/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Rorberegning
Fra : Per J \(4220\)


Dato : 12-02-05 15:05

Hej

Er der nogen der har forslag til beregning af det optimale ror til en
sejlbåd.
Eksempler på software (freeware, helst), tegninger til rorprofiler/skabelone
m.m.
Beskrivelser på fremstillingsprocedure.

--


Venlig hilsen
Per



 
 
Claus Tersgov (12-02-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 12-02-05 15:16


"Per J (4220)" <per k joergensen@get 2 net dk> skrev

> Er der nogen der har forslag til beregning af det optimale ror til en
> sejlbåd.
> Eksempler på software (freeware, helst), tegninger til
rorprofiler/skabelone
> m.m.

Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg ikke den slags findes som
freeware. Du kan sagtens finde almindelige CAD/CAM programmer, men hvis du
søger et specielt program, som kan lave beregninger på både, og som kan tage
højde for alle mattematiske/fysiske faktorer, så er det sikkert noget, du
skal betale for. Det er jo software, der er dybt specialiseret og som der
ikke er noget stort marked for.

Iøvrigt ville jeg mene, at den slags software kræver særlige forudsætninger
for at man kan bruge dem optimalt. Jeg tænker naturligvis på en
ingeniøruddannelse eller minimum tilsvarende.

> Beskrivelser på fremstillingsprocedure.

Det er et stort begreb, så der må du være meget mere specifik. Man kan lave
ror på mange forskellige måder, så det er ikke sådan lige at opremse dem
alle, når man ikke kender detaljerne. Der er jo mange faktorer, som spiller
ind.

Claus



Leon Hulstroem \(422~ (12-02-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 12-02-05 16:48

>Der er jo mange faktorer, som spiller
> ind.

Ville gi Claus ret... man skal nok være skibs/båd-bygger for at "opfinde" et
ror.. men hvis det drejede sig om cylinder størrelse beregning til et givet
ror.. så er jeg frisk det har jeg lige på tungen.

-Leon



Claus Tersgov (12-02-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 12-02-05 16:58


"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> Ville gi Claus ret... man skal nok være skibs/båd-bygger for at "opfinde"
et
> ror.. men hvis det drejede sig om cylinder størrelse beregning til et
givet
> ror.. så er jeg frisk det har jeg lige på tungen.

Det er i hvert fald smart at give nogle flere oplysninger, hvis man vil have
brugbare svar. Der er jo ingen her i gruppen eller andre steder, som kan
komme med saglige og fornuftige forslag til et ror, når det eneste, man får
at vide er, at det skal sidde på en sejlbåd.

Men selvfølgelig, jeg kan naturligvis skrive, at det skal være 8 meter
langt, 3 meter i bredden og mindst 35 cm tykt. Dernæst skal det være udført
i dobbelthærdet titaniumstål med kevlarforstærkninger

Claus



Per J \(4220\) (12-02-2005)
Kommentar
Fra : Per J \(4220\)


Dato : 12-02-05 17:15

Claus Tersgov wrote:
>
> Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg ikke den slags findes som
> freeware. Du kan sagtens finde almindelige CAD/CAM programmer, men
> hvis du søger et specielt program, som kan lave beregninger på både,
> og som kan tage højde for alle mattematiske/fysiske faktorer, så er
> det sikkert noget, du skal betale for. Det er jo software, der er
> dybt specialiseret og som der ikke er noget stort marked for.

Jeg har bl.a. fundet flg. software:
http://www.hanleyinnovations.com/sailaero.html
http://www.touchcad.com/

og her er en hel del info at komme videre fra
http://boatdesign.net/forums/archive/index.php/f-4

> Iøvrigt ville jeg mene, at den slags software kræver særlige
> forudsætninger for at man kan bruge dem optimalt. Jeg tænker
> naturligvis på en ingeniøruddannelse eller minimum tilsvarende.

Det har du helt ret i.

