Ketose ?
Fra : Jens Peter Jacobsen

Dato : 11-02-05 00:15

Opnår man ketose hvis man spiser kød/fedt og masser af rå grønsager,
eller er der for mange kulhydrater i grønsagerne til at man kan gå i
ketose ?

mvh
/Jens

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-02-05 00:49

"Jens Peter Jacobsen" <a.b.renner@gmx.de> skrev i en meddelelse

> Opnår man ketose hvis man spiser kød/fedt og masser af rå grønsager,
> eller er der for mange kulhydrater i grønsagerne til at man kan gå i
> ketose ?

Om du kan gå i ketose ved at "spise kød/fedt og masser af rå grønsager"
afhænger af mængden af kulhydrater og af hvor mange kulhydrater du
forbrænder. Forbrænder du rub og stub vil du gå i ketose.

Men grønsager indeholder forskellige mængder kulhydrat, så "grønsager" er et
vidt begreb og "masser" er et lige så upræcist begreb. Taler du om fem
gulerødder, 500 gram blandede grønsager eller mere/mindre. Om de er rå,
mener jeg ikke har betydning for mængden af kulhydrat, men kun dets
karakter.

Du kan iøbrigt teste, om du er i ketose ved hjælp af Ketostix, som kan købes
på apoteket.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-02-05 20:44

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:420bf4b1$0$22687$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> karakter.
>
> Du kan iøbrigt teste, om du er i ketose ved hjælp af Ketostix, som kan

Hvorfor vil noget menneske ønske at gå i ketose-
er det ikke en livsfarlig tilstand? Så vidt jeg husker,
blev et af mine børn indlagt pga. det.

Mvh.Bodil.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-02-05 22:14

Bodil Grove Christensen wrote:

> Hvorfor vil noget menneske ønske at gå i ketose-
> er det ikke en livsfarlig tilstand?

Næppe.

Der har været snak om at det kan være sundhedsskadeligt, men indtil
videre har det knebet med undersøgelser der viser dette.

> Så vidt jeg husker, blev et af mine børn indlagt pga. det.

Det kan være, men fordi ketose kan være et _symptom_ på et problem,
behøver det ikke at være problematisk i sig selv.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Nuværende projekt: 79 kg => 75 kg

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-02-05 23:12

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42164572$0$93859$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hvorfor vil noget menneske ønske at gå i ketose-
> er det ikke en livsfarlig tilstand? Så vidt jeg husker,
> blev et af mine børn indlagt pga. det.

At være i ketose er et tegn på, at kroppen ene og alene forbrænder fedt.
Ketoner opstår, når leveren nedbryder fedt. Det regnes ikke for at være
farligt. Det kommer af at spise meget få kulhydrater.

Ketoacidose er derimod en livstruende tilstand for diabetikere. og den
væsentlige forskel finder du i order "acid", der betyder syre. Det er
syreforgiftning af blodet, som skyldes alvorlig insulinmangel. Forbliver det
ubehandlet, kan man blive bevidstløs og dø af det.

Mvh. Lisbeth