south beach kuren
Fra : Katja Gøbel

Dato : 26-01-05 10:11

Hej alle sammen,

er ny i denne gruppe og har lige et spm til dem der kender til south beach
kuren.

Først vil jeg lige sige at jeg har været på den i 2 uger og har tabt mig fra
70 til 65 kg. Det er skønt.....

Spørgsmålet lyder så: Dr Agatston skriver i sin bog at man må spise f.eks.
15 mandler eller 30 pistacienødder.....men er det om dagen, pr måltid eller
om året

Ved tomater skriver han nemlig pr. måltid.

Håber der er nogen der kan give mig et svar.

Med venlig hilsen

Katja Gøbel

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-01-05 10:31

[Katja Gøbel | Wed, 26 Jan 2005 10:11:18 +0100]

>Spørgsmålet lyder så: Dr Agatston skriver i sin bog at man må spise f.eks.
>15 mandler eller 30 pistacienødder.....men er det om dagen, pr måltid eller
>om året

Jeg følger ikke South Beach, men kender noget til andre lowcarb diæter, og
jeg er 99% sikker på at den grænse i South Beach regi er "pr. dag" :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-01-05 11:17

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Jeg følger ikke South Beach, men kender noget til andre lowcarb diæter, og
> jeg er 99% sikker på at den grænse i South Beach regi er "pr. dag" :)

Jeg har et eller andet sted lige læst om en undersøgelse, der har afsløret,
at en vis mængde mandler om dagen gjorde det nemmere at tabe sig/holde
vægten.

Så vidt jeg husker, hænger det sammen med indholdet af calcium. Det støtter
fedtforbrændingen at få den mængde calcium, man har behov for. Det behøver
så ikke lige være fra mandler.

Og der er to ting, kvinder sædvanligvis får for lidt af (*)
- bare spørg, hvis du vil vide, hvordan JEG får nok *S*

Mvh. Lisbeth
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(*) Omega3-fedtsyrer og kalk.

Fra : bj

Dato : 26-01-05 21:35

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41f76fb6$0$23069$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
>
> Og der er to ting, kvinder sædvanligvis får for lidt af (*)
> - bare spørg, hvis du vil vide, hvordan JEG får nok *S*

Hvad med Tidselolie og kalk?

bj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-01-05 23:30

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med Tidselolie og kalk?

Er ikke klar over, hvad du spørger om.

Mvh. Lisbeth

Fra : Katja Gøbel

Dato : 27-01-05 08:01

Ja, men må man så få mere end de 15 mandler om dagen. Der er jo en vis
mængde proteiner og fedtstoffer i dem trods deres størrelse.

og hvad med pistacienødder. Dem skriver han også om, men kan man få dem
usaltet????

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-01-05 09:10

"Katja Gøbel" <katja@goebelconsult.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men må man så få mere end de 15 mandler om dagen. Der er jo en vis
> mængde proteiner og fedtstoffer i dem trods deres størrelse.

Har du ikke set René's svar til dig?

Det er ikke deres indhold af proteiner og fedtstof, der sætter grænsen - men
indholdet af kulhydrater. Læs dig til i South Beach kuren, hvor meget
kukhydrat du må få - og kig så på, om du holder dig indenfor de grænser
kuren afstikker. Gør du ikke det, er du ikke på South Beach kuren *S*

> og hvad med pistacienødder. Dem skriver han også om, men kan man få dem
> usaltet????

Ja.. mener at have set dem i etniske butikker.

Vil du ikke være flink at svare UNDER det du reagerer på - og slette det
overflødige. Det gør det nemmere at læse indlæg og de fylder mindre.

Mvh. Lisbeth

Fra : bogh

Dato : 27-01-05 13:32

Usaltede pistacienødder kan man få i div. helsekost forretninger. Der kan
man også få usaltede peanuts osv.
Jeg er ikke sikker, men Matas var måske også en mulighed?

Mvh
H.P.

Fra : Katja Gøbel

Dato : 28-01-05 10:21

Svarer så godt jeg kan under det jeg skal.

Er på den kur, men tror ikke du kender så godt, da der ikke står specielt
hvor mange kulhydrater man skal have, men at man skal spise til man bliver
mæt og så er noget tilladt i nogle perioder og ikke i andre, men mandler er
ALTID tilladt.

Det er vist ikke mig der ikke har læst på lektien og grunden til jeg spurgte
dig var fordi jeg troede du kendte til den. Så derfor er det ligemeget når
du ikke kender til den. For den sætter ingen grænser for dig i mængder, kun
på meget få ting.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-05 10:22

> Er på den kur, men tror ikke du kender så godt,

Nej! Kender den ikke ret godt - men ved dog, at den minder meget om
Omega-metoden, hvor det handler om at undgå de såkaldt hurtige kulhydrater
med højt glykemisk index.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-01-05 09:48

[Lisbeth Jacobsen | Wed, 26 Jan 2005 11:16:44 +0100]

> [...]

>fedtforbrændingen at få den mængde calcium, man har behov for. Det behøver

Spændende - jeg er også vild med mandler; prøver dog at skære lidt ned på
saltmandler da jeg nok i forvejen får for meget salt (jeg er en "saltgris"),
men kan så lave noget mere kransekage og marcipan :)

>Og der er to ting, kvinder sædvanligvis får for lidt af (*)
>- bare spørg, hvis du vil vide, hvordan JEG får nok *S*

Hehe, ved ikke om jeg tør :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-05 10:24

> Spændende - jeg er også vild med mandler; prøver dog at skære lidt ned
> på saltmandler da jeg nok i forvejen får for meget salt (jeg er en
> "saltgris"), men kan så lave noget mere kransekage og marcipan :)

Om et par uger skal jeg holde en fest for en masse mennesker, hvor vi blandt
andet skal have mine hjemmelavede saltmandler (en opskrift jeg engang har
fået i dk.kultur.mad+drikke.) Og jeg glæder mig sindssygt til at smage dem
igen - men har dem netop ikke i huset til daglig, da jeg ikke overhovedet
vil kunne styre mig. Jeg ville spise dem alle på no-time.

> Hehe, ved ikke om jeg tør :)

Jamen så skal jeg nok lade være med at fortælle det. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-01-05 11:45

On 2005-01-28, Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote:
> andet skal have mine hjemmelavede saltmandler (en opskrift jeg engang har
> fået i dk.kultur.mad+drikke.) Og jeg glæder mig sindssygt til at smage dem

Kan jeg få dig til at poste / linke til den opskrift? (Enten her, eller
i mad+drikke)

--
Sune

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-05 11:56

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg få dig til at poste / linke til den opskrift? (Enten her, eller
> i mad+drikke)

Søg på Google i dk.kultur.mad+drikke efter

saltmandler lisbeth

Du får ét hit og bingo.
Det var sådan jeg selv fandt opskriften igen for et par dage siden.

Der er en god opskrift - fra Mimi - samt en hel lille tråd om saltmandler.
Det er den, jeg vil bruge igen om et par uger. Tør ikke lave dem før *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-01-05 16:12

[Lisbeth Jacobsen | Fri, 28 Jan 2005 10:24:04 +0100]

> [...]
>igen - men har dem netop ikke i huset til daglig, da jeg ikke overhovedet
>vil kunne styre mig. Jeg ville spise dem alle på no-time.

Kender det godt. Som variation tilsætter jeg (udover saltet) så ofte lidt
karry eller paprika eller chilli; eller en god sjat limesaft.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Heidi

Dato : 29-01-05 17:40

[saltmandler]

Puha, jeg er igang med at lave en portion efter opskriften 200 g mandler
og 4 tsk salt som koges til vandet er væk, og derefter i ovnen med olie,
saft fra knap en halv lime og masser af sød chilipulver - og jeg er
allerede hooked! (Næste gang bliver det dog med 3 tsk salt og noget mere
limesaft).

Men - jeg er nu ved at tørre dem i ovnen ved ca. 100 i en times tid -
hvor længe skal man ca. regne med at de kan holde sig på et tørt sted?
Går ud fra en plasticboks med låg vil være ok til formålet.
Det kunne nemt bruges som mellemmåltid en gang i mellem (er ikke på
decideret Atkins eller Southbeach eller noget, men bare på
"lavere-kulhydrat-end-jeg-plejer"), men det er lidt fråds kun at lave 50
g ad gangen....
Så skal man regne med et par dage? (hvis ikke man er kommet til at spise
dem inden!)

--
Heidi

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-01-05 22:54

[Heidi | Sat, 29 Jan 2005 17:40:04 +0100]

> [...]
>og 4 tsk salt som koges til vandet er væk, og derefter i ovnen med olie,
>saft fra knap en halv lime og masser af sød chilipulver - og jeg er

Godt at høre :)

>Men - jeg er nu ved at tørre dem i ovnen ved ca. 100 i en times tid -
>hvor længe skal man ca. regne med at de kan holde sig på et tørt sted?

Hmm, hvis de er ordentligt tørre ville jeg da mene at de burde kunne holde
sig ca. 3 måneder.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Heidi

Dato : 29-01-05 08:50

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Jeg har et eller andet sted lige læst om en undersøgelse, der har
> afsløret, at en vis mængde mandler om dagen gjorde det nemmere at

Jeg ved ikke om det er samme undersøgelse, men der står lidt om det her
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=338660/

--
Heidi