> Det er et stort begreb, så der må du være meget mere specifik. Man
> kan lave ror på mange forskellige måder, så det er ikke sådan lige at
> opremse dem alle, når man ikke kender detaljerne. Der er jo mange
> faktorer, som spiller ind.

I stedet for ror med skeg/skæg foran, skal der fremstilles et balanceret
ror.
Der regnes med at bruge en alu rorstamme og lejer fra www.jefa.com.
Der fremstilles distancemateriale i polyurethan og formes som endelig
rorprofil minus glasfiberlaget.
Opgaven er at få det rette profil, med det rette lift uden turbolens for
godt greb i vandet.
Muligvis aftegnes et par forskellige rorprofiler fra velsejlende både, der
er på land i disse tider samt udforme skabeloner efter tilgængelige ror.


--


Venlig hilsen
Per



Claus Tersgov (12-02-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 12-02-05 17:27


"Per J (4220)" <per k joergensen@get 2 net dk> skrev

> Jeg har bl.a. fundet flg. software:
> I stedet for ror med skeg/skæg foran, skal der fremstilles et balanceret
> ror.
> Der regnes med at bruge en alu rorstamme og lejer fra www.jefa.com.
> Der fremstilles distancemateriale i polyurethan og formes som endelig
> rorprofil minus glasfiberlaget.
> Opgaven er at få det rette profil, med det rette lift uden turbolens for
> godt greb i vandet.
> Muligvis aftegnes et par forskellige rorprofiler fra velsejlende både, der
> er på land i disse tider samt udforme skabeloner efter tilgængelige
ror.

Er det et akademisk spørgsmål, eller skal du lave et rigtigt ror?

Hvis det er sidstnævnte, så tvivler jeg på, at anstrengelserne og økonomien
står mål med resultatet, når det tilsyneladende antager karakter af
eksperimenteren. Dels koster det program, du linker til næsten 4000,- dertil
kommer så udgifterne til selve rorfremstillingen, og hvis man skal
eksperimentere sig frem, så bliver det temmeligt dyrt.

Alene hele testfunktionen med at finde det optimale ror er rasende dyrt..

Mon ikke, der er mere fornuft og navnlig økonomi i at få en professionel
bådkonstruktør til at tegne et ror, det kan sikkert gøres for de penge, du
alene skal bruge til programmet?

Claus



Per J \(4220\) (12-02-2005)
Kommentar
Fra : Per J \(4220\)


Dato : 12-02-05 23:14

Claus Tersgov wrote:
> "Per J (4220)" <per k joergensen@get 2 net dk> skrev
>
>
> Er det et akademisk spørgsmål, eller skal du lave et rigtigt ror?

Der skal laves et rigtigt ror i fuld størrelse.
Ikke det ultimative perfekte (er nok ikke fremstillet endnu), men et ganske
almindelig fornuftigt ror, a'la et mere moderne balanceret ror som fra en
X-båd (X-372 og X-334 ser rigtigt godt ud) eller ligende, eller evt fra en
Fauerby 363 (Fauerby bruger Jefa). Mere kompliceret behøver det såmend ikke
at være.

>
> Hvis det er sidstnævnte, så tvivler jeg på, at anstrengelserne og
> økonomien står mål med resultatet, når det tilsyneladende antager
> karakter af eksperimenteren. Dels koster det program, du linker til
> næsten 4000,- dertil kommer så udgifterne til selve
> rorfremstillingen, og hvis man skal eksperimentere sig frem, så
> bliver det temmeligt dyrt.

Budgettet ligger indtil videre på ca. 20k kr og det skal ikke være et
eksperiment

> Alene hele testfunktionen med at finde det optimale ror er rasende
> dyrt..
Det vil jeg gerne tro.

>
> Mon ikke, der er mere fornuft og navnlig økonomi i at få en
> professionel bådkonstruktør til at tegne et ror, det kan sikkert
> gøres for de penge, du alene skal bruge til programmet?

