Filmtip- Lola Rennt i aften den 19. Janua~
Fra : Maria de Francis

Dato : 19-01-05 14:18

Til dem der er interesserede: Lola Rennt i aften på DR1 kl 22-23.15

Mvh Maria

--
Magna et spatiosa res est sapientia
Seneca

Fra : Peter Risager

Dato : 19-01-05 16:54

Maria de Francis wrote:
> Til dem der er interesserede: Lola Rennt i aften på DR1 kl 22-23.15

Jeg takker, genial film :)

--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be

Fra : Lenton

Dato : 19-01-05 23:58

Peter Risager wrote:

> Jeg takker, genial film :)

Det har jeg også kun hørt om den, men jeg var da en anelse skuffet. Den
lidt for plain og for lidt mindblowing, som folk ellers siger.
Vil gerne høre fra jer som elsker den... Hvad ser i I den? bevares jeg
synes da den var fin, men jeg synes altså den er overrated.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-01-05 00:13

Lenton wrote:
> [...]
> Vil gerne høre fra jer som elsker den... Hvad ser i I den? bevares jeg
> synes da den var fin, men jeg synes altså den er overrated.

Den er jo fra 1998, eller så'n noget. Der er sket noget i de
mellemliggende år, og filmen skal vurderes i forhold til de
andre film der blev lavet i perioden 95-98.

Jeg synes den var god, selv sammenlignet med helt nye film,
selv om den naturligvis ikke virkede ekstremt nyskabende.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Maria de Francis

Dato : 20-01-05 11:02

"Lenton" <no@mail.net> skrev i en meddelelse

> lidt for plain og for lidt mindblowing, som folk ellers siger.
> Vil gerne høre fra jer som elsker den... Hvad ser i I den? bevares jeg
> synes da den var fin, men jeg synes altså den er overrated.

Det er længe siden jeg sidst så den, så jeg nøjedes med at optage den til
senere syn.
Som jeg husker den, er den da lidt mindblowing, på den fede måde. Jeg husker
den som en ok film.

Tror du ikke det er fordi der er kommet flere film over det tema, at du ikke
synes om den, Sliding Doors ect. ?
Jeg synes der er flere, men kan ikke lige komme på nogle titler.... hmmm
Og så er man vel heller ikke så vant til at se film på tysk, det kan vel
også gøre noget?

Mvh Maria

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-01-05 12:30

"Maria de Francis" <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> wrote in message
> Og så er man vel heller ikke så vant til at se film på tysk, det kan vel
> også gøre noget?

De kun noget positivt? Tænk: en film, hvor de ikke snakker amerikansk!
Skønt! Der f i n d e s andre sprog...

Per v.

Fra : Hobert Idiart

Dato : 20-01-05 14:33

Per Vadmand wrote:
> "Maria de Francis" <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> wrote in message

> De kun noget positivt? Tænk: en film, hvor de ikke snakker amerikansk!
> Skønt! Der f i n d e s andre sprog...

Den eneste film som er værd at se på tysk, er Das Boot (og den er jo
faktisk en serie).
Tyske film er generelt lige så ringe som franske og danske film.

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-01-05 14:38

"Hobert Idiart" <in@your.dreams> wrote in message

> Den eneste film som er værd at se på tysk, er Das Boot (og den er jo
> faktisk en serie).
> Tyske film er generelt lige så ringe som franske og danske film.

Alle der generaliserer, er idioter. Men du er vel for dum til at forstå
andet end rambofilm.

Per V.

Fra : Hobert Idiart

Dato : 20-01-05 16:05

Per Vadmand wrote:
> "Hobert Idiart" <in@your.dreams> wrote in message

> Alle der generaliserer, er idioter. Men du er vel for dum til at forstå
> andet end rambofilm.

Så er der mudderkast igen.
Suk!

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-01-05 17:07

> Så er der mudderkast igen.
> Suk!

Hvis du ikke var begyndt, var der ikke sket noget. At fremsætte en hjernedød
bemærkning som din om tyske film, er at indbyde til det.

Per V.

Fra : Hobert Idiart

Dato : 20-01-05 20:35

Per Vadmand wrote:

> Hvis du ikke var begyndt, var der ikke sket noget. At fremsætte en hjernedød
> bemærkning som din om tyske film, er at indbyde til det.

Og det kommer fra en person, som kun taler dårligt om amerikanske film.
Hvor er forskellen?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-01-05 21:08

On Thu, 20 Jan 2005 20:35:20 +0100, Hobert Idiart <in@your.dreams>
wrote:

>Og det kommer fra en person, som kun taler dårligt om amerikanske film.
>Hvor er forskellen?

Se, det var for en gangs skyld et rigtig godt spørgsmål. Jeg glæder
mig til at se svaret.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : ML-78

Dato : 20-01-05 21:11

Niels Søndergaard skrev:

> Se, det var for en gangs skyld et rigtig godt spørgsmål.

Nej, det var en dårlig sammenligning.

ML-78

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-01-05 23:09

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> Se, det var for en gangs skyld et rigtig godt spørgsmål. Jeg glæder
> mig til at se svaret.

Som du udmærket kender. Lad være med at køre med på idiotens trip, Niels,
det er sgu for plat.

Per V.

Fra : Hobert Idiart

Dato : 21-01-05 00:52

Per Vadmand wrote:

> Som du udmærket kender. Lad være med at køre med på idiotens trip, Niels,
> det er sgu for plat.

Hov hov!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-01-05 09:15

On Thu, 20 Jan 2005 23:09:03 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Som du udmærket kender. Lad være med at køre med på idiotens trip, Niels,
>det er sgu for plat.

Det er da dig, der kører med på trippet, når du bider på krogen i
første omgang. Jeg kommenterer bare fra ringside.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : ML-78

Dato : 20-01-05 21:10

Hobert Idiart skrev:

> Og det kommer fra en person, som kun taler dårligt om amerikanske
film.
> Hvor er forskellen?

Der er forskel på at have generelle holdninger til bestemte typer film
eller filmnationer og så den kategoriske udtalelse du lagde for dagen.
Du sagde at *alle* tyske film var dårlige. Du vidste - uden at have set
den - at "Lola rennt" var dårlig fordi den var tysk.

ML-78

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-01-05 23:08

> Og det kommer fra en person, som kun taler dårligt om amerikanske film.
> Hvor er forskellen?

I at du ikke kan læse indenad. Jeg har aldrig udtalt, at alle amerikanske
film er dårlige, kun at de ikke pr. definition er bedre end alle andre
(eller at dyre film automatisk er bedre end billige), som nogle i gruppen
synes at mene.

Mange af mine yndlingsfilm i alle genrer er amerikanske, lige fra "En vild
Pjækkedag" over "Ordinary people" til "En ny dag truer" og "Rio Bravo" - for
sådan lige at tage lidt forskelligt.

Per V,

Fra : Tim Christensen

Dato : 20-01-05 17:32

Hobert Idiart wrote:

> Så er der mudderkast igen.
> Suk!

Det var vel også formålet med dit indlæg.

Mvh

Tim

Fra : Glenn [Valby]

Dato : 20-01-05 18:34

....hmmm, nu fik jeg læst videre i tråden.

Ignorere dog knægten.

Glenn

Fra : Glenn [Valby]

Dato : 20-01-05 18:29

> Det var vel også formålet med dit indlæg.

Det var det højst sansynligt.
Men han angreb ikke en bestemt person, der synes jeg at der er en forskel.

PS. Hvis man vil se mudderkast, så er det vel bare at slå over på DR og TV2,
de næste 14 dage.

Glenn

Fra : Nerdiac ~ Don G.

Dato : 21-01-05 04:06

Når der skal kastes med mudder, så brug da i det mindste et [OT] handle i
overksiften, tak!

Og... Leave the Troll alone...

Mvh. Don G.

<signature>
nerdiac . ['ner:diak] . n . übernerd; extreme nerd; nerd of nerds.
http://www.nerdiac.com
</signature>

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-01-05 22:11

Per Vadmand wrote:
> De kun noget positivt? Tænk: en film, hvor de ikke snakker amerikansk!
> Skønt! Der f i n d e s andre sprog...

Det er ikke en kvalitet i sig selv, at der tales et
fremmedsprog i en film. Men Lola Rennt er en udmærket film.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tenzel Kim

Dato : 21-01-05 03:43

Per Vadmand wrote:
> De kun noget positivt? Tænk: en film, hvor de ikke snakker amerikansk!
> Skønt! Der f i n d e s andre sprog...

Sikker? Her gik jeg og var fuldstændig overbevist om at tysk slet ikke
eksisterede men at man bare fandt på et eller andet volapyk og håbede at
oversætterene så kunne finde ud af self at skrive en historie der gav
mening :)

Tenz.

Fra : Hobert Idiart

Dato : 19-01-05 22:05

Maria de Francis wrote:
> Til dem der er interesserede: Lola Rennt i aften på DR1 kl 22-23.15
>

> Mvh Maria

Er det ikke en tysk film?

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-01-05 23:59

Hobert Idiart wrote:

> Er det ikke en tysk film?

Jov.
Du kan finde simpel information om film på www.imdb.com , det er langt
hurtigere end at spørge om filmen er tysk eller om hvor længe den varer.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Hobert Idiart

Dato : 20-01-05 14:31

Anders Houmark wrote:

> Jov.
> Du kan finde simpel information om film på www.imdb.com , det er langt
> hurtigere end at spørge om filmen er tysk eller om hvor længe den varer.

Jeg stillede mit spørgsmål for at vise, at det er en tysk film og dermed
skod film.

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-01-05 14:37

> Jeg stillede mit spørgsmål for at vise, at det er en tysk film og dermed
> skod film.

Er du dum som en dør, eller lader du bare som om?

Per V.

Fra : Hobert Idiart

Dato : 20-01-05 16:06

Per Vadmand wrote:
> "Hobert Idiart" <in@your.dreams> wrote in message

> Er du dum som en dør, eller lader du bare som om?

Provokerende ja, dum nej.

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-01-05 17:08

> Provokerende ja, dum nej.

I dit tilfælde er der åbenbart ingen forskel. At påstå, at tyske film pr.
definition er dårlige, kan KUN være tegn på afgrundsdyb uvidenhed.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-01-05 09:19

On Thu, 20 Jan 2005 17:08:23 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:
>I dit tilfælde er der åbenbart ingen forskel. At påstå, at tyske film pr.
>definition er dårlige, kan KUN være tegn på afgrundsdyb uvidenhed.

Eller bevidst overdrivelse for at fremme forståelsen. Tysk film er
generelt et hul i jorden og har været det længe. Lola Rennt er dog en
bemærkelsesværdig undtagelse.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-01-05 11:54

Niels Søndergaard wrote:

> Eller bevidst overdrivelse for at fremme forståelsen. Tysk film er
> generelt et hul i jorden og har været det længe. Lola Rennt er dog en
> bemærkelsesværdig undtagelse.

Som den dag i dag er ret bedaget, efter min mening. Én stor
postmodernistisk gimmick der har 1998 skrevet overalt på sig.

/David

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-01-05 12:35

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Som den dag i dag er ret bedaget, efter min mening. Én stor
> postmodernistisk gimmick der har 1998 skrevet overalt på sig.

Uha ja. Seks år! Den er virkelig GAMMEL!!!!

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-01-05 13:30

Per Vadmand wrote:

> Uha ja. Seks år! Den er virkelig GAMMEL!!!!

Jeg skrev ikke at den var gammel. Jeg forsøgte at formidle at jeg mener
at den alt for meget hænger i sin egen tid og dermed lynhurtigt bliver
forældet. Den var muligvis interessant i 1998 (på trods af at den lægger
sig tæt op af en bølge der næsten er færdig på dette tidspunkt, bl.a.
Trainspotting fra 1996), men den er allerede uinteressant 6-7 år senere.

/David

Fra : Brian P

Dato : 24-01-05 02:09

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Eller bevidst overdrivelse for at fremme forståelsen. Tysk film er
> generelt et hul i jorden og har været det længe. Lola Rennt er dog en
> bemærkelsesværdig undtagelse.

Som sædvanlig har du misforstået alt. Tysk film var begyndelsen til
eventyret og også i nyere tid brillierer tysk film.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 24-01-05 21:35

On Mon, 24 Jan 2005 02:08:33 +0100, "Brian P" <kanalFJERN@klog.dk>
wrote:

>Som sædvanlig har du misforstået alt. Tysk film var begyndelsen til
>eventyret

Næ, nej. Det var Nordisk Film.

>og også i nyere tid brillierer tysk film.

Med hvad? Og hvor kan man se mesterværkerne?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian P

Dato : 24-01-05 22:02

> Næ, nej. Det var Nordisk Film.

Ja, og før det Melies og brdr. Lumiere (indsæt selv accenter). Men nej, det
var først med den tysk(-til dels skandinaviske) ekspressionisme, at filmen
blev "voksen".

> Med hvad? Og hvor kan man se mesterværkerne?

I biografen? Nånej... men i biografen har da fx for nylig gået "Gegen die
Wand" og "Good Bye Lenin". Se også Fassbinder, Wenders, Schlöndorff og
Herzog.

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-01-05 23:27

"Brian P" <kanalFJERN@klog.dk> wrote in message

> I biografen? Nånej... men i biografen har da fx for nylig gået "Gegen die
> Wand" og "Good Bye Lenin". Se også Fassbinder, Wenders, Schlöndorff og
> Herzog.
Og ikke at forglemme Edgar "Heimat" Reiz.

Per V.

Fra : Brian P

Dato : 24-01-05 23:31

> "Brian P" <kanalFJERN@klog.dk> wrote in message

> Og ikke at forglemme Edgar "Heimat" Reiz.

Edgar "tv" Reitz? Mais qui, bien sure - hvorudover må nævnes Wolfgang
Petersen med "Das Boot" samt diverse med "Tatort" og "Der Alte" ;)

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-01-05 12:29

On Mon, 24 Jan 2005 23:30:49 +0100, "Brian P" <kanalFJERN@klog.dk>
wrote:

>"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Nej, nej. Jeg taler ikke om gamle kendinge, men om tysk film her og
nu. Tom Tykwer laver jo film på engelsk nu. Og "Lenin" er okay, men én
slave gør jo ingen sommer.

Jeg ser dog frem til at se Bruno Ganz som Hitler - men hvor?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-01-05 17:10

On Tue, 25 Jan 2005 12:29:27 +0100, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

> én
>slave gør jo ingen sommer.

Ups. Det er en slåfejl, der er Bøfsiden værdig.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-01-05 18:06

Niels Søndergaard wrote:

> Ups. Det er en slåfejl, der er Bøfsiden værdig.

Jeg grinede også af den da jeg læste den, men vidste ikke om det var vid
eller glid (fingrenes).

/David

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-01-05 19:20

> Jeg grinede også af den da jeg læste den, men vidste ikke om det var vid
> eller glid (fingrenes).

Ja, men hvad er det for en salve, Niels taler om?

Per V.

Fra : ML-78

Dato : 25-01-05 19:29

Per Vadmand skrev:

> Ja, men hvad er det for en salve, Niels taler om?

En salve? Så forstår jeg bedre hvorfor det ikke gav mening for mig.

Jeg troede det var en valse.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 26-01-05 18:47

> Nej, nej. Jeg taler ikke om gamle kendinge, men om tysk film her og
> nu. Tom Tykwer laver jo film på engelsk nu.

Apropos: Krigeren og kejserinden (2000) vises i aften på DR1 kl.
22:05-00:15. Den er ikke engelsk.

Fra : Tim Christensen

Dato : 20-01-05 17:33

Hobert Idiart wrote:

> Provokerende ja, dum nej.

Indlæget var dumt uanset om du skrev det for at provokere eller ej.

Mvh

Tim

Fra : ML-78

Dato : 20-01-05 14:39

Hobert Idiart skrev:

> Jeg stillede mit spørgsmål for at vise, at det er en tysk film og
dermed
> skod film.

Og du skrev tilsyneladende dette indlæg for at vise hvor uvidende du er
om filmhistorie.

ML-78

Fra : Karsten Korsholm

Dato : 20-01-05 14:45

Jeg synes det var udmærket, det er 3 forskellige slutninger på filmen.

Karsten

Fra : Hobert Idiart

Dato : 20-01-05 16:05

ML-78 wrote:

> dermed

> Og du skrev tilsyneladende dette indlæg for at vise hvor uvidende du er
> om filmhistorie.

Nej da.

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-01-05 17:08

> Nej da.

Hvorfor så?

Per V,

Fra : Tim Christensen

Dato : 20-01-05 17:34

Hobert Idiart wrote:

> Nej da.

Interesant, så du vidste det du skrev var noget vrøvl. Hvorfor skrev du
det så.

Mvh

Tim