Filmtip: Krigeren og Kejserinden på DR1 kl~
Fra : Brian P

Dato : 26-01-05 18:55

Tom "Lola rennt" Tykwers "Der Krieger und die Keiserin" (2000) kommer i
aften på DR1. Den være hermed anbefalet som et frisk skvulp fra nyere tysk
film, som gode mennesker har svært ved at få øje på lidt længere nede i
denne gruppe.

Fra : Hippy

Dato : 26-01-05 19:57

Hej Brian,

Tak for tippet, den har jeg gerne ville se

Forsat god aften!

MVH
Brian H

Fra : Maria de Francis

Dato : 27-01-05 11:04

> [...]
> film, som gode mennesker har svært ved at få øje på lidt længere nede i

Damn', den ville jeg godt have set. Dårlig idé at lade nytårsfortsættet
være, at slukke mere for 'puteren...... og læse, se film og motionere meget
mere.
Øv, den må jeg lige holde øje med fremover.

Men ellers tak for tippet.

Men apropos ikke-engelsksprogede film, så synes jeg seriøst man går glip af
nogle gode oplevelser, hvis man har den holdning at de bare altid er
dårlige. Og nej, jeg har ikke noget mod at blive underholdt af store
hollywoodproduktioner. Det er forskellige oplevelser, forskellige genrer
giver. Og de kan ikke bare skæres over en kam.
Jeg får forskellige oplevelser når jeg ser LOTR-filmene, som jeg seriøst
elsker, og når jeg ser en film som den tibetanske (?) Samsara, (min
geografiske stedsans sutter nogle gange, men det er i Himalaya, vist mellem
Tibet og Indien og jeg gider ikke google den lige nu) eller Blade-trilogien.
Eller italienske eller franske film, for den sags skyld. Eller Ghost in the
Shell-filmene, som jeg stadig er ret imponerede af.

Mvh
Maria

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-05 13:38

Maria de Francis wrote:

> Men apropos ikke-engelsksprogede film, så synes jeg seriøst man går glip af
> nogle gode oplevelser, hvis man har den holdning at de bare altid er
> dårlige.

Helt enig.

Men der er jo heller ingen der har skrevet at ikke-engelsksprogede film
altid er dårlige. Tråden som Brian P henviser til handler ikke om at
alle tyske film er dårlige. Der er forskel på at sige at alle tyske film
er dårlige og så på at være uenig i at tysk film er inde i nogen speciel
god eller vigtig periode i international sammenhæng. At man ikke synes
at tysk film er verdens bedste for tiden betyder ikke at der ikke kan
være undtagelser i form af gode tyske film. Det er ikke enten eller.

/David

Fra : Maria de Francis

Dato : 27-01-05 14:13

> [...]
> film er verdens bedste for tiden betyder ikke at der ikke kan være
> undtagelser i form af gode tyske film. Det er ikke enten eller.

Sandt nok, det er ikke bare sort eller hvidt. Men der er een der siger at
"Tyske film er generelt lige så ringe som franske og danske film" og det
synes jeg er noget useriøst. Lige så useriøst som at sige, at amerikanere
ikke kan lave film.

Jeg tror heller ikke jeg vil kunne sige, at tyske film er verdens bedste,
hvilke film er iøvrigt det? Nå jo, LOTR

Jeg tror at man bliver underholdt mere, hvis man har antennerne ude og tager
lidt flere oplevelser med film også fremmedsprogede film. Det er ikke
sproget i sig selv, der er kvaliteten, men et spil mellem flere input.

Mvh
Maria

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-05 14:22

Maria de Francis wrote:

> Sandt nok, det er ikke bare sort eller hvidt. Men der er een der siger at
> "Tyske film er generelt lige så ringe som franske og danske film" og det
> synes jeg er noget useriøst.

Hmm. Jeg synes ikke at det er "useriøst" hvis det rent faktisk er det
man synes. Og hvis man bruger ordet "generelt" som du gør her, så giver
man jo også plads til at der kan være vise glimrende undtagelser.

Til gengæld synes jeg ikke at argumentet "Jamen Lola Rennt og Goodbye
Lenin er jo gode" er et seriøst argument mod en påstand i stil med "Tysk
film er generelt ret ringe". Et par undtagelser gør jo ikke en generel
udtalelse usand.

At man så kan være uenig i denne holdning til tysk film er en anden sag.
Og man kan da slet ikke udtale sig seriøst om tysk film hvis man næsten
aldrig ser tysk film.

Fra : Maria de Francis

Dato : 27-01-05 19:50

> Hmm. Jeg synes ikke at det er "useriøst" hvis det rent faktisk er det man
> synes. Og hvis man bruger ordet "generelt" som du gør her, så giver man jo
> også plads til at der kan være vise glimrende undtagelser.

Hmmm..ja, så vidt så godt, det er den subjektive mening vi alle
tilkendegiver her. Og det er selvfølgelig ok at sige at MAN generelt ikke
kan lide tyske, franske eller danske film, men det er så ikke et udsagn om
et generelt fænomen, der er almentgyldigt. OBS iøvrigt at "generelt" ikke
var et ord jeg brugte, men et citat fra den anden tråd.
Det skulle jeg måske have gjort opmærksom på.

Jeg har slet ikke selv set nok film på de nævnte sprog til at kunne/ville
udtale mig så kategorisk om dem. Jeg har set både gode og dårlige film,
imho, men det er da ikke noget at generalisere på. Jeg har endda set et par
iranske film, det gør mig heller ikke til ekspert i dem.

Er det derimod en virkelig kender af fx tyske film, der udtaler sig med sin
store viden og med noget at have det i, trækker jeg da helt mit udsagn, om
at det er useriøst, tilbage. Men det var ikke mit umiddelbare indtryk.

> [...]
> Lenin er jo gode" er et seriøst argument mod en påstand i stil med "Tysk
> film er generelt ret ringe". Et par undtagelser gør jo ikke en generel

Enig, men hvad bygger generaliseringen på?

> At man så kan være uenig i denne holdning til tysk film er en anden sag.
> Og man kan da slet ikke udtale sig seriøst om tysk film hvis man næsten
> aldrig ser tysk film.

My point

Mvh
Maria

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-01-05 20:34

"Maria de Francis" <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> wrote in message

Og det er selvfølgelig ok at sige at MAN generelt ikke
> kan lide tyske, franske eller danske film,

Det synes jeg faktisk ikke, det er. Det er en fladpandet generalisering.

Per V.

Fra : Hobert Idiart

Dato : 27-01-05 23:36

Per Vadmand wrote:
> "Maria de Francis" <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> wrote in message
>
> Og det er selvfølgelig ok at sige at MAN generelt ikke

> Det synes jeg faktisk ikke, det er. Det er en fladpandet generalisering.

Tak for det.

Fra : Maria de Francis

Dato : 28-01-05 00:55

> [...]
>
> Og det er selvfølgelig ok at sige at MAN generelt ikke
>
> Det synes jeg faktisk ikke, det er. Det er en fladpandet generalisering.

Det sidste kan vi godt blive enige om, men ikke desto mindre lever vi i et
frit land, hvor folk har ret til at synes hva de vil på egne vegne. Især når
det handler om film.
Men som jeg tidligere har givet udtryk for, så synes jeg at folk går glip af
nogle oplevelser, ved konsekvent at fravælge film på andre sprog end
engelsk. Men det må de da selv om.
Dertil kommer at der kan være en grund til at folk kun vælger
engelsksprogede film, det kan være de ikke forstår hvad der foregår på
lærredet/skærmen. Og det er da mest synd for dem.

Mvh
Maria

Fra : Hobert Idiart

Dato : 28-01-05 03:09

Maria de Francis wrote:

> Dertil kommer at der kan være en grund til at folk kun vælger
> engelsksprogede film, det kan være de ikke forstår hvad der foregår på
> lærredet/skærmen. Og det er da mest synd for dem.

Alle udenlandske film på dansk tv er vel forsynet med undertekster, så
jeg forstår ikke rigtigt, hvad du mener?
Jeg er ret god til både engelsk og tysk, men jeg kan bare ikke holde ud
at høre på folk, som taler tysk på film (AH undtaget). Det er et
kedeligt sprog og kedsomheden har en tendens til at sprede sig til
resten af filmen. Men det er nok bare mig, som har (endnu) et problem.
Fransk forstår jeg intet af, men det er jo også et rædselsfuldt sprog at
lytte til.
Hvis der blev talt engelsk i de franske og tyske film, så ville jeg give
dem en chance.
Sjovt er det dog, at de fleste amerikanere ikke gider se udenlandske
film, som kræver undertekster.

Fra : Maria de Francis

Dato : 28-01-05 09:35

"Hobert Idiart" <in@your.dreams> skrev i en meddelelse

> Alle udenlandske film på dansk tv er vel forsynet med undertekster, så jeg
> forstår ikke rigtigt, hvad du mener?

Jeg tænkte ikke kun på sprogmæssigt, men også indholdsmæssigt. Mange
ikke-engelsksprogede film har også et andet forståelsesplan. Eller de kan
være såkaldt "smalle" film, hvor flertallet står af på forhånd.

> Jeg er ret god til både engelsk og tysk, men jeg kan bare ikke holde ud at
> høre på folk, som taler tysk på film (AH undtaget).

AH?

> Det er et kedeligt sprog og kedsomheden har en tendens til at sprede sig
> til resten af filmen. Men det er nok bare mig, som har (endnu) et problem.

Lad dog være med at gøre det til et problem; det er sådan du har det med det
og det er vel ok for dig. Andre inklusive mig har det ikke sådan og det er
ok for mig/andre.

> Fransk forstår jeg intet af, men det er jo også et rædselsfuldt sprog at
> lytte til.

Og det kan så godt have at gøre med, at du ikke forstår det. Jeg gør og jeg
synes det er et fedt sprog.

> Hvis der blev talt engelsk i de franske og tyske film, så ville jeg give
> dem en chance.

Ja ok, så er det ihvertfald ikke indholdet der er problemet.

> Sjovt er det dog, at de fleste amerikanere ikke gider se udenlandske film,
> som kræver undertekster.

Og den "specialitet" deler de med andre. Både tyskere og franskmænd har det
med at eftersynkronisere, fordi de ikke gider se film med undertekster.
Heldigvis er der ofte en biograf i de større byer, der viset filmen på
originalsprog.

Mvh
Maria

Fra : Brian P

Dato : 27-01-05 21:17

> At man så kan være uenig i denne holdning til tysk film er en anden sag.
> Og man kan da slet ikke udtale sig seriøst om tysk film hvis man næsten
> aldrig ser tysk film.

Det er klart. Udover de allerede nævnte - Lola rennt, Krigeren og
kejserinden, Goodbye Lenin og Gegen die Wand - kan bl.a. anbefales Tykwers
Winterschläfer (1997) Hans Christian Schmids 23 (1998), Crazy (2000) og
Lichter (2003), samt Bella Martha (2001), hvor danske Ulrich Thomsen
medvirker. Das Experiment er ikke en film efter min smag, men lidt opsigt
vakte og dansk biografpremiere fik den da. Af spændende ting på vej er Der
Untergang (2004) som forhåbentlig snart får dansk biografpremiere.
Endelig vil jeg lige gøre opmærksom på, at Husets biograf her i foråret
viser en række tyske "nye tyske film" - i samarbejde med
Goethe-instituttet - for at gøre opmærksom på, hvad vi normalt ikke får at
se i de danske biografer. En oplagt mulighed for dem, der næsten aldrig ser
tysk film til at danne sig en mening om tingenes (filmens) tilstand i vores
naboland. Jeg nåede ikke den første, Schultze gets the blues (2003), men vil
prøve at nå et par af de øvrige. Kom frisk:

Fra www.husetsbio.dk:

Med "Goodbye Lenin" og "Gegen die Wand" har tysk film igen vundet
international succes efter nogle stille år. Men mange spændende nye tyske
film opnår stadig ikke bred distribution udenfor Tysklands grænser. Derfor
har Goethe-Instituttet i København i samarbejde med Husets Biograf taget
initiativ til denne filmrække, hvor vi en onsdag i hver måned præsenterer ny
tysk film. Programmet er righoldigt sammensat af såvel spillefilm som
dokumentarfilm, og vi håber hermed at kunne udbrede kendskabet til og
interessen for tysk film. Alle filmene vises med engelske undertekster.
I begrænset omfang kan der arrangeres særforevisninger af programmets film.
Billetpris 55,- kr. Reduceret billetpris for studerende og pensionister 40,-
kr.

Onsdag d. 19.1.2005 kl. 17.00
SCHULTZE GETS THE BLUES
2003, 114 min.
Instruktion Michael Schorr
www.schultzegetstheblues.de

Torsdag d. 3.2.2005 kl. 17.00
DIE SPIELWÜTIGEN
2003, 104 min.
Instruktion Andreas Veiel
www.die-spielwuetigen.de

Onsdag d. 16.2.2005 kl. 16.45
DIESES JAHR IN CZERNOWITZ
2004, 133 min.
Instruktion Volker Koepp

Onsdag d. 16.3.2005 kl. 17.00
KLASSENFAHRT
2002, 89 min.
Instruktion Henner Winckler
www.peripherfilm.de/ klassenfahrt

Onsdag d. 20.4.2005 kl. 17.00
KROKO
2003, 92 min.
Instruktion Sylke Enders
www.kroko-der-film.de

Onsdag d. 18.5.2005 kl. 17.00
BERLIN IS IN GERMANY
2001, 93 min.
Instruktion Hannes Stöhr
www.berlinisingermany.de

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-01-05 15:08

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
Tråden som Brian P henviser til handler ikke om at
> alle tyske film er dårlige.

Jo, det gjorde den faktisk oprindeligt.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-05 15:13

Per Vadmand wrote:

> Jo, det gjorde den faktisk oprindeligt.

Gjorde den? Nåja, Hoberts udtalelse. Det er rigtigt. Men der var jo også
andre på banen end Hobert, med et lidt mere nuanceret syn på sagen,
f.eks. Niels.

/David