Harry Potter <-> Starwars tema?
Fra : Steen Suder

Dato : 16-01-05 18:54

Jeg har siddet og set Harry Potter og filmtemaets sidste tre eller fire
noder minder markant om et eller andet i en af Star Wars-filmene.
Det første, der slog mig var "Emperors March", men jeg er ikke sikker.

Kender I til et "sammenfald" eller er jeg helt galt på den?

--
Steen Suder

Fra : Jette

Dato : 16-01-05 19:07

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:
> [...]
> Det første, der slog mig var "Emperors March", men jeg er ikke sikker.
>
> Kender I til et "sammenfald" eller er jeg helt galt på den?

Det er i begge tilfælde John Williams, der er komponisten, så et sammenfald
er da ikke utænkeligt.

Mvh
Jette

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-01-05 19:10

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

> [...]
> Det første, der slog mig var "Emperors March", men jeg er ikke sikker.
>
> Kender I til et "sammenfald" eller er jeg helt galt på den?

Begge er skrevet af samme komponist og ender i forholdsvis simple kadencer,
så ja, man kan vel godt tale om sammenfald. Dog ikke mere, end man kan om
Bachs kammermusik - for nu bare at tage et andet eksempel.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Larsen

Dato : 16-01-05 22:12

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
> [...]
> Det første, der slog mig var "Emperors March", men jeg er ikke sikker.
>
> Kender I til et "sammenfald" eller er jeg helt galt på den?

Jeg har ikke lige lagt mærke til det i Harry Potter, men jeg synes
John Williams er blevet ret doven de sidste par år og tit genbruger
ideer i sin musik.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 17-01-05 11:53

> [...]
> Det første, der slog mig var "Emperors March", men jeg er ikke sikker.
>
> Kender I til et "sammenfald" eller er jeg helt galt på den?

Jeg får det til to toner tilsidst, der nok er de samme. Det er frit efter
hukommelsen, så hæng mig ikke op på det.

Det er dog meget almindeligt, at en komponist lyder som "sig selv", ved at
have en forkærlighed for visse tonearter eller instrumenter. Og det er da
heller ikke ualmindeligt, at et lille tema der fungerer fint i en scene i én
film, bliver varieret eller ændret en smule og så fungerer lige så fint i en
tilsvarende scene i en anden film. Kærlighedstemaerne i Star Wars, Superman
og Raiders kan man godt høre er skrevet af den samme komponist.

Mark

Fra : Giraf

Dato : 07-08-05 18:17

Mark Thomas Gazel wrote:

> [...]
> lige så fint i en tilsvarende scene i en anden film. Kærlighedstemaerne
> i Star Wars, Superman og Raiders kan man godt høre er skrevet af den

Temaerne i Superman og Indiana Jones er _rigtigt_ tæt på hinanden så
vidt jeg husker. At det er så tydeligt at det er samme komponist synes
jeg egentligt ikke gør noget, for det er virkeligt flot film musik, og
for mig er musikken i en film 50% af helheds indtrykket.

Baggrunds musikken til film som f.eks. Armageddon, Con Air, The rock
osv, er imo ulideligt, og det er med irriterende kamera-føring den
blanding der gør disse film helt umulige at se uden at krumme tæer og
lave grimasser.

Og bare for at understrege hvor vigtigt musikken til en film er, så prøv
at mute lyden i The Grudge, alt gysen forsvinder :)