|
| XT600E olietjek Fra : Boye Wildt |
Dato : 13-02-05 13:05 |
|
Hej!
Hvad er den korekte procedure for måling af oliestand.
Skal proppen skrues i bund, eller ligge an på gevindet?
Ved kold motor, hvor længe skal motoren køre før oliestanden kan måles
rigtigt?
Hvorlænge efter standsning kan man måle oliestanden, inden olien løber ned i
motoren?
På forhånd tak.
Boye
| |
Frank & Gerdur (13-02-2005)
| Kommentar Fra : Frank & Gerdur |
Dato : 13-02-05 17:17 |
|
Hej boye det er en lidt længere forklaring, som jeg mener ligger på
www.tenere.dk men du skal køre en tur på nogle(3-5) km og så tjekke din
oliestand. propen skal skrues i bund og det er bedre at oliestanden er en cm
under max en over, da xtéren er meget hurtig til at smide overskydende olie
op i tanken.
jeg går udfra at det er en xt af så ny dato at den har oliebeholderen
siddende i stellet. ikk?
Hilsen Frank
"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:420f41a2$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej!
> Hvad er den korekte procedure for måling af oliestand.
> Skal proppen skrues i bund, eller ligge an på gevindet?
> Ved kold motor, hvor længe skal motoren køre før oliestanden kan måles
> rigtigt?
> Hvorlænge efter standsning kan man måle oliestanden, inden olien løber ned
i
> motoren?
> På forhånd tak.
> Boye
>
>
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 14-02-05 09:00 |
|
> Hvad er den korekte procedure for måling af oliestand.
> Skal proppen skrues i bund, eller ligge an på gevindet?
> Ved kold motor, hvor længe skal motoren køre før oliestanden kan måles
> rigtigt?
> Hvorlænge efter standsning kan man måle oliestanden, inden olien
> løber ned i motoren?
Hej Boye
Det er et meget relevant spørgsmål, og der er meget forvirring omkring det.
De XT'ere jeg har set har ofte kunne indeholde mere olie end der er opgivet
i manualen. Især en 1VJ, den kan tage næsten en liter mere. Mange XT'ere har
en halvdefekt returventil, så en del olie kan løbe tilbage i krumtapshuset
når du slukker for motoren derfor kontrollerer jeg oliestanden med motoren
kørende. Virker din returventil kan den stå i dagevis uden olien løber forbi
den.
På en 3TB gør jeg følgende:
Ved olieskift:
Har du skiftet olie og filter, så start med at fylde den mængde på der er
opgivet (2,8L for en 3TB). Det kan sikkert ikke være i oliebeholderen det
hele, så fylde den op og start motoren kort. Fyld resen af de 2,8L på og
udluft oliefilteret på den lille bolt oven på oliefilteret. Den skal ikke
skruse af, men løsnes ca. 4 omgange indtil der strømmer olie ud. Spænd den
igen, og gå til alm kontrol.
Alm kontrol:
Start motoren
Skru olieproppen af med motoren kørende (det sprøjter ikke op).
Hvis du lige har skiftet olie, så kan du se hvor meget olie der løber
tilbage til oliebeholderen lige under hullet.
Når der kommer en jævn strøm tilbage og krumtapshuset er minimum lunken, så
måler jeg med pinden. Den skal IKKE skrues i! Den skal kun lægges på
gevindet.
Så påfylder jeg til "fuld" mærket på pinden og slukker motoren.
Er der for meget på kan du suge det overskydende op med en hævet lavet af
noget akvarieslange eller lignende.
Mål efter igen efter nogle timer. Er niveauet faldet bør du skifte din
returventil.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Boye Wildt (14-02-2005)
| Kommentar Fra : Boye Wildt |
Dato : 14-02-05 14:08 |
|
Tak for det gode svar, men min XTer er en 4PT årgang 2000. Passer din
beskrivelse også her. Hvor sidder den omtalte returventil ? Kan den nemt
renses eller udskiftes ?
Mvh
Boye
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:37b43fF5bt4bsU1@individual.net...
> > Hvad er den korekte procedure for måling af oliestand.
> > Skal proppen skrues i bund, eller ligge an på gevindet?
> > Ved kold motor, hvor længe skal motoren køre før oliestanden kan måles
> > rigtigt?
> > Hvorlænge efter standsning kan man måle oliestanden, inden olien
> > løber ned i motoren?
>
> Hej Boye
>
> Det er et meget relevant spørgsmål, og der er meget forvirring omkring
det.
> De XT'ere jeg har set har ofte kunne indeholde mere olie end der er
opgivet
> i manualen. Især en 1VJ, den kan tage næsten en liter mere. Mange XT'ere
har
> en halvdefekt returventil, så en del olie kan løbe tilbage i krumtapshuset
> når du slukker for motoren derfor kontrollerer jeg oliestanden med motoren
> kørende. Virker din returventil kan den stå i dagevis uden olien løber
forbi
> den.
