Kingdom of Heaven
Fra : David Rasmussen

Dato : 14-01-05 13:32

http://www.kingdomofheavenmovie.com/

Jeg har en svaghed for den type film og kan ikke lade være med at synes
at den ser god ud og der er en masse af mine yndlingsskuespillere med.
På den anden side synes jeg at Gladiator var stærkt overvurderet og led
af dårlig dialog, dårligt skuespil og en lidt underlig historie (for
ikke at snakke om de uhistoriske ting i den, men nu snakker jeg om det
rent filmiske).

Jeg kan ikke lade være med at glæde mig, dog.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-01-05 13:45

David Rasmussen wrote:

> [...]
> rent filmiske).
>
> Jeg kan ikke lade være med at glæde mig, dog.

Lad mig lige tilføje at jeg ikke er nogen fan af Orlando Bloom (jeg
synes f.eks. at samtlige af hans replikker i LOTR-filmene lyder kunstige
på grund af måden han giver dem). Men alligevel... :)

/David

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-01-05 13:53

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Lad mig lige tilføje at jeg ikke er nogen fan af Orlando Bloom (jeg
> synes f.eks. at samtlige af hans replikker i LOTR-filmene lyder kunstige
> på grund af måden han giver dem). Men alligevel... :)

Det eneste positive jeg kan se i den trailer er at det er lykkedes dem
at få Orlando til ikke at liogne en 12 årig pige. Den speak der er i
traileen lyder lidt for selvfed og det meste ligner noget vi har set i
Gladiator. Men nu skal vi jo ikke nødvendigvis dømme hele filmen ud fra
traileren, så lad os se hvordan den bliver modtaget.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Parker Pyne

Dato : 14-01-05 17:41

> [...]

> f.eks. at samtlige af hans replikker i LOTR-filmene lyder kunstige på
> grund af måden han giver dem). Men alligevel... :)

Enig. Men hans fremmeste kvaliteter ligger ikke i hans skuespil...

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-01-05 08:45

> [...]
> af dårlig dialog, dårligt skuespil og en lidt underlig historie (for
> ikke at snakke om de uhistoriske ting i den, men nu snakker jeg om det

HHmm...jeg ved ikke. Muligvis har jeg set for mange af den slags trailere
her på det sidste. Plus at historien ligner den samme gamle gang
melodrama-sødsuppe, som jeg også er ved at være træt af. Vi mangler lidt en
Stanley Kubrick til at lave sådan en film (ikke et ondt ord sagt om Ridley
Scott...eller Oliver Stone, for den sags skyld).
MEN, en stor formildende omstændighed er dog at Hollywood for en gang skyld
har en perker til at spille en perker (Ghassan Massoud spiller
Islam-generalen Saladin, ham er jeg sgu spændt på at se hvordan de
behandler). Plus gurkermusikken til sidst i traileren er en smuk finish der
også lover godt for projektet.

Jeg kommer jo nok ind og ser den...

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-01-05 11:42

C. H. Engelbrecht wrote:

> HHmm...jeg ved ikke. Muligvis har jeg set for mange af den slags trailere
> her på det sidste. Plus at historien ligner den samme gamle gang
> melodrama-sødsuppe, som jeg også er ved at være træt af.

Jeg er tilbøjelig til at være enig, deraf min tvivl, men samtidig er jeg
altså en sucker for den slags film, når de er vellavede og gode.

> Vi mangler lidt en
> Stanley Kubrick til at lave sådan en film (ikke et ondt ord sagt om Ridley
> Scott...eller Oliver Stone, for den sags skyld).

Jeg er ikke sikker på at Kubrick nødvendigvis ville have været god til
den slags.

> [...]
> Islam-generalen Saladin, ham er jeg sgu spændt på at se hvordan de
> behandler). Plus gurkermusikken til sidst i traileren er en smuk finish der

LOL...

Enig, enig og enig.

Jeg havde faktisk lige en diskussion med min kæreste i går, fordi jeg
brugte ordet "perker". Jeg bruger det bevidst helt neutralt i mangel af
et bedre ord, men i går blev min kæreste altså stødt over at jeg brugte
ordet. På trods af at mit hjerte var rent :)

> Jeg kommer jo nok ind og ser den...

Me too.

/David

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 20-01-05 15:15

> [...]
> altså en sucker for den slags film, når de er vellavede og gode.

> Jeg er ikke sikker på at Kubrick nødvendigvis ville have været god til den

Den slags? Dvs. den "slags" som Spartacus 1960 af S.K der stadig holder til
fulde den dag idag, og måske er noget nær det største håndværk før Ringenes
Herre kom?

Mvh. Martin

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-01-05 19:44

Martin Ohlsson wrote:

> Den slags? Dvs. den "slags" som Spartacus 1960 af S.K der stadig holder til
> fulde den dag idag, og måske er noget nær det største håndværk før Ringenes
> Herre kom?

Det er jeg godt klar over, men jeg filmsproget har udviklet sig enormt
siden dengang efter min mening, og Kubricks filmsprog sent i hans
karriere ville ikke umiddelbart have egnet sig til den moderne udgave af
"den type film", efter min mening. Men jeg kan jo ikke vide det med
sikkerhed.

