Thirteen Days
Fra : Holst

Dato : 25-01-05 22:29

Jeg har her til aften set Thirteen Days med Kevin Costner om Cuba-krisen
i 1962. Glimrende film.

I ny og næ har de valgt at vise vise sekvener i s/h. Hvorfor har de de?
Jeg kunne ikke rigtig se nogen idé ved det!

Fra : NTFS

Dato : 25-01-05 23:34

"Holst" <newsjan05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Jeg synes også det er god film omend noget idealiseret i forhold til
virkeligheden. Når de viser visse scener i s/h er det dels for at markere
noget fortidigt og samtidig fake en autencitet som var det en
dokumentarfilm.

mvh
NIels

Fra : Holst

Dato : 27-01-05 22:41

NTFS wrote:

> [...]
> virkeligheden. Når de viser visse scener i s/h er det dels for at markere
> noget fortidigt og samtidig fake en autencitet som var det en

Ja, det var da også min umiddelbare idé. Men uden nu at gense filmen, så
har jeg da ikke indtryk af, at de s/h klip er mere fortidige end det,
der ses i farve omkring de s/h passager.

Måske skal man bare ikke tænke for meget over det.

Og ja, den er nok lidt idealiseret i forhold til virkeligheden. Men jeg
må jo også indrømme, at jeg ser den som underholdning og ikke som en
dokumentar om Cuba-krisen

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 28-01-05 16:28

Holst wrote:

> Og ja, den er nok lidt idealiseret i forhold til virkeligheden. Men
> jeg må jo også indrømme, at jeg ser den som underholdning og ikke som
> en dokumentar om Cuba-krisen

Dvd-en har et meget spændende kommentarspor, hvor man får at vide præcis
hvad, der er autentisk, og hvad der er fiktivt.

Jeg har det selv sådan at jeg ikke kan holde ud at se film om historiske
personer uden at vide, hvad der er opdigtet, sandsynligt og/eller
autentisk!

Mikkel

Fra : Holst

Dato : 28-01-05 17:43

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Dvd-en har et meget spændende kommentarspor, hvor man får at vide præcis
> hvad, der er autentisk, og hvad der er fiktivt.

Måske skulle man høre kommentarsporet. Normalt gider jeg ikke det, for
det er måske ikke altid lige sjovt at sidde to timer og høre på en eller
anden tale og lidt af hvert.

På den anden side, hvis jeg også lyttede til kommentarsporene, så var
der jo til mange aftener endnu med de samme film. Så kan man jo spare
penge på at købe/leje/låne nye film.

> Jeg har det selv sådan at jeg ikke kan holde ud at se film om historiske
> personer uden at vide, hvad der er opdigtet, sandsynligt og/eller
> autentisk!

Det er selvfølgelig rart at vide, men jeg ser i høj grad en sådan film
som underholdning. Jeg forventer ikke, at den på nogen måde skal være
tro mod virkeligheden. Skulle den være tro mod virkeligheden, så var den
sikkert så kedelig, at den ikke kunne trække folk i biografen