/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
drejmoment 2 takt vs 4
Fra : Per


Dato : 06-02-05 16:11

Hej NG!

Jeg har ladet mig fortælle at en 2-takter har væsentligt bedre
drejningsmoment end en tilsvarende 4-takter - er det korrekt?

Hvorfor?

Det der måske er interessant i mit spm., er , om en to-takter leverer bedre
drejmoment ved lave omdrejninger contra en 4-takter.

Jeg har ejet både 2 og 4 taktsmotorcykler og jeg synes ikke rigtig jeg kan
sammenligne dem fordi de har været i forskellig motorstørrelse.

Jeg har en 220 volts generator med 2-takts motor og er egentlig forundret
over dens trækevne selvom den har en meget ringe slagvolumen. Den leverer
1000 watt ved 3000 omdrejninger og er på godt 60 ccm.

--
Med venlig hilsen Per!




 
 
Richard (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 06-02-05 16:46

Per wrote:

> Jeg har ladet mig fortælle at en 2-takter har væsentligt bedre
> drejningsmoment end en tilsvarende 4-takter - er det korrekt?
>
> Hvorfor?

I så fald fordi den har dobbelt så mange kraftimpulser pr. omdrejning,
ie en 2 cyl. totakter har lige så mange - 2 - som en 4-cyl. firetakter

> Det der måske er interessant i mit spm., er , om en to-takter leverer bedre
> drejmoment ved lave omdrejninger contra en 4-takter.

Tjah, det brude den jo i princippet; men du kan sikkert også finde
eksempler på det modsatte - det kommer i høj grad an på, hvad motoren er
konstrueret til, altså ydelse ved lave hhv høje omdr.

Kan det siges mere teoretisk? - lad os se om ikke der dukker et par
kommentarer med praktiske erfaringer og links til momentkurver op - de
ligger sikert i stort tal på Nettet og venter på at blive gravet frem

> Jeg har en 220 volts generator med 2-takts motor og er egentlig forundret
> over dens trækevne selvom den har en meget ringe slagvolumen. Den leverer
> 1000 watt ved 3000 omdrejninger og er på godt 60 ccm.

Ja men en stationær motor er bygget til at arbejde ved et bestemt
omdrejningstal. Den er derfor meget lettere at optimere end en mc- eller
bilmotor, der skal kunne trække over et bredt område og derfor har en
tilsvarende bredere momentforløb. En stationær motor indbygget i et
køretøj ville alt andet lige kræve flere gear, for at køretøjet kan
køres nogenlunde glidende ved forskellige belastninger

Vil du have rigtig stort drejningsmoment ved lave omdrejninger, skal du
iøvrigt bare vælge en elmotor

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Armand (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-02-05 21:40

Richard wrote:
> Per wrote:
>
>> Jeg har ladet mig fortælle at en 2-takter har væsentligt bedre
>> drejningsmoment end en tilsvarende 4-takter - er det korrekt?
>> Hvorfor?
>
> I så fald fordi den har dobbelt så mange kraftimpulser pr. omdrejning,
> ie en 2 cyl. totakter har lige så mange - 2 - som en 4-cyl. firetakter

En totakter har som oftest højere effekt end en modsvarende firetakter!
Derved at effekten og drejningsmomentet er to sider af samme sag ligger
der i en højere ydelse også et højere drejningsmoment gemt :-|

>> Det der måske er interessant i mit spm., er , om en to-takter leverer
>> bedre drejmoment ved lave omdrejninger contra en 4-takter.
>
> Tjah, det brude den jo i princippet; men du kan sikkert også finde
> eksempler på det modsatte - det kommer i høj grad an på, hvad motoren er
> konstrueret til, altså ydelse ved lave hhv høje omdr.

Jup!
På den ene side var de gamle trecylindrede Kawasaki-totaggere intet værd
i de nederste 2/3 af omdrejningsområdet; men på den anden side er det en
totaktsmotor der ligger i militærets PMV'ere
>
>> Jeg har en 220 volts generator med 2-takts motor og er egentlig
>> forundret over dens trækevne selvom den har en meget ringe
>> slagvolumen. Den leverer 1000 watt ved 3000 omdrejninger og er på godt
>> 60 ccm.

Hvilket svarer til en knallertmotor med under 2 HK - Dét er da ikke så
voldsomt!!

