Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>>
>> Trucks etc. har vist endda oftest flere batterier i serie, så
>> spændingen kommer op på 48 V.
>
> Et batteri af "almindelig" størrelse er typisk på 6V, og så stykker
> man sammen derudfra, alt efter om man skal bruge 12, 24 eller 48V og
> hvor mange Ah der er behov for!
Ok.
>> Derved skal ledninger etc. også kun holde den kvarte strøm (for
>> helt små strømme er det nu heller ikke
.
>
> Et sted i rækken må den fulde styrke være at spore og jeg har ikke
> oplevet at ledningerne var svagere dimensioneret undervejs ned i
> rækken :-/
Strømmen i ledningen er ens hele vejen rundt i kredsløbet. Ved at
bruge højere forsyningsspænding, kan man nøjes med en mindre strøm med
samme motoreffekt (P=U*I). Mindre strøm giver lavere spændingsfald
over ledningerne (U=R*I) og dermed mindre spildt effekt der bare
opvarmer ledningerne (P=U*I).
> Jeg er overbevist om at 6V akkumulatoren på et tidspunkt er blevet
> standardiseret som byggesten til alskens batteri-opbygninger og at
> dét slet og ret er årsag til den form for sammenbygning man ser idag
> :-/
Det lyder også meget sandsynligt, men der er som sagt flere væsentlige
fordele ved at seriekoble dem og dermed mindske strømmen i
ledningerne.
>> Det vigtigste ved truckbatterier er nok at de kan holde til at
>> blive afladet helt, hvilket langt fra er tilfældet hos almindelige
>> batterier.
>
> Mnjaarh - Den vigtigste egenskab må nu engang være at de er længe om
> at tømme, hvorved at truck'en, golf-jeep'en, Ellerten eller
> plæneklipperen ikke blot forbliver et "spring op som løve og fald
> ned som lam -apparatur" !
Vi mødes på midten - det er de to vigtigste egenskaber
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R