/David

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 20-01-05 21:41

> [...]
> ville ikke umiddelbart have egnet sig til den moderne udgave af "den type
> film", efter min mening. Men jeg kan jo ikke vide det med sikkerhed.

Hmm det er måske rigtigt nok at en film af ham ikke ville tiltrække så mange
"main-stream" publikum, idag pga. tidens trend. Men det er klart at
filmsproget også ændrer sig meget hele tiden som du siger, men det varierer
jo også enormt fra instruktør til instruktør.

Jeg kunne specielt godt lide Alexander f.eks, da Oliver Stone turde sætte
sig personlige præg på filmen i en mildned grad der dog gjorde det
intressant (selvom jeg er klar over han kan gøre en film langt mere
personlig).

At Kubrick er fra den gamle skole gør ikke er han ikke er i stand til at
sætte sig helt specifikke personlige præg på hver enkelt film han laver,
hvorimod Ridley Scott blot sætter scenen i en stemning han vælger og
derefter lader manuscriptet klare resten. (Tag ikke fejl, jeg kan lide mange
af Ridleys film)

Jeg vil dog sige at Spartacus 1960 er en langt langt bedre film, både
håndværksmæssigt og fortællemæssigt end Ridleys Gladiator. (også fordi
Gladiator har en totalt fraværende historisk sans) Men tør stadig lave
sammenligningen da begge film groft sagt omhandler den samme historie.
(Ingen er ihvertfald i tvivl om hvor Gladiator har sine ideer fra).

Go Stanley Kubrick! - og det er på trods af jeg er født i 80'erne...

Mvh. Martin

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-01-05 16:22

Martin Ohlsson wrote:

> [...]
> sig personlige præg på filmen i en mildned grad der dog gjorde det
> intressant (selvom jeg er klar over han kan gøre en film langt mere

Enig.

> [...]
> hvorimod Ridley Scott blot sætter scenen i en stemning han vælger og
> derefter lader manuscriptet klare resten. (Tag ikke fejl, jeg kan lide mange

Jeg forstår hvad du mener.

> [...]
> sammenligningen da begge film groft sagt omhandler den samme historie.
> (Ingen er ihvertfald i tvivl om hvor Gladiator har sine ideer fra).

Du får ikke mig til at forsvare Gladiator :)

> Go Stanley Kubrick! - og det er på trods af jeg er født i 80'erne...

Ja, Go ham :)

/David

Fra : David T. Metz

Dato : 18-01-05 16:52

David Rasmussen kalligraferede, i
> http://www.kingdomofheavenmovie.com/

<Snip:Gladiator-dissing>

> (for ikke at snakke om de uhistoriske ting
> i den, men nu snakker jeg om det rent filmiske).

Den ser (typisk storebror Scott) flot ud, men hvad handler den om - altså
hvilken historisk referenceramme? Tilgiv min ignorans - er det noget
korstogs-sjov?

David

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-01-05 16:59

David T. Metz wrote:

> Den ser (typisk storebror Scott) flot ud,

Yep. Meeen... Det er jo ikke nok til at den er god :)

> men hvad handler den om - altså
> hvilken historisk referenceramme? Tilgiv min ignorans - er det noget
> korstogs-sjov?

Ja, det er vist meningen.

/David

Fra : David T. Metz

Dato : 18-01-05 18:12

> Yep. Meeen... Det er jo ikke nok til at den er god :)

Næ, fx når det er lillebror-Scott kan det også se overfladisk godt ud,
selvom filmen som regel viser sig at være ringe. Men storebror er lidt bedre
til at lade det flotte udseende kunne være et bærende element i en god
film - hos Tony er der mere tendens til at det flotte er rene udenomsværker
(og i øvrigt er der hos ham også en betydelig mindre variation). - Som du
måske kan regne ud deler jeg ikke helt din vurdering af Gladiator, men
Ridley har da lavet noget makværk indimellem.

> Ja, det er vist meningen.

Sjovt underbetonet på sitet. Det eneste der gav mig den idé var referencen
til Jerusalem.

David

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-01-05 14:18

David T. Metz wrote:

> Næ, fx når det er lillebror-Scott kan det også se overfladisk godt ud,
> selvom filmen som regel viser sig at være ringe.

Yep.

> [...]
> måske kan regne ud deler jeg ikke helt din vurdering af Gladiator, men
> Ridley har da lavet noget makværk indimellem.

Ridley er en dygtig filmpersonlighed, det er der ingen tvivl om. Men det
er alligevel en ret ustabil produktion han har, som jeg ser det.

Alien - Jeg synes at den er "dated" nu, men den er helt sikkert en af
hans vigtigste og bedste film.

Blade Runner - vel et mesterværk eller i hvert fald en vigtig film i et
eller andet omfang. Men jeg er ikke ubetinget glad for den. Hvis jeg
nogensinde fik lov at se hans helt egen udgave ville jeg måske ændre mening.

Black Rain - Vel ikke nogen "stor" film, men stadig bedre end hans
gennemsnit efter min mening.