--
Armand.

Richard (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 06-02-05 22:25

Armand wrote:

>> I så fald fordi den har dobbelt så mange kraftimpulser pr. omdrejning,
>> ie en 2 cyl. totakter har lige så mange - 2 - som en 4-cyl.
>> firetakter
>
> En totakter har som oftest højere effekt end en modsvarende firetakter!
> Derved at effekten og drejningsmomentet er to sider af samme sag ligger
> der i en højere ydelse også et højere drejningsmoment gemt :-|

Ja, men hønen eller ægget: Kw & Hk (ydelse/effekt som man nu vil) er et
resultat af drejningsmoment (arbejdet) og omdrejningerne (tiden)

Derfor synes jeg det er udmærket at fokusere på drejningsmomentet her.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Armand (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-02-05 23:27

Richard wrote:
> Armand wrote:
>
>>> I så fald fordi den har dobbelt så mange kraftimpulser pr.
>>> omdrejning, ie en 2 cyl. totakter har lige så mange - 2 - som en
>>> 4-cyl. firetakter
>>
>>
>> En totakter har som oftest højere effekt end en modsvarende firetakter!
>> Derved at effekten og drejningsmomentet er to sider af samme sag
>> ligger der i en højere ydelse også et højere drejningsmoment gemt :-|
>
>
> Ja, men hønen eller ægget: Kw & Hk (ydelse/effekt som man nu vil) er et
> resultat af drejningsmoment (arbejdet) og omdrejningerne (tiden)
>
> Derfor synes jeg det er udmærket at fokusere på drejningsmomentet her.

Jamen, mit argument var at blandt sammenlignelige er totaggerne
højestydende (en Aprilia RS 250 V2 totagger matcher ydelsen på en 98'er
SV650 V2 firetakter!), og derved har totaggerne også højere drejningsmoment!

Eksempel:
Aprilia RS125: Encylindret totakter á 33HK / 20,4Nm
Suzuki GN125: Encylindret firetakter á 13Hk / 9,2Nm

Med bundtræk er det en anden sag, Men hér er der stor variation blandt
især totaggerne:
Aprilia RS125: 20,4Nm v: 10.800rpm
Suzuki GN125: 9,2Nm v: 8.500rpm
Yamaha DT125R: Encylindret totagger med 29Hk - 13,9Nm v:6.500rpm


--
Armand.

Hekto (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-02-05 23:53

Armand wrote:

>
> Jup!
> På den ene side var de gamle trecylindrede Kawasaki-totaggere intet værd
> i de nederste 2/3 af omdrejningsområdet; men på den anden side er det en
> totaktsmotor der ligger i militærets PMV'ere
>
Ja, omend de adskiller sig noget fra en 'normal' MC-2T'er.
Jeg mener det er Detroit Diesel'er m. Roots blæser. De samme som der sad
2 af i torpedobådene af Søløven-klassen ... til havnemanøvre, altså!
Den er jo 'lang-skyllende' og blæseren erstatter krumtaphuset som pumpe.

M.h.t. momentet 2T/4T kan man altid betragte en 2T'er som en orgelpibe.
Ved grundtonen, når omdrejninger, indsugning, skylletider og portarealer
passer med ekspansionskammeret udformning/længde, så er der ressonans,
og det er man ikke et øjeblik i tvivl om hvornår indtræffer!!! =
Det kedelige er bare at det ligger i et snævert område omkring
ressonansfrekvensen, og aftager forholdsvis hurtigt med
stigende/faldende omdrejninger. YPVS m.m. er udeladt i betragtningen.
I 'ressonans' er 2T-eren klart 4T'eren overlegen.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

SmaRTrxxv (07-02-2005)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 07-02-05 14:36

Armand wrote:
> Richard wrote:
>.... men på den anden side er det en
> totaktsmotor der ligger i militærets PMV'ere
>
Fisk....... Du mener en totakts diesel eller ???

M.v.h.
Thore Jensen

Armand (07-02-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-02-05 17:44

SmaRTrxxv wrote:
> Armand wrote:
>
>> Richard wrote:
>> .... men på den anden side er det en totaktsmotor der ligger i
>> militærets PMV'ere
>>
> Fisk....... Du mener en totakts diesel eller ???

