Atkins igen igen...
Fra : bogh

Dato : 01-02-05 12:25

Hejsa

Inden jeg køber bogen og starter på Atkins har jeg lige et par spørgsmål.

De opskrifter jeg kan se på nettet indeholder alle forskellige Atkins
produkter som ikke er til at opdrive. Hvad med opskrifterne i bogen, er de
også baseret på Atkins produkter eller er det alm. produkter som man kan få
i danske butikker?

En anden ting jeg tænker meget over er, at man jo mange steder kan læse om,
at Atkins-kuren er meget usund og helbredsskadelig på længere sigt. Andre
steder står der, at kuren er helt okay. Man kan også læse at læger udtaler,
at man ikke taber sig mere på Atkins end på en alm. sund og fornuftig
kur....men hvordan forklares alle de succes historie man læser rundt omk.-
blandt andet herinde (kommer i tanke om Toke og hans flotte vægttab)

Håber på lidt svar.

Mvh
H.P.

Fra : Søren Reinke

Dato : 01-02-05 13:30

> [...]
> kur....men hvordan forklares alle de succes historie man læser rundt omk.-
> blandt andet herinde (kommer i tanke om Toke og hans flotte vægttab)

Hejsa

Jeg har selv lige købt bogen og opskrifterne, og er igang med at læse
dem

Jeg tror det med at nogen siger det virker andre at det er usundt osv,
skyldes manglende forståelse.
Lægerne har jo længe ikke kunne forklare hvorfor det virker, og så er
det bare per definition usundt.
Og de andre 'slanke systemmer' har jo fået endnu en konkurent, som de
selvfølgelig vil nedgøre.

Jeg har selv tabt omkring 11 kg på vægtkonsulenterne, men var seriøst
træt af deres skemaer, vejning osv hele tiden, hvilket er MEGET svært at
følge når man har kantine på sit arbejde.

Så nu giver jeg det her en chance så jeg kan krympe lidt mere

p.s. Held og lykke

Hilsen Søren Reinke

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-02-05 16:00

"Søren Reinke" <soren@fjern.reinke.dk> skrev i en meddelelse

> Lægerne har jo længe ikke kunne forklare hvorfor det virker, og så er
> det bare per definition usundt.

Det har du faktisk ikke ret i!

Selv kurens kritikere (læger, ernæringsforskere o.a.) har en forklaring på,
hvorfor Atkins virker - nemlig at sulten dæmpes og at du (derfor!) spiser
færre kalorier!

Og Atkins kur stemmer iøvrigt fint sammen med den viden man har om det
glykemiske index, hvor de hurtige/tomme kulhydrater beskyldes for at få
blodsukkeret til at ryge i vejret for derefter at dale drastisk, så du
bliver kanonsulten. Atkins er med andre ord - hvis der skal generaliseres og
forenkles - det glykemiske index i amerikansk, kommerciel indpakning.

Så du har bestemt ikke ret i, at man ikke kan forklare virkningen! Selvom
der ganske vist endnu er rigtig mange uafklarede detaljer at finde svar på,
når det handler om overvægt, sult og vægttab.

Og så til den med, om det er sundt eller ej at være på Atkins.

Atkins kan være aldeles usund - hvis du spiser for meget af de usunde
fedtstoffer, hvis du spiser for unuanceret og uvarieret, hvis du spiser alt
for lidt, hvis du får for få vitaminer og mineraler, hvis du får for få
fibre. Men det gælder for enhver kur, kostplan eller spisevane når de
vurderes over længere tid.

Og så er der lige det problem, at mange af de ting du IKKE kan spise på
Atkins (eller kun i stærkt begrænset mængde) faktisk indeholder ret sunde
næringsstoffer m.m., der, udover at holde dig rask, også kan forebygge mange
dødbringende sygdomme.

http://www.6omdagen.dk/kampagne/faktaark_anbefalingen.shtml kan du læse,
at frugt og grønt (i større mængder end Atkins tillader) beskytter mod
kræft, hjerte-kar-sygdomme, type 2 diabetes og overvægt. Og du skal helst
have 600 gram om dagen. Og jeg mener ikke, at der er nogen grund til at
betvivle værdien af at spise et langt mere varieret udbud - og større
mængder - af frugt og grønt end Atkins tillader i de restriktive faser. Og
at være på nærmest permant induktionsfase (som jeg har hørt mange er), det
er der vist ingen grund til at mene er sundt.

> Og de andre 'slanke systemmer' har jo fået endnu en konkurent, som de
> selvfølgelig vil nedgøre.

Jeg har nu ikke set de andre slankesystemer nedgøre Atkins - ligesom Atkins
vist heller ikke nedgør andres systemer. Det behøver de heller ikke gøre! Og
skulle de forsøge, tror jeg ikke de har reel magt til, at forsøget har nogen
som helst reel betydning.

Der er snarere fødevareindustrien, der har interesse OG magt til at forsøge
at nedgøre en kur, der er et problem for
kornindustrien/fødevareproducenterne. Og i USA er det ofte dem, der står bag
kritikken af Atkins. Samt hysteriske dyreværnsorganisationer af den slags,
der ser rødt, bare du nævner ordet hakkebøf.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-02-05 13:03

"bogh" <bog@mail.dk> skrev i en meddelelse

> men hvordan forklares alle de succes historie man læser rundt omk.-
> blandt andet herinde (kommer i tanke om Toke og hans flotte vægttab)

Alle reelle kure kan diske op med succeshistorier!

I perioder er der bare nogle, der fylder mere i billedet end andre. Når
Atkins pludselig fylder i "mediebilledet" kunne det hænge sammen med, at vi
lige har været igennem en fedtfattig periode, som mange ganske givet er
blevet trætte af. På den baggrund er Atkins "fede" mad interessant og kan
sætte gang i masser af debat. Så det er ren guf for medierne. Dét, som er
nyt for
folk, er altid mere interessant end det, de har hørt mange gange før. Og
Atkins er stadig nyt for langt de fleste danskere. Man skal ikke lade sig
narre af, det fylder en del herinde.

Hvis du dykker ned i alt.support.diet.low-carb vil du iøvrigt opdage, at der
ikke
kun er succeshistorier. Men det gælder også for de andre reelle kure!

Held og lykke med kuren.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-02-05 16:40

bogh wrote:

> [...]
> i bogen, er de også baseret på Atkins produkter eller er det alm.
> produkter som man kan få i danske butikker?

Ingen panik. Opskrifterne i bogen, såvel som opskriftsbogen "Dr. Atkins
hurtige og nemme kogebog", er med almindeligt tilgængelige
ingredienser. Eneste undtagelse jeg kan se, ved at bladre hurtigt
igennem, er bagværk, hvor der angives at man skal bruge "Atkins
Bakemix".

> En anden ting jeg tænker meget over er, at man jo mange steder kan
> læse om, at Atkins-kuren er meget usund og helbredsskadelig på
> længere sigt. Andre steder står der, at kuren er helt okay.

Diæten går imod nogen meget grundliggende kostråd, som vi har fået
tudet ørerne fulde af hele livet. Derfor er det forståeligt at mange
antager at Atkins er problematisk, som første indskydelse.

Det er godt at være skeptisk, men når du læser rundt omkring, så hold
godt øje med sammenhængen og baggrunden. Er det en diætist, der
prædiker fedtfattig mad, som har solgt bøger om dette og som udtaler
sig baseret på sin viden? Eller er det en mere objektiv læge, der har
læst på lektien og forholder sig til reelle undersøgelser af Atkins-
brugeres helbredstilstand før og efter et forløb?

Jeg er selvfølgelig ikke subjektiv her, men det er mit indtryk at de
fleste kritiske røster læner sig op af sund fornuft, i stedet for
konkrete undersøgelser. Og sund fornuft er ikke altid det rigtige.

Hvis du læser en artikel, hvor der står at Atkins kun handler om kød
og fedt, så spring den over. Overraskende mange mennesker læser om de
to første uger på Atkins og råber op om at "sådan er Atkins", uden at
forholde sig til at kosten derefter ændres.

> Man kan også læse at læger udtaler, at man ikke taber sig mere på
> Atkins end på en alm. sund og fornuftig kur....

Mjaeh, er koncensus ikke mere at Atkins giver større vægttab det første
halve år, men at det udjævner sig senere? Det erindrer jeg i hvert fald
at have set i et par forskellige undersøgelser.

Man skal være blind eller journalist, hvis man stadig påstår at man
ikke taber sig på kort sigt, ved at følge Atkins diæt. Hvad der sker på
længere sigt er stadig et åbent spørgsmål.

Det betyder selvfølgelig ikke at Atkins er vejen for alle, slet ikke.
Men det er der ingen kure der er.

> men hvordan forklares alle de succes historie man læser rundt omk.-
> blandt andet herinde (kommer i tanke om Toke og hans flotte vægttab)

Atkins er lidt specielt og derfor hører man måske mere om det? Det er
også en noget anderledes diæt end traditionelle slankekure, så det har
nok hjulpet en del mennesker der ikke har haft held med disse.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Nuværende projekt: 80 kg => 75 kg

Fra : Jan Hansen

Dato : 01-02-05 17:07

> [...]
> også baseret på Atkins produkter eller er det alm. produkter som man kan

Jeg har læst opskrifterne i bogen og derefter konstateret at dem har jeg
ikke brug for. Det virker alt for indviklet og snørklet (men jeg er nu
heller ikke den stor gourmet)
Kort og godt drejer det sig for mig om at undgå kulhydrater og derfor
begrænse de produkter der indeholder kulhydrater.
Det vil sige at jeg ikke spiser (eller drikker) noget med sukker, mel,
stivelse pasta og kartofler.
Hvis du lever efter det så er det relativt nemt.

Spis dig mæt men gør det i de rigtige varer.
Morgenmad er æg, ost, bacon samt vitaminpiller
Frokost kødrest fra dagen før med lidt grøntsager
Aftensmad kød (for eksempel 2 store kotteletter) grøntsager og
bearnaisesauce(færdigvare med få g kulhydrat) til aften kaffen gnasker du
måske en ½ pose flæskesvær.
Drik meget vand - sukkerfri sodavand - kaffe/te

> [...]
> fornuftig kur....men hvordan forklares alle de succes historie man læser
> rundt omk.- blandt andet herinde (kommer i tanke om Toke og hans flotte

Jeg ved ikke om det er sundhedsskadeligt. Jeg tror ikke på de der påstår
det. Kan kun sige at jeg har det supergodt mens jeg følger kuren. Har ingen
træthed og sløvhed som jeg ellers var plaget af før.
Men jeg har iøvrigt kaluleret med at jeg løber en evenuel risiko ved at
følge Atkins - Men hvis alternativet er kronisk overvægt er valget let for
mig !

Jeg ved heller ikke præcist hvorfor vægttabet er så relativt stort når du
spiser efter Atkins - Jeg har prøvet at regne ud hvad jeg indtager af
kalorier på en dag og det ligger på mere end 2000/dag, så jeg burde vel
egentlig ikke tabe mig, ihvertfald ikke ret meget
- Og jeg dyrker ikke motion udover en daglig gåtur så det kan heller ikke
være motion der fremskynder vægttabet

- Lad være med at lytte til de der siger at man ikke taber sig mere på
kulhydratfattig kost end på andre kure
- Jeg ved af erfaring at det ikke passer.

venlig hilsen

Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-02-05 18:27

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> egentlig ikke tabe mig, ihvertfald ikke ret meget
> - Og jeg dyrker ikke motion udover en daglig gåtur så det kan heller ikke

En almindelig voksen mand med et almindeligt aktivitetsbehov skal cirka
2500-2600 kcal om dagen, hvis han vil veje 80-85 kilo.... altså når han vil
tabe sig! udregnet på http://www.lidtfedt.dk

Jeg - som dyrker en del sport - kan ifølge samme sides beregning indtage
2800 kalorier om dagen og alligevel tabe mig. Og det skal nok passe, at det
er deromkring mit forbrug p.t. ligger. Og jeg er ikke på Atkins.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sune Vuorela

Dato : 01-02-05 20:18

On 2005-02-01, bogh <bog@mail.dk> wrote:
> [...]
> kur....men hvordan forklares alle de succes historie man læser rundt omk.-
> blandt andet herinde (kommer i tanke om Toke og hans flotte vægttab)

Jeg tror egentlig ikke at man taber sig hurtigere på den ene eller den
anden måde.
Jeg tror nærmere det handler om hvor let man har ved at holde den kur
man vælger.

For nogen (inklusiv mig) er atkins lettere, fordi:
Sovs smager bedst med piskefløde
Man kan købe ting i kiosken som man må spise (flæskesværd med mere)
Fedtfattig ost smager bare ikke godt

For andre er:
Kød med synligt fedt ulækkert
Brød fuldstændigt uundværligt.

Find selv på flere.

--
Sune - som sprang på atkins igen efter nytår - og satser på at melde sig
ud af klub 0.1 ton til sommer.

Fra : bogh

Dato : 01-02-05 21:24

Hej igen

Tak for alle jeres svar.
Efter at have læst dem har jeg besluttet at give Atkins en chance. Jeg
syntes det det lyder helt vildt opmuntrende, at jeg må spise masser af kød,
sovs, ost, pølser osv., det er jo alt det jeg syntes bedst om *G* Vil I
anbefale at jeg køber "Den store kostrevolution" eller den lille kun med
opskrifter? Jeg går ud fra at den store bog indeholder en masse
oplysninger/skemaer om fødevare og hvad de indeholder?

Til Lisbeth:
Du skrev:

"En almindelig voksen mand med et almindeligt aktivitetsbehov skal cirka
2500-2600 kcal om dagen, hvis han vil veje 80-85 kilo.... altså når han vil
tabe sig!"

Jeg vil på ingen måde benægte at dette er sandt, men kan du eller andre
forklare mig hvordan jeg kan tage på, når jeg kun spiser havregryn med
skummetmælk og sødemiddel til morgen en skive rugbrød med cheasy smørreost
og karse og til aften et til 1½ stk. kød (som regel kylling el. mager
oksekød) med et par kartofler og nogle grønsager samt en sovs lavet på
vand/mælk, bullion og marizena.

Disse måltider er en typisk dag for mig. Det kan da ikke overskride
2500-2600 kcal? Det er meget sjældent at jeg skejer ud og spiser noget sødt
eller drikker sodavand. Drikker som regel kun vand eller danskvand om
aftenen og spiser ikke efter 18. Det sker da at der bliver serveret noget
usundt når vi er i byen, men tager kun meget lidt -hvis overhovedet noget -
og det burde vel heller ikke vælte det hele?

Nå men det var et lille sidespring. I morgen vil jeg løbe ned til
boghandleren og købe bogen og så krydse fingre for, at Atkins er noget for
mig. Er i hvert fald glad for, at opskrifterne ikke kræver en masse
specialprodukter fra Atkins.

Mvh
H.P.

Fra : Jan Hansen

Dato : 01-02-05 22:47

> [...]
> opskrifter? Jeg går ud fra at den store bog indeholder en masse
> oplysninger/skemaer om fødevare og hvad de indeholder?

Jeg vil anbefale dig at købe kostrevolutionen. Der er meget andet end
oplysninger om fødevarer i den.
Der er mange kapitler som du kan vælge at læse fra start eller gemme til de
bliver relevante for dig i faser i din kur.
Der er også en del moralsk peptalk i den, som kan være godt at læse.
Hvis din boghandler ikke har den, kan du uden problemer købe den på nettet
og få den leveret i din postkasse i løbet af få dage

venlig hilsen

Jan

Fra : Christian..

Dato : 01-04-05 18:31

Hej Jan

Jeg har også prøvet en hel del og fortiden er jeg på Nutralet ikke
særlig sjovt men det gør jeg fordi når jeg begynder at spise
igen har maven lyst til mindre. Jeg gør det i 1 uge. Så kommer
jeg frem til at Atkins ser spændende ud og du anbefaler at købe "
kostrevolutionen " af hvem og har du ikke et isbn nr.

Mvh

Christian..

Fra : Jan Hansen

Dato : 02-04-05 23:25

"Christian.." <no@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg frem til at Atkins ser spændende ud og du anbefaler at købe "
> kostrevolutionen " af hvem og har du ikke et isbn nr.

Hej

Prøv at klikke på dette link til en on line boghandel
Kan sikkert købes mange andre steder også
http://www.ibooks.dk/default.asp?mode=show_item&vare_id=129581

Mvh Jan

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-02-05 22:10

[bogh | Tue, 1 Feb 2005 12:25:17 +0100]

> [...]
>også baseret på Atkins produkter eller er det alm. produkter som man kan få

Må jeg foreslå noget andet?

Den traditionelle Atkins-bog er en ørkenvandring af videnskabelige teorier
og "hyggelige "historier der skal booste ens motiovation. Den indeholder
også mange guldkorn og interessante oplysninger, men er som bog en kedelig
affære og det samme gælder dens opskrifter.

Helt anderledes er den nye Atkins Illustrede Kogebog. den indeholder stadig
den basale informationsmængde om hvordan og hvorfor diæten er sammensat
således, men derefter er der massere af lækre opskrifter og flotte billeder.

Og bedst af alt er at alle opskrifterne er lavet med råvarer der er til at
finde i Danmark - ingen specielle Atkins/lowcarb produkter er nødvendigt!
jeg kan kun anbefae den.

> [...]
>kur....men hvordan forklares alle de succes historie man læser rundt omk.-
>blandt andet herinde (kommer i tanke om Toke og hans flotte vægttab)

Den basale holdning hos mange er jo at man ikke kender langtidspåvirkninger,
da Atkins "kun" har anbefalet sin diæt i 35 år... men kigger du lidt på det
i dybden, er Atkins diæt jo mere en slags "stenalderkost".

Hvis du fravælger kunstige sødemidler og diverse Atkins/lowcarb produkter,
spiser du på Atkins en fornuftig "gammeldags" kost hvor blot de raffinerede
kulhydrater er frasorteret. Altså i større træk en kost som mennesket har
levet af indtil for 1-200 år siden.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : bogh

Dato : 02-02-05 00:24

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Må jeg foreslå noget andet?

Ja da...alle gode råd modtages med kyshånd

> [...]
> også mange guldkorn og interessante oplysninger, men er som bog en kedelig
> affære og det samme gælder dens opskrifter.

Det kunne jeg levende forestille mig, det har sådanne bøger det med at være.

> [...]
> finde i Danmark - ingen specielle Atkins/lowcarb produkter er nødvendigt!

Jeg søgte på nettet efter begge bøger og fandt en bogklub der havde 3 bøger
med Atkins. Ved indmeldelse i bogklubben kunne man vælge 3 bøger til 9 kr pr
stk i en velkomstpakke og deriblandt var "Dr. Atkins kostrevolution". Så jeg
valgte den + 2 andre bøger for i alt 27 kr. Samtidig bestilte jeg "Atkins
Illustrede Kogebog" til 189,00 kr. (Den koster 249 kr i vores lokale
boghandel) Så alt i alt en god handel, 2 bøger á 249 kr. pr stk. til 216 kr.
og så fik jeg også H C Andersens eventyr og Konger og regenter i Danmark med
oven i købet - så burde jeg vel være rustet til at starte min kur

> [...]
> raffinerede
> kulhydrater er frasorteret. Altså i større træk en kost som mennesket har

Det lyder jo meget rigtigt! Jeg glæder mig i hvert fald til at starte på
Atkins, det lyder som en kur jeg vil kunne holde ud...den indeholder jo alt
det jeg godt kan lide, men indtil nu har måtte holde mig fra. Er også helt
sikker på, at min kæreste vil være taknemmlig for denne kur. Han har længe
været tvangsindlagt til at spise fedtfattigt og følge mine kostvaner. Han
trænger ikke til at tabe sig, så er sikker på at han vil være ovenud
tilfreds med igen at få sovs lavet med fløde og/eller smør *G*

Som jeg skrev til Lisbeth tidligere i aften, kan jeg ikke forstå at jeg ikke
har tabt mig på den kost jeg har kørt med det sidste lange stykke tid. Jeg
syntes jo ikke den føde jeg indtager er hverken stor i mængde eller i
kalorieindhold for en mand på 26 år. Jeg er 181 cm høj og vægten har
efterhånden sneget sig op på 94 kg.
Jeg er netop stoppet med at ryge for 20 dage siden, og frygter nu at vægten
vil begynde at stige endnu hurtigere. Så jeg håber virkelig at Atkins kan
hjælpe mig som den har hjulpet mange af jer herinde.

Mvh
H.P.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-02-05 09:28

> [...]

> syntes jo ikke den føde jeg indtager er hverken stor i mængde eller i
> kalorieindhold for en mand på 26 år. Jeg er 181 cm høj og vægten har

Den forklaring jeg har hørt og læst (forskellige steder i forskellige
sammenhænge) er:

Hvis man gennem længere tid spiser alt for lidt (og det du oplyser at spise
er afgjort alt for lidt!), vil kroppen tilpasse sig og begynde at skrue ned
for blusset - det vil sige bruge færre kalorier. Er det rigtigt slemt, vil
man ikke kunne spise det man skal for at opfylde kroppens behov for
vitaminer, mineraler etc. uden at tage på.

Hvis du i mange år kun har motioneret meget lidt og måske har en beskeden
muskelmasse i forhold til, hvad du burde have, vil dit forbrug også være
lavt. Hvis du i mange år har været fejlernæret - eksempelvis fået for lidt
protein - vil din muskelmasse sandsynligvis også være ringe. Og dit forbrug
af kalorier vil være tilsvarende lavt. Jo større fedtprocenten er i din
krop, desto færre kalorier kan din krop forbrænde.

Den ekstreme udgave af problemet er de mennesker, der sad i
koncentrationslejr under Anden Verdenskrig. Deres madration for en dag
svarede ofte til 1300-1700 kalorier. Det er så få kalorier, at de - specielt
i forhold til, at mange af dem blev sat til at arbejde hårdt - teoretisk set
burde være forsvundet ind til ingenting på notime. Men deres forbrænding gik
så at sige i dvale af alt for lidt mad og de tabte sig voldsomt, men
langsommere end man skulle forvente.

Hvis din forbrænding skal igang igen, skal du for det første begynde at
spise mere og bedre end nu. Sundere end nu! Og går du på Atkins, så sørg
for, at det bliver den sunde version af Atkins. Bacon, pølser, flæskesvær og
industri-bernaise smager måske godt - men sundt, det er det altså ikke! Om
maden er sund, handler ikke kun om, hvorvidt den er skadelig for os - men i
særdeleshed også om, hvor mange næringsstoffer (vitaminer/mineraler o.a.)
der følger med kalorierne. At bruge sine kalorier på elendig mad uden
vitaminer og mineraler, er en dårlig måde at spise på. Uanset kuren hedder
det ene eller andet.

Og så vil jeg afgjort anbefale dig at begynde at motionere, så du får gang i
dine muskler. For dit vedkommende er det endog lige ved, at jeg vil påstå,
at det er vigtigere for de fleste. For har du ødelagt din krop så meget, at
den ikke kan klare at forbrænde en passende mængde mad, så har du skruet ned
for det blus, du bør "brænde med".

Du bør opbygge din muskelmasse, så din forbrænding stiger. Og vil du ikke
love dig selv at motionere i al evighed, så bør du afgjort love dig selv at
bruge mindst 3 måneder og hellere 6 på at få opbygget din muskelmasse og
forbrænding. Og du skal gerne motionere, så du beruger både dine muskler og
din lunger. Altså muskelarbejde. Men også få pulsen op. Og det behøver ikke
være på én og samme tid. Men styrketræning for øget muskelmasse og gåture,
cykelture, svømmeture i så hurtigt tempo som muligt, vil være fint for dig!

At gå lange ture sammen (tag din kæreste med!!) er iøvrigt ikke kun godt for
kroppen. Det er fantastisk, hvor godt man taler sammen ved at at gå sammen
uden at blive forstyrret af alt det, vi plejer at lade os forstyrre af til
daglig. Du og din kæreste kan ligefrem risikere at komme tættere på hinanden
og blive endnu gladere for hinanden, ved at gå lange ture sammen.

Og det følgende kan du vise til din kæreste!
At der er fordele ved at gå lange ture med en mand handler ikke mindst om
noget så banalt, at mænd ofte har svært ved at tale intimt sammen med en
kvinde, når de skal se en kvinde i øjnene. Kvinder har generelt langt
nemmere ved intim samtale! Bare det at gå VED SIDEN AF ham, er nok til, at
han langt bedre kan åbne op for posen! *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : bogh

Dato : 02-02-05 10:53

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:42009a36$0$13753$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> man ikke kunne spise det man skal for at opfylde kroppens behov for
> vitaminer, mineraler etc. uden at tage på.

Hej Lisbeth - tak for dit lange og uddybende svar.
Ja det kan måske nok være at jeg spiser alt for lidt, men sådan føler jeg
det i hvert fald ikke. Spiser 3-4 gange om dagen. en pæn portion havregryn
til morgen. Brød til middag og også en stor portion aftensmad med mange
grønsager. Jeg syntes ikke selv at det lyder som alt for lidt - men det er
det måske? Tager også en multivitaminpille hver dag.

