*** SPOILERFYDLT INDLÆG!!!*** The Butterfl~
Fra : Jonny Jensen

Dato : 18-01-05 12:20

Allerført, regner med at fylde denne tråd med spoilers, så hvis du ikke har
set filmen (filmene, vil jeg næsten sige, da jeg har spørgsmål til de to
"versioner" eller slutninger om man vil, som der findes..) så lad være med
overhovedet at læse mere...

SPOILERE HERUNDER:

OK, har så for snart længe siden set The Butterfly Effect og kunne rigtigt
godt lide den. Sad så sammen med en kammerat i går og snakkede om den, og
pludselig begyndte han at blive i tvivl om hvorvidt en af os huskede
rigtigt, da vi var ret uenige om nogle ting i den... Jeg VED at der findes
en alternativ slutning til den, men hvilken er den "rigtige" og hvilken er
den alternative og er der andet end slutningen der er ændret fra version til
version?

Grunden er at den slutning jeg husker, er en hvor vores hovedperson tager
tilage til den allerførste gang han møder hende tøsen, går hen til hende og
siger at han aldrig vil se hende igen og at han vil dræbe hende og hendes
familie, hvis hun alligevel opsøger ham, hvorfor de aldrig bliver venner og
alt det ubehagelige undgås. Derefter klipper filmen til 8 år senere hvor de
pludselig mødes på gaden og tydeligvis "genkender" hinanden, eller i hvert
fald ser sådan lidt betagede på hinanden, og så kan man selv gætte om de en
dag snakker osv... Nice slutning på noget værre rod imho.

Min kammerat snakkede om noget med en synsk som læser hans hånd og siger, at
han ikke har en livslinje eller sådan noget, og ikke bør leve, hvorefter han
begår selvmord alerede inden han bliver født?!? (Hvilket jeg synes lyder
noget underligt, íkke mindst fordi det er min opfattelse at han kun kan
springe tilbage til episoder hvor han har blackouts? Kan han huske et
blackout fra før han blev født?!? Lyder lidt usandsynligt (ikke fordi resten
af filmen er overdrevet jordnær, men alligevel...?)

Nogen som sidder med svaret (svarene), hjælp venligst!

Jonny.

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-01-05 12:31

Jonny Jensen wrote:

> [...]
> fald ser sådan lidt betagede på hinanden, og så kan man selv gætte om de en
> dag snakker osv... Nice slutning på noget værre rod imho.

Det er biografudgaven, den "rigtige" udgave om du vil.

> [...]
> blackout fra før han blev født?!? Lyder lidt usandsynligt (ikke fordi resten
> af filmen er overdrevet jordnær, men alligevel...?)

Det er director's cut. Den _rigtige_ udgave, efter min mening. Denne
slutning er langt bedre i tråd med resten af filmen og filmens stemning.
Udover slutningen er der vist kun én ekstra scene med her, og det er den
hvor spåkonen læser hovedpersonens hånd, og den efterfølgende scene
udenfor vistnok også.

Jeg opfatter det ikke som at han kun kan rejse tilbage til episoder hvor
han har haft blackout, men at han har blackout i en episode hvis han
senere vælger at rejse tilbage til den, hvis du forstår. Hvordan rejser
han så tilbage? Ved at ihukomme situationen ved hjælp af dokumentation,
enten skreven eller på film. I slutningen fra director's cut er det en
anden film han ser mens han gemmer sig under skrivebordet. Det er en
"hjemmevideo" fra da hans mor er på fødegangen med han selv i "maven".
Således kan han rejse tilbage til det tidspunkt ifølge filmens logik som
man naturligvis skal godtage for at se filmen.

/David

Fra : Jonny Jensen

Dato : 18-01-05 12:51

> [...]
> Udover slutningen er der vist kun én ekstra scene med her, og det er den
> hvor spåkonen læser hovedpersonens hånd, og den efterfølgende scene

OK, well, det er jo så noget jeg må have set, har ikke besluttet mig for
hvilken jeg bedst kan lide, da jeg ikke selv har set den alternative endnu
jo ;)

> [...]
> Således kan han rejse tilbage til det tidspunkt ifølge filmens logik som
> man naturligvis skal godtage for at se filmen.

Enig, kan godt se hvor du vil hen, men troede at det skulle være specielle
stærke eller skræmmende situationer, for at muligheden var det. Må hellere
se at få lånt den et sted og set begge slutninger en gang

Mange tak for hjælpen.

Jonny.