Kædekit
Fra : Boye Wildt

Dato : 10-02-05 13:40

Hejsa.
Skal man skifte kædehjul hver gang man skifter kæde.
Vil gerne høre jeres mening. Personligt mener jeg at man normalt sagten kan
springe kædehjulene over hver anden gang, men andre mener at hele kittet
skal skiftes samtidig ?
Mvh
Boye

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 13:50

> [...]
kan
> springe kædehjulene over hver anden gang, men andre mener at hele kittet

Slider man ikke kæden istykker bare det tandhjul er slidt en lille bitte
smule, det er jo ikke slidt i form med den nye kæde..
I mit hoved vil jeg tro at det slider helt vildt på kæden..

Mvh
Morten

Fra : J.C.Kløve

Dato : 10-02-05 14:08

Så var det lige at Juel Skrev

> [...]
> bitte smule, det er jo ikke slidt i form med den nye kæde..
> I mit hoved vil jeg tro at det slider helt vildt på kæden..

jup!
At skifte kæde uden at skifte kædehjul, så skodder du kæden meget
hurtigere, de skal slides sammen og skiftes sammen.

Herregud det er jo heller ikke kædehjulene der koster noget i denne
sammenhæng, det er pebbernødder, så tag nu at gøre det ordentligt
når nu det skal gøres, alt andet er noget jøl!

--
Dun@nt
Kilo SFau'S

Fra : Fer

Dato : 10-02-05 15:15

"J.C.Kløve" <dunantFjernX@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Så var det lige at Juel Skrev

> jup!
> At skifte kæde uden at skifte kædehjul, så skodder du kæden meget
> hurtigere, de skal slides sammen og skiftes sammen.

Ja, for søren min har so far kun holdt 20.000km, men det er ogs en af de der
helt vildt dyre CZ kæder til 320 kr!

Den blev monteret på brugte kædehjul, disse var dog ikke nedslidt, men man
kunne da se de havde kørt.

Jeg ville selv skifte kæde hjulene normalt, men da denne kæde var så billige
valgte jeg ikke at gøre det.

mvh Tommy Fer
Honda VFR400R

Fra : Steen E.

Dato : 10-02-05 15:12

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> kan

Hvis kæden er så slidt at den skal skiftes så er kædehjulene også slidte
!

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : anders majland

Dato : 10-02-05 15:20

> Hvis kæden er så slidt at den skal skiftes så er kædehjulene også slidte

På "pedalcykler" er det meget normalt at skifte imellem 2-3 kæder på de
samme tandhjul da tandhjulene der er dyrere end kæderne. På mc gjorde man
det vist også "i gamle dage" hvor den ene kæde kunne lige i fedtdåsen, mens
den anden var i brug. Så kunne man regelmæssigt skifte rundt på dem til både
kæde og tandshjul var slidt op.

Med moderne o/x-rings kæder holder kæden
ligeså lang tid som tandhjulene og de skiftet derfor typisk som sæt.

Jeg giver 5-600kr for en kæde og ~200kr for et sæt tandhjul, så jeg skiftet
dem
samtidigt. Min DID 520 VM og RK tandhjul har nu holdt ~17000km og skulle
gerne holde vinteren over (Blev monteret i maj 2004)

(Forrige RK kæde ødelagde jeg på 8000km)

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Fra : CL

Dato : 10-02-05 14:06

> [...]
> kan
> springe kædehjulene over hver anden gang, men andre mener at hele kittet

Hvis du vil sparre lidt kan du nøjes med at skifte det store tandhjul hver 2
gang.
Carsten

Fra : Studen

Dato : 10-02-05 20:43

"CL" <post@post.dk> wrote in message
> Hvis du vil sparre lidt kan du nøjes med at skifte det store tandhjul hver
2
> gang.
> Carsten

Det syntes jeg lyder mærkeligt. På en cykel er det helt normalt at forreste
tandhjul skiftes meget sjældent, mens udskiftning af bagerste tandhjul er et
must ved kædeskift. Hvis man ikke gør det kan det virkeligt høres og føles
(som "gammelt" cykelbud har jeg skiftet en kæde eller 3 :)

Studen

Fra : Peter

Dato : 10-02-05 21:20

"Studen" <studenREM@gmail.com> wrote in message

> [...]
> must ved kædeskift. Hvis man ikke gør det kan det virkeligt høres og føles
> (som "gammelt" cykelbud har jeg skiftet en kæde eller 3 :)

Lige præcis. Der er bare det, at på en motorcykel sidder det største
tandhjul bagerst. Kort sagt: Det er størrelsen det kommer an på.

--
Peter
XJ600S

Fra : Studen

Dato : 10-02-05 22:50

"Peter" <fiktiv@usenot.dk> wrote in message
> Lige præcis. Der er bare det, at på en motorcykel sidder det største
> tandhjul bagerst. Kort sagt: Det er størrelsen det kommer an på.

Doooh - det tænkte jeg ikke lige på. Tænkte mere i forrest/bagerst-baner :)

Fra : Armand

Dato : 10-02-05 23:40

Boye Wildt wrote:
> [...]
> springe kædehjulene over hver anden gang, men andre mener at hele kittet

Kæden er langt den dyreste del i et kædekit, og at udsætte den for
øjeblikkelig belastning(*) fra et "halv-slidt" tandhjul er ikke
besparelsen værd - Og da slet ikke eftersom at man alligevel bliver nødt
til at skiftetil et friskt tandhjul inden at kæden atter skal skiftes,
hvorved man af nærighed hele tiden kører med en slidt stump, som
belaster en ny-indkøbte/monteret stump :-|

(*):
Det antal tænder der er rundt langs et kædehjuls radius svarer nøjagtigt
til den indbyrdes afstand mellem kædeleddene.
Bliver radius blot slidt en anelse skrumper afstanden mellem det
fastsatte tandantal og et tandhjul med kortere mellem tænderne end
kædens led vil kun trække på de første/sidste tænder af den tandrække
man regner for at være i indgreb
Når kun enkelte tænder står for hele slæbet vil disse dels slides endnu
hurtigere ned, og dels vil kæden også belastes hårdt på de enkelte led

--
Armand.

Fra : Boye Wildt

Dato : 11-02-05 10:35