Der er ikke for at spare en konstruktør, som koster fra 3k kr og op efter.
Det er mere sporten i at kunne vælge en fornuftig løsning (konstruktøren
kommer kun med en pr 3k kr). Der er ikke 2 både der er ens, når man ser på
deres rorkonstruktioner på en tur rundt på havnen. Nogle konstruktioner,
mener jeg er nogle underlige "eksperimenter", hvorimod man på andre
konstruktioner, kan se, at der er tænkt over sagerne.

Jeg ber' ikke om en komplet beregning fra nogen herinde, men mere links/info
til emnet samt eksisterende tegninger eller skabeloner på et fornuftigt
balanceret ror. Gerne elipseformet.
Roret skal sidde på en 35 fods IOR båd fra 1976, da det eksisterende ikke er
stærkt nok og er blevet en anelse skævt i rorstammen, så skægget revner oppe
ved skrogbunden.
Dimensionerne er nogenlunde på plads. En Larsen 34 er forige år blevet
renoveret med et Jefa ror system, hvor rorstammen er dimensioneret til 75mm
i bundlejet (det mest kritiske punkt). Så det bliver ihvertfald ikke mindre.
Forventes fremstillet i traditionelt glasfiber, evt med epoxy.
Jeg har adgang til fremstillingslokaler for glasfiber produkter og
fibermåtter til rimelig priser.

--


Venlig hilsen

Per
kan andre finde ud af det, kan jeg vel oz



Claus Tersgov (13-02-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 13-02-05 13:01


"Per J (4220)" <per k joergensen@get 2 net dk> skrev

> Jeg ber' ikke om en komplet beregning fra nogen herinde, men mere
links/info
> til emnet samt eksisterende tegninger eller skabeloner på et fornuftigt
> balanceret ror. Gerne elipseformet.
> Roret skal sidde på en 35 fods IOR båd fra 1976, da det eksisterende ikke
er
> stærkt nok og er blevet en anelse skævt i rorstammen, så skægget revner
oppe
> ved skrogbunden.

Ud fra de oplysninger, du giver, og set i lyset af dit budget, så ville jeg
bruge en professionel konstruktør, der har den fornødne erfaring. Jeg synes
også, at selvgjort er velgjort og jeg ville ikke selv betænke mig ved at
lave et ror, men det ville blive ud fra en økonomisk betragtning, hvor
hovedargumentationen er at spare penge, men velvidende, at det antageligvis
ikke blev optimalt, men billigt, brugbart og solidt. Men det ville sikkert
ikke være optimalt og ganske givet både tungere og stærkere end nødvendigt,
simpelthen fordi jeg ikke har en solid erfaring med styrkeberegning og
derfor må helgardere mig.

Men det afhænger jo også af båden og det, den bruges til. Jeg har f.eks.
aldrig været interesseret i kapsejlads og fart, så det ville ikke betyde en
disse for mig, om båden var en halv eller en kvart knob hurtigere eller
langsommere, bare den kunne styre fornuftigt, samtidig med, at det var
forsvarligt udført.

Men havde jeg pengene som du, så ville jeg uden tøven anvende en
konstruktør. Han har mange års erfaringer, der er guld værd, og lige netop
på dette område kan han spare dig for mange dumheder. Du ser jo selv på de
forskellige både, at der er mange bud på et ror....

Hvis du finder en god ingeniør og overlader designet til ham, så kan du selv
koncentrerer dig om at bygge roret ud fra hans anvisninger. Jeg vil mene, at
det er penge, der er givet rigtigt godt ud. Og med et begrænset budget, så
har du jo kun et forsøg.

> kan andre finde ud af det, kan jeg vel oz

De kan de jo heller ikke altid

Claus



Peter (13-02-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 13-02-05 14:01


"Per J (4220)" <per k joergensen@get 2 net dk> skrev i en meddelelse
news:420e7f95$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeg ber' ikke om en komplet beregning fra nogen herinde, men mere
> links/info til emnet samt eksisterende tegninger eller skabeloner på et
> fornuftigt balanceret ror. Gerne elipseformet.
> Roret skal sidde på en 35 fods IOR båd fra 1976, da det eksisterende ikke
> er stærkt nok og er blevet en anelse skævt i rorstammen, så skægget revner
> oppe ved skrogbunden.
> Dimensionerne er nogenlunde på plads. En Larsen 34 er forige år blevet
> renoveret med et Jefa ror system, hvor rorstammen er dimensioneret til
> 75mm i bundlejet (det mest kritiske punkt). Så det bliver ihvertfald ikke
> mindre.
> Forventes fremstillet i traditionelt glasfiber, evt med epoxy.
> Jeg har adgang til fremstillingslokaler for glasfiber produkter og
> fibermåtter til rimelig priser.
>

Til inspiration, - prøv at søge (på Google) efter NACA -profil.

Din beskrivelse tyder på, at du jo også har det valg, at forstærke dit skeg
og herefter tage udgangspunkt i det rorprofil du allerede har, - hvis du
ellers er tilfreds med styreegenskaberne.

Mange hilsener / Peter



Martin Schöön (13-02-2005)
Kommentar
Fra : Martin Schöön


Dato : 13-02-05 21:42

On Sun, 13 Feb 2005 14:00:48 +0100, Peter wrote:

>
> Til inspiration, - prøv at søge (på Google) efter NACA -profil.

Bättre:
http://www.aae.uiuc.edu/m-selig/ads.html

Några av Epplers profiler är avsiktligt gjorda för lägre Reynoldstal
och för minska risken för luftnedsug: E836 och dess grannar i
databasen.

--
====================================================================
Martin Schöön                    "Problems worthy of attack
                                  prove their worth by hitting back"
                                                           Piet Hein
====================================================================


Martin Schöön (13-02-2005)
Kommentar
Fra : Martin Schöön


Dato : 13-02-05 21:52

On Sat, 12 Feb 2005 23:13:42 +0100, Per J (4220) wrote:

> Jeg ber' ikke om en komplet beregning fra nogen herinde, men mere links/info
> til emnet samt eksisterende tegninger eller skabeloner på et fornuftigt
> balanceret ror. Gerne elipseformet.

Jobbigt att framställa och det är långt ifrån säkert att ellipsen
är den bästa planformen för dig. Om du är begränsad av rorderaxelns
styrka får du ett effektivare roder om du gör det djupare men
'spetsigare' än den maximala ellips axeln kan klara.

> Roret skal sidde på en 35 fods IOR båd fra 1976, da det eksisterende ikke er
> stærkt nok og er blevet en anelse skævt i rorstammen, så skægget revner oppe
> ved skrogbunden.
> Dimensionerne er nogenlunde på plads. En Larsen 34 er forige år blevet
> renoveret med et Jefa ror system, hvor rorstammen er dimensioneret til 75mm
> i bundlejet (det mest kritiske punkt). Så det bliver ihvertfald ikke mindre.
> Forventes fremstillet i traditionelt glasfiber, evt med epoxy.

Jag skulle definitivt rekommendera epoxy som har betydligt bättre
laminerings och utmattningsegenskaper än polyester.

> Jeg har adgang til fremstillingslokaler for glasfiber produkter og
> fibermåtter til rimelig priser.

Kol? Det är inte så förfärligt dyrt nu för tiden.


--
====================================================================
Martin Schöön                    "Problems worthy of attack
                                  prove their worth by hitting back"
                                                           Piet Hein
====================================================================


Martin Schöön (12-02-2005)
Kommentar
Fra : Martin Schöön


Dato : 12-02-05 20:25

On Sat, 12 Feb 2005 15:05:09 +0100, Per J (4220) wrote:

> Hej
>
> Er der nogen der har forslag til beregning af det optimale ror til en
> sejlbåd.
> Eksempler på software (freeware, helst), tegninger til rorprofiler/skabelone
> m.m.
> Beskrivelser på fremstillingsprocedure.

