Hvorfor oplever jeg ikke vægttab
Fra : Lasse

Dato : 07-02-05 22:02

Hej NG

Sidst i oktober havde jeg taget en 5-6 kilo på. Jeg dyrker en del
motionscykling om sommeren.
2-3 gange om ugen (2-4 timer på racercykel pr. gang)

Min normalvægt er 82-83 kilo og min højde er 185 cm
Nu viste vægten så 88-89 kilo og de 5-6 kilo ville jeg gerne af med, så jeg
begyndte at løbetræne.
Ret intens hver anden dag 5-6 kilometer og her efter jul er turerne blevet
længere ca. hver 3. dag løber jeg
8-9 kilometer med en gennemsnitspuls på 152-156

Jeg er kommet i top form rent konditionsmæssigt, men jeg har ikke tabt mig
et kilo på de 3 måneder.
Det skal siges at mine kostvaner, som må betegnes som en meget varieret
kost. Ikke fedtfattig men heller ikke fed er
uændret.

Nogen der kan forklare hvad der sker eller rettere ikke sker.

Mvh
Lasse

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-02-05 23:11

"Lasse" <news@larsb.dk> skrev i en meddelelse

> ca. hver 3. dag løber jeg
> 8-9 kilometer med en gennemsnitspuls på 152-156

Hver tredie dag... betyder det så 2 gange om ugen? Og så er det i øvrigt da
vist luntetrav, du løber i *S*
Skru op for pulsen! *S*

Det er sikkert kun 1000-1500 kcal om ugen du forbruger ved at motionere - så
det vil gå uendeligt langsomt med at tabe sig, hvis du ikke også gør noget
radikalt ved dine spisevaner. At du slet ikke taber dig kan hænge sammen
med, at motionen blot sørger for, at du er stoppet med at tage på. Der skal
sikkert en del mere til, hvis du ligefrem vil tabe dig.

> Det skal siges at mine kostvaner, som må betegnes som en meget varieret
> kost. Ikke fedtfattig men heller ikke fed er
> uændret.

Det afgørende - for vægttabet - er antallet af kalorier.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lasse

Dato : 08-02-05 15:16

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:4207e97c$0$644$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]

> sikkert en del mere til, hvis du ligefrem vil tabe dig.

> Det afgørende - for vægttabet - er antallet af kalorier.

Hej Lisbeth

Tak for dit svar. Jeg vil prøve at skrue tempoet op. Jeg har blot hørt i min
tid i motionscentre (før man fik små børn havde man jo tid), at hvis man vil
fedtforbrænde, så skal pulsen lige omkring de 150. Men du mener jeg bare
skal give den fuld skrue.
Det er ikke noget problem, for jeg har kontrolleret den på omkring de
150-160 af ovenn årsag.

Fra nu af løber jeg hver anden dag en rute på 7 km med max belastning, så
skal jeg nok skrive senere om det har givet resultater.
Ellers må jeg vente et par mdr. til cykelsæsonen, hvor vi forbrænder langt
flere kcal.
På en fire timers tur kommer jeg som regel hjem med ca. 167 i snit puls og
en forbrænding på over 3000 kcal.
Så det bliver nok til over 5000 om ugen, det kan løbeturene ikke hamle op
med.

Mvh Lasse

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 08-02-05 16:46

"Lasse" <news@larsb.dk> wrote in

> [...]
> hvis man vil fedtforbrænde, så skal pulsen lige omkring de 150. Men du
> mener jeg bare skal give den fuld skrue.

Nu er jeg ikke Lisbeth, men vil gerne give mit besyv med alligevel. Jeg er
helt enig i at du bare skal give den fuld gas. Du vil ikke forbrænde
synderligt mere under selve løbet, men den øgede hastighed vil have 2
ekstra gode effekter:

1. Din kondition forbedres mærkbart ift. hvad dit tidligere lav-intensitet-
løb har gjort. Det gør at du kan løbe længere på samme tid, hvorfor du kan
forbrænde større og større mængder energi.

2. Efterforbrændingen stiger væsentligt når intensiteten øges - det gør at
din krop vil forbruge mere energi over en længere periode efter løbet.

