hævning..
Fra : Kothoga@heaven.is

Dato : 10-01-05 17:27

hvorfor skal dej stå tildækket under hævning og hvorfor skal klædet nogle
gange være vådt?
Dette spørgsmål er jeg blevet stillet, men hvem kan svare?

Mvh

Jørgen Hansen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-01-05 17:41

<Kothoga@heaven.is> skrev i en meddelelse

> hvorfor skal dej stå tildækket under hævning

for at der ikke skal komme en tør skorpe på dejen.

> og hvorfor skal klædet nogle
> gange være vådt?

.... "nogle gange": Det afhænger af forfatteren til opskriften
.... "vådt": for at forhindre udtørringen.

I øvrigt er det nemmere at lægge dejen på bordet og skålen omvendt over. Det
holder også bedre på lunheden i modsætningen til det våde klæde, der
afkøler.

Hilsen Inger

Fra : Helle Petersen

Dato : 10-01-05 18:33

Vådt...? For at gøre det nemmere for de små gærceller...Det er alt andet
lige nemmere for dejen at udvide sig hvis den er våd. Det tror jeg også er
grunden til "tildækket" da det også holder på fugtigheden.

Mvh
Helle

P.S. jeg væder klædet med lunkent vand og desuden sørger gærcellernes
arbejde for en svag varmeudvikling så jeg har aldrig oplevet at dejen bliver
kold når den hæver under vådt klæde.

Fra : -V-

Dato : 10-01-05 19:05

Helle Petersen wrote:
> Vådt...? For at gøre det nemmere for de små gærceller...

Eh?

Medmindre du bruger en bradepande på størrelse med en landingsbane, så er
mængden af væde på overfladen totalt ubetydelig i forhold til mængden af
væde i dejen.

-V-

Fra : Ralph

Dato : 10-01-05 19:23

> hvorfor skal dej stå tildækket under hævning og hvorfor skal klædet nogle
> gange være vådt?
> Dette spørgsmål er jeg blevet stillet, men hvem kan svare?

Ikke et svar, men en kommentar. Min kone var til tupperware-party, og for at
være lidt høflig købte hun en mega-bage-skål med låg, hold da op det gjorde
en verden til forskel, jeg bruger aldrig ret meget gær og derfor står min
dej tit 4-5 timer til hævning, før blev den træls og fik en hård overflade,
men nu, fugtig og blød..... Kan ikke anbefales nok.

--
venligst
Ralph

Fra : Peter Westh

Dato : 11-01-05 01:26

<Kothoga@heaven.is> skrev i en meddelelse
> hvorfor skal dej stå tildækket under hævning og hvorfor skal klædet nogle
> gange være vådt?
> Dette spørgsmål er jeg blevet stillet, men hvem kan svare?

Som andre har skrevet, for at forhindre at dejen tørrer ud.

Jeg synes selv det er voldsomt irriterende med dene tildækning, for der
sætter sig altid noget dej fast på viskestykket, og det er et fandens besvær
at vaske det af igen. Jeg har derfor anskaffet en stor skål med låg på, hvor
jeg hæver min dej. Det har præcis samme effekt. En tallerken eller et fad
ovenpå skålen kan også gøre det.

Vitavrap vil vel egentlig også kunne bruges.

MVH

Peter

Fra : Kim Hansen

Dato : 11-01-05 05:21

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> writes:

> [...]
> ovenpå skålen kan også gøre det.
>
> Vitavrap vil vel egentlig også kunne bruges.

Jeg har en stor plasticpose som jeg pakker skålen ind i, det virker også fint.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.