Gå till http://hem.bredband.net/b262106/
leta rätt på: My Boat > Tech pages > Dagger boards
Nej det handlar inte om roder men rätt mycket av resonemanget
är relevant och det finns en länk till gratisprogram om du vill
designa roderprofilen själv. Just det skulle jag inte rekommendera.
Det finns redan bra profiler och de finns på internet (har inte
länkar tillgängliga just nu).

Cheers,

--
====================================================================
Martin Schöön                    "Problems worthy of attack
                                  prove their worth by hitting back"
                                                           Piet Hein
====================================================================


Gert Jacobsen (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Gert Jacobsen


Dato : 14-02-05 20:00

Hej NG
Prøv min bror.
Han lever af det. Jeg ved ikke om han er god billig eller hvad.
Han er Skibsingeniør. Selvstændig inden for branchen Kvalificeret til
opgaven
Han kan i hvert fald give et bud på hvad det skal koste at få tegnet og
beregnet et ror. Om han overhovedet laver sådanne jobs?

62209119
Hans Jacobsen

Gert Jacobsen



Per J \(4220\) (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Per J \(4220\)


Dato : 14-02-05 20:19

Gert Jacobsen wrote:
> Hej NG
> Prøv min bror.
> Han lever af det. Jeg ved ikke om han er god billig eller hvad.
> Han er Skibsingeniør. Selvstændig inden for branchen Kvalificeret til
> opgaven
> Han kan i hvert fald give et bud på hvad det skal koste at få tegnet
> og beregnet et ror. Om han overhovedet laver sådanne jobs?
>
> 62209119
> Hans Jacobsen
>
> Gert Jacobsen

--
Takker mange gange. Alle har tilføjet med megen inspiration at arbejde
videre med.


Venlig hilsen

Per



Kurt Becher (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Becher


Dato : 16-02-05 22:04


"Per J (4220)" <per k joergensen@get 2 net dk> skrev i en meddelelse
news:420e0d17$0$295$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Er der nogen der har forslag til beregning af det optimale ror til en
> sejlbåd.
> Eksempler på software (freeware, helst), tegninger til
> rorprofiler/skabelone m.m.
> Beskrivelser på fremstillingsprocedure.
>

Hej

"Principles of Yacht design" af Lars Larsson og Rolf E. Eliasson.

Søg den på www.bibliotek.dk . Grundig, eksemplificeret og så behøver man
ikke at læse på en skærm!!!

(De har den i hvert fald på Det Nordjyske Landsbibliotek, men jeg afleverer
den først i næste uge)

Q



Niels-Ove Rolighed (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Niels-Ove Rolighed


Dato : 22-02-05 12:29

Prøv at henvende dig til Niels Hjørnet, 98464317.
Han er selvstændig skibsingeniør og har tegnet ror til bl.a. Granada
30 med godt resultat.
MVH
Niels-Ove

On Sat, 12 Feb 2005 15:05:09 +0100, "Per J \(4220\)" <per k
joergensen@get 2 net dk> wrote:

>Hej
>
>Er der nogen der har forslag til beregning af det optimale ror til en
>sejlbåd.
>Eksempler på software (freeware, helst), tegninger til rorprofiler/skabelone
>m.m.
>Beskrivelser på fremstillingsprocedure.



Per J \(4220\) (23-02-2005)
Kommentar
Fra : Per J \(4220\)


Dato : 23-02-05 22:04

Niels-Ove Rolighed wrote:
> Prøv at henvende dig til Niels Hjørnet, 98464317.
> Han er selvstændig skibsingeniør og har tegnet ror til bl.a. Granada
> 30 med godt resultat.
> MVH
> Niels-Ove
>


Takker for tippet, men jeg vil gerne holde det hele samlet på djævleøen d:)

--


Venlig hilsen

Per
Besøg Korsør Sejlklub: www.korsoersejlklub.dk
Oziexplorer: www.oziexplorer.com




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste