Tandhjuls udveksling..
Fra : Ukendt

Dato : 12-02-05 23:15

Hejsa Alle

Jeg er jo igang med en godt projekt, dvs gsx400 motor der får GS500 cylinder
+ GS450 topstykke..
Men bagenden af mc'en er fra en RD350, så jeg har lige et udvekslings
spørgsmål..

en GSX400 bruger 16T foran og 45T bagpå = 2,8 udveksling
En RD350 Bruger 17T foran og 39T bagpå.. = 2,294 udveksling

Kan jeg godt køre med 16T foran og 39T bagpå ?? = 2,4 udveksling ?

En gs500E som motoren jo bliver som køre med 16T/39T så det er vel ok..

Kan jeg med fordel få et mindre tandhjul på foran, hvis jeg kun vil ha en
hurtig by racer ??

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 13-02-05 00:57

"Juel" <xSnAbElAstarchild.danmark> wrote:

> Kan jeg med fordel få et mindre tandhjul på foran, hvis jeg kun vil ha en
> hurtig by racer ??

Min GS450'er var gearet ned. Jeg kan ikke huske om det vare 1 eller 2 tænder
foran. Man har jo ikke så meget at bruge et højt 5. gear til, på de små
veje og i byen.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 08:37

> Min GS450'er var gearet ned. Jeg kan ikke huske om det vare 1 eller 2
> tænder
> foran. Man har jo ikke så meget at bruge et højt 5. gear til, på de små
> veje og i byen.

Ok, kan man bare køre ud til SPH og sige "jeg vil gerne ha et GSX400
tandhjul, bare en tand mindre !" ?

Mvh
Morten

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-02-05 09:11

Juel wrote:

> Ok, kan man bare køre ud til SPH og sige "jeg vil gerne ha et GSX400
> tandhjul, bare en tand mindre !" ?

Og de kører med samme kædestørrelse?.

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 09:29

> Og de kører med samme kædestørrelse?.

Ved jeg ikke, men man kan jo altid cutte noget af den

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 10:05

Juel skrev i meddelelsen <420f0fb4$0$29271$14726298@news.sunsite.dk>...

>Ved jeg ikke, men man kan jo altid cutte noget af den

Ja det skal nok få en 520 kæde til at passe på et 530 kædehjul Tjek
lige den slags "ligegyldige" ting op først Ellers laver Renthal fine
alu-kædehjul med det tandantal Du ønsker. Under 16 tænder foran kan give
væsentlig forøgede vibrationer på grund af øget polygon-effekt, så gå
hellere op i størrelse på bagerste kædehjul.

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 13-02-05 11:41

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> væsentlig forøgede vibrationer på grund af øget polygon-effekt, så gå
> hellere op i størrelse på bagerste kædehjul.

Jeg mener GS'erne kører med 530-kæde.
At skifte til en 520 er ikke så svært. Man kan let dreje af tandhjulet, til
6mm, og lige rejfe kanten.
Omvendt er lidt sværere!

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 10:45

> [...]
> væsentlig forøgede vibrationer på grund af øget polygon-effekt, så gå
> hellere op i størrelse på bagerste kædehjul.

HAHA ok, det var bredde du tænkte på, havde jeg ikke lige fanget )

Suzuki'en køre med 530 kæde, Yamaha'en køre med 520kæde..

Hmm dvs jeg skal se om jeg kan finde et bagtandhjul der er på 45tænder som
kan passe på min rd350 fælg.. og i en tykkelse der passer til en 530 kæde,
så det passer til mit fortandhjul..

Er det ikke vejen frem ?

eller er 16/45 for meget til små 50hk ??

Mvh
Morten

Fra : Richard

Dato : 13-02-05 11:07

Juel wrote:

> [...]
> kan passe på min rd350 fælg.. og i en tykkelse der passer til en 530 kæde,

Er det for at genbruge en 530-kæde? - eller fordi du ikke vnter at finde
et 520-fortandhjul? - en moderne 520-kæde af anerkendt fabrikat er stærk
nok til din cykel

I JT Sprocket's Online Catalogue på www.jtsprockets.com kan du evt. prøve
at finde en anden mc, hvis 520-fortandhjul passer din

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 11:51

> Er det for at genbruge en 530-kæde? - eller fordi du ikke vnter at finde
> et 520-fortandhjul? - en moderne 520-kæde af anerkendt fabrikat er stærk
> nok til din cykel

Nej intet genbrug, jeg skal ha et nyt kit, men skal finde ud af hvad jeg kan
få som passer på RD350 bagdelen + gsx400 fordelen.
Dvs noget med 16T foran som passer på gsx motoren det er std, så den skulle
være på plads, men så skal jeg finde et ca 45T bagtandhjul til en RD350 fælg
der er lige så tykt så det kan bruges med en 520/530 kæde, hvis den skal
geares lidt ned..

> I JT Sprocket's Online Catalogue på www.jtsprockets.com kan du evt. prøve
> at finde en anden mc, hvis 520-fortandhjul passer din

Vil lige lure engang..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 14:42

Juel skrev i meddelelsen <420f2182$0$29271$14726298@news.sunsite.dk>...

>HAHA ok, det var bredde du tænkte på, havde jeg ikke lige fanget )

Der kunne såmænd også have været forskel på leddenes pitch !

>Suzuki'en køre med 530 kæde, Yamaha'en køre med 520kæde..

Det taler for den lettere 520 kæde....

>Hmm dvs jeg skal se om jeg kan finde et bagtandhjul der er på 45tænder som
>kan passe på min rd350 fælg.. og i en tykkelse der passer til en 530 kæde,
>så det passer til mit fortandhjul..

Der skal vel alligevel justeres sideværts for at få kædehjulene på linie, så
Du tilpasser jo bare adapteren til det kædehjul Du finder mest praktisk at
bruge.

>eller er 16/45 for meget til små 50hk ??

Find GS500 totalgearingen krumtap > baghjul > Find GSX400 totalgearingen
krumtap > baghjul > beregn og tilpas sekundær gearing.

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 18:22

Orla Pedersen skrev i meddelelsen
<420f5877$0$266$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Find GS500 totalgearingen krumtap > baghjul > Find GSX400 totalgearingen
>krumtap > baghjul > beregn og tilpas sekundær gearing.

Tilføjelse:

Du kan nemlig ikke regne med at primærgearingen, eller for den sags skyld,
at gearene har samme udvekslingsforhold, selvom motorerne ser ens ud. Så det
er nok værd at skaffe dataene, og så beslutte derudfra....

mvh
Orla

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-02-05 00:14

Orla Pedersen wrote:

> Der kunne såmænd også have været forskel på leddenes pitch !

Det var det jeg tænkte på. Deling/pitch og bredde.

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 12:05

Hvordan finder man ud af om disse bruger samme kæde tykkelse ?:

http://www.jtsprockets.com/61.0.html?&L=0

indtast:

JTF 513.15 - 15 tands fortandhjul til GSX400 motor

JTR 846.45 - 45 tands bagtandhjul til RD350 fælg.

Mvh
Morten

Fra : Richard

Dato : 13-02-05 14:54

Juel wrote:

> Hvordan finder man ud af om disse bruger samme kæde tykkelse ?:
> http://www.jtsprockets.com/61.0.html?&L=0

Det skriver JT jo i bunden af dimensionsskitsen for det enkelte tandhjul
- husk blot at Chain 50 = Chain 530 - kært barn har mange navne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 15:57

> Det skriver JT jo i bunden af dimensionsskitsen for det enkelte tandhjul -
> husk blot at Chain 50 = Chain 530 - kært barn har mange navne

ok det var det 50 jeg ikke kunne få til at passe nogle steder..

Nå men det ser ud til at jeg bliver nød til at bruge en 520 kæde, og så
tilpasse fortandhjulet :o/

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 16:14

> Nå men det ser ud til at jeg bliver nød til at bruge en 520 kæde, og så
> tilpasse fortandhjulet :o/

Nej jeg fandt sq et tandhjul der passede JTF 436,15

men må man køre med ulige antal tænder på begge hjul, eller hvordan er det
reglen er for ikke at slide for meget på kæden ?

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 13-02-05 16:35

Juel wrote:

> Nej jeg fandt sq et tandhjul der passede JTF 436,15

Godt surfet!!

Jeg rodede lidt den anden vej og fandt at et XJ600 bagtandhgjul har
størrelsen á 5o'er kæde og 45-tands, og matcher tillige på RD-navet!
Katalognummer: JTR 862.45 !

--
Armand

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 16:55

> Godt surfet!!
>
> Jeg rodede lidt den anden vej og fandt at et XJ600 bagtandhgjul har
> størrelsen á 5o'er kæde og 45-tands, og matcher tillige på RD-navet!
> Katalognummer: JTR 862.45 !

Hehe i lige måde )

Jamen så er der jo kun 2 spørgsmål tilbage:

Skal man vælge 520 eller 530 sæt ?
Hvilken kædetype skal man vælge (alm, alm forstærker, oring, osv.) den får
ca 50HK?

Mvh
Morten

Fra : Richard

Dato : 13-02-05 17:13

Juel wrote:

> Jamen så er der jo kun 2 spørgsmål tilbage:

> Skal man vælge 520 eller 530 sæt ?

En 520-kæde må være stærk nok - små hidsige sportscykler som CBR400R og
VFR400R med 56-60 hk klarer sig med 520 svjh - sikkert også NSR400 med 72
hk

> Hvilken kædetype skal man vælge (alm, alm forstærker, oring, osv.) den får
> ca 50HK?

Nu du er igang med at kigge specs, så se DID's udmærkede oversigt på:
<http://www.didchain.com/spec.html> og sammenlign kædestyrkerne med priserne,
hvor du nu handler. Så finder du nok et passende kompromis mellem styrke og
pris

Mht. tandantal, lige/ulige etc. er det bedst, at de to tandantal ikke "går
op i hinanden" og heller ikke i antal kædeled - jo skævere forhold/støøre
brøk, jo bedre fordeles sliddet på tandhjul og kæde Og som Orla er
inde på, hold det forreste tandhjul så stort som muligt, inden for de
antal vi taler om her.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 13-02-05 17:21

Richard wrote:

> En 520-kæde må være stærk nok - små hidsige sportscykler som CBR400R og
> VFR400R med 56-60 hk klarer sig med 520 svjh - sikkert også NS400R med 72
> hk

Uups, for hullet hukommelse, dårlige eksempler, De kører med 525 hhv 530,
sorry. Men jeg vil nu alligevel vælge en moderne 520 o- eller x-rings kæde
-)

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-02-05 09:27

> Skal man vælge 520 eller 530 sæt ?
> Hvilken kædetype skal man vælge (alm, alm forstærker, oring, osv.)
> den får ca 50HK?

Hej Morten

Du skal vælge 520 kæde. De moderne 520 kæder er stærke nok, tilgengæld er de
noget lettere end 530 kæderne og derfor vil der finde flere heste frem til
dig baghjul, da der ikke skal svinges så meget vægt rundt. En fra klubben
kører TL 1000 R med 520 kæde, godt nok en dyr 520 kæde, men alligevel.

Tommy Fer har kørt over 20.000km med en billig o-rings kæde og alu
bagtandhjul på sin VFR 400, her iblandt flere banedage og touring kilometer.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 09:43

> [...]
> dig baghjul, da der ikke skal svinges så meget vægt rundt. En fra klubben
> kører TL 1000 R med 520 kæde, godt nok en dyr 520 kæde, men alligevel.

Ok, skal det være oring, eller alm, og skal den være forstærket, eller er
det ligemeget ?

Mvh
Morten

Fra : Moller

Dato : 14-02-05 11:37

Juel wrote:

> de

> Ok, skal det være oring, eller alm, og skal den være forstærket, eller er
> det ligemeget ?

   Det bestemmer dit budget, og om hvor tit du vil skifte den ;) ... men
en alm. 520 eller en O-ring 520 er ok... forstærket er ikke vigtigt, da
f.eks. tommys VFR400 køre med en alm. så vidt jeg husker uden problemer,
og den er meget stærkere end en GSX400, eller GS500 for den sags skyld.

   Men kan du få en billig fin O-ring så er det ok, eller er
prisforskellen mellem en O-ring en alm. meget lille er det også en god
grund til O-ring, da levetiden vil være det længere.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 14-02-05 12:41

In article <42107f5c$0$29273$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
>    Men kan du få en billig fin O-ring så er det ok, eller er
> prisforskellen mellem en O-ring en alm. meget lille er det også en god
> grund til O-ring, da levetiden vil være det længere.

O-ringskæde passer da ikke samen med en rigtig racer?
Der er da for stort tab i sådan een. En vedligeholdt, velrenset og
nysmurt kæde uden pjat, er da bedre!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Moller

Dato : 14-02-05 13:37

Hekto wrote:
> [...]
>>

> O-ringskæde passer da ikke samen med en rigtig racer?
> Der er da for stort tab i sådan een. En vedligeholdt, velrenset og

   ja ja.... men der er flere ord i din sætning, som ikke vil passe helt
ok med Morten ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 13:58

> ja ja.... men der er flere ord i din sætning, som ikke vil passe helt
> ok med Morten ;)

Jo det er ikke en cykel der skal køre mange KKm om året, så tror jeg vælger
en alm kæde vil være super ok.. bliver bare smurt tit.. den koster næsten
heller ikke penge..

og købte man en scottoiler så ville det jo være top super..

Hvad har i andre bedst erfaring med når vi snakker kære smørelse ? har i
prøvet castrols chain Wax ??

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 14-02-05 14:10

In article <4210a03c$0$29280$14726298@news.sunsite.dk>, "Juel"
<xSnAbElAstarchild.dk> says...
> Hvad har i andre bedst erfaring med når vi snakker kære smørelse ? har i
> prøvet castrols chain Wax ??

Kædesavsolie i en Skrot-oiler!

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=324

Fra : Hekto

Dato : 14-02-05 14:09

In article <42109b7c$0$29283$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
>    ja ja.... men der er flere ord i din sætning, som ikke vil passe helt
> ok med Morten ;)

Rigtig racer, stort tab, pjat?????? =

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-02-05 14:39

> Ok, skal det være oring, eller alm, og skal den være forstærket,
> eller er det ligemeget ?

Hej Morten

Du skal vælge en O-ringskæde, og den skal være forstærket. En fra klubben
monterede en std 520 kæde uden o-ringe på sin XS 400. Den holdt 2000km under
gentangede voldsom smøring, så var den færdig! Den skulle justeres for hver
100km da den strakte sig under hele levetiden. At std kæder uden o-ringe
koster et par hundrede kroner betyder ikke noget. De slider tandhjulene op,
og så stiger udskiftnings prisen.

Jeg har købt fine forstærkede 520 o-ringskæder hos Arne Nielsen i Roskilde
tlf. 4636-1692 for omkring 320kr med moms. Det er sådan en Tommy kørte med,
og Carina har kørt 16.000km fordelt over to år (med ydersæsoner) og den er
slet ikke slidt op endnu. Carinas GPZ 500 yder 54,4HK på TPT bænken. Der
kommer du vidst aldrig op, der er ingen problemer i den retning.

Du kan godt være sparsommelig med hensyn til kæder, men man kan nemt være
FOR sparsommelig. Hold dig til O-ringskæder og skift fortandhjulet ofte. De
slider kæden når de er færdige. Skifter man kæde og fortandhjul i tide kan
bagtandhjulet godt holde længere. Det gælder for de billige 520 kæder, hvor
tandhjulene koster det samme eller mere end kæden. Er kæden det dyreste led
skifter man det hele samtidigt.

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 14:55

> [...]
hvor
> tandhjulene koster det samme eller mere end kæden. Er kæden det dyreste

fino fino, jeg køber en forstærket O-ring så
Jeg skal bare ha noget der virker M&P har dem til en billig pris

Mvh
Morten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-02-05 16:07

> Du skal vælge en O-ringskæde, og den skal være forstærket. En fra
> klubben monterede en std 520 kæde uden o-ringe på sin XS 400. Den
> holdt 2000km under gentangede voldsom smøring, så var den færdig!

Var det en XS400 Seca med standard tandhjul? For så kører den ikke med
520'er kæde, men med en 50'er (=530 dimension) kæde. Hvis tandhjulene er
indkøbt så de passer til kæden, så er det selvfølgeligt ikke problemet. Jeg
kunne bare forestille mig at tandhjul lavet til en 50'er kæde ikke passer
specielt godt til en 520'er kæde og nok vil medføre forøget slid af begge
dele.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-02-05 16:16

> [...]
> problemet. Jeg kunne bare forestille mig at tandhjul lavet til en
> 50'er kæde ikke passer specielt godt til en 520'er kæde og nok vil

Hej Martin

Så husker jeg forkert. Så har det været en 530 kæde. Sliddet og den markant
ringe holdbarhed er dog "god nok".