J.C.Kløve wrote:
> Så var det lige at Armand Skrev
>
>>Hekto wrote:
>>
>>>Armand wrote:
>>>
>>>
>>>>Med hhv. uden indsprøjtning, er da i høj grad også et sprøgsmål
>>>>om
>>>>udseende/design :-|
>>>>Omkring stel og baglygte er den nye SV'er IMHO et æstætisk
>>>>tilbageskridt !
>>>>
>>>
>>>Og det trykstøbte stel?
>>>Hvordan ser det ud med det, efter et 'uheld'?
>>>Jeg ser for mig noget i retning af en trykstøbt silumin-box, bare
>>>nu
>>>med revner!!!! =
>>>
>>>Det kan umuligt være så sejt som svejst aluminium og ekstruderede
>>>profiler?
>>
>>Hørt!
>
>
> Jeg har forsøgt at finde noget materiale om dette emne
> Jeg har findeet flere anvendelige legeringer til ekstrudering, med
> tilsvarende mange styrker
> Et bud på ALU og ALUSIT (det sidste ser ud til at være bedste bud
> til trykstøbning) legeringer kan jeg finde Rp02 spændingen for
> forskellige og det ser frnuftigt ud for ALUSIT.
> Det jeg ikke har kunnet finde er slagsejheden for materialerne, men
> måske nogen af Pimserne kan (hvis der da fortsat er nogen der
> frekventerer studiet på DTU, så vil lidt praktisk metalurgi jo ikke
> være af vejen
>
Alle de hidtidige alustel hár jo også haft store komponenter af støbt
materiale!
Årsagen til at støbte alustel fremkommer nu, og ikke samtidig med
Krausers bagagebærere af samme materiale, skyldes friske teknikker der
gør det muligt at sprøjtestøbe i endnu spinklere dimensioner. hvorved et
støbt stel kommer ned i en vægt hvor det kan konkurrere med gængse
aluprofiler
Måske at legeringen er forbedret i samme åndedrag; men det står fast at
støbt alu vil indebære en vis sprødhed og at dimensioneringen samtidig
er ganske spinkel
Den største risiko ligger i om man senere (den næste køber) vil være
dækket for et alu-stel der bærer på en gammel skade á revner hist og
pist
--
Armand.