Ja, nemlig ja!
Firetakts diesler slæber da ellers grundigt; men alligevel kan en
totagger øjensynligt også konkurrere dér!

--
Armand.

Hekto (08-02-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-02-05 09:01

In article <IUMNd.98241$Vf.3862278@news000.worldonline.dk>,
armand@mcchaufforerne.dk says...
> Ja, nemlig ja!
> Firetakts diesler slæber da ellers grundigt; men alligevel kan en
> totagger øjensynligt også konkurrere dér!
>
De trækker temmelig godt!
Jeg kan ihvertfald huske en trosse der var kommet i skruen under
hvanemanøvre. Det var ikke muligt at ligge stille, og der skulle
manøvreres.
Detroit'en sendte sort røg ud som ved traktortræk, koblingen brændte al
maling af, og trossen var bagefter en glasagtig klump nylon omkring
skrue og støtteleje. Stoppe gjorde den bare ikke!
En 4T-diesel havde sikkert også sendt røgsignaler; men 2T-dieselen
kunne ihvertfald godt levere noget, også ved lave omdrejninger!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

KubikH (06-02-2005)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 06-02-05 18:27


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42063363$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG!
>
> Jeg har ladet mig fortælle at en 2-takter har væsentligt bedre
> drejningsmoment end en tilsvarende 4-takter - er det korrekt?
>
> Hvorfor?
>
> Det der måske er interessant i mit spm., er , om en to-takter leverer
bedre
> drejmoment ved lave omdrejninger contra en 4-takter.
>
> Jeg har ejet både 2 og 4 taktsmotorcykler og jeg synes ikke rigtig jeg kan
> sammenligne dem fordi de har været i forskellig motorstørrelse.
>
> Jeg har en 220 volts generator med 2-takts motor og er egentlig forundret
> over dens trækevne selvom den har en meget ringe slagvolumen. Den leverer
> 1000 watt ved 3000 omdrejninger og er på godt 60 ccm.
>
> --
> Med venlig hilsen Per!
>
>

Uha uha!!
Det kan blive en lang tråd!
Nå men det kommer helt an på hvad motoren er konstrueret til.
Jeg har flere gange kørt på den nye (2003 - 2004) 125cc MZ RT, 4 takt, 6
gear og alt det der.
Til hverdag triller jeg rundt på en 150cc 2 takt MZ ETS fra 1974, med 4
gear.

Den nye har ca. 12 HK og kan drejes op på ca.11000RPM
Den gamle har ca. 12 HK, og bør kun drejes til 5500 RPM.

I byen er den gamle at foretrække, der roder man rundt mellem 2 gear det
meste af tiden.
Den nye skal der skiftes ret meget mellem ca. 4 gear.

"On the open road" er den nye hurtigere på toppen, og specielt i modvind.
Når jeg gearer den gamle en tand ned, sænker tændingen og sætter min
hjemmelavede "lyddåse" på, så får den nye også tæsk her ( Så drejer den
gamle med ca. 8000 RPM + det løse )

Når alt det er sagt, er den nye jo den langt bedste cykel at de 2.
Den er mere kultiveret, styrer langt bedre, har meget mere kontante
gearskift, mm.

Ja sådan er der jo så meget

Mvh
Niels



Steen Gruby (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 06-02-05 19:51

On Sun, 6 Feb 2005 16:10:58 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

Hej.
>
>Jeg har ladet mig fortælle at en 2-takter har væsentligt bedre
>drejningsmoment end en tilsvarende 4-takter - er det korrekt?
>
Det tør jeg ikke kloge for meget i, men der er nok en grund til at
Moto GP i mange år var domineret af 2T motorer.
>
>Jeg har en 220 volts generator med 2-takts motor og er egentlig forundret
>over dens trækevne selvom den har en meget ringe slagvolumen. Den leverer
>1000 watt ved 3000 omdrejninger og er på godt 60 ccm.

Det er der nu ikke så megen mystik i.
1HK = 736 watt, så for at producere 1000 watt elektrisk energi skal
din 60cc motor yde 1,36 Kw der med tab i generator og transmission nok
bliver til lidt over 2 HK, hvilket ikke er så meget for en 60cc motor,
faktisk giver det en litereffekt på ca 33 HK.
Holdt op mod en litereffekt på en moderne MC, lever motoren på din
generator et stille liv


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408880
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste