Kogt kød
Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-01-05 17:09

Hej gruppe,

På det seneste har det kogte kød fået en gevaldig renæssance i mit lille
enmandskøkken. Retter, jeg laver meget for tiden, er bl.a. osso buco, kogte
stege og lignende. Personligt synes jeg at et køkken uden en grill kan få
langt mere ud af kødet, når det er kogt/braisseret. Selv kogt flæsk smager
vidunderligt (f.eks. som tilbehør til en god kørvelsuppe), når blot det
koges i den rette lage.

Er der nogle, der ligger inde med lækre opskrifter, jeg bare *må* prøve i
denne kategori?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-01-05 17:14

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> writes:

> Er der nogle, der ligger inde med lækre opskrifter, jeg bare *må* prøve i
> denne kategori?

Kogte koteletter med grøntsager og persillesovs lavet på suppen. Det
fik vi en dag sidste år, da min mor havde sådan lyst til persillesovs,
men ikke rigtig vidste hvad hun skulle lave.

Det smager jo også glimrende med kylling.

Mvh Trine

--
Fra 1. april tilbyder vi overnatning i seperat lejlighed med plads til
4 mennesker. Tæt på Blokhus, Aalborg, Fårup Sommerland og mange andre

Fra : Spangkuk

Dato : 11-01-05 17:16

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev

> Er der nogle, der ligger inde med lækre opskrifter, jeg bare *må* prøve i
> denne kategori?

Det nærmeste jeg kan komme i tanke om, som også er årstids-
aktuelt, er go' gammeldavs suppe med gulerødder, porrer,
knoldselleri, kartofler, løg, salt, peberkorn og oksebryst.

Anbefaler at lave det i rigelige mængder (kan fryses).

Spang

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-05 17:21

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der nogle, der ligger inde med lækre opskrifter, jeg bare *må*
> prøve i denne kategori?

Kogt og kogt, men det snerper: Brunkål med noget god gris, der ligger og
simrer med i kålen. Ganske enkelt pragtfuldt med stærk sennep og groft
rugbrød, og det passer perfekt til årstiden.

- Snit hvidkål
- Brun sukker i stooor gryde
- Lidt smør i
- Kål i
- Låg på og simre-simre en time eller to
- Kødet smides i den sidste halve time (eller hvornår det nu passer i
forhold til kødstykkerne) og dækkes med lidt kål

Jeg bruger skivet nakkekam, flæsk oa., jeg løber over, når jeg er ude og
handle. Og husk; brunkål smager allerbedst på andendagen

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/11/05)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-01-05 17:33

Jens Bruun wrote:

> Kogt og kogt, men det snerper: Brunkål med noget god gris,

Uhm, det lavede min salige oldemor engang om ugen eller så. Det smager
fremragende. Og med noget god gris nede fra slagter Larsen skal det nok
blive et hit. Hvor er det surt, der ikke er nogen søde piger (evt. bare en),
der vil flytte sammen med mig, så man ikke skal stå og lave så meget lækker
mad til sig selv

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Westh

Dato : 11-01-05 17:41

> [...]
en),
> der vil flytte sammen med mig, så man ikke skal stå og lave så meget

Man kan sige meget om brunkål, men nogen scoreret - det er det ikke!

/P

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-01-05 17:44

Peter Westh wrote:

> Man kan sige meget om brunkål, men nogen scoreret - det er det ikke!

Nej. Og dog. Den slags er (efter hvad jeg lige kan snuse op rundt omkring)
ved at blive moderne igen.

Nu har brunkål jo en bivirkning. Det kan være, det var den, du hentydede
til!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-05 18:42

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan sige meget om brunkål, men nogen scoreret - det er det ikke!

Vrøvl. Al madlavning scorer. Pigerne elsker os, når vi står i køkkenet!

Fra : Spangkuk

Dato : 11-01-05 17:52

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev

> [...]
> - Kødet smides i den sidste halve time (eller hvornår det nu passer i
> forhold til kødstykkerne) og dækkes med lidt kål

HUSK nu, at det kød, skank, flæsk og hvad der ellers
kommes i, skal og bør være røget !

Spang (der har 3 kg. brunkål med røget skank og flæsk i fryseren)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-01-05 18:11

Spangkuk wrote:

> HUSK nu, at det kød, skank, flæsk og hvad der ellers
> kommes i, skal og bør være røget !

Det er vist smag og behag. Jeg mener, det lyder da bestemt lækkert, men jeg
har aldrig smagt det før.

Min oldemor (som var kogekone af klassisk skole) lavede det altid på fersk
svin. Men måske det handler om regionale forskelle?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-05 18:41

> Det er vist smag og behag.

Jepper. Traditionelt bruger man fersk kød, men det er "for meget" for mange
mennesker. Desuden virker røget kød lidt mindre fed i det. Jeg har prøvet at
lave stegt flæsk med persillesovs af røget flæsk, og det smager ganske
udmærket, men jeg foretrækker den ferske udgave.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-01-05 19:17

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der nogle, der ligger inde med lækre opskrifter, jeg bare *må* prøve i
> denne kategori?

Sprængt nakke med rosenkål (på bud i Brugsen lige nu), sprængt pksebryst med
kartofler og peberrodsovs, sprængt and eller høne med grønsager og evt.
aspargessovs, fiskesuppe, kogt torsk med diverse, gule ærter, grønærtesuppe
med skinketern, tomatsuppe, hvidkålsuppe, grønkålsuppe, gullashsuppe,
kartoffel-porresuppe, rødbedesuppe/bortsj.

God fornøjelse!

Hilsen Inger

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 14-01-05 08:26

> [...]
> enmandskøkken
>
> Er der nogle, der ligger inde med lækre opskrifter, jeg bare *må* prøve i

Jeg elsker irsk gryde, som er så simpelt, at det næsten er for meget:
lammekød i tern og hvidkål i grove stykker lægges lagvis i en gryde med lidt
salt og peber mellem hvert lag. Vand over til det lige akkurat dækker, og så
simre en god times tid (mindst). Spises med godt rugbrød og sennep.
Varianter med eks. svinekød og savoykål er også prøvet, det smager også
ganske godt, men ikke så godt som originalen.

MVH Mette