Thelma & Louise - en ret rost film som ikke rigtigt gør noget for mig.
Jeg ved ikke hvorfor.

1492 - En udskældt film som jeg også mener er et mislykket mesterværk.
Men den er efter min mening bedre end sit rygte.

G.I. Jane - 'nuff said.

Gladiator - Du kender min holdning.

Hannibal - ...

Black Hawk Down - Jeg har desværre kun set den en gang, og jeg er ikke
nødvendigvis fan af stilen, men har på fornemmelsen at det er en rigtigt
god film. Skal se den flere gange før jeg er sikker.

Matchstick Men - Udmærket, men ligegyldig lille film.

Og så en masse som jeg ikke har set.

Hans vigtigste film er vel Alien og Blade Runner. Men det er jo lang tid
siden han har lavet dem :)

> Sjovt underbetonet på sitet. Det eneste der gav mig den idé var referencen
> til Jerusalem.

Ja, det er faktisk ret underbetonet. Det giver nogle bange anelser, men
lad os nu se. Jeg lægger i hvert fald penge for at få lov at se den i
Imperial :)

/David

Fra : David T. Metz

Dato : 19-01-05 15:34

> Ridley er en dygtig filmpersonlighed, det er der ingen tvivl om. Men
> det er alligevel en ret ustabil produktion han har, som jeg ser det.

Næh, men dog. Vi er enige.

Jeg har ikke set Matchstick Men endnu, men har den på listen. Derudover
synes jeg faktisk også godt om Legend, omend det er mange år siden jeg så
den. Han har også nogle lidt mindre kendte på listen, hvoraf jeg bl.a. har
set Someone to Watch Over Me - et genrestykke, som er o.k. realiseret.

Blandt de kendte synes jeg umiddelbart at G.I. Jane (a.k.a. "Suck my dick")
er et makværk og Hannibal var tæt på.

David

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-01-05 17:47

David Rasmussen wrote:
> Matchstick Men - Udmærket, men ligegyldig lille film.

Et lærred hvorpå Nicolas Cage kan male.

/jim

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-01-05 18:15

Jim Andersen wrote:

> Et lærred hvorpå Nicolas Cage kan male.

Jeg synes han er ret ligegyldig i den :)

Den bedste film jeg har set med ham er Adaption.

/David

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-01-05 08:41

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote
>[Nicolas cage]
> Den bedste film jeg har set med ham er Adaption.

Jeg syntes helt klart det er The Rock. Snake Eyes er jeg også ret glad
for.

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-01-05 12:03

Lars Hoffmann wrote:

> Jeg syntes helt klart det er The Rock.

Folk er helt vilde med den film! Jeg fatter det ikke helt, den slog mig
som en helt ordinær actionfilm, men jeg har også kun set den én gang.
Måske skulle jeg se den igen.

> Snake Eyes er jeg også ret glad
> for.

Den har jeg ikke fået set endnu.

/David

Fra : David T. Metz

Dato : 20-01-05 12:40

> Folk er helt vilde med den film! Jeg fatter det ikke helt, den slog
> mig som en helt ordinær actionfilm,

Ditto. Det der er overraskende er at den er til at holde ud at se selv om
Jerry Bruckheimer har produceret.

David

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 20-01-05 20:52

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> David Rasmussen kalligraferede, i

> Ditto. Det der er overraskende er at den er til at holde ud at se selv om
> Jerry Bruckheimer har produceret.

Hehe... good point!
Den er efter min mening en ret dum hovedet-under-armen-action-film. Og så
bliver jeg irriteret over de der effekter der ikke har anden grund en at de
ser sjove ud. Der er en alt for lang sekvens hvor vores helte skal bryde ind
i Alcatraz og det indebærer tilsyneladende at man skal kæmpe sig igennem en
mærkelig labyrint med flammer der kommer ud af væggene og det hele! Det
minder mig om en bestemt scene fra "Galaxy Quest"!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Mikael Schøler

Dato : 19-01-05 14:59

David T. Metz wrote:
> [...]
> Ridley har da lavet noget makværk indimellem.

> Sjovt underbetonet på sitet. Det eneste der gav mig den idé var referencen

http://www.futura-dtp.dk/SLAG/SlagJ/Jerusalem8.htm

Kunne ligne noget i den stil.. Tempelriddernes korstog til det hellige
land og kampen om Jerusalem.. Det vækker jo helt minder om Jan Guillou's
bøger om tempelridderen Arn.. :)

Mikael

Fra : Thomas S

Dato : 19-01-05 15:46

David T. Metz wrote:

> Jeg har ikke set Matchstick Men endnu, men har den på listen.

Davids karakteristik var meget god. Den er en udmærket oplevelse, men
så giver den heller ikke mere.

> Derudover
> synes jeg faktisk også godt om Legend, omend det er mange år siden
jeg så
> den.

Legend er en af mine yndlingsfilm - den hører absolut til blandt de
mest vellykkede "fantastiske" film. Effekterne er måske nok præget
af, at den er 20 år gammel, men den magiske stemning filmen præges af
er mere vellykket end i nogen anden film, jeg kan komme på.

Thomas S