Vægttab: En fremtidsdrøm eller en plan
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-01-05 13:07

Tillader mig lige at starte en ny tråd....

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> men blot det at deltage i denne gruppe er en udmelding om at man højst
> sandsynligt er overvægtig og ønsker at gøre noget ved det.

Der kan være særdeles mange grunde til at deltage i en gruppe som denne, en
mailingliste, en klub eller andet, der fokuserer på vægttab og sund
ernæring.

Udover at man ikke behøver være overvægtig for at finde emnet interessant,
er det min erfaring efter mange års deltagelse i sådanne grupper, at mange
af deltagerne nok er overvægtige og de taler også en hel del (og i mange
år!!!) om at tabe sig - men nogle er her absolut ikke for at tabe sig! De er
her for at blive bekræftet i, hvor svært det er at tabe sig. Man indgår så
at sige i et fælleskab med andre, der heller ikke magter opgaven. Og det kan
jo være nok så trygt og opmuntrende.

At mange - til din undren - ikke forpligter sig, kan således være fordi de
netop ikke ønsker at forpligte sig til at opfylde deres egen drøm om at tabe
sig. For nogle er vægttab en fremtidsdrøm uden en plan - for andre er det et
mål, som de tillige ved, hvordan de vil nå og som de allerede er i gang med
at nå.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-01-05 23:55

> [...]
> et
> mål, som de tillige ved, hvordan de vil nå og som de allerede er i gang

Eller også drømmer de slet ikke om at tabe sig? I hvert fald ikke i
betydningen "det ønsker jeg mig så meget at jeg også vil yde en indsats".

Mvh Maria

Fra : Freedom

Dato : 30-01-05 17:35

Sikke da kloge i er?
Bliver lidt harm over at høre "kloge åger" som ved det hele.......

Der er MANGE flere årsager til at folk ikke BARE taber sig og holder
vægtne...............

Jeg ønsker virkeligt at tabe mig, men det er så svært at det altså tager
noget tid at få det gjort, det tog mig 7 år at stoppe med at ryge, jeg har
ikke røget i 15 år nu, men jeg vidste ikke hvilken metode som ville få mig
til at stoppe med at ryge,

Jeg tænker det samme med livsomlægningen (og det at tabe mig) som jeg mener
skal til at tabe sig og holde vægttabet, denne gruppe er min
inspiration................men hvis jeg bare giver op vil intet ændre sig,
så jeg vil aldrig give op og jeg er så glad for at jeg heller ikke gjorde
det med at ryge......................

Iben

Fra : Jan Hansen

Dato : 30-01-05 23:45

"Freedom" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> Sikke da kloge i er?
> Bliver lidt harm over at høre "kloge åger" som ved det hele.......
>
> Der er MANGE flere årsager til at folk ikke BARE taber sig og holder
> vægtne...............

He he du har fuldstændig ret her Iben.
Jeg har også meget nemmere ved at give gode råd til hvordan rygere skal bære
sig ad med at stoppe rygningen, end jeg selv har med at smide mine
overflødige kilo.

Jeg tror jeg vil lave en ny gruppe der hedder noget med rygning.dk (ved ikke
om den allerede findes), så kan jeg side der som en klogeåge og pege fingre
ad dem der endnu ikke har lagt smøgerne på hylden. Det vil give mig en
dejlig selvretfærdig følelse at vide, at rygefjolserne slet ikke ønsker at
stoppe rygningen.
Og jeg har slet ikke problemerne, for jeg har aldrig røget mere end et par
smøger, men det betyder ikke noget for jeg ved at rygerne ikke kæmper nok
for at slutte - og det vil jeg fortælle dem ved enhver given lejlighed.

Åhhh det var godt at få luft - Ud med klogeåger

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-01-05 13:36

Jan Hansen wrote:

> Og jeg har slet ikke problemerne, for jeg har aldrig røget mere
> end et par smøger, men det betyder ikke noget for jeg ved at
> rygerne ikke kæmper nok for at slutte - [...]

Er det da ikke rigtigt? Når vi ser bort fra et fåtal af personer med
handicaps eller andre særlige omstændigheder, er sagen vel at de der
ikke taber sig, ikke kæmper nok.

Det er der vel ikke noget overraskende eller provokerende ved? Det
gælder alle mulige sammenhænge. Vægt, læring, kondition, rygning,
whatever.

Dem Lisbeth langer ud efter er de der siger de gerne vil gøre noget ved
deres problem, men reelt ikke er rede til at gøre det.