>
> På en 3TB gør jeg følgende:
> Ved olieskift:
> Har du skiftet olie og filter, så start med at fylde den mængde på der er
> opgivet (2,8L for en 3TB). Det kan sikkert ikke være i oliebeholderen det
> hele, så fylde den op og start motoren kort. Fyld resen af de 2,8L på og
> udluft oliefilteret på den lille bolt oven på oliefilteret. Den skal ikke
> skruse af, men løsnes ca. 4 omgange indtil der strømmer olie ud. Spænd den
> igen, og gå til alm kontrol.
>
> Alm kontrol:
> Start motoren
> Skru olieproppen af med motoren kørende (det sprøjter ikke op).
> Hvis du lige har skiftet olie, så kan du se hvor meget olie der løber
> tilbage til oliebeholderen lige under hullet.
> Når der kommer en jævn strøm tilbage og krumtapshuset er minimum lunken,
så
> måler jeg med pinden. Den skal IKKE skrues i! Den skal kun lægges på
> gevindet.
> Så påfylder jeg til "fuld" mærket på pinden og slukker motoren.
> Er der for meget på kan du suge det overskydende op med en hævet lavet af
> noget akvarieslange eller lignende.
> Mål efter igen efter nogle timer. Er niveauet faldet bør du skifte din
> returventil.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Polyteknisk MC Forening (PMC)
>
>
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 14-02-05 14:18 |
|
> Tak for det gode svar, men min XTer er en 4PT årgang 2000. Passer din
> beskrivelse også her. Hvor sidder den omtalte returventil ? Kan den
> nemt renses eller udskiftes ?
Hej Boye
Der er ingen forskel på oliechecket på nogen af XT500, SR500, XT550, SRX600,
XT600 og TT600 modellerne, ud over hvor og hvor stor oliereservoiret er.
Desuden har nogen TT600 olieglas i beholderen, men teknikken er den samme.
Returventilen kan jeg ikke lige huske hvor sidder på en XT 600 E, men på en
XT 500 sidder den i det højre dæksel, men konferer med din værkstedsmanual
eller en eksplosionstegningen. Den skal ikke renses, men bu skal bare skifte
den ud. den koster 7 Euro ved www.kedo.de bestell nr: 27815. Du skal nok
også have en ny koblingsdækselpakning, hvis det er her den sidder.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Arne Lorenzen (14-02-2005)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 14-02-05 15:12 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i
news:37bmogF5c0aluU1@individual.net:
> Returventilen kan jeg ikke lige huske hvor sidder på en XT 600 E, men på
> en XT 500 sidder den i det højre dæksel, men konferer med din
> værkstedsmanual eller en eksplosionstegningen. Den skal ikke renses, men
> bu skal bare skifte den ud. den koster 7 Euro ved www.kedo.de bestell
> nr: 27815. Du skal nok også have en ny koblingsdækselpakning, hvis det
> er her den sidder.
Kører selv XT og checkede KEDO:
"Die Porto- und Verpackungskosten innerhalb der EU sind wie folgt gestaffelt:
Zone I = € 12,50 Dänemark (DK), Niederlande (NL), Belgien (B), Luxemburg (L)"
Eller er der nogen der har en idee til hvordan det ordnes gratis
Mon ikke det bedre kan svare sig hos:
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=330 /59,-
Og så blir pengene om ikke andet i landet.
--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 14-02-05 15:52 |
|
>> Returventilen skal bare skifte. koster 7 Euro ved www.kedo.de
> Kører selv XT og checkede KEDO:
> "Die Porto- und Verpackungskosten = 12,50 Dänemark (DK)
Man har også et minimumskøb på 50?, så de er ikke helt vilde med at levere
til udlandet, men deres produker og service er helt ok.
> http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=330 /59,-
Jo. Din MC skal man bare passe lidt på med. Hans låseblik til krumtap,
kobling og balanceaksel koster dobbelt så meget som ved Yamaha DK, så han er
ikke altid billig! Man kunne være så fræk at kalde det decideret tyveri!
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Arne Lorenzen (14-02-2005)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 14-02-05 16:16 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i
news:37bs8jF5beuv5U1@individual.net:
[klip]
>> http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=330 /59,-
> Jo. Din MC skal man bare passe lidt på med. Hans låseblik til krumtap,
> kobling og balanceaksel koster dobbelt så meget som ved Yamaha DK, så
> han er ikke altid billig! Man kunne være så fræk at kalde det decideret
> tyveri!
Priser skal altid checkes hos "konkurenten", ellers er man for naiv!
Hos DinMC har jeg altid fået en formidabel og yderst hjælpsom
rådgivning og service, for lige at rykke et evt. dårligt indtryk pga
ovenstående af vejen.
--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
| |
anders majland (14-02-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 14-02-05 19:30 |
|
>> Jo. Din MC skal man bare passe lidt på med. Hans låseblik til krumtap,
>> kobling og balanceaksel koster dobbelt så meget som ved Yamaha DK, så
>> han er ikke altid billig! Man kunne være så fræk at kalde det decideret
>> tyveri!
Det er da en lidt voldsom beskyldning.
> Priser skal altid checkes hos "konkurenten", ellers er man for naiv!
>
> Hos DinMC har jeg altid fået en formidabel og yderst hjælpsom
> rådgivning og service, for lige at rykke et evt. dårligt indtryk pga
> ovenstående af vejen.
Samme her - og står jeg og mangler noget en søndag er det rart han kun er
1/2 time væk - han er ikke altid billigst. F.eks køber han ofte stumper på
tilbud ved de store tyske postordrehuse. Og det vil det selvfølgelig være
billigst at handle direkte dernede hvis de ting man mangler netop er på
tilbud.
/A
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (15-02-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 15-02-05 13:26 |
|
>>> krumtap, kobling og balanceaksel koster dobbelt så meget som ved
>>> Yamaha DK, så han er ikke altid billig! Man kunne være så fræk at
>>> kalde det decideret tyveri!
> Det er da en lidt voldsom beskyldning.
Ja, jeg var nok for grov. Jeg har snakket i telefon med ham og fået fin
vejledning. Jeg blev meget skuffet da han ikke blot var dyrere end f.eks
KEDO, men slog selv Yamaha Danmark på syge priser. Sådan noget tager lysten
fra at handle med ham fra mig. Det er bare mig der er nærrig. Jeg er ikke i
tvivl om at han yder god service, og hans priser er fine sammenlignet med
andre forhandlere i KD. Det er bare mig der er vant til "tysker priser".
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Dr.Enduro (21-02-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 21-02-05 22:05 |
|
Mit råd til dig er: Hvis du kan lidt tysk, så køb en
Bucheli-værkstedsbog for XT 600. Den koster vist omkring de 30 Euro, kan
fås overalt.
Ifølge den er proceduren for olietjek følgende: Kør motorcyklen varm.
Lad den derefter stå et øjeblik (ca. 5 min). Det er for, at olien skal
løbe tilbage til tanken. Skru derefter proppen af og sæt den i uden at
skrue den i igen. Hiv den ud og aflæs oliestanden.
Mht. Kedo, så er det et super sted. Servicen er rigtig god og de ved en
hulens masse om lige præcis XT'ere og SR'ere. Det er ikke uden grund, at
de er sponsorer for www.XT600.de.
Hilsen Jan
| |
Arne Lorenzen (21-02-2005)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 21-02-05 22:27 |
|
"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i
news:421a4cf3$0$219$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> Mit råd til dig er: Hvis du kan lidt tysk, så køb en
> Bucheli-værkstedsbog for XT 600. Den koster vist omkring de 30 Euro, kan
> fås overalt.
>
> Ifølge den er proceduren for olietjek følgende: Kør motorcyklen varm.
> Lad den derefter stå et øjeblik (ca. 5 min). Det er for, at olien skal
> løbe tilbage til tanken. Skru derefter proppen af og sæt den i uden at
> skrue den i igen. Hiv den ud og aflæs oliestanden.
Samme procedure for oliecheck i Clymers (ikke underligt), men på engelsk.
http://www.danbbs.dk/~bbb/b.htm
http://dinmc.dk/catalog/index.php?cPath=196
samme pris begge steder.......
--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (22-02-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 22-02-05 06:48 |
|
> Lad den derefter stå et øjeblik (ca. 5 min). Det er for, at olien skal
> løbe tilbage til tanken.
Hej Jan
Da oliereservoiret ligger over motoren løber der ikke noget tilbage til den.
Det bliver pumpet op, og det gør det kun mens motoren kører.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Dr.Enduro (22-02-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 22-02-05 15:15 |
|
Mojn Jens
Du har ret, derfor skal man lade motoren køre i tomgang i et stykke tid,
før man slukker:
http://www.xt600.de/xt_werkstatt/+special/-special-oelkreislauf/index.htm
Hilsen Jan
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>Lad den derefter stå et øjeblik (ca. 5 min). Det er for, at olien skal
>>løbe tilbage til tanken.
>
>
> Hej Jan
>
> Da oliereservoiret ligger over motoren løber der ikke noget tilbage til den.
> Det bliver pumpet op, og det gør det kun mens motoren kører.
>
| |
|
|