|
| Opvarmning BMW R100 Fra : Brassball |
Dato : 12-02-05 01:55 |
|
Hej der ude
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt meninger om hvad god opvvarmning
inden kørsel er. er det 2 min i tomgang, er det en smøgs tid eller ???
Jeg mener selv at det er godt at lade den varme op nogle minutter,
dels er motorgangen rarere, dels må specielt stempler og ventiler,
sæder og ventilstyr have det bedst når de først bliver belastet når
temperaturen ligner noget der minder om normal drifts temperatur.
Er der nogen der ved noget om emnet ??
MVH
| |
Matthias H Matthiess~ (12-02-2005)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ |
Dato : 12-02-05 06:51 |
|
"Brassball" <skoleskibe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:nkkq0197qu80if7ivvv9dcmb4bv46q2m8e@4ax.com...
> Hej der ude
> Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt meninger om hvad god opvvarmning
> inden kørsel er. er det 2 min i tomgang, er det en smøgs tid eller ???
>
> Jeg mener selv at det er godt at lade den varme op nogle minutter,
> dels er motorgangen rarere, dels må specielt stempler og ventiler,
> sæder og ventilstyr have det bedst når de først bliver belastet når
> temperaturen ligner noget der minder om normal drifts temperatur.
>
> Er der nogen der ved noget om emnet ??
>
>
> MVH
Start maskinen og kør afsted straks. De første 5 - 8 km. køres stille og
roligt. Derefter kan godt køres lidt mere friskt. Tomgangskørsel med choker
er ikke af det bedste. Den ekstra benzin der forbruges kan lige så godt
bruges til kørsel. Der er sikkert nogle der har en anden mening, men jeg
tror der også her er mange fordomme.
Hvis man ser dem der kører roadrace, så kører de med kold motor fra
pitområdet hen til startstregen. Og så får den helt op til rødt felt. Så jeg
er selv lidt i tvivl ang. opvarmning af motoren. Olien er efter få sekunder
ude ved alle smørestederne, og så er det vel næsten ligegyldig om olien er
varm eller kold? Alligevel bruger jeg metoden som jeg beskriver øverst.
Hilsen Matthias
| |
Jo (12-02-2005)
| Kommentar Fra : Jo |
Dato : 12-02-05 09:52 |
|
"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
news:420d994d$0$33668$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Brassball" <skoleskibe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:nkkq0197qu80if7ivvv9dcmb4bv46q2m8e@4ax.com...
> > Hej der ude
> > Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt meninger om hvad god opvvarmning
> > inden kørsel er. er det 2 min i tomgang, er det en smøgs tid eller ???
> >
> > Jeg mener selv at det er godt at lade den varme op nogle minutter,
> > dels er motorgangen rarere, dels må specielt stempler og ventiler,
> > sæder og ventilstyr have det bedst når de først bliver belastet når
> > temperaturen ligner noget der minder om normal drifts temperatur.
> >
> > Er der nogen der ved noget om emnet ??
I instruktionsbøgerne fra BMW har det altid været anført, at man skal køre
straks efter start.
Motoren har med andre ord angiveligt ikke godt af den lidt ujævne
opvarmning, som man får ved at lade den køre varm i tomgang.
Jeg har altid holdt mine gamle boxere under 3000 omdrejninger de første 5
minutters kørsel.
Jo.
| |
Benny Thomsen (12-02-2005)
| Kommentar Fra : Benny Thomsen |
Dato : 12-02-05 12:23 |
|
> Motoren har med andre ord angiveligt ikke godt af den lidt ujævne
> opvarmning, som man får ved at lade den køre varm i tomgang.
> Jeg har altid holdt mine gamle boxere under 3000 omdrejninger de første 5
> minutters kørsel.
>
Et eller andet siger mig at olietrykket er lavest ved tomgang.
Og at det også derfor er bedst at lade motoren køre med normale omdrejninger
inden den bliver varm.
Har jeg ret eller er det helt ude i hampen?
Hilsen Benny
| |
Armand (12-02-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-02-05 14:12 |
|
Benny Thomsen wrote:
>>Motoren har med andre ord angiveligt ikke godt af den lidt ujævne
>>opvarmning, som man får ved at lade den køre varm i tomgang.
>>Jeg har altid holdt mine gamle boxere under 3000 omdrejninger de første 5
>>minutters kørsel.
>>
>
>
>
> Et eller andet siger mig at olietrykket er lavest ved tomgang.
> Og at det også derfor er bedst at lade motoren køre med normale omdrejninger
> inden den bliver varm.
> Har jeg ret eller er det helt ude i hampen?
I en vis grad.
Men på den anden side, så er der tilstrækkeligt med olietryk hvis ikke
olielampen lyser så efter opstarten er der ikke længere noget
koldtstarts-slid i den henseende.
--
Armand.
| |
Armand (12-02-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-02-05 13:43 |
|
Jo wrote:
>
> I instruktionsbøgerne fra BMW har det altid været anført, at man skal køre
> straks efter start.
> Motoren har med andre ord angiveligt ikke godt af den lidt ujævne
> opvarmning, som man får ved at lade den køre varm i tomgang.
Chokerbrug medfører overmængde af bensin i cylindrene, og denne bensin
regnes for i en vis grad at medføre en afvaskning af oliefilmen på
cylindervæggen.
Jo kortere tids brug af choker, desto bedre. Derfor er der bedst at
komme afsted med det samme!
Efter 5oo meters kørsel er motoren IMHO alligeve ligeså varm, som efter
5 minutters tomgangs-opvarmning.
--
Armand.
| |
Armand (12-02-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-02-05 14:07 |
|
Matthias H Matthiessen wrote:
>
> Hvis man ser dem der kører roadrace, så kører de med kold motor fra
> pitområdet hen til startstregen. Og så får den helt op til rødt felt.
Så har du vist ikke overnattet i ryttergården ved et RR-arrangement!
RR-folkets ivrighed efter at få varmet motorerne op er så markant at der
oftest er deciderede begrænsninger deromkring i arrangements-reglerne
> Så jeg er selv lidt i tvivl ang. opvarmning af motoren.
> Olien er efter få sekunder ude ved alle smørestederne, og så er det
> vel næsten ligegyldig om olien er varm eller kold?
Oliens smøreevne er bedst omkring 80°, så der er absolut al mulig grund
til at få varmet dén op inden ekstrembrug!
Noget andet er, at selvom cylindrene angiver "opnået driftstemperatur",
så er der langt derfra og til at olien er varmet igennem, og den bedste
måde at få varmet olien op på er gennem flere omdrejninger, der medføre
hurtigere olieflow i systemet, hvilket igen medfører mere olie forbi de
opvarmede dele á stempel og topstykke!
Tilbage står et argument omkring at luftkølede motorer begynder
nedkølingen (á fartvind) så snart at man bevæger sig afsted; men da
selve motorens indre varmes hurtigere op under kørsel (=belastning) end
ved tomgang er det at komme ud over kantstenen og afsted faktisk den
bedste måde at få varmet sin motor op på!.
Vær dog opmærksom på at holde omdrejningerne i det lave område i
starten, men uden at sejg-trække(!)
--
Armand-
| |
Hekto (12-02-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-02-05 15:28 |
|
Armand wrote:
> Noget andet er, at selvom cylindrene angiver "opnået driftstemperatur",
> så er der langt derfra og til at olien er varmet igennem, og den bedste
> måde at få varmet olien op på er gennem flere omdrejninger, der medføre
> hurtigere olieflow i systemet, hvilket igen medfører mere olie forbi de
> opvarmede dele á stempel og topstykke!
.... og vel også højst muligt olietryk, og mest muligt olie på knasterne
p.gr.a de højere omdrejninger?
Mere kold olie, må vel være bedre end kun lidt, kold olie?
Selvfølgelig uden at piske dyret, så olien ikke kan bære!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Armand (12-02-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-02-05 15:24 |
|
Hekto wrote:
> Armand wrote:
>
>
>>Noget andet er, at selvom cylindrene angiver "opnået driftstemperatur",
>>så er der langt derfra og til at olien er varmet igennem, og den bedste
>>måde at få varmet olien op på er gennem flere omdrejninger, der medføre
>>hurtigere olieflow i systemet, hvilket igen medfører mere olie forbi de
>>opvarmede dele á stempel og topstykke!
>
>
> ... og vel også højst muligt olietryk, og mest muligt olie på knasterne
> p.gr.a de højere omdrejninger?
Oliepumpen leverer rigeligt med olie og overtryk i sig selv, men
olietrykket reguleres ned igennem en ventil der åbner ved nærmere
fastsat tryk og leder "overflod" direkte ud i bundkarret igen.
"Mere olie ved højere omdrejninger" skal man anskue således at der altid
er den olie tilstede som lejer m.m. kan forbruge også ved højere
omdrejninger, men så heller ikke mere!
>
> Mere kold olie, må vel være bedre end kun lidt, kold olie?
> Selvfølgelig uden at piske dyret, så olien ikke kan bære!
Enough is enough! Som skrevet andetsteds så er der tilstrækkeligt
olietryk på sålænge olielampen er slukket!
Hvad mængden angår, så vil trykket falde hvis ikke pumpen kan levere den
mængde der kan aftages, så også dér kan man bruge lampen som parameter :-|
Der er en grænse for olietrykkets størrelse og det kan således heller
ikke svare sig at forhøje olietrykket.
--
Armand.
| |
Ukendt (13-02-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-02-05 10:36 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>Enough is enough! Som skrevet andetsteds så er der tilstrækkeligt
>olietryk på sålænge olielampen er slukket!
>Hvad mængden angår, så vil trykket falde hvis ikke pumpen kan levere den
>mængde der kan aftages, så også dér kan man bruge lampen som parameter :-|
>
>Der er en grænse for olietrykkets størrelse og det kan således heller
>ikke svare sig at forhøje olietrykket.
Faktisk er der mange der tror at smøreolietrykket "bærer" lejerne, intet er
mere forkert ! Faktisk skal smøreolietrykket "kun" overvinde tryktabet
gennem smørekanalerne, og sørge for at der er tilstrækkelig olie til alle
lejeflader.
Det der "bærer" lejet er lejefladernes hastighed mod hinanden, (derfor
større diameter på sølerne på "langsomtgående" diesler), og oliens bæreevne,
(viscositetstallet efter W, eksempel: xxW40). Det interessante omkring olien
er netop, at "varm-viscositeten", (tallet efter W), ikke er målt som
"flydeviscositet", (kan ikke lige komme på et bedre navn), men netop er
opmålt som oliens _bæreevne_ i et leje.
Tallet før W er udmålt på traditionel vis, og fortæller om hvor letflydende
olien er når den er kold.
Olien opfører sig faktisk som små "ruller" i glidelejet, og derfor skal der
blot være nok af den, og i øvrigt til stadighed tilføres erstatningsolie for
den olie der "undslipper" ved lejekanterne.
mvh
Orla
>
>--
>Armand.
| |
Armand (13-02-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-02-05 14:00 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Armand skrev i meddelelsen ...
>
>
>>Enough is enough! Som skrevet andetsteds så er der tilstrækkeligt
>>olietryk på sålænge olielampen er slukket!
>>Hvad mængden angår, så vil trykket falde hvis ikke pumpen kan levere den
>>mængde der kan aftages, så også dér kan man bruge lampen som parameter :-|
>
> Faktisk er der mange der tror at smøreolietrykket "bærer" lejerne, intet er
> mere forkert ! Faktisk skal smøreolietrykket "kun" overvinde tryktabet
> gennem smørekanalerne, og sørge for at der er tilstrækkelig olie til alle
> lejeflader............
> Olien opfører sig faktisk som små "ruller" i glidelejet, og derfor skal der
> blot være nok af den, og i øvrigt til stadighed tilføres erstatningsolie for
> den olie der "undslipper" ved lejekanterne.
Der er lige en detalje omkring mængden, deri at olien også transporterer
varme væk fra lejets indre!
--
Armand.
| |
Ukendt (13-02-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-02-05 16:00 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>Orla Pedersen wrote:
>> Olien opfører sig faktisk som små "ruller" i glidelejet, og derfor skal
der
>> blot være nok af den, og i øvrigt til stadighed tilføres erstatningsolie
for
>> den olie der "undslipper" ved lejekanterne.
>
>Der er lige en detalje omkring mængden, deri at olien også transporterer
>varme væk fra lejets indre!
Jo, deet. Og det bliver jo kun bedre efterhånden som lejet slides
Nimbus er faktisk et fint eksempel på glidelejring uden tryksmøring. To
dyser i blokken sender en stråle olie mod krumtappen. For hver halve
omdrejning af krumtappen rammer strålerne to huller i "bjælkerne" mellem
sølerne. Så er det ellers op til centrifugalkraften, at føre olien ud til
sølerne.
mvh
Orla
>--
>Armand.
| |
Ib Jakobsen (14-02-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 14-02-05 00:11 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Nimbus er faktisk et fint eksempel på glidelejring uden tryksmøring. To
> dyser i blokken sender en stråle olie mod krumtappen. For hver halve
> omdrejning af krumtappen rammer strålerne to huller i "bjælkerne" mellem
> sølerne. Så er det ellers op til centrifugalkraften, at føre olien ud til
> sølerne.
Har selv en af slagsen. Og når man ser tandhjulene i pumpen tror man det er
løgn. De er dælme små. For lige at knytte en kommentar til dit andet indlæg.
Der findes lejer hvor olietrykket bærer lejerne, kaldet hydrostatiske lejer. De
andre kaldes hydrodynamiske lejer. Mange størrere motorer pumpes der faktisk
olietryk på før start. De lidt ældre motorer fra Holeby sad der en almindelig
Hamag vrikkepumpe på.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Ukendt (14-02-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-02-05 21:21 |
|
Ib Jakobsen skrev i meddelelsen <420FDE8C.959CE622@post.tele.dk>...
>Mange størrere motorer pumpes der faktisk olietryk på før start. De lidt
ældre motorer fra Holeby >sad der en almindelig Hamag vrikkepumpe på.
Den lokale mekaniker havde en strømfordeleraksel uden tandhjul, som han
brugte til at pumpe olietryk på Opel motorer, når han havde renoveret dem.
En fornøjelse at høre en sådan motor starte op uden den sædvanlige knævren
fra de hydrauliske løftere.
mvh
Orla
>--
>Med venlig hilsen
>
>Ib Jakobsen
| |
Ib Jakobsen (15-02-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 15-02-05 00:13 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Den lokale mekaniker havde en strømfordeleraksel uden tandhjul, som han
> brugte til at pumpe olietryk på Opel motorer, når han havde renoveret dem.
> En fornøjelse at høre en sådan motor starte op uden den sædvanlige knævren
> fra de hydrauliske løftere.
Den kender jeg godt. Jeg brugte en stump rundstål, som var slebet som en
skrutrækker i enden. Og så en langsomt gående boremaskine. Ellers ville det
tage for lang tid inden den satte olietryk. Men pudsigt nok. Denne oliepumpe
var fra fabrikken for kraftig. Så man valgte at udskifte bunden af pumpen med
en med ekstra reduktionsventil.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
|
|