Hvad er det du og Freedom protesterer over? Kommer der ikke gode svar,
når folk spørger i gruppen? Hvis nu alle svar var "Du skal bare tage
dig sammen", kunne jeg forstå jeres harme, men det er slet ikke mit
indtryk at det er sådan.

> Åhhh det var godt at få luft - Ud med klogeåger

"Klogeåger". Det er ligesom "Smagsdommere", ikke? En nedsættende
betegnelse for dem ved noget, men som vi ikke bryder os om at høre på.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Nuværende projekt: 80 kg => 75 kg

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-01-05 13:52

> Dem Lisbeth langer ud efter er de der siger de gerne vil gøre noget ved
> deres problem, men reelt ikke er rede til at gøre det.

Jeg langer såmænd ikke engang ud efter dem.

Jeg tror, man skal være opmærksom på, at hvis man (konstant) snakker om, at
man vil tabe sig - men uden at få gjort noget effektivt ved det, der fører
til vægttab - så tror jeg man har en grund til IKKE at tabe sig.

At tage sine drømme alvorlig og gøre noget seriæst ved dem indebærer jo også
en risiko for fiasko. Og den fiasko er der mange, der ikke vover.
Forståeligt nok. Derfor kan det være ganske trygt at blive bekræftet i, at
det er SÅ svært at tabe sig. Det er ikke kun fordi "jeg" der ikke gør nok
for sagen.... "de andre" kan heller ikke.

Derudover er der dem, der "lyver" for sig selv og bruger vægttabet som
undskyldning for noget andet "uopnåeligt".

Eksempel:

En mand eller kvinde tilkendegiver, at vedkommende gerne vil tabe sig.
Det viser sig, at målet er at blive slank OG få en kæreste, få et nyt og
bedre job, en lønforhøjelse eller andet. Vedkommende har kombineret det at
tabe sig med et andet mål, der - mener vedkommende - hænger sammen med
vægttabet. Først det ene (vægttabet) og først derefter vil vedkommende kæmpe
for det andet.

Men hvad så, hvis man er bange for, at man ikke kan finde ud af det med
kærester eller ikke er god nok og køn nok til at få en kæreste? Hvad nu,
hvis man ikke vover at skifte job, fordi selvværdet er i bund og man er
usikker på, om man kan tackle det?

I givet fald udelukker man sig selv fra at kæmpe for det, man gerne vil
opnå - for man skal først lige tabe sig. Og først når dét er nået, SÅ.... og
sådan kan man så på effektiv vis spænde ben for sig selv og sine drømme.

Det er faktisk langt fra ualmindeligt, at vi på den måde bruger den ene drøm
som en hindring for at nå noget andet og større og mere angstfremkaldende.

Og så længe man ikke har tabt sig, behøver man ikke bruge energien på det,
man ikke vover, hvor gerne man end vil.

DERFOR.... når og hvis man konstant taler om at tabe sig, men ikke gør det,
så kan det i mange tilfælde være nyttigt at kigge på det, man tror er den
sekundære gevinst ved at tabe sig. Det kan nemlig sagtens vise sig, at det
er den egentlig hæmsko, der hindrer en i at turde tabe sig.

Mvh. Lisbeth (nu vil jeg ud og løbe mig, så jeg kan tabe mig og snart give
mig tilladelse til at købe nye bukser. De gamle flabrer nemlig om maven *G*)

Fra : Jan Hansen

Dato : 31-01-05 23:58

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> handicaps eller andre særlige omstændigheder, er sagen vel at de der
> ikke taber sig, ikke kæmper nok.

Du kan vælge flere måder at betragte problemstillingen på.
Du kan vælge at kigge nedladende og overbærende på staklen der ikke kan/vil
tabe sig.
Du kan også vælge at betragte det på den måde at personen ikke endnu er nået
dertil hvor motivationen er stor nok. Måske har vedkommende det dårligt
psykisk med sig selv og magter derfor ikke at gå i gang med en
kur/kostomlægning

> Dem Lisbeth langer ud efter er de der siger de gerne vil gøre noget ved
> deres problem, men reelt ikke er rede til at gøre det.

Ja det er jeg sgu da godt klar over. Men hvad er formålet med at lange ud
efter dem ? Er det for at nedgøre dem ? Eller er det for at styrke ens eget
ego og selvopfattelse (pudse glorien).
For der er vel ingen der tror på at Lisbet motiverer nogen til at tabe sig
ved at "lange ud efter" dem ?

> Hvad er det du og Freedom protesterer over?

For mit vedkommende er det simpelthen det med at starte en tråd for at gøre
opmærksom på hvor dårligt motiverede andre brugere af gruppen er for at gå
igang med slankeprojekt

> "Klogeåger". Det er ligesom "Smagsdommere", ikke? En nedsættende
> betegnelse for dem ved noget, men som vi ikke bryder os om at høre på.

De ved noget ja, men ingen overvægtige bliver gladere sundere eller mere
motiveret for slankekur af at blive præsenteret for deres subjektive
synspunkter.
Og - Inden du kommer for godt i gang kan jeg berolige dig med at jeg har
tabt 25 kg på 5 måneder, så det er ikke mig selv jeg forsvarer

Hilsen

Jan

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-02-05 09:46

Jan Hansen wrote:

> Du kan vælge at kigge nedladende og overbærende på staklen der
> ikke kan/vil tabe sig.
> Du kan også vælge at betragte det på den måde at personen ikke
> endnu er nået dertil hvor motivationen er stor nok.

Den er jeg med på. Det ændrer ikke ved det korrekte i det jeg skriver.
Prøv at læse det igen: Det er hverken fordømmende eller støttende.

> Måske har vedkommende det dårligt psykisk med sig selv og magter
> derfor ikke at gå i gang med en kur/kostomlægning

Det er muligt. Hvis det skal være et modargument til det jeg skriver,
er vi væk fra "Åh, jeg synes jeg er grim og jeg kan heller aldrig gøre
noget ordentligt"-dårlighed og ovre i "Jeg får lykkepiller, for ellers
går jeg og banker hovedet ind i væggen"-dårlighed.

Hverdagsdårlighed og problemer med at tage sig sammen har vi alle.
Nogen har let ved at komme videre, andre hænger fast. Intet nyt der.
Jeg tvivler på at vi er uenige i det fundamentale ved det.

Toke:

> Ja det er jeg sgu da godt klar over.

Det er bare ikke det du råbte op om. Du kritiserede at hun gjorde
opmærksom på at mange har svært ved at tage sig sammen.

> Men hvad er formålet med at lange ud efter dem ? Er det for at
> nedgøre dem ? Eller er det for at styrke ens eget ego og
> selvopfattelse (pudse glorien).

Spørg Lisbeth. Jeg er ikke enig med hende om alt og i dette tilfælde er
jeg ikke enig i hendes bedømmelse af at der er "mange" der reelt ikke
agter at prøve. Men jeg må også indsparke at hun er meget mere erfaren
på det område end jeg er.

Toke:

> For mit vedkommende er det simpelthen det med at starte en tråd
> for at gøre opmærksom på hvor dårligt motiverede andre brugere af
> gruppen er for at gå igang med slankeprojekt

Så skriv hvorfor det er forkert. I mine øjne er et budskab som "Mange
har svært ved at tage sig sammen" kedeligt og ligegyldigt. Det
fortjener ikke videre opmærksomhed.

Men det var heller ikke det interessante ved Lisbeths indlæg. Det var
påstanden om brugen af fora som sovepude derimod.

[Klogeåger]

> De ved noget ja, men ingen overvægtige bliver gladere sundere
> eller mere motiveret for slankekur af at blive præsenteret for
> deres subjektive synspunkter.

Sikker? Hvis det vitterligt forholder sig sådan at en person bruger et
forum som sovepude, men ikke har erkendt det, kan et indlæg som
Lisbeths sætte tanker i gang om det fornuftige i det.

Jeg fik i hvert fald noget ud af det, og fik tænkt over hvordan jeg har
håndteret min overvægt og lignende dårligdomme.

> Og - Inden du kommer for godt i gang kan jeg berolige dig med at
> jeg har tabt 25 kg på 5 måneder, så det er ikke mig selv jeg
> forsvarer

Læs tråden igen. For den sags skyld: Besøg Google og søg efter mit navn
i denne gruppe og kig i trådene. Se om du kan finde et eneste sted hvor
jeg skriver det er let at tabe sig og at man bare skal tage sig sammen.

Fra : Jan Hansen

Dato : 01-02-05 16:40

> [...]
> i denne gruppe og kig i trådene. Se om du kan finde et eneste sted hvor
> jeg skriver det er let at tabe sig og at man bare skal tage sig sammen.
OK du har ret. Det har jeg faktisk aldrig set dig skrive.
Så det skal du ikke beskyldes for.

Hilsen

Jan

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-02-05 17:01

Jan Hansen wrote:

> OK du har ret. Det har jeg faktisk aldrig set dig skrive.
> Så det skal du ikke beskyldes for.

Glimrende. Point til dig.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-02-05 18:37

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> OK du har ret. Det har jeg faktisk aldrig set dig skrive.

Og hvis du søger i dk.helbred.slank (via Google) på "tage sig sammen
lisbeth" vil du opdage, at jeg ligefrem har tordnet mod folk der hævder, at
vægttab bare er et spørgsmål om bare at tage sig sammen. Sååååå..... *S*

Se eksempelvis dette indlæg: http://makeashorterlink.com/?P65D2306A

Er faktisk meget forundret over, hvordan du er nået frem til, at jeg langer
ud efter folk, der ikke taber sig!

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Hansen

Dato : 01-02-05 22:35

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41ffb9b4$0$29434$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> lisbeth" vil du opdage, at jeg ligefrem har tordnet mod folk der hævder,
> at
> vægttab bare er et spørgsmål om bare at tage sig sammen. Sååååå..... *S*

Jeg kan godt læse dit indlæg i "gamle"det link du henviser til og - ja det
siger rent faktisk noget andet end det du skriver i denne tråd start. Men
jeg vil stadig fastholde at trådstarten her taler nedladende om nogle
mennesker der ikke vil tabe sig men bare bekræftes i hvor svært det er at
tabe sig

> Er faktisk meget forundret over, hvordan du er nået frem til, at jeg
> langer
> ud efter folk, der ikke taber sig!

Selve vendingen er et citat fra Toke der skriver:
"Dem Lisbeth langer ud efter er de der siger de gerne vil gøre noget ved
deres problem, men reelt ikke er rede til at gøre det."

Så jeg er sandsynligvis ikke helt alene med min tolkning af din rolle her på
nyhedsgruppen.
Indrømmet, du ved utrolig meget om emnet - men jeg synes du i mange
situationer bruger din energi negativt her - og skaber negative ringe om dig
i forhold til nogle andre brugere herinde - Men det er jo min subjektive
opfattelse.

Venlig hilsen

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-02-05 23:44

> jeg vil stadig fastholde at trådstarten her taler nedladende om nogle
> mennesker der ikke vil tabe sig men bare bekræftes i hvor svært det er at
> tabe sig

Lisbeth har jo ret. At nogen ikke kan lide det og kommer med indlæg om hvor
ond/nedlandende hun er, ændrer det jo ikke. Nogen - mange - snakker om kure
og om at tabe sig i årevis uden nogensinde at tabe et gram "for det er så
svært".

Mvh Maria

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-02-05 06:23

Jan Hansen wrote:

Lisbeth:

> Selve vendingen er et citat fra Toke der skriver:
> "Dem Lisbeth langer ud efter er de der siger de gerne vil gøre
> noget ved deres problem, men reelt ikke er rede til at gøre det."

Det er ikke den samme ting, hvilket jeg påpegede i mit indlæg

Jeg står ved min opfattelse af Lisbeth indlæg. Ikke at jeg fordømmer
det som sådan, for jeg er ikke selv for begejstret over den form for
adfærd. Men jeg har ikke rigtig afgjort med mig selv hvor jeg står i
den sag.

> Så jeg er sandsynligvis ikke helt alene med min tolkning af din
> rolle her på nyhedsgruppen.

Du lader stadig ikke til at have forstået min skelnen mellem manglende
vægttab og udmeldinger der ikke følges op.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-02-05 10:07

> [...]
> jeg vil stadig fastholde at trådstarten her taler nedladende om nogle
> mennesker der ikke vil tabe sig men bare bekræftes i hvor svært det er at

Jamen hallo... JEG mener virkelig ikke, at der er noget kritisabelt ved, at
der kan
være dybtliggende psykologise problemer, der hindrer en i at tabe sig! Det
er særdeles uheldigt for de pågældende - men det er sandelig ikke noget, man
behøver kritisere dem for eller lange ud efter dem for! Og netop derfor er
det heller ikke dét, jeg gør!

At det er et psykisk problem, der har hindret folk i at tabe sig er ikke
mere kritisabelt end ikke at have tabt sig fordi man eksempelvis har
mishandlet sin krop i årevis med for lidt motion, for lidt mad eller forkert
mad. Den ene forklaring på overvægt er ikke bedre end den anden. Når jeg
forklarer dig, i et andet indlæg, at du ikke har tabt dig på den kost du har
spist, så er det IKKE lig med, at jeg langer ud efter dig.

Vi har alle hver vore lige gode og lige dårlige forklaring på den overvægt
vi kæmper med eller har kæmpet med! Og nogle gange er problemet, at man ikke
vover at tabe sig og derfor har brug for ikke at tabe sig. Nogle gange tager
man sig sammen, men gør det forkerte.

> Selve vendingen er et citat fra Toke der skriver:
> "Dem Lisbeth langer ud efter er de der siger de gerne vil gøre noget ved
> deres problem, men reelt ikke er rede til at gøre det."

Du kan ikke bruge Tokes indlæg til at dokumentere, hvad JEG mener *S*

At Toke i første omgang - i DINE øjne - så ud til at have opfattet det som
dig, gør ikke opfattelsen mere korrekt! Heller ikke om Toke så HAVDE haft
præcis samme opfattelse som dig.

> Så jeg er sandsynligvis ikke helt alene med min tolkning af din rolle her
> på nyhedsgruppen.

Nej - sikkert ikke. Men det gør det altså heller mere korrekt at hævde, at
jeg "langer ud efter" folk der ikke taber sig på trods af, at de snakker om
det. *S*

Men hvad DU i øvrigt om folk, der snakker meget og i mange år om at tabe
sig - uden at gøre noget effektivt virkende ved det? Og hvad tror du er
forklaringen på, det er sådan for mange - eller nogle af dem - der har
vægttab som mål.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Hansen

Dato : 04-02-05 14:33

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:42009a37$0$13753$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> man
> behøver kritisere dem for eller lange ud efter dem for! Og netop derfor er

Okay Lisbeth så skal jeg ikke påstå det modsatte - selvom det var det jeg
fik ud af at læse dit indlæg.

> [...]
> har
> spist, så er det IKKE lig med, at jeg langer ud efter dig.

Du må tro mig jeg har slet ikke føft mig personligt truffet. Det var dine
generelle betragtninger jeg opponerede imod her.

> [...]
> ikke
> vover at tabe sig og derfor har brug for ikke at tabe sig. Nogle gange

Jaaa ok så er jeg mere enig med dig

> Du kan ikke bruge Tokes indlæg til at dokumentere, hvad JEG mener *S*

Nej det var bare en påpegelse af at han skrev "Lisbeth langer ud"

> At Toke i første omgang - i DINE øjne - så ud til at have opfattet det som
> dig, gør ikke opfattelsen mere korrekt! Heller ikke om Toke så HAVDE haft
> præcis samme opfattelse som dig.

Nej jeg brugte heller ikke Toke til at skjule mig bag ved.

> [...]
> jeg "langer ud efter" folk der ikke taber sig på trods af, at de snakker

Ok Lisbeth - Det var mit umiddelbare indtryk, der gjorde at jeg fløj i
blækhuset og fik luft.
Det hænger nok sammen med at jeg i nogle situationer synes du bliver ved og
ved og ved i diskussionerne. På mig virker det nogle gange som om du har en
personlig tilfredsstillelse i at køre din meddebatør rundt i manegen. Og
sidste disputs jeg kan huske var netop om en der for flere år siden havde
skrevet om at tabe sig - Hvor du blev ved at køre i det.
Omkring juletid var du inde og finde nogle gamle tråde om folk der havde
sagt at de gik i gang med en eller anden kur. Du tog så trådene op og
spurgte til resultater.
På mig virkede det som om dit ærinde var at pudse egen glorie ved at spejle
sig i andres fiasko.
Det kan jo godt være at jeg tager fejl. Og jeg håber at du i the real life
er en rigtig sød pige - men herinde kan du virke som lidt af en bitch
Og når jeg fra start forventer et negativt budskab kan det være svært at få
øje på det positive i dit indlæg

> [...]
> sig - uden at gøre noget effektivt virkende ved det? Og hvad tror du er
> forklaringen på, det er sådan for mange - eller nogle af dem - der har

Vi kender jo alle sammen den med at man snakker om kur og venter til efter
nytår med at starte slankekuren - For derefter at gå igang med kuren og
bruge hele januar på at være pisse sur mens man lever af salat og gulerødder
(og snakker kur med de andre i kantinen)- Når man når februar marts kan man
ikke klare mere og falder tilbage.
Jeg ved ikke om jeg kan forklare det - men jeg tror at mange mennesker bare
synes de er for tykke - uden egentlig at være det - Måske er de for tykke i
forhold til modeblads idealer - Men en del jeg kender som selv synes de er
for tykke, mener jeg har en vægt der passer til deres personlighed på en
eller anden måde.
Måske kan man sammeligne det med de tåbelige "kællinger" der tror deres liv
bliver bedre og deres lykke gjort når de får fyldt silikone i brysterne.

Jeg tror kun det er den enkelte der kan sige hvornår man er motiveret for at
starte et egentligt slankeprojekt - Det afhænger jo af om man selv synes at
det er egentligt problem - Hvor tung er man egentlig blevet -
Helbredsproblem hvis knæene begynder at gøre ondt - eller psykisk hvis der
kommer alt for mange "sjove" bemærkning er til ens udseende.

Hvorom alting er så synes jeg det er fint og rigtigt at give opmuntrende råd
til en der søger hjælp herinde - også selvom vedkommende måske for 3 år
siden har skrevet første gang om lysten til at tabe sig.

venlig hilsen

Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-02-05 10:02

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det var dine generelle betragtninger jeg opponerede imod her.

Hvilke af mine betragtninger er du da uenig i?

Jeg havde kun fanget, at du er utilfreds med, at jeg efter din opfattelse
langede ud efter nogen.

> Det hænger nok sammen med at jeg i nogle situationer synes du bliver
> ved og ved og ved i diskussionerne.

Gør jeg også nopgle gange! Men det kan jo heller ikke bruges til at
bekræfte, at jeg har langet ud efter.... *S*

> På mig virker det nogle gange som om du har en
> personlig tilfredsstillelse i at køre din meddebatør rundt i manegen.

Når jeg oplever, at folk kommer med fejlagtige eller selvmodsigende
argumenter, føler jeg til tider trang til at gøre det klokkeklart, at det er
en gang sludder eller misinformation, de kommer med. Jeg bliver nemt grebet
af iver efter at få sandheden om tingene frem! Eller det mest sandsynlige,
når sandheden er uklar eller uvis.

Mit motiv er ikke at køre nogen rundt i manegen, selv om det naturligvis
nemt kan ende sådan, hvis jeg debatterer med nogen, der holder fast i myter,
sludder og letkøbt nonsens om ernæring og slankekur. Min hensigt, mit motiv
er en ting - konsekvenserne kan være den samme og/eller andre.

> På mig virkede det som om dit ærinde var at pudse egen glorie ved at
> spejle sig i andres fiasko.

På det tidspunkt (6. januar) fortæller jeg, hvad der er MINE mål (hvad
vægten angår) for 2005.
Mine uopnåede mål kan jeg da vist dårligt bruge til at pudse glorie med. Der
skal da resultater til, skal der ikke?

> Og når jeg fra start forventer et negativt budskab kan det være svært at

> øje på det positive i dit indlæg

Det har du ret i.

> [...]
> for tykke, mener jeg har en vægt der passer til deres personlighed på en

Jeg tror vi allesammen er påvirket af modeblades idealer etc.

Jeg har selv i mange år haft en vægt, som er over idealerne, men som de
fleste synes at mene passer til mig - måske fordi de er VANT TIL mig sådan
eller fordi de har set mig veje 20 kilo mere for år tilbage. Men at man i
mange år har haft en given vægt er jo ikke ensbetydende med, at den passer
bedre til en.

> Måske kan man sammeligne det med de tåbelige "kællinger" der tror deres
liv
> bliver bedre og deres lykke gjort når de får fyldt silikone i brysterne.

For nogle af dem ER det vist resultatet, og så er det vel fint nok?

> Jeg tror kun det er den enkelte der kan sige hvornår man er motiveret for
at
> starte et egentligt slankeprojekt

Enig. Men jeg tror, at der er mange, der er motiverede - men som måske ikke
nødvendigvis fortæller andre om det. Måske fordi man er bange for at det
IKKE lykkes, eller også gider man bare ikke skulle forklare sig undervejs
til kolleger etc.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-01-05 20:15

> Sikke da kloge i er?
> Bliver lidt harm over at høre "kloge åger" som ved det hele.......

Lisbeth kaster et ret simpelt diskussionsemne op, og straks bliver det til
"kloge åge". Hvorfor det? At nogen har ret gør jo ikke noget - det kan måske
endda give indsigt, når det kommer på tryk.

Mvh Maria