> [...]
> at
> den ikke kan klare at forbrænde en passende mængde mad, så har du skruet

Ja motion er nok en god ting. Men som jeg skrev i et tidligere indlæg
omhandlende mit rygestop (som forøvrigt går rigtig godt) er jeg nu begyndt
at løbe for at holde vægten nede.

> [...]
> hinanden
> og blive endnu gladere for hinanden, ved at gå lange ture sammen.

Jeg går allerede lange ture sammen med kæresten og vores to hunde. Går ca. 2
timer dagligt.

> [...]
> nemmere ved intim samtale! Bare det at gå VED SIDEN AF ham, er nok til, at
> han langt bedre kan åbne op for posen! *G*

He he....fint nok at lange gåture bringer mænd og kvinder tættere sammen og
gør det nemmere for dem at tale intimt sammen...MEN nu er det sådan, at både
min kæreste og jeg er mænd, så hvad det angår matcher vores behov for intim
samtale nok hinandens meget godt

Mvh.
H.P.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-02-05 10:56

"bogh" <bog@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det kan måske nok være at jeg spiser alt for lidt, men sådan føler jeg
> det i hvert fald ikke.

Jeg er kvinde og en del mindre end dig. Jeg ville slet ikke kunne fungere på
din dagskost. Heller ikke selvom jeg lagde motionen på hylden *S*

> Ja motion er nok en god ting. Men som jeg skrev i et tidligere indlæg
> omhandlende mit rygestop (som forøvrigt går rigtig godt) er jeg nu begyndt
> at løbe for at holde vægten nede.

Det havde jeg glemt!

> Jeg går allerede lange ture sammen med kæresten og vores to hunde. Går ca.
2
> timer dagligt.

Det er jo helt kanon.

> [...]
både
> min kæreste og jeg er mænd, så hvad det angår matcher vores behov for

*LOL*

Det går nok endda. Tror såmænd at mænd også har godt af de samtaler man får,
når man går tur sammen *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : bogh

Dato : 02-02-05 13:15

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:4200a567$0$13729$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Jeg er kvinde og en del mindre end dig. Jeg ville slet ikke kunne fungere
> på
> din dagskost. Heller ikke selvom jeg lagde motionen på hylden *S*

Okay, jamen så er det måske værd at overveje at spise noget mere *G*

> [...]
> intim
>
> *LOL*
>
> Det går nok endda. Tror såmænd at mænd også har godt af de samtaler man

Helt sikkert! Vi nyder skam også vores daglige gåture hvor vi får diskuteret
hele verdenssituationen igennem *S*
Så hjælper det jo også at bo et sted hvor man både har strand, skov og by
lige uden for døren, så kan man jo vælge hvor man har lyst til at gå den
pågældene dag

Mvh
H.P.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-02-05 14:35

[bogh | Wed, 2 Feb 2005 00:23:50 +0100]

> [...]
>og så fik jeg også H C Andersens eventyr og Konger og regenter i Danmark med
>oven i købet - så burde jeg vel være rustet til at starte min kur

Ja, mon ikke - og med interessant læsestof til når du har lyst til mere end
at læse om en diæt.

> [...]
>trænger ikke til at tabe sig, så er sikker på at han vil være ovenud
>tilfreds med igen at få sovs lavet med fløde og/eller smør *G*

Hehe, ja. Men du må jo også hellere lige fortælle ham at selvom Atkins'
kostplan indeholder "meget for mænd" er den stadig skruet sådan sammen at en
aften med gutterne, med hvad der hører til at junkfood og øl, er mere end
rigeligt til at sætte en 3 dage tilbage.

>Som jeg skrev til Lisbeth tidligere i aften, kan jeg ikke forstå at jeg ikke
>har tabt mig på den kost jeg har kørt med det sidste lange stykke tid.

Som Lisbeth sikkert også har været inde på, kan en begrænset
kalorieindtagelse sætte kroppens stofskifte ned, så du måske ikke er i stand
til at tabe dig på en ellers lav kelorieindtagelse.

>Jeg er netop stoppet med at ryge for 20 dage siden, og frygter nu at vægten
>vil begynde at stige endnu hurtigere. Så jeg håber virkelig at Atkins kan
>hjælpe mig som den har hjulpet mange af jer herinde.

Den har i hvertfald hjulpet mange, så jeg håber naturligvis også at den kan
hjælpe dig :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-02-05 10:20

Rene' Hjorth wrote:

> [...]
> langtidspåvirkninger, da Atkins "kun" har anbefalet sin diæt i 35
> år... men kigger du lidt på det i dybden, er Atkins diæt jo mere en

Ja, en traditionel fanger på Grønland (hvis de findes endnu) burde kunne
nikke genkendende til lowcarb og højproteinkure.

vh

Jan

--
Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN, the

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-02-05 21:32

> Ja, en traditionel fanger på Grønland (hvis de findes endnu) burde kunne
> nikke genkendende til lowcarb og højproteinkure.

Man skal så huske, at eskimoer/inuitters kost ofte består af 80% maritim
kost!
Det er IKKE bacon, pølser, ost, mælkeprodukter og industrifremstillet
bernaise - eller andre industrifremstillede produkter, eskimoer spiser! De
er med andre ord IKKE på noget, der overhovedet LIGNER Atkins kostplan!

Der er i øvrigt lige (5. januar!) udgivet en rapport om kosten hos de
renracede eskimoer fra Angmagssalik. De lever stort set som oprindelige
fangere har gjort det i hundredevis af år. Deres daglige indtag af
kulhydrater blev registreret til at være cirka 10 gram om dagen.

I forhold til, at det var meget aktive mennesker med hårdt fysisk arbejde,
fik de relativt få kalorier - cirka 2800 om dagen. Man regner med, at en
trænet arktisk ”rejsende” som er på ski 8 timer om dagen i 10 kuldegrader,
bruger ca. 4.465 kcal/døgn.

Rapporten kan læses her: http://www.nfhm.org/artikler/eskimo.pdf

Et citat fra rapporten:

"Detaljer fra studie av 2 personer som bare levde av kjøtt i 1 år
McClellan publiserte i 1930 en studie av 2 menn som utelukkende levde av
kjøtt i 1 år. De to var polarforskeren dr.
Viljahlmur Stefansson, 48 år, blodtrykk 105/70 ved forsøkets start. Han
hadde hatt meslinger som 10-åring og parotitt i sitt tidlige voksne liv,
hadde hatt tyfoidfeber komplisert av lungebetennelse og to pleurittanfall.

Fysisk var han velutviklet, men hans muskler var myke og noe slappe. Han
hadde mange tannfyllinger og en mild gingivitt. Den andre personen var
Karsten Andersen, 38 år, som hadde ledsaget Stefansson på en av hans
arktiske ekspedisjoner, og tilbragt til sammen 5 år på slike.

Hans blodtrykk var 140/80. Andersen var tynn, fysisk velutviklet og hadde
hatt mange tannreparasjoner. Det daglige
kaloriinntaket varierte mellom 2000 og 3100 kcal, hvorav 15 til 25% var
protein, 75 til 85% fett og ca. 2% karbohydrater. Da studien ble avsluttet
ble den fysiske kondisjonen til begge bedømt som like god som i begynnelsen,
hvis ikke bedre. Begge var mentalt våkne . I løpet av den første uken gikk
begge ned i vekt mens kroppen justerte seg til det lave karbohydratinntaket.

Deretter var vekten praktisk talt konstant. Stefanssons sluttvekt var 3,6 kg
lavere enn ved starten, dvs. -4,9%,
Andersen gikk ned 3,3%. Blodtrykket var uendret for den ene. For den andre
gikk det systoliske trykket ned 20 mm, mens det diastoliske trykket var
uendret. Tarmtømmingen ble ikke forstyrret så lenge dietten ble holdt.

I et tilfelle, da energiinntaket av protein oversteg 40%, fikk
forsøkspersonene diaré. Vitaminmangel inntraff ikke. Studien viste at det er
mulig å leve i lange perioder kun på kjøtt og fett. Det sies i studien at
magert kjøtt alene ble tolerert dårlig, uten at symptomer ble angitt. Det
oppsto en forlenget mild ketoacidose, hvilket er ufarlig. (Under dietten ble
den totale surheten av urinen økt 2 til 3 ganger surheten under blandet
diett, og acetonuri opptrådte under hele diettperioden.) Kroppens evne til å
ta inn karbohydrater ble midlertidig redusert.

Urinundersøkelser, bestemmelse av nitrogeninnholdet i blodet, og
undersøkelse av nyrefunksjonen avdekket ingen tegn på nyreskade. Kliniske
undersøkelser og laboratorietester avdekket ikke at forsøkspersonene hadde
lidd noen skade."

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-02-05 10:20

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> bernaise - eller andre industrifremstillede produkter, eskimoer
> spiser! De er med andre ord IKKE på noget, der overhovedet LIGNER

Det var med fuldt overlæg at jeg ikke skrev 'Atkins' men 'lowcarb og
højproteinkure'.
Jeg er i stor tvivl mht. til Atkins. For det første bliver jeg altid nervøs,
når en ide ophæves til guddommelig status.
Dernæst synes jeg at Atkins ser ud til at have et forklaringsproblem -
selvom der næppe en nogen tvivl om at kuren virker.
Det forekommer mig yderligere at andre kure, der kører i
lowcarb/højproteinsporet tilsyneladene også virker.
Iflg. en (i øvrigt IMHO temmelig mangelfuld udsendelse i DR forleden) skulle
virkningen først og fremmest bero på at deltagerne i disse kure rent faktisk
indtog mindre føde end før de gik på kur (og formentlig selv regnede med).
Jeg har lidt svært ved hele ketose-snakken - jeg kan ikke rigtigt finde ud
af hvor meget, der er videnskab og hvor meget, der er ren spekulation. I det
hele taget synes jeg begrebet 'forbrænding' er meget på mode pt. - og
byggende på begrænset empiri (i hvert fald som jeg kender til).
Personligt kunne jeg godt forestille mig, at svaret kunne findes i feltet
omkring styring af blodsukker og appetitregulering.
På den anden side, så må man bøje sig for at der indiskutabelt er noget, der
virker.
Min kone fik i et af sine dameblade (umiddelbart efter jul, sjovt nok) en
lille bog om en højproteinkur. Den er jeg lokket på, og efter i det meste af
mit liv kun at have oplevet en langsomt men desværre konstant stigende
vægtkurve, kun afbrudt af kortvarige frygteligt ubehagelige slankekure, ja
så konstaterer jeg nu, at jeg efter en måneds tid på denne kur vel har tabt
i omegnen af 5-6 kg - uden at lide nævneværdig afsavn.
Men selvfølgeligt smider man ikke hele ballasten af viden om usunde/sunde
fedtstoffer overbord af den grund.

Problemet for mig er, tror jeg, at mens det er uhyre let at blive
fedtforskrækket, så er det langt mere tilforladelige kulhydrat meget lettere
at miste kontrollen over.
Det er lærerigt at prøve at hælde f.eks. olie op og se, hvor meget der
faktisk skal til for at substituere f.eks. en skål ris. Jeg tror faktisk at
de fleste bliver overraskede.

I øvrigt en interessant undersøgelse, du linker til.

Vh
Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-02-05 11:27

> Det var med fuldt overlæg at jeg ikke skrev 'Atkins' men 'lowcarb og
> højproteinkure'.

Og den fangede jeg faktisk ikke i farten.... sorry.

> Jeg er i stor tvivl mht. til Atkins. For det første bliver jeg altid
nervøs,
> når en ide ophæves til guddommelig status.

Dét, der gør mig mest nervøs ved hele Atkins-ideen er, at det er (blevet) så
gennemkommercielt konstrueret med henblik på at sælge Atkins-produkter. Af
samme årsag er jeg ved at brække mig over, at føtex (ihvert fald her i
Århus-området) er hoppet på De Danske Vægtkonsulenters lige så usmageligt
kommercielle udnyttelse af folks vægtproblem. Det gør mig inderligt harm at
opleve, at DDV sælger produkter, der bestemt ikke adskiller sig fra mange
andre produkter på hylderne med almindelige fødevarer, og alligevel
bondefanger de efter min mening folk til at betale det dobbelte.
Eksempelvis for kildevand med smag.

At folk bare kan lade være, er jeg med på - men mange overvægtige klamrer
sig til håbet om, at bare de betaler for et særligt produkt, så er deres
lykke nok gjort. Og den følelse udnytter DDV, Atkins og andre kommercielle
slankekurs-guruer.

> [...]
faktisk
> indtog mindre føde end før de gik på kur (og formentlig selv regnede med).

Det er jeg også overbevist om er tilfældet. Atkins og lowcarb er "bare" en
avanceret måde at tælle kalorierne på og holde mængden nede. Og ganske
effektivt. Spørgsmålet er så, hvor sundt det er. På kort sigt og i længden.

> Men selvfølgeligt smider man ikke hele ballasten af viden om usunde/sunde
> fedtstoffer overbord af den grund.

Nogle gør desværre!

> Problemet for mig er, tror jeg, at mens det er uhyre let at blive
> fedtforskrækket, så er det langt mere tilforladelige kulhydrat meget
lettere
> at miste kontrollen over.

Lige præcis. Det ER svært at styre indtaget af kulhydrat. Fedt kan man som
regel se, smage eller føle. Det kan man ikke altid med kulhydrater.

> I øvrigt en interessant undersøgelse, du linker til.

Ja.. den er ganske interessant - uanset man interesserer sig for
eskimoer/inuitter, sund ernæring, havfødens betydning eller effekten af
lowcarb!

Det er, synes jeg, specielt interessant at se, at de to mænd, der omtales i
mit citat fra rapporten, faktisk får langt færre kalorier, end de har behov
for - mellem 2000 og 3100. Hvilket skal sættes i relation til, at de
formodentlig har brug for over 4000 kalorier i døgnet... i betragtning af,
hvor
de er og hvad de laver.

Og alligevel:

[...]

Skal man mon igen konkludere - som i mit eksempel forleden om
koncentrationslejr-fanger, hvis stofskifte gik i dvale så de ikke tabte sig
nær så meget/hurtigt som man skulle forvente i betragtning af hvor få
kalorier de fik - at hvis man spiser voldsomt færre kalorier end kroppen har
brug for, så går den faktisk i dvale, så man kun taber sig
ganske lidt. De to herrer, der omtales i rapporten, var på lowcarb og low
cal i et helt år! Og de tabte kun få kilo! Dét er da aldeles tankevækkende!

Nu vil jeg have noget at spise *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-02-05 13:13

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Og den fangede jeg faktisk ikke i farten.... sorry.

Alt forladt

> [...]
> på hylderne med almindelige fødevarer, og alligevel bondefanger de
> efter min mening folk til at betale det dobbelte. Eksempelvis for

Jeg deler din inderlige harme. Og ærger mig over at så mange er ignoranter,
når det kommer til kommercialiceringens vidunderligheder. En gang imellem
tror jeg faktisk at markedsføringen er det liberale samfunds største fjende.
Den bruges kun sjældent til oplysning men oftest til forførelse!

> [...]
> "bare" en avanceret måde at tælle kalorierne på og holde mængden
> nede. Og ganske effektivt. Spørgsmålet er så, hvor sundt det er. På

Jeg har i virkeligheden svært ved at se, hvorfor kuren skulle være usund.
Det meste af menneskets leveetid på denne kugle har vi levet som jægere og
samlere - først med etablering af bondekulturen gik vi over til den
voldsomme andel af (raffineret) stivelse. Jeg kunne forestille mig at det
største problem kunne være manglen på fibre (vi gnaver nok ikke så mange
rødder og rå vegetabilier i dag som i jæger og samlerkulturen.

> Lige præcis. Det ER svært at styre indtaget af kulhydrat. Fedt kan
> man som regel se, smage eller føle. Det kan man ikke altid med
> kulhydrater.

Det er nok kun den ene side af sagen. Jeg tror der er en anden vigtig pointe
omkring appetitregulering og så måske blodsukkerkontrollen. Det er i hvert
fald et faktum, at jeg ikke (i modsætning til de andre gange på kur) har
været martret af sult/savn.
Jeg spiser mig mæt (får oven i købet mit daglige glas rødvin hver aften - nu
har jeg bare fornøjelsen at få et stykke god camenbert eller anden god ost
til).
Og som sagt - det virker.

En interessant iagttagelse er i øvrigt: Jeg har fra begyndelsen sagt til
mine omgivelser at sønddag morgen, står den på rundstykker og et lille glas
juice samt et stykke hvidt brød til eftermiddagskaffen. Mandag morgen er den
eneste, hvor vægten ikke er sunket ifht. dagen før!

vh
Jan

Fra : Stefan Holm

Dato : 03-02-05 13:58

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> writes:

> [...]
> almindelige fødevarer, og alligevel bondefanger de efter min mening
> folk til at betale det dobbelte. Eksempelvis for kildevand med

Det der fik mig til at ryste mest på hovedet, var da de begyndte at
sælge DDV-stegepander - så er det altså ved at gå for vidt.

> [...]
> "bare" en avanceret måde at tælle kalorierne på og holde mængden
> nede. Og ganske effektivt. Spørgsmålet er så, hvor sundt det er. På

Det er selvfølgelig en bekymring. Men lowcarb har været noget af det
eneste jeg faktisk har kunnet finde motivationen til rent
slankemæssigt, og hellere tynd og måske usund end tyk og helt sikkert
usund.

Så længe folk er klar over at der potentielt kan være problemer, ser
jeg ikke det store problem. En af fejlene hos Atkins (udover den
nylige overkommercialisering, altså) er at han er meget rosenrød på et
måske lidt for løst grundlag.

--
Stefan Holm
"Shut up you stupid nerds, he's trying to

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-02-05 14:40

[Lisbeth Jacobsen | Wed, 2 Feb 2005 21:31:47 +0100]

> [...]
>er med andre ord IKKE på noget, der overhovedet LIGNER Atkins kostplan!

Ej, Atkins anbefaler jo ikke at man spiser store mængder af processerede
fødevarer, men blot massere af oksekød, svinekød, kalvekød, lammekød,
fjerkræ, massere af fisk, skalddyr, æg, fornuftige fedtstoffer - og
naturligvis også en mængde gode grøntsager.

Atkins har aldrig ment at man skal leve af bacon og pølser; og Atkins
fraråder bl.a. industrielt saucer, osteprodukter o.l. da der typisk vil være
for meget tilsat stivelse o.a.

Jeg ved godt at den moderne vestlige menneskes mad på en Atkins diæt er
rimelig forskellig fra eskimoernes kost, så naturligvis er der sket diverse
tilpasninger af Atkins' kostplan, men han anbefaler langtfra processerede
fødevarer.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 04-02-05 22:00

> [...]
>fjerkræ, massere af fisk, skalddyr,
>æg, fornuftige fedtstoffer - og
>naturligvis også en mængde gode grøntsager.

Hvad vil det sige (det med grøntsagerne), mener f. eks., at
man ikke må spise gulerødder ??
Mvh.
Hans

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-02-05 19:07

[slet 4T41T | 04 Feb 2005 21:00:28 GMT]

>Hvad vil det sige (det med grøntsagerne), mener f. eks., at
>man ikke må spise gulerødder ??

Selvfølgelig må man spise gulerødder, men ikke i store mængder da der er en
del sukker i.

Atkins anbefaler meget (salat)grøntsager, men fraråder naturligvis de stærkt
stivelses og/eller sukkerholdige, så kartofler, tomater, majs, gulerøder og
ærter er i en begrænset indtagelse.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-02-05 10:18

> [...]
> fjerkræ, massere af fisk, skalddyr, æg, fornuftige fedtstoffer - og
> naturligvis også en mængde gode grøntsager.

kan godt se, at jeg kunne misforståes på den.
Du har ret. Nej.. det gør Atkins ikke!

Men når almindelige mennesker snakker om Atkins,
der det ofte de usunde fødevarer, de fremhæver og snakker om: "og
man må spise, pølser, bacon, flæskesvær, ost, piskefløde....." Mange får
faktisk indtryk at, disse ting er OK i selv ubegrænset mængde.

> [...]
diverse
> tilpasninger af Atkins' kostplan, men han anbefaler langtfra processerede

Men selv den mindst usunde udgave af Atkins kur er meget forskellig fra den
menu, de to fyre (polarforskere?) levede af.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-02-05 19:11

[Lisbeth Jacobsen | Sat, 5 Feb 2005 10:17:57 +0100]

>kan godt se, at jeg kunne misforståes på den.
>Du har ret. Nej.. det gør Atkins ikke!

Jeg håber også at jeg vidste hvad du mente, men følte alligevel at det var
for store ord for hvad der kunne komme ud af Atkins mund :)

> [...]
>man må spise, pølser, bacon, flæskesvær, ost, piskefløde....." Mange får
>faktisk indtryk at, disse ting er OK i selv ubegrænset mængde.

Du har enestående ret! Desværre hjælper diverse journalister også meget med
til den fejltagelser; altså hvis du læser en artikkel om Atkins (eller
tildels lowcarb generelt), kan du være næsten sikker på at der er et billede
af en kæmpe stor stegt bøf, hvor en stor smørklat driver ned fra... :(

>Men selv den mindst usunde udgave af Atkins kur er meget forskellig fra den
>menu, de to fyre (polarforskere?) levede af.

Ja, bestemt, så den kan heller ikke "bare" bruges som et argument for
Atkins' diæt.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-02-05 14:03

Jan Bøgh wrote:

> Jeg er i stor tvivl mht. til Atkins. For det første bliver jeg altid
nervøs,
> når en ide ophæves til guddommelig status.

Jeg har det på samme måde.

> Dernæst synes jeg at Atkins ser ud til at have et forklaringsproblem
-
> selvom der næppe en nogen tvivl om at kuren virker.

Syv kilo siden den 2. januar for mit vedkommende. Min yngste søster
har været på Atkins siden maj sidste år. Hun har smidt over tyve
kilo. Så ja, Atkins virker.

> Det forekommer mig yderligere at andre kure, der kører i
> lowcarb/højproteinsporet tilsyneladene også virker.

Ja, da. De grundlæggende principper er nemlig de samme. Og de er
såmænd de samme som for alle slankekure: når energiindtaget
mindskes, taber man sig. Den væsentlige forskel på lowcarb
(deriblandt Atkins) og de andre er at man ikke har nær den samme
sultfølelse som på en kur hvor kulhydrater er tilladt. Grunden til
det er at ens insulinniveau ikke står og kører op ogne som den gør
når vi indtager kulhydrater.

> Jeg har lidt svært ved hele ketose-snakken - jeg kan ikke rigtigt
finde ud
> af hvor meget, der er videnskab og hvor meget, der er ren
spekulation.

Den er god nok. Min kone er læge og kender derfor de fysiologiske
processer noget bedre end f.eks. jeg gør. Hun har læst Atkins-bogen
og siger at hans beskrivelse af hvad der sker, stemmer fint overens med
hvad hun har lært om disse processer.

For sjovs skyld fik hun fat i nogle prøvestrips som man (bl.a.) kan
bruge til at se om man er i ketose eller ej. Og de viste faktisk at vi
indenfor tre-fire dage fra starten af kuren var i ketose.

> [...]
feltet
> omkring styring af blodsukker og appetitregulering.

Det er faktisk præcis det, der sker når man skærer kraftigt ned på
kulhydraterne. Når man indtager kulhydrater, reagerer kroppen ved at
udløse insulin til at processe disse. Desværre er
reguleringsprocessen ikke særlig præcis hvilket ofte betyder at der
bliver udløst for meget insulin. Når det sker falder blodsukkeret =
man bliver sulten. Hvis reaktionen på det er at indtage noget med
kulhydrater i, risikerer man at blodsukkeret ryger i vejret igen.
Dermed uløser kroppen igen en bunke insulin og så kører yo-yo'en.

Når man ikke indtager ret mange kulhydrater får man ikke denne yo-yo
effekt og dermed heller ikke de samme anfald af næsten ukontrollerbar
sult. Så der har du den appetitregulerende effekt. Og ja, jeg kan af
egen erfaring sige at det virker. Jeg oplever ikke sult på samme måde
som jeg gjorde før nytår.

> Men selvfølgeligt smider man ikke hele ballasten af viden om
usunde/sunde
> fedtstoffer overbord af den grund.

Selvom fedt er OK på Atkins-kuren gælder det stadig at der er visse
former for fedt, der er bedre end andre

> Problemet for mig er, tror jeg, at mens det er uhyre let at blive
> fedtforskrækket, så er det langt mere tilforladelige kulhydrat
meget lettere
> at miste kontrollen over.

Tænk lidt over følgende:

Der gik et par millioner år hvor mennesker var jægere og samlere. I
den periode var kulhydratindtaget relativt lavt. Evolutionen gjorde at
de mennesker, der ikke kunne tåle den form for kost simpelthen døde.

Kimen til vore nuværende fedmeproblemer blev lagt da menneskene blev
bønder. Dermed steg vores indtag af kulhydrater ganske betydeligt. Det
gik kun godt i så mange tusinde år som det gjorde fordi det var
gement hårdt arbejde at dyrke jorden. Ydermere var evolutionen til
dels sat ud af kraft da menneskene nu kontrollerede deres miljø
istedet for omvendt.

Men nu om dage har vi maskiner og stillesiddende arbejde og så er det
vi lægger på.

Ebbe