Så var det lige at Armand Skrev
> [6705] Jesper Sørensen wrote:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:ejnPd.99785$Vf.3881476@news000.worldonline.dk...
>>
>>> (der forøvrigt atter har ladet sig irritere over når
>>> journalister
>>> skriver om noget de ikke har forstand på - Denne gang om Radialt
>>> monterede bremsers fortræffeligheder)
>>
>>
>> Jamen fortæl fortæl .. er de ikke så fortræffelige som det siges
>> eller ?
>
> Vi hár været igennem sagen her på gruppen før, og som mange andre
> detaljer der tager springet fra racerbanerne og ud i trafikken er
> der
> også for "radialeres" vedkommende sket det at en masse popsmarte
> forklaringer, der mest beror på at sådan må det være siden det er
> godt
> til race, hænger tæt omkring den nye teknik.
> Jeg har jævnligt en kamp med at overbevise bekendte om at
> USD-forgafler IKKE er lettere end "de almindelige" og for
> radialernes
> vedkommende er de næppe mere stive end en hvilkensomhelst anden
> firestemplet konstruktion (BT sammenligner forøvrigt bluselløst
> med
> flydende calibere, der jo kun har stempel på én side af skiven).
> I tests er Yamaha blevet flamet for at have fravalgt deres
> tidligere
> firepot's (dem med de blå dæksler) til fordel for de trendy
> radialere
> der IKKE er bedre!
>
> Den enkle baggrund for radial-konstruktionen er at til racebrug
> kan
> man med dén montering skifte mellem forskellige størrelser
> bremseskiver blot ved at lægge afstandsringe under caliberen ved
> montage. Enkelte vil mene at det tillige er hurtigere at få
> caliberen
> til at passe ned over skiven og fange hullerne til montage når
> bespændingen er på dén led :-/
> Men igen: Det ér racepop, og meget andet behøver man vel egentlig
> ikke
> vide
Lige netop!
Jeg så lige en forkalring forleden om at det beroede på boltene blev
belastet med træk (aksialt), på radial bremserne, og med forskydning
på "de almindelige", hvorfor man kunne reducere materialemængden i
boltene ved rasialbremse sparer vægt til race... - mage til vås.
--
Dun@nt
Kilo SFau'S
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745