atkins og sukkerfri slik
Fra : Michael

Dato : 31-01-05 21:03

Hej Alle

Jeg kan ikke lige blive klog på om man må spise sukkerfri slik på
atkins, når jeg kigger på varedeklarationen er der jo masse af
kulhydrater i, jeg kan så læse her i gruppen at der skrives at når det
er er i form af sukkeralkoholer - ikke omsættelige kulhydrater så
tæller de ikke.

Er det rigtigt kan jeg spise alt det sukkerfri slik jeg vil, og gælder
det så også gajol og lækerol, der jo også er sukkerfri ??????

MVH/Michael

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 31-01-05 23:55

[Michael | 31 Jan 2005 12:03:03 -0800]

>Er det rigtigt kan jeg spise alt det sukkerfri slik jeg vil, og gælder
>det så også gajol og lækerol, der jo også er sukkerfri ??????

Jeps, korrekt opfattet - sukkeralkoholer trækkes fra.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Susanne

Dato : 01-02-05 06:50

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [Michael | 31 Jan 2005 12:03:03 -0800]

> Jeps, korrekt opfattet - sukkeralkoholer trækkes fra.

For mig ville det at spise sukkerfrit slik være som at træde på en
glidebane. Hvis jeg i dag kan spise 1 Gajol kan jeg i morgen spise 2, og
vupti i næste uge gør et LILLE stykke chokolade intet. Og så går det kun en
vej, nemlig mere og mere slik hver dag og så er jeg lige vidt.

Susanne
Har nu tabt 9 kg på Atkins siden 30/12 04

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 01-02-05 08:14

> Susanne
> Har nu tabt 9 kg på Atkins siden 30/12 04

Hej Susanne.

Det er sq da flot. Har du lyst til at dele hvad du spiser ? Motion ?

Mvh
Mikkel

Fra : Susanne

Dato : 01-02-05 16:47

"Mikkel Vitus" <none@none.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Susanne.
>
> Det er sq da flot. Har du lyst til at dele hvad du spiser ? Motion ?
>
> Mvh
> Mikkel

Jeg kopierer fra noget jeg har skrevet i en anden tråd hvor der blev til
spurgt til eksempler på dagskost.
Og nej motion dyrker jeg IKKE.

Min dagskost ser således ud:
Morgenmad: en omelet af 2 æg med enten ost, bønnespirer, rejer, champignon
Frokost: salat af ca. 1/4 salat hoved heri putter jeg peberfrugt,
champignon, bladselleri eller lignende og 1 pakke kødpålæg det kan være
filet, røget mørbrad, 100 g rejer, en dåse tun og så bruger jeg lidt
majonæse som dressing.
Aftensmad: Her forsøger jeg at spise det som resten af familien spiser. Jeg
spiser dog meget mere kød, nogle grønsager og INGEN kartofler, ris, pasta,
brød.

Hvis jeg ikke gider at lave omelet eller aftensmaden ikke kan indpasser
spiser jeg store mængder ost indtil nu er jeg kun stødt på norsk myseost som
var alt "for farlig" (44 g kulhydrat), samt diverse smøreoste. Da jeg ikke
bryder mig om dem er det så ikke det store problem.
Vi har en enkelt gang fået junkfood. Her spiste jeg en hjemmelavet burger.
dvs. jeg pillede brødet væk og spiste resten.

Hvis jeg "bare skal have noget" tager jeg 1 dl. piskefløde og 1 teske
vaniliesukker og pisker det. Det smager rigtigt godt og cremeagtigt.

Jeg håber at det kan være en hjælp.
Susanne

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-02-05 22:02

[Susanne | Tue, 1 Feb 2005 06:50:23 +0100]

> [...]
>vupti i næste uge gør et LILLE stykke chokolade intet. Og så går det kun en
>vej, nemlig mere og mere slik hver dag og så er jeg lige vidt.

Hmm, det er nok meget individuelt. Jeg spiser lidt kager og slik hver dag,
nogle dage mere end andre, men nogen glidebane er det dog aldrig blevet for
mig.

Lige præcis sukkeralkoholer er jo også i en grad selvjusterende - spiser man
alt for mange af dem, kan man få noget "maveubehag", hvilket så igen er et
signal til at man hellere må holde lidt igen :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 03-02-05 07:54

> Jeps, korrekt opfattet - sukkeralkoholer trækkes fra.

Hej René,

Kan du ikke sige lidt om hvor stort dagligt sukkerindtag der skal til for at
atkins ikke virker ?

Jeg kan godt skære alle andre kulhydrater væk, men jeg får dælme svært ved
at droppe sukkeret i kaffen.
Vil det være omsonst at gå igang med atkins hvis jeg dagligt indtager 8
teskefulde sukker ?

Mvh
Mikkel

Fra : Sune Vuorela

Dato : 03-02-05 11:15

On 2005-02-03, Mikkel Vitus <none@none.dk> wrote:
> Kan du ikke sige lidt om hvor stort dagligt sukkerindtag der skal til for at
> atkins ikke virker ?

i startfasen, 20 gram kulhydrat dagligt. Det vil være at foretrække at
få dem gennem fiberrige grøntsager.

> [...]
> at droppe sukkeret i kaffen.
> Vil det være omsonst at gå igang med atkins hvis jeg dagligt indtager 8

Har du overvejet at eksperimentere med forskellige kunstige sødemidler?

Perfect strø synes jeg er godt til sådan ngoet.
Den nye flydende atwel ser også brugbar ud.

--
Sune

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 03-02-05 12:52

> Perfect strø synes jeg er godt til sådan ngoet.
> Den nye flydende atwel ser også brugbar ud.