Selvom det er rigtigt at kroppen forbrænder forholdsvis mere fedt ved
lavere intensiteter, så er det samlede forbrug pr. tidsenhed meget meget
lavere - og pointen er at få brugt så meget energi som muligt ligegyldigt
om det er fedt eller kulhydrat.

> Fra nu af løber jeg hver anden dag en rute på 7 km med max belastning,
> så skal jeg nok skrive senere om det har givet resultater.

Lyder glimrende. Hvis du f.eks bruger 45 min på at løbe den nu og efter
nogle måneder kommer ned på f.eks 30 min, så smid nogle flere kilometre ind
så du igen kommer op på 45 min løb - den vej øger du hele tiden den mængde
energi du forbrænder og den gode spiral er sat igang :)

Smukt :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : michael christensen

Dato : 08-02-05 17:35

Nu er problemet bare at hvis man giver den ekstremt gas, selv på 7 km hver
anden dag, så kan du godt forvente skaderne kommer. Læg hellere noget
intervaltræning sammen med lange træningspas, det holder i længden.

Michael

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-02-05 02:58

"michael christensen" <micchr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er problemet bare at hvis man giver den ekstremt gas, selv på 7 km hver
> anden dag, så kan du godt forvente skaderne kommer.

Nu er der jo ingen, der siger, man skal give den ekstremt gas - men lidt
mere gas end luntetrav er glimrende for både kondi og fedtforbrænding.

En puls på 152-156 er sandsynligvis luntetrav for Lasse - og Lasse har
forklaret, at han løber i det tempo i forventning om, at det giver den
største fedtforbrænding.

Ifølge Thomas Nolan Hansen, der er landstræner for de danske mellem- og
langdistanceløbere gælder følgende:

»Verdens mest effektive træningsprogram er at løbe alt, hvad man kan tre
gange 20 minutter om ugen. Intensiv træning øger både iltoptagelsen, og
dermed konditionen, og forbrænder mere fedt, end hvis man løber langt og
langsomt. Samtidig er det mere skånsomt for led og muskler, da de ikke
bliver udsat for længerevarende belastninger.«

Han forklarer videre:

»Hvis man kun løber langsomme ture, så når man et loft, hvor iltoptagelsen
ikke kan forbedres. Med intensiv træning får iltoptagelsen et tryk 16.
Samtidig er mange motionister ikke klar over, at træning i højt tempo også
stimulerer kroppens produktion af væksthormon. Det er meget afgørende for
kroppens evne til at forbrænde fedt. Så også i forbindelse med vægttab og
fedtforbrænding får løbere mere ud af at løbe kort og hurtigt frem for langt
og langsomt.«.

Han bakkes i øvrigt op af idrætsfysiolog og forskningsassistent ved
Rigshospitalets Center for Muskelforskning Henrik B. Larsen.

Kombinerer man en lang ugentlig løbetur med korte og intensive, opnår man
det
maximale af sin løbetræning - langt mere end ved at løbe den samme distance
gang på gang i nogenlunde samme tempo.

Citaterne er hentet fra en artikel i JP - bragt 4. februar.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-02-05 23:09

Lasse wrote:

> Jeg er kommet i top form rent konditionsmæssigt, men jeg har ikke tabt mig
> et kilo på de 3 måneder.

Måske fordi det du har tabt i fedt, har du vundet i muskelmasse. En vægt er
måske ikke altid det bedste til at måle "vægttab" med. Specielt hvis man vil
tabe sig ved at sætte energiforbruget op, istedet for at sætte inergiindtaget ned.

Jeg har f.eks tabt mig ca 2 kilo på 7 måneder, hvilket jo ikke lyder af noget
som helst, men jeg har tabt dem i motionscenter med stor vægt på styrketræning
så jeg har fået opbygget muskler samtidig med at jeg har tabt fedt. Det skulle
ikke undre mig om jeg har tabt 10 kilo fedt og taget 8 kilo muskler på. Derfor
er målebåndet langt bedre til at vise mine fremskridt end vægten.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 09-02-05 23:10

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote in

> Det skulle ikke undre mig om jeg har tabt 10 kilo fedt
> og taget 8 kilo muskler på. Derfor er målebåndet langt bedre til at
> vise mine fremskridt end vægten.

Jeg er helt enig i dine betragtninger omkring vægt. Dog har du næppe taget
8kg på på 10 måneder. Folk med gener der er disponeret for hurtig
muskelvækst kan måske under optimale omstændigheder gaine ca. 10kg
muskelmasse på 12 måneder.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Lasse

Dato : 09-02-05 23:39

> [...]
> 8kg på på 10 måneder. Folk med gener der er disponeret for hurtig
> muskelvækst kan måske under optimale omstændigheder gaine ca. 10kg

Det er korrekt at det ikke nytter at fokusere udelukkende på vægten, som jeg
og sikkert mange andre har tilbøjelighed til.
Jeg kan godt mærke, at bukserne sidder noget løsere i taljen og benmusklerne
er vokset lidt igen.
Så løbetræningen har haft en effekt trods alt.
For at se om udviklingen ændrer sig lidt hastigere, så bliver tempoet som
nævnt skruet op fra nu af.
Tak for alle jeres kommentarer og råd, det har alt sammen været brugbart.

Mvh Lasse

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-02-05 00:06

Lasse wrote:

> For at se om udviklingen ændrer sig lidt hastigere, så bliver tempoet som
> nævnt skruet op fra nu af.

Det er også fint nok, held og lykke med det, men pas på med skaderne. Løb er
hårdt for knæene og hvis man presser sig på 7-10 km er det altså en anstæncig
gang belastning.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lasse

Dato : 10-02-05 10:07

> [...]
er
> hårdt for knæene og hvis man presser sig på 7-10 km er det altså en

Det har du ret i og jeg har før oplevet en knæskade. For et par år siden
måtte jeg holde helt op med at træne i 3-4 mdr.
Jeg havde fået en alvorlig belastningsskade (lægens ord).
Et ømt knæ tog jeg ikke videre notits af, så jeg løb et 10km motionsløb med
fuld belastning og weekenden efter deltog jeg i cykelløbet Aarhus-Kbh som er
et 1. dags løb på 357 km.
Lige godt 13 timer i sadlen. Over Sjælland måtte jeg i depot og indtage
smertestillende piller for at kunne fortsætte. Nogen vil måske tænke
hvorfor fortsætter idioten. Har du selv prøvet noget lignende ved du, at der
skal mindst et brækket ben til at stå af i sådan et løb.
Efter turen kunne jeg næsten ikke gå og blev beordret til at holde en
længere pause. Jeg husker at trapper var helt umuligt for mig.

Skaden var opstået efter løb og jeg fik et tip af en maratonløber om, at
investerer i nogle ordentlige løbesko. Jeg løb i et par Nike til en
500-600kr og han fortalte at skoene højst sandsynligt var årsagen til min
skade. Jeg løber i dag i Adidas top model til vejl. pris på 1500,- (fik dem
på tilbud) Det er kræs og med det vil jeg sige at kvalitet af løbeskoene har
utrolig stor betydning.
Drop alt hvad der måtte findes af mærkevare sko i varehusene til billig
penge, de er efter min erfaring intet værd til løbetræning

Mvh Lasse

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-02-05 00:00

Simon Haugaard Pedersen wrote:

> Jeg er helt enig i dine betragtninger omkring vægt. Dog har du næppe taget
> 8kg på på 10 måneder.

Ja, det er da muligt, min pointe er at selve vægten ikke altid er det vigtige.

> Folk med gener der er disponeret for hurtig
> muskelvækst kan måske under optimale omstændigheder gaine ca. 10kg
> muskelmasse på 12 måneder.

Det lyder dog af meget lidt men jeg skal da gerne indrømme at jeg overhovedet
ikke har styr på tallene.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 10-02-05 09:11

> Ja, det er da muligt, min pointe er at selve vægten ikke altid er det
> vigtige.

Jepsen og jeg er stadig helt enig i hvad du skriver - din pointe er god og
vigtig. :)

> Det lyder dog af meget lidt men jeg skal da gerne indrømme at jeg
> overhovedet ikke har styr på tallene.

Teenagere med højt testosteron-niveau kan muligvis opnå mere, men er man
kommet ind i 20'erne, så er de 10kg noget nær max. at erhverve det første
år man styrketræner. I de følgende år vil man slet ikke kunne gaine så
meget.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-02-05 09:36

> [...]
> kommet ind i 20'erne, så er de 10kg noget nær max. at erhverve det første
> år man styrketræner. I de følgende år vil man slet ikke kunne gaine så

Og så vidt jeg husker det, jeg har læst, så er det tal langt mindre for
kvinder. Og det kræver en meget bevidst og målretttet og tidkrævende indsats
at opnå det maximale. Det sker næppe heller ved kun at løbe - hverken for
det ene eller andet køn.

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 10-02-05 14:20

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote in

> Og så vidt jeg husker det, jeg har læst, så er det tal langt mindre
> for kvinder. Og det kræver en meget bevidst og målretttet og
> tidkrævende indsats at opnå det maximale.

Det er primært pga. den store forskel i produktion af hormoner at kvinder
har svært ved at øge muskelmassen.

> Det sker næppe heller ved
> kun at løbe - hverken for det ene eller andet køn.

Det er helt korrekt, der er meget lidt muskelmasse at hente på løb. Det
skyldes at de muskelfibre man primært træner ved løb slet ikke har samme
potentiale for fysisk vækst som muskelfibre der aktiveres ved
styrketræning.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 12-02-05 11:21

> [...]
> kommet ind i 20'erne, så er de 10kg noget nær max. at erhverve det første
> år man styrketræner. I de følgende år vil man slet ikke kunne gaine så

Det er helt korrekt at teenagere har en stor fordel grundet deres høje
testoteron niveau. Det er ikke umuligt med 1kg muskelmasse pr. måned det
første år hvis kost, træningsprincipper og søvnmønstre er i orden. Er man
over 20 år falder dette tal en del. dvs. 8-10 kg på det første år. Derefter
falder det drastisk. Jeg har styrketrænet i 6 år, og dyrker i dag
Bodybuilding på højt plan... og jeg skal være glad hvis jeg tager 3-5 kg
muskelmasse på om året nu.

At tabe fedt samtidig med at gaine muskelmasse som nævnes her i tråden er
utrolig svært. Ens kost skal være punktlig struktureret og man skal være i
kcal over- og underskud på de helt rigtige tidspunkter for at opnå den
effekt. At smide 8 kg fedtmasse og samtidig tage 10 kg muskelmasse på på et
år lyder for mig som lidt en ønske tænkning. Vil man virkelig holde styr på
hvor meget fedtmasse man taber og ikke vil stole udelukkende på vægten er et
målebånd faktisk heller ikke den mest optimale løsning. Få fat i en fedttang
og lav en 7 punkts måling. Det er helt klart den mest akkurate måde at finde
ud af hvad der sker med ens krop.

/Lars

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-02-05 14:03

Lars Bjerregaard wrote:

> [...]
> utrolig svært. Ens kost skal være punktlig struktureret og man skal være i
> kcal over- og underskud på de helt rigtige tidspunkter for at opnå den

Jeg må nu indrømme at jeg ikke syntes det har været spor svært. Jeg har indtil
for 2-3 måneder siden ikke bekymret mig det store om min kost, men har dyrket
styrke træning 3-5 gange om ugen. Et hurtigt glimt i spejlet lader ikke tvivl
om at jeg har tabt adskillige kilo fedt og en tur på vægten viser at det fedt
er blevet omsat til noget andet. Den pæreform med michelin mave som jeg ustolt
kunne fremvise på sidste sommers badestrande er nu blevet vendt om og er da
betydeligt pænere at se på. Jeg kan også mærke at jeg kan løfte mange flere
kilo i motionscenteret end jeg kunne for blot få måneder siden.

> At smide 8 kg fedtmasse og samtidig tage 10 kg muskelmasse på på et
> år lyder for mig som lidt en ønske tænkning.

Jaja, så siger vi 5 kilo fedt og 3 kilo muskler, det var nu mest ment som et
eksempel.

Med venlig hilsenm
Lars Hoffmann

--
Jim Olmeyer: Do you just want to lose weight, or are you looking to increase
strength and flexibility as well?