned af
hagen, indeholdt altså nok Capsaicin (som er en nervegift) til at
beskadige huden.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-01-05 11:23

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, der eksisterer så stærke chilli-frugter.

Nej.

Jeg håndterer altid mine chili med mine bare hænder, og jeg har aldrig
oplevet noget ubehag (når jeg husker at lade være med at pille mig i øjnene
. Jeg tilbereder ofte habaneros i én eller anden sammenhæng, og så fåes
chili ikke stærkere.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-01-05 11:12

ASKF <nospam@askf.dk> skrev:

> Nej, der eksisterer så stærke chilli-frugter.

Nej. Du får ikke brandvabler på fingrene. Det føles udelukkende som om
det brænder på fingrene fordi capsaicin påvirker nerverne.

> Jeg tvivler blot på at de kan købes i almindelige
> daglivarebutikker.

Jo Habanero i capsicum.chinense familien er den stærkeste chili-
variant. Den kan købes i bla. Iso, Føtex og Bilka.

> [...]
> brænde. Savlet der løb ned af hagen, indeholdt altså nok Capsaicin
> (som er en nervegift) til at beskadige huden.

Det er en vandrehistorie. Lige noget for Myth Busters på Discovery
Channel.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bjarne K

Dato : 13-01-05 13:23

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote in message
> [...]
andet
> der fremmer smagen?
>
> Chili kan brænde, men hvordan får man det til at smage?

Min beskedne erfaring siger mig, at de eneste der også smager af noget,
er de stærke. De milde smager normalt af grøn peber. En chili som
Caribbean Red har virkelig en god smag (de første 10 sekunder )

Måske der også findes milde med smag ?

Ellers kan man jo købe f.eks. røgede chili "Chipotle" og i nogle
opskrifter ristes chili over åben ild (om det giver bedre smag eller
kun gør det nemmere at fjerne skindet ved jeg ikke)

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : ASKF

Dato : 14-01-05 11:02

Bjarne K ytrede sig i <41e667eb$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med
dette:

> [...]
>opskrifter ristes chili over åben ild (om det giver bedre smag eller
>kun gør det nemmere at fjerne skindet ved jeg ikke)

De bliver stærkere ved opvarmning. Det skyldes at Capsaicinet bliver
mere koncentreret[1], og det er også grunden til at en chilli bliver
stærkere ved tørring.

Når man rister en chilli i olie, trækker man både Capsaicin og
smagsstoffer ud i olien, så det nemmere kan fordeles i retten, og det er
derfor det gerne anbefales at gøre således.

[1] Det må endeligt ikke misforståes som at der dannes mere Capsaicin,
så man skal ikke bruge færre i f.eks. gryderetter, hvor smagen og
styrken jo gerne skulle fordeles jævnt i hele retten.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen