"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42063363$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG!
>
> Jeg har ladet mig fortælle at en 2-takter har væsentligt bedre
> drejningsmoment end en tilsvarende 4-takter - er det korrekt?
>
> Hvorfor?
>
> Det der måske er interessant i mit spm., er , om en to-takter leverer
bedre
> drejmoment ved lave omdrejninger contra en 4-takter.
>
> Jeg har ejet både 2 og 4 taktsmotorcykler og jeg synes ikke rigtig jeg kan
> sammenligne dem fordi de har været i forskellig motorstørrelse.
>
> Jeg har en 220 volts generator med 2-takts motor og er egentlig forundret
> over dens trækevne selvom den har en meget ringe slagvolumen. Den leverer
> 1000 watt ved 3000 omdrejninger og er på godt 60 ccm.
>
> --
> Med venlig hilsen Per!
>
>
Uha uha!!
Det kan blive en lang tråd!
Nå men det kommer helt an på hvad motoren er konstrueret til.
Jeg har flere gange kørt på den nye (2003 - 2004) 125cc MZ RT, 4 takt, 6
gear og alt det der.
Til hverdag triller jeg rundt på en 150cc 2 takt MZ ETS fra 1974, med 4
gear.
Den nye har ca. 12 HK og kan drejes op på ca.11000RPM
Den gamle har ca. 12 HK, og bør kun drejes til 5500 RPM.
I byen er den gamle at foretrække, der roder man rundt mellem 2 gear det
meste af tiden.
Den nye skal der skiftes ret meget mellem ca. 4 gear.
"On the open road" er den nye hurtigere på toppen, og specielt i modvind.
Når jeg gearer den gamle en tand ned, sænker tændingen og sætter min
hjemmelavede "lyddåse" på, så får den nye også tæsk her ( Så drejer den
gamle med ca. 8000 RPM + det løse
)
Når alt det er sagt, er den nye jo den langt bedste cykel at de 2.
Den er mere kultiveret, styrer langt bedre, har meget mere kontante
gearskift, mm.
Ja sådan er der jo så meget
Mvh
Niels