Ok. Er nogen bestemt form for sukker at foretrække hvis det nu skal være ?
Rørsukker ? Druesukker osv. ?

Mvh
Mikkel

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-02-05 13:06

Mikkel Vitus wrote:

> Ok. Er nogen bestemt form for sukker at foretrække hvis det nu
> skal være ? Rørsukker ? Druesukker osv. ?

Jeg tvivler på der er nogen forskel i praksis. Jeg var sukkergris før
jeg startede på Atkins: En kop kaffe fik tre teskefulde sukker, en kop
te fik to. Det holder ikke, hvis man vil køre lav kulhydrat, så jeg
skiftede til sødemidler. Det er ikke lige så godt, men kan bruges. De
smager ret forskelligt, så jeg vil anbefale dig at prøve flere typer
hvis du vil gøre forsøget.

Det er urealistisk at spise 8 teskefulde sukker om dagen, hvis du er på
Atkins. Sukker er ca. 100% kulhydrat og 8 teskefulde vejer 30-40g,
sådan løseligt afvejet på vores køkkenvægt. Selv hvis vi antager at det
ikke overskred din personlige grænse, ville det betyde at du slet ikke
måtte indtage andre kulhydrater.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Nuværende projekt: 80 kg => 75 kg

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 03-02-05 13:19

> [...]
> skiftede til sødemidler. Det er ikke lige så godt, men kan bruges. De
> smager ret forskelligt, så jeg vil anbefale dig at prøve flere typer

Hvilket sødemiddel finder du så bedst til kaffe ?

/Mikkel

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-02-05 13:45

Mikkel Vitus wrote:

> Hvilket sødemiddel finder du så bedst til kaffe ?

Lige nu bruger jeg Hermesetas Rød. Jeg har også prøvet den blå, men den
syntes jeg var skrækkelig. Xuxol (sikkert stavet forkert) fra Aldi var
acceptabel i smagen, men ikke så god som Rød.

Fra : bogh

Dato : 03-02-05 15:52

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Lige nu bruger jeg Hermesetas Rød. Jeg har også prøvet den blå, men den
> syntes jeg var skrækkelig. Xuxol (sikkert stavet forkert) fra Aldi var
> acceptabel i smagen, men ikke så god som Rød.

Hov - havde ikke set du allerede havde svaret nedenunder *G* Nå men jeg
giver Toke medhold....

H.P.

Fra : bogh

Dato : 03-02-05 15:52

Fra : bogh

Dato : 03-02-05 16:18

Fra : bogh

Dato : 03-02-05 16:49

> Hov - havde ikke set du allerede havde svaret nedenunder *G* Nå men jeg
> giver Toke medhold....
>
> H.P.

Der gik da et eller andet helt galt her :-|
Hvordan er det nu liiige at man sletter indlæg?

Fra : bogh

Dato : 03-02-05 15:51

> [...]
> skiftede til sødemidler. Det er ikke lige så godt, men kan bruges. De
> smager ret forskelligt, så jeg vil anbefale dig at prøve flere typer

Jeg bruger altid et sødemiddel som hedder Hermesetas fra et firma der hedder
Hermes. Den kan fås i både Super Best og Super Brugsen.
Jeg bruger den til alt lige fra havregryn til kaffe. For mig er Hermesetas
det sødemiddel der kommer tættest på den "rigtige" sukkersmag.

Mvh
H.P.

Fra : Helle [4550]

Dato : 04-02-05 10:31

"bogh" <bog@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Jeg bruger den til alt lige fra havregryn til kaffe. For mig er Hermesetas
> det sødemiddel der kommer tættest på den "rigtige" sukkersmag.

Enig! Den flydende blå er god til både kaffe, te og gammeldags vandkakao.

mvh Helle

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-02-05 14:51

[Mikkel Vitus | Thu, 3 Feb 2005 12:52:22 +0100]

>Ok. Er nogen bestemt form for sukker at foretrække hvis det nu skal være ?
>Rørsukker ? Druesukker osv. ?

Nope, i Atkins regi er sukker sukke, men der er dog noget sukke der er lidt
værre end nroamtl roesukker. Jeg mener bl.a. at majssitup (anvendt i
sukkersodavand) har en højere glykæmisk index end almindeligt sukker.

Sukker er, i Atkins regi, slemt :)

Selvfølgelig betyder nogle få gram ikke noget; jeg kan da sagtens finde på
at spise lidt Valrhona chokolade selvom det ikke er sukkerfrit - men det
daglige (store) indtag af sukker er komplet udelukket.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-02-05 14:48

[Mikkel Vitus | Thu, 3 Feb 2005 07:54:06 +0100]

>Kan du ikke sige lidt om hvor stort dagligt sukkerindtag der skal til for at
>atkins ikke virker ?

Ganske lidt :)

>Jeg kan godt skære alle andre kulhydrater væk, men jeg får dælme svært ved
>at droppe sukkeret i kaffen. Vil det være omsonst at gå igang med atkins hvis
>jeg dagligt indtager 8 teskefulde sukker ?

8 tsk. sukker er løst regnet 40 gram sukker, og det er alt for meget til at
du kan komme i gang med Atkins, samt at det kommer til at tage for meget af
de kulhydrater du ellers har trang til / brug for.

Lige præcis sukker i kaffen er relativt nemt at erstatte med sødemidler
(brød, pasta, kartofler er noget sværer), så se at komme igang med at
eksperimentere med hvad der ellers findes af det store udvalg af kunstige
sødemidler der er, og se om du ikke kan vende dig til smagen af én af dem?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk