/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Lidt OT. Batteri.... STORT!...
Fra : Ninja Rider


Dato : 12-02-05 00:05

Hejsa

Jeg søger en BILLIG forhander af store baterier. Jeg har købt en lille
truck der skal have et nyt, men mangler lige en forhandler der har
blillige batterier.
Bateriet er et 12v Størelsen er ca: 50cm langt, 25CM højt og omkring
30cm bredt. vel et nogle 100'ere Ampære timer.
Det er vel omkring 4x støre end mit 55AH på bilen! (Fysisk)

Er der nogle der lige har en forhandler på hånden.

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
My Bike Is Like A Rocket!
Scarry.... But Funny!
http://dfmc.dk/?id=26

 
 
Kim Olsen (12-02-2005)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 12-02-05 14:49

Hej

Fra Biltemas katalog:

220 Ah 51,8cm x 27,4 cm x 24,0 cm

pris 1298,-.

Men der er altså mange typer (og priser) at vælge imellem.

Kim
"Ninja Rider" <Gundersen@Tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:iSaPd.392$IG3.185@news.get2net.dk...
> Hejsa
>
> Jeg søger en BILLIG forhander af store baterier. Jeg har købt en lille
> truck der skal have et nyt, men mangler lige en forhandler der har
> blillige batterier.
> Bateriet er et 12v Størelsen er ca: 50cm langt, 25CM højt og omkring
> 30cm bredt. vel et nogle 100'ere Ampære timer.
> Det er vel omkring 4x støre end mit 55AH på bilen! (Fysisk)
>
> Er der nogle der lige har en forhandler på hånden.
>
> Mvh Emil
> --
> Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
> My Bike Is Like A Rocket!
> Scarry.... But Funny!
> http://dfmc.dk/?id=26



Matthias H Matthiess~ (13-02-2005)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 13-02-05 16:54


"Ninja Rider" <Gundersen@Tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:iSaPd.392$IG3.185@news.get2net.dk...
> Hejsa
>
> Jeg søger en BILLIG forhander af store baterier. Jeg har købt en lille
> truck der skal have et nyt, men mangler lige en forhandler der har
> blillige batterier.
> Bateriet er et 12v Størelsen er ca: 50cm langt, 25CM højt og omkring 30cm
> bredt. vel et nogle 100'ere Ampære timer.
> Det er vel omkring 4x støre end mit 55AH på bilen! (Fysisk)
>
> Er der nogle der lige har en forhandler på hånden.
>
> Mvh Emil
> --
> Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
> My Bike Is Like A Rocket!
> Scarry.... But Funny!
> http://dfmc.dk/?id=26

Her er måske en mulighed: http://www.enersys.dk/
Hilsen Matthias



Armand (13-02-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-02-05 17:35

Ninja Rider wrote:
> Hejsa
>
> Jeg søger en BILLIG forhander af store baterier. Jeg har købt en lille
> truck der skal have et nyt, men mangler lige en forhandler der har
> blillige batterier.
> Bateriet er et 12v Størelsen er ca: 50cm langt, 25CM højt og omkring
> 30cm bredt. vel et nogle 100'ere Ampære timer.
> Det er vel omkring 4x støre end mit 55AH på bilen! (Fysisk)

Vær lige opmærksom på at biler og motorcyklers batterier er såkaldte
startbatterier der skal kunne levere en stor strøn kortvarigt. Truck
m.fl. -batterier er af helt anderledes konstruktion da de skal levere en
svagere spænding men over længere perioder.

--
Armand.

Jes Vestervang (13-02-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 13-02-05 18:50

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Vær lige opmærksom på at biler og motorcyklers batterier er såkaldte
> startbatterier der skal kunne levere en stor strøn kortvarigt. Truck
> m.fl. -batterier er af helt anderledes konstruktion da de skal
> levere en svagere spænding men over længere perioder.

Kun fordi du selv er definitions-revser : Du mener vist en svagere
_strøm_. Trucks etc. har vist endda oftest flere batterier i serie, så
spændingen kommer op på 48 V. Derved skal ledninger etc. også kun
holde den kvarte strøm (for helt små strømme er det nu heller ikke
.

Det vigtigste ved truckbatterier er nok at de kan holde til at blive
afladet helt, hvilket langt fra er tilfældet hos almindelige batterier.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Bjørn S (13-02-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 13-02-05 22:05


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87is4w5ozz.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> Det vigtigste ved truckbatterier er nok at de kan holde til at blive
> afladet helt, hvilket langt fra er tilfældet hos almindelige batterier.

80 % afladning for at være helt precis, og en meget kraftigere (og
hurtigere) opladning end et alm. startbatteri. Forskellen ligger i
opbygningen af cellerne, der er flere plader i et truckbatteri.
Til hobbybrug kan du måske klare dig med et startbatteri, eller enda bedre,
et fritidsbatteri for marine/camping og bare passe på at ikke aflade det for
meget, samt bruge en egnet lader til det, den orginale lader til trucken
lader nok lidt rigeligt hurtigt.
På en gammel el-truck er udgifterne til et nyt batteri som oftest årsagen
til at den bliver skrottet.
Exide, Varta, FN-Elektro og mange flere kan skaffe varene, men prøv at hør
gennem et firma hvor du kender nogen, om de måske handler med nogen
batterifirma, der kan være gode penge at spare den vej.

--
/Bjørn



Armand (13-02-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-02-05 23:19

Jes Vestervang wrote:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>
>
>>Vær lige opmærksom på at biler og motorcyklers batterier er såkaldte
>>startbatterier der skal kunne levere en stor strøn kortvarigt. Truck
>>m.fl. -batterier er af helt anderledes konstruktion da de skal
>>levere en svagere spænding men over længere perioder.
>
>
> Kun fordi du selv er definitions-revser : Du mener vist en svagere
> _strøm_.

Touché

> Trucks etc. har vist endda oftest flere batterier i serie, så
> spændingen kommer op på 48 V.

Et batteri af "almindelig" størrelse er typisk på 6V, og så stykker man
sammen derudfra, alt efter om man skal bruge 12, 24 eller 48V og hvor
mange Ah der er behov for!

> Derved skal ledninger etc. også kun holde den kvarte strøm (for helt
> små strømme er det nu heller ikke .

Et sted i rækken må den fulde styrke være at spore og jeg har ikke
oplevet at ledningerne var svagere dimensioneret undervejs ned i rækken :-/
Jeg er overbevist om at 6V akkumulatoren på et tidspunkt er blevet
standardiseret som byggesten til alskens batteri-opbygninger og at dét
slet og ret er årsag til den form for sammenbygning man ser idag :-/
>
> Det vigtigste ved truckbatterier er nok at de kan holde til at blive
> afladet helt, hvilket langt fra er tilfældet hos almindelige batterier.

Mnjaarh - Den vigtigste egenskab må nu engang være at de er længe om at
tømme, hvorved at truck'en, golf-jeep'en, Ellerten eller plæneklipperen
ikke blot forbliver et "spring op som løve og fald ned som lam -apparatur" !

--
Armand.

Bjørn S (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 14-02-05 09:53

Armand wrote:

> Jes Vestervang wrote:

> > Trucks etc. har vist endda oftest flere batterier i serie, så
>> spændingen kommer op på 48 V.

Eller 72, 80 eller endda 96 V
Har engang sæt en gammel englender med 120 V, men det er ikke almindelig.

> Et batteri af "almindelig" størrelse er typisk på 6V, og så stykker man
> sammen derudfra, alt efter om man skal bruge 12, 24 eller 48V og hvor
> mange Ah der er behov for!

Prøv at kig eller husk tilbage igen på et gammelt batteri med bek/asfalt
mellem cellerne, alle batteriere er opbygget af celler á 2 V/ XX A.
M.A.O. et 48 V batteri på 500 AH består af 24 celler på hver 2 V og 500 AH
som bliver forbundet i serie.
Skal man fordoble amperestyrken, og bibeholde spændingen, kobler man dem i
parallell. Dette bliver bl.a brugt på min HiAce, men sjældent i en truck,
da plads og vægt ikke er et så stort problem.

>> Derved skal ledninger etc. også kun holde den kvarte strøm (for helt
> > små strømme er det nu heller ikke .

Nej, det er korekt, men når batteiet er 48V fremfor 24 V, så er det også
tit fordi strømbehovet er større, og kablerne dimensjoneres derefter.

>> Det vigtigste ved truckbatterier er nok at de kan holde til at blive
>> afladet helt, hvilket langt fra er tilfældet hos almindelige batterier.

> Mnjaarh - Den vigtigste egenskab må nu engang være at de er længe om at
> tømme, hvorved at truck'en, golf-jeep'en, Ellerten eller plæneklipperen
> ikke blot forbliver et "spring op som løve og fald ned som lam -apparatur" !

Begge dele er jo korrekte, fordi man nu erstatter bensin, gas eller diesel
med el som drivstoff.

--
/Bjørn




Jes Vestervang (13-02-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 13-02-05 23:59

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

>> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>>
>> Trucks etc. har vist endda oftest flere batterier i serie, så
>> spændingen kommer op på 48 V.
>
> Et batteri af "almindelig" størrelse er typisk på 6V, og så stykker
> man sammen derudfra, alt efter om man skal bruge 12, 24 eller 48V og
> hvor mange Ah der er behov for!

Ok.

>> Derved skal ledninger etc. også kun holde den kvarte strøm (for
>> helt små strømme er det nu heller ikke .
>
> Et sted i rækken må den fulde styrke være at spore og jeg har ikke
> oplevet at ledningerne var svagere dimensioneret undervejs ned i
> rækken :-/

Strømmen i ledningen er ens hele vejen rundt i kredsløbet. Ved at
bruge højere forsyningsspænding, kan man nøjes med en mindre strøm med
samme motoreffekt (P=U*I). Mindre strøm giver lavere spændingsfald
over ledningerne (U=R*I) og dermed mindre spildt effekt der bare
opvarmer ledningerne (P=U*I).

> Jeg er overbevist om at 6V akkumulatoren på et tidspunkt er blevet
> standardiseret som byggesten til alskens batteri-opbygninger og at
> dét slet og ret er årsag til den form for sammenbygning man ser idag
> :-/

Det lyder også meget sandsynligt, men der er som sagt flere væsentlige
fordele ved at seriekoble dem og dermed mindske strømmen i
ledningerne.

>> Det vigtigste ved truckbatterier er nok at de kan holde til at
>> blive afladet helt, hvilket langt fra er tilfældet hos almindelige
>> batterier.
>
> Mnjaarh - Den vigtigste egenskab må nu engang være at de er længe om
> at tømme, hvorved at truck'en, golf-jeep'en, Ellerten eller
> plæneklipperen ikke blot forbliver et "spring op som løve og fald
> ned som lam -apparatur" !

Vi mødes på midten - det er de to vigtigste egenskaber
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste