|
| Dæk gummi index og kvalitet Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 04-02-05 22:33 |
|
Hej
Efterhånden har jeg fået noget erfaring med dæk, fra MC, knallert og bil,
hvor godt de står fast og hvor lang tid de holder. Og så kunne det være rart
at vide hvad der er dækkets egenskaber før man køber det, ud over standard
som størrelse, hastighed og vægt.
Jeg har godt nok mest erfaring fra bildæk over længst tid, men mit spørgsmål
er også til MC dæk, hvor der vel må gælde noget lignende, men jeg kender
ikke nok til index som gælder dækgummiblandingen.
Her kommer nogle info på de dæk jeg har, og kørt på i bil.
1 Bridgestone Potenza 225/60R14 RE71 94V Treadwear 140 traction A
Temp A K8902 E71TZ CFF DOT EJHO
2 Cooper Cobra 245/60R14 98T M+S 25738-1 Treadwear 440 traction A
Temp B design 9508
3 Fulda Kristall Gravito 185/70R14 88T M+S 025692 E13 Ti-Fro3584
Fd852DQTAT B
MC dæk:
4 Metzeler Perfect ME77 4.00-18.64S (1378) MOPM11E
5 Pirelli Supersport Phantom 120/90 V 18 1SP MT 28 V.T.64.03.323
Dæk nr 1 står meget godt fast, selv i regnvejr også hvis der ligger et par
cm vand på vejen. Klarede sig rimelig godt i snevejr, for at være
sommerdæk. Stod bare godt fast selvom de var slidte! Alt i alt de bedste dæk
jeg har prøvet pt.
Men de blev jo slidt efterhånden, og jeg ville have rullediameter til at
passe med speedometer, så dæk nr 2.
Jeg må sige de holder fantastisk længe, kører nu på 7. år med dem og der er
stadig noget tilbage endnu. Men ulempen er at de er meget hårde i gummiet.
De er kun gode over ca 20 grader.. Og de er dårlige i regnvejr og i koldt
vejr, og skal passe på nedbremsning på de hvide striber på vejene. Og sne
uha......, de har vist et andet formål! Men de har sandelig holdt længe.
Dæk 3 er så mine vinterdæk det klarer det meget godt i koldt vejr og i
sne. De kunne nok klare sneen en anelse bedre, men omgås med mere vægt i
bilen. Hen på foråret skal de så skiftes i tide, for ellers flyder gummiet
næsten af i varmen. Så de er bedst under 10 grader..
Så når dæk nr 2 snart er slidt, vil jeg jo gerne vide hvordan dæk indexet
skal se ud for at få et dæk som er lige så godt eller bedre som dæk nr 1
Bridgestone. Og er godt nok fra omkring 10 grader og op efter.
Og nyt vinterdæk som bedre står fast i sne end nr 3.
Og når jeg skal vælge dæk til MC vil jeg ihvertfald være ked af at have
haft et dæk så hårdt som dæk nr 2.
Fandt et link, men får ikke klarhed over det, med mine oplevelser mellem dæk
1 og 2, med fx treadwear.
http://www.yokohamatire.com/ututqg.asp
Nogen der har et bedre link, eller kan forklare gummiblandingsindex?
MVH
Torben
| |
Torben V. Mogensen (06-02-2005)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 06-02-05 18:58 |
|
Hej troede der var mange der vidste noget om dæk og dækkvalitet her i
forumet.?
Også dem som kører på baner, må vide noget......
Hvad vælger i dæk efter er det kun pris og størrelse I går efter?
MVH
Torben
| |
Richard (06-02-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 06-02-05 19:46 |
|
Torben V. Mogensen wrote:
> Hej troede der var mange der vidste noget om dæk og dækkvalitet her i
> forumet.?
I al beskedenhed, men - errh, har aldrig hørt om et gummiblandingsindex
- og jeg tvivler stærkt på, at dækbranchen ville kunne enes om at
definere et indeks, der dækker de forskellige gummiblandingers kvalitet
og egenskaber
Hånden på hjertet og for at konkludere dit meget vidt favnende
spørgsmål: Forvent ikke at man kan vælge dæk efter betegnelser trykt på
dæksiden - dertil er der for mange faktorer at tage i betragtning. Både
hvad angår dæk, maskine og kører
Og det gælder forøvrigt også for bildæk IMHO
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Armand (06-02-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-02-05 22:09 |
|
Richard wrote:
>
> I al beskedenhed, men - errh, har aldrig hørt om et gummiblandingsindex
> - og jeg tvivler stærkt på, at dækbranchen ville kunne enes om at
> definere et indeks, der dækker de forskellige gummiblandingers kvalitet
> og egenskaber
Det eneste der er at gå efter i den retning, er de betegnelser
dækfabrikanterne sætter på deres blødere sports-dæk á f.eks. Pirelli's
(tidligere?) "sportscomp"; Michelin's "sport" hhv. "race"; Bridgestone's
"SS" og Dunlop's "RR"!
>
> Hånden på hjertet og for at konkludere dit meget vidt favnende
> spørgsmål: Forvent ikke at man kan vælge dæk efter betegnelser trykt på
> dæksiden - dertil er der for mange faktorer at tage i betragtning. Både
> hvad angår dæk, maskine og kører
Absolut!
Det er en meget set vildfarelse at folk monterer racinc compuounds på
deres sportsmodeller: Faktisk er de vildeste sportsdæk skabt til at
holde til mosten under vedvarende acceleration og nedbremsninger,
hvorved de under normale gadeforhold vil holde sig for kolde til at være
bedre end et hvilketsomhelst andet gadedæk
Da jeg racede min RGV var jeg meget glad for ganske almindelige
Bridgestone BT50 (der dog ikke var mere almindelige end at de var
udviklet til std.montering på CBR900 ved dennes lancering); men en
kammerat, der tog imod anbefalingen af dem, var chokeret over hvor
ubrugeligt "glatte" de var!
Dén historie siger to ting om emnet:
- Hvor forskelligt opfattende og kravsættende vi er.
- At almindelige gadedæk udviklet til en relativ tung 900'er kan være
for bløde til at racebrug på en 250'er.
I det sidste kan man tillige læse mellem linierne at racedæk faktisk ér
"koldere" end gadedæk!
Hylderne i DSB-kiosken bugner af mc-magasiner der lever af at levere
læserne vurderinger af såvel motorcykler, som tilbehør, og deriblandt er
der jævnligt sammenligningstests af dæk iblandt, og det er dér at man
kan danne sig de bedste forhåndsindtryk og sidenhen gøre sine egne
erfaringer. I den retning er det jo nærmest en fordel at et mc-bagdæk
ikke sjældent er nedslidt før 10.000km
--
Armand.
| |
Richard (06-02-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 06-02-05 22:35 |
|
Armand wrote:
>> I al beskedenhed, men - errh, har aldrig hørt om et
>> gummiblandingsindex - og jeg tvivler stærkt på, at dækbranchen ville
>> kunne enes om at definere et indeks, der dækker de forskellige
>> gummiblandingers kvalitet og egenskaber
>
> Det eneste der er at gå efter i den retning, er de betegnelser
> dækfabrikanterne sætter på deres blødere sports-dæk á f.eks. Pirelli's
> (tidligere?) "sportscomp"; Michelin's "sport" hhv. "race"; Bridgestone's
> "SS" og Dunlop's "RR"!
Men synes snarere at være fabrikantens egen betegnelse snarere end et
generelt anvendt indeks, som Torben vist er ude efter IMHO
> Hylderne i DSB-kiosken bugner af mc-magasiner der lever af at levere
> læserne vurderinger af såvel motorcykler, som tilbehør, og deriblandt er
> der jævnligt sammenligningstests af dæk iblandt, og det er dér at man
> kan danne sig de bedste forhåndsindtryk og sidenhen gøre sine egne
> erfaringer. I den retning er det jo nærmest en fordel at et mc-bagdæk
> ikke sjældent er nedslidt før 10.000km
Ja, enig. Men pokkers når man som jeg blot kører få kkm pr. år pr. mc -
og er for nærig til blot at skifte, når et tilsyneladende bedre dæk er i
syne, og de gamle hverken er kørt halvt ned endsige er blevet stive af
ælde endnu...
Hm, det kunne være, man skulle starte en dækbytteklub
--
Richard Pade, Soigenfri, DK
| |
Torben V. Mogensen (07-02-2005)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 07-02-05 00:52 |
|
> >> I al beskedenhed, men - errh, har aldrig hørt om et
> >> gummiblandingsindex - og jeg tvivler stærkt på, at dækbranchen ville
> >> kunne enes om at definere et indeks, der dækker de forskellige
> >> gummiblandingers kvalitet og egenskaber
> >
> > Det eneste der er at gå efter i den retning, er de betegnelser
> > dækfabrikanterne sætter på deres blødere sports-dæk á f.eks. Pirelli's
> > (tidligere?) "sportscomp"; Michelin's "sport" hhv. "race"; Bridgestone's
> > "SS" og Dunlop's "RR"!
>
> Men synes snarere at være fabrikantens egen betegnelse snarere end et
> generelt anvendt indeks, som Torben vist er ude efter IMHO
>
> > Hylderne i DSB-kiosken bugner af mc-magasiner der lever af at levere
> > læserne vurderinger af såvel motorcykler, som tilbehør, og deriblandt er
> > der jævnligt sammenligningstests af dæk iblandt, og det er dér at man
> > kan danne sig de bedste forhåndsindtryk og sidenhen gøre sine egne
> > erfaringer. I den retning er det jo nærmest en fordel at et mc-bagdæk
> > ikke sjældent er nedslidt før 10.000km
>
> Ja, enig. Men pokkers når man som jeg blot kører få kkm pr. år pr. mc -
> og er for nærig til blot at skifte, når et tilsyneladende bedre dæk er i
> syne, og de gamle hverken er kørt halvt ned endsige er blevet stive af
> ælde endnu...
>
> Hm, det kunne være, man skulle starte en dækbytteklub
Jeg kan følge jeres argumenter at der er mange faktorer som spiller ind. Om
vægt, HK, fører, vejr. temp., hvor skarpe sving man tager og med hvilken
hastighed. Men når jeg nu kender min egen køre stil, og har prøvet nogle
dæk og hvad jeg så synes om dem, og skal ud at købe nogle nye. Vil jeg jo
gerne kunne bruge den erfaring til at vælge et nyt dæk efter, altså et slags
index at de fx er så bløde og hvis jeg så vil have nogle endnu blødere eller
hårdere så kan man sammenligne på et index. For ellers bliver erfaringen jo
ligesom smidt væk og man starter på bar bund igen, og er nærmest nødsaget at
selv slide dækkene op man selv har købt. Og evt blive nød til at ændre
kørestil, være endnu mere påpasselig i fx regnvejr, fordi dækkene ikke kan
dræne vand så godt.
Og lige de Bridgestone jeg synes godt om findes ikke mere, så jeg kan jo
ikke vælge de samme igen.
Og nye test med nye dæk og testdrivere i diverse blade siger vel mest om
deres køremønster, og ikke iforhold til noget direkte sammenligneligt med
sit eget køremønster?
Det undrer mig faktisk at der ikke findes noget mere håndgribeligt med
gummiet!
For egentlig vil jeg heller køre på et godt blødt gummi dæk, som er slidt,
end et nyt hårdt dæk med optimale riller til dræn.
Er der så mon noget sammenligneligt internt hos en producent, hvis der ikke
er et standard index?
God idé med dækbytteklub men spørger jo netop for at man kan vide
hvad dækkets egenskaber er før køb, som man undgår at lave en dækbytteklub.
En sælger vil jo ofte anbefale det dæk han har mest fortjeneste på, og inden
man skal skifte igen er der kommet en ny dæk model.
Hvordan vælger I dæk?
MVH
Torben
| |
Armand (07-02-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-02-05 17:31 |
|
Torben V. Mogensen wrote:
>>>>
>
> Jeg kan følge jeres argumenter at der er mange faktorer som spiller ind. Om
> vægt, HK, fører, vejr. temp., hvor skarpe sving man tager og med hvilken
> hastighed. Men når jeg nu kender min egen køre stil, og har prøvet nogle
> dæk og hvad jeg så synes om dem, og skal ud at købe nogle nye. Vil jeg jo
> gerne kunne bruge den erfaring til at vælge et nyt dæk efter, altså et slags
> index at de fx er så bløde og hvis jeg så vil have nogle endnu blødere eller
> hårdere så kan man sammenligne på et index. For ellers bliver erfaringen jo
> ligesom smidt væk .........
Bedste mulighed er at spørge til alternativer til dit nuværende her på
gruppen :-/
>
> Og lige de Bridgestone jeg synes godt om findes ikke mere, så jeg kan jo
> ikke vælge de samme igen.
Du kunne jo starte med at oplyse hvilke Bridgestone at det drejer sig om!
Det kunne hænde at der allerede sidder en med samme yndlingsdæk og som
hér fundet et godt alternativ :-/
> Og nye test med nye dæk og testdrivere i diverse blade siger vel mest om
> deres køremønster, og ikke iforhold til noget direkte sammenligneligt med
> sit eget køremønster?
Ifald at testen indeholder et dæk man har praktisk erfaring med, kan man
jo sammenligne de øvrige op imod dette.
Derudover deles sådanne tests op i kategorier á holdbarhed, vanddræning
og deslige, hvorved man da har mulighed for at pille de egenskaber ud,
som man vægter højest!
> Det undrer mig faktisk at der ikke findes noget mere håndgribeligt med
> gummiet!
> For egentlig vil jeg heller køre på et godt blødt gummi dæk, som er slidt,
> end et nyt hårdt dæk med optimale riller til dræn.
> Er der så mon noget sammenligneligt internt hos en producent, hvis der ikke
> er et standard index?
Nix!
> Hvordan vælger I dæk?
Jeg synes faktisk at det er nervepirrende at tage hul på en anden
dæktype end den man hidtil har haft tillid til. Så for mit vedkommende
er der ikke så megen roden rundt blandt alternativerne.
En af mine helt store Ahaa-oplevelser(™) var med et Pirelli Phantom
sportscomp. der havde rigtigt godt fat i asfalten, hvilket også var
mærkbart i vådt føre - Men når de (endelig) blokerede på våd vejbane
blev de øjeblikkeligt glatte som grøn sæbe =
--
Armand.
| |
Richard (07-02-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 07-02-05 18:08 |
|
Torben V. Mogensen wrote:
> Men når jeg nu kender min egen køre stil, og har prøvet nogle
> dæk og hvad jeg så synes om dem, og skal ud at købe nogle nye. Vil jeg jo
> gerne kunne bruge den erfaring til at vælge et nyt dæk efter, altså et slags
> index at de fx er så bløde og hvis jeg så vil have nogle endnu blødere eller
> hårdere så kan man sammenligne på et index.
Problemet med et sådant indeks er jo, at både dækkets gummiblanding(er),
dets opbygning i lag på langs, skrå og tværs, dæksidens stivhed,
slidbanens tværprofil, højde og mønster etc. alle har indflydelse på
dækkets egenskaber. Når der til lægges cyklernes forskellighed og
kørernes meget subjektive oplevelse af dækket, så er der bare alt for
mange variabler
> Hvordan vælger I dæk?
Til mc'erne ihvertfald ikke ud fra egne eller andres erfaringer med
bildæk - spøg til side, som Armand er inde på: Læser dæktest, helst
udført med samme eller en sammenlignelig cykel, og hvor man kender
mindst et af dækkene fra eget brug. Og taler med andre kørere af samme
cykel, sammenligner deres køremønster, behov og erfaring med egne - og
vælger ud derfra et sæt Bridgestone BT45 eller Avon Roadrunner fx
På Nettet finder du en rimelig ny og ret grundig dæktest hos Motorrad på
motorradonline.de - Tests - Grosser Reifentest 2004. At den allerede er
refereret et par gange eller fem herinde de sidste par måneder, bliver
den ikke dårligere af
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Torben V. Mogensen (17-02-2005)
| Kommentar Fra : Torben V. Mogensen |
Dato : 17-02-05 10:30 |
|
>
> Problemet med et sådant indeks er jo, at både dækkets gummiblanding(er),
> dets opbygning i lag på langs, skrå og tværs, dæksidens stivhed,
> slidbanens tværprofil, højde og mønster etc. alle har indflydelse på
> dækkets egenskaber. Når der til lægges cyklernes forskellighed og
> kørernes meget subjektive oplevelse af dækket, så er der bare alt for
> mange variabler
>
> > Hvordan vælger I dæk?
>
> Til mc'erne ihvertfald ikke ud fra egne eller andres erfaringer med
> bildæk - spøg til side, som Armand er inde på: Læser dæktest, helst
> udført med samme eller en sammenlignelig cykel, og hvor man kender
> mindst et af dækkene fra eget brug. Og taler med andre kørere af samme
> cykel, sammenligner deres køremønster, behov og erfaring med egne - og
> vælger ud derfra et sæt Bridgestone BT45 eller Avon Roadrunner fx
>
> På Nettet finder du en rimelig ny og ret grundig dæktest hos Motorrad på
> motorradonline.de - Tests - Grosser Reifentest 2004. At den allerede er
> refereret et par gange eller fem herinde de sidste par måneder, bliver
> den ikke dårligere af
>
> --
Jeg synes faktisk at det er nervepirrende at tage hul på en anden
dæktype end den man hidtil har haft tillid til. Så for mit vedkommende
er der ikke så megen roden rundt blandt alternativerne.
En af mine helt store Ahaa-oplevelser(T) var med et Pirelli Phantom
sportscomp. der havde rigtigt godt fat i asfalten, hvilket også var
mærkbart i vådt føre - Men når de (endelig) blokerede på våd vejbane
blev de øjeblikkeligt glatte som grøn sæbe =
Teksten over er sammenklippet fra jer to.
Jeg kan sådan se at I på en måde også har indfundet jer med at man ikke lige
kan købe det dæk man ønsker til sit behov, ud fra de nuværende info. man får
fra dækproducent. Selvom der er mange faktore der spiller ind, men man kan
jo vælge et med samme karkasse opbygning så ved man ihvertfald det. Men
mener stadig at selve gummiblandingen er en af de vigtigste faktore. Reelt
kan man ikke vide om man køber nogle skjøteglatte eller nogle så bløde at de
lægger sorte striber på vejbanen (ved alm. rolig kørsel)
Hvis man lige sammenligner med andet teknik, at man købte en MC kun på
udseenet uden at vide noget om motoren. Der vil man jo næsten vide alt i
mindste detalje, motortype, RPM, HK, moment, cyl. knaster mm..
Og så med dæk kan man ikke få disse oplysninger. Og må ty til andre som
har været testkører før en selv, og ellers ikke tør at skifte til en ny
dæktype/mærke hvis man først har fundet et dæk som er rimeligt!
Kom lige til at tænke på at hvis man er glad for en dækform og karkasse, og
dækket bare er slidt. Hvad så med at få et regummieret, så bør man vel selv
kunne vælge gummiblanding.................... så det bliver det perfekte
dæk?
Er der noget med en lavere max. hastighed på et regummieret dæk?
MVH
Torben
| |
rbk17 (11-02-2005)
| Kommentar Fra : rbk17 |
Dato : 11-02-05 10:06 |
|
On Sun, 06 Feb 2005 18:57:30 +0100, Torben V. Mogensen wrote:
> Hej troede der var mange der vidste noget om dæk og dækkvalitet her i
> forumet.?
> Også dem som kører på baner, må vide noget......
>
> Hvad vælger i dæk efter er det kun pris og størrelse I går efter?
>
> MVH
>
> Torben
Ja det ville være fint med et eller flere index, som sammenligner dæk
under nogle forskeldinge forhold (f.eks. ved -10, 0, +10 og 30 grader C
og 1mm vand...) lige som man gør med olie (SAE40...).
Jeg tror ikke at der er 2 dækproducenter der bruger det samme gummi til
mere end 1 serie, så hver serie skulle testes...
/rbk17
| |
|
|