Spørgsmål til atkins
Fra : Michael

Dato : 26-01-05 21:53

Hej alle

Jeg har lige købt bogen og har tænkt mig at starte, men har lige først
følgende spørgsmål, det jeg søger er navne på produkter der er "atkins
venlige" og kan købes i almindelige butikker, så jeg ikke behøves
bestille over nettet.
-
Findes der en færdig købedressing jeg kan spise i induktionsfasen ?
-
Hvilket mærke tyggegummi og friskmund tabletter kan jeg spise i
induktionsfasen ?
-
Hvilket mærke kosttilskud kan jeg bruge ?
-
Findes der brød eller evt. kiks der er lowcarp, der kan spises i
induktionsfasen
-
Hvilken sodavand eller saftevand kan jeg drikke i induktionsfasen ?
-
Er der andre produkter der kan købes i almindelige butikker som i
andre har haft glæde af hører jeg meget gerne om dem. På forhånd tak
for hjælpen......

Fra : Sune Vuorela

Dato : 26-01-05 23:00

On 2005-01-26, Michael <mjn@jubiipost.dk> wrote:
> Findes der en færdig købedressing jeg kan spise i induktionsfasen ?

Der er et par enkelte med et kulhydratindhold på 3-8 gram / 100 gram.
Kan ikke huske hvilke, men det er bare at bladre igennem hylden på
supermarekedet og så selv regne ud.

> Hvilket mærke tyggegummi og friskmund tabletter kan jeg spise i
> induktionsfasen ?

Kig på deklarationen. Dem som er sukkerfri, kan du godt tage.

> Findes der brød eller evt. kiks der er lowcarp, der kan spises i
> induktionsfasen

pas.

> Hvilken sodavand eller saftevand kan jeg drikke i induktionsfasen ?

cocacola light, pepsi max, fanta light og så videre.
Der er meget mindre kulhydrat i de dyre light-sodavander end i de
billige.

Nogle fun-varianter kan også bruges, eksempelvis citrus-lime, der
ligefrem næsten smager godt.

--
Sune

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-01-05 23:11

Sune Vuorela wrote:

> cocacola light, pepsi max, fanta light og så videre.
> Der er meget mindre kulhydrat i de dyre light-sodavander end i de
> billige.

Hvor meget mindre end ca. 0 g kulhydrat pr. 100 ml kan der komme? (det er,
hvad der fremgår af Harboe's cola light-etikette).

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Sune Vuorela

Dato : 26-01-05 23:38

On 2005-01-26, Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:

> Hvor meget mindre end ca. 0 g kulhydrat pr. 100 ml kan der komme? (det er,
> hvad der fremgår af Harboe's cola light-etikette).

okay så... sidst jeg tjekkede var flere af discountlight noget i stil
med 1-2 g / 100 gram. (Og når man som mig drikker en del af det, så når
det op)

Men det kan godt være at jeg ikke har studeret harboes.

--
Sune

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-01-05 09:58

[Sune Vuorela | 26 Jan 2005 22:00:17 GMT]

>cocacola light, pepsi max, fanta light og så videre.
>Der er meget mindre kulhydrat i de dyre light-sodavander end i de
>billige.

Der kommer an på typen af sodavand, cola, sprite o.l. der ikke er decideret
frugtsodavand, ligger alle på hvad der kan betegnes som næsten
"kulhydrattom".

Situationen med de danske light sodavand, er at nogle af dem gerne vil være
lidt mere gavmilde med appelsinsaften o.l., hvorfor de derfor får en lidt
højere indhold af kulhydrater.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-01-05 09:44

Michael wrote:

> Er der andre produkter der kan købes i almindelige butikker som i
> andre har haft glæde af hører jeg meget gerne om dem.

Netto har Partypølser med 0-1 gram kulhydrat/100 gram. De er,
sammenlignet med almindelige supermarkedspølser, udmærkede.
Føtex har også nogen, men de koster mere og smager ikke bedre.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Nuværende projekt: 81 kg => 75 kg

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-01-05 11:05

Toke Eskildsen wrote:

> Netto har Partypølser med 0-1 gram kulhydrat/100 gram. De er,
> sammenlignet med almindelige supermarkedspølser, udmærkede.
> Føtex har også nogen, men de koster mere og smager ikke bedre.

Hej Toke

Har lige læst din hjemmeside igennem.

Jeg har kun en kommentar 'Det er dælme godt gået !!!'

Held og lykke med den sidste sjat

Hilsen Søren Reinke

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-01-05 12:52

Søren Reinke wrote:

> Har lige læst din hjemmeside igennem.
>
> Jeg har kun en kommentar 'Det er dælme godt gået !!!'

Takker. En stor del af motivationen bag siden er at hjælpe mig til at
holde kursen. Det er nok lidt det samme som ugentlige møder med andre
overvægtige: Hvis jeg skal stå til ansvar for andre end mig selv og
mine nærmeste, er jeg mindre tilbøjelig til at lade stå til.

Jeg er lidt forundret over at der ikke er flere der gør det på den
måde. Vel er det en udstilling af ens person, men blot det at deltage i
denne gruppe er en udmelding om at man højst sandsynligt er overvægtig
og ønsker at gøre noget ved det.

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-01-05 14:02

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> måde. Vel er det en udstilling af ens person, men blot det at deltage i
> denne gruppe er en udmelding om at man højst sandsynligt er overvægtig

Jeg har selv via Vægtkosulenterne og 6 måneder ophold som
dykkerinstruktør i egypten smidt om kring 20 kg, men vil gerne af med en
stak mere.
Og det lader til atkins kuren virker Så jeg tror jeg prøver det,
vægt konsulenterne virkede også fint, men det var et alt for stort bøvl
med at veje osv.

Hilsen Søren

Fra : bogh

Dato : 27-01-05 13:22

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> 103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
> Nuværende projekt: 81 kg => 75 kg

Hej Toke

Sad lige og læste din hjemmeside igennem. Det er rigtig flot med det store
vægttab. Jeg har længe overvejet om Atkins måske var noget for mig og nu
hvor jeg netope er stoppet med at ryge (14 dage) er tanken blevet endnu
stærkere. Inden jeg bestiller bogen, kunne jeg måske få dig (og andre) til
at give et eksempel på hvordan en alm. dag på Atkins ser ud. Altså hvad
menuen består af og hvor meget af det hele?

Det ville være super!

Mvh
H.P.

Fra : Susanne

Dato : 28-01-05 07:40

Inden jeg bestiller bogen, kunne jeg måske få dig (og andre) til
> at give et eksempel på hvordan en alm. dag på Atkins ser ud. Altså hvad
> menuen består af og hvor meget af det hele?

Jeg har været på Atkins siden 30/12-04 og har i alt tabt 8,2 kg. så nu
mangler jeg "kun" 29 hvis jeg skal ned på et BMI på 25. Der har jeg ikke
været siden jeg blev konfirmeret for 25 år siden.

Min dagskost ser således ud:
Morgenmad: en omelet af 2 æg med enten ost, bønnespirer, rejer, champignon
Frokost: salat af ca. 1/4 salat hoved heri putter jeg peberfrugt,
champignon, bladselleri eller lignende og 1 pakke kødpålæg det kan være
filet, røget mørbrad, 100 g rejer, en dåse tun og så bruger jeg lidt
majonæse som dressing.
Aftensmad: Her forsøger jeg at spise det som resten af familien spiser. Jeg
spiser dog meget mere kød, nogle grønsager og INGEN kartofler, ris, pasta,
brød.

Hvis jeg ikke gider at lave omelet eller aftensmaden ikke kan indpasser
spiser jeg store mængder ost indtil nu er jeg kun stødt på norsk myseost som
var alt "for farlig" (44 g kulhydrat), samt diverse smøreoste. Da jeg ikke
bryder mig om dem er det så ikke det store problem.
Vi har en enkelt gang fået junkfood. Her spiste jeg en hjemmelavet burger.
dvs. jeg pillede brødet væk og spiste resten.

Hvis jeg "bare skal have noget" tager jeg 1 dl. piskefløde og 1 teske
vaniliesukker og pisker det. Det smager rigtigt godt og cremeagtigt.

Jeg håber at det kan være en hjælp.
Susanne

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-01-05 10:46

bogh wrote:

> Inden jeg bestiller bogen, kunne jeg måske få dig (og andre) til at
> give et eksempel på hvordan en alm. dag på Atkins ser ud. Altså hvad
> menuen består af og hvor meget af det hele?

Susanne har beskrevet en dag. Jeg selv er på induktion (de to første
uger) for tiden, så min daglige menu er ikke repræsentativ for et
længerevarende forløb. Men et eksempel er:

- Morgenmad: 4-5 pølser fra Netto med ost ovenpå.

- Middagsmad: Tunmousse (tun, citronsaft, smør, løg, en smule hytteost)
med hårdkogt æg og lidt mayonaise. Mayonaisen skyldtes at moussen ikke
blev særlig god.

- Aftensmad: Frikadeller med sovs og salat af peberfrugt og cheddarost,
med dressing af sennep, balsamico og olie.

Imellem ovenstående guffede jeg lidt flæskesvær og ost.

Det var en tung dag ovenfor. I dag startede jeg med samme morgenmad,
men nu gider jeg heller ikke mere der ligger tungt i maven.
Middagsmaden bliver derfor kinakål og peberfrugt med ostestykker, samme
dressing som ovenfor. Susannes ide med en pålægspakke skal afprøves
enten i dag eller i mogen. Aftensmaden bliver bankekød med champignon,
en masse salat og lidt broccoli.

Jeg tænker ikke tænkt over mængden jeg spiser og gjorde det heller ikke
under sidste forløb. Jeg kan dog se at jeg spiser en del mere end
Susanne, for to æg plus rejer eller lignende er ikke nok til morgenmad
til mig. Jeg tror også jeg spiser lidt mere til middagsmad, selvom det
kan være svært at bedømme.

Jeg taber mig tydeligvis mest i starten af forløbet. Det gennemsnitlige
vægttab for sidste forløb (5 måneder) var 0,7 kilo/uge.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-01-05 13:10

Michael wrote:

> [...]
"atkins
> venlige" og kan købes i almindelige butikker, så jeg ikke behøves

Vi har været i gang siden nytår og har samlet lidt erfaringer.

> Findes der en færdig købedressing jeg kan spise i induktionsfasen ?

Vi laver en olie/eddike dressing med lidt Dijon-sennep i. Meget bedre
end en hvilken som helst købedressing du kan finde - og med færre
kulhydrater i.

> Hvilket mærke tyggegummi og friskmund tabletter kan jeg spise i
> induktionsfasen ?

Pas. Jeg kan ikke lide tyggegummi

> Hvilket mærke kosttilskud kan jeg bruge ?

Vi tager en almindelig vitaminpille ved et af måltiderne, en
kalktablet om aftenen før vi går i seng og nogle Husk-kapsler til at
holde maven i gang.

> Findes der brød eller evt. kiks der er lowcarp, der kan spises i
> induktionsfasen

Ja, der findes brød men det er temmelig dyrt og kan ikke købes i
almindelig handel og vandel.

> Hvilken sodavand eller saftevand kan jeg drikke i induktionsfasen ?

Vand, s'mænd. Pas på med light-sodavand og saftevand. De kan godt
indeholde andre kulhydrater end sukker.

> Er der andre produkter der kan købes i almindelige butikker som i
> andre har haft glæde af hører jeg meget gerne om dem. På forhånd
tak
> for hjælpen......

Hvis du kan handle i Metro har de nogle udmærkede pølser (under to g
kulhydrat pr. 100 g).

Et andet tip: Der er rigtig mange gode opskrifter at finde på
www.atkins.com.

Ebbe