Valg af hydraulisk cylinder
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 04-02-05 16:06

Til MC-liften jeg tidligere har fortalt om mangler jeg en hydraulisk cylinder
(fodermesteren i Tistrup svigtede li´godt) hvad hedder sådan en nærmere
betegnet (har været indenom divers forhandleres sites og der er jo nok at
vælge imellem) typer osv.

Øjernes indre diameter skal være 20mm (eller større med foring)
Korteste længde skal være 400mm fra midt øje til midt øje
Længste længde skal være 700mm fra midt øje til midt øje

Kigger blandt andet her:
http://www.avn.dk/hydraulik/media/documents/Side%202.2%20Cylindre%20enkeltvir
kende%20type%20EV.pdf

Er det noget i den stil?

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Gammel tømrer der ikke har en stand forskid på hydraulik

Fra : Richard

Dato : 04-02-05 17:07

Arne Lorenzen wrote:

> Til MC-liften jeg tidligere har fortalt om mangler jeg en hydraulisk
cylinder
> (fodermesteren i Tistrup svigtede li´godt) hvad hedder sådan en nærmere
> betegnet

Tjah, vi kunne jo kalde ham Kurt, Arne

> http://www.avn.dk/hydraulik/media/documents/Side%202.2%20Cylindre%20enkeltvir
> kende%20type%20EV.pdf
> Er det noget i den stil?

I princippet ja hvis du kan leve med, at den liften sænkes under sin egen
vægt - ellers skal du vælge en dobbeltvirkende

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 04-02-05 17:37

rpaderichard@netscape.net (Richard) skrev i

> I princippet ja hvis du kan leve med, at den liften sænkes under sin
> egen vægt - ellers skal du vælge en dobbeltvirkende

Hæ, man ka´sgi da heller ikke skrive 2 ord uden at bli´overfaldet

Min "kurt" skal være enkeltvirkende: når man løfter er der 4-5 forskelligt
høje hak liften kan "hvile" i, når den skal ned løfter man den fri af hakkene
og slår palen fra, så er det self. dejligt at den kommer ned af sig selv

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Richard

Dato : 04-02-05 22:58

Arne Lorenzen wrote:
> Hæ, man ka´sgi da heller ikke skrive 2 ord uden at bli´overfaldet

Næ, hvorfor skulle du da være hævet over det

> [...]
> og slår palen fra, så er det self. dejligt at den kommer ned af sig selv

Det lyder fornuftigt, har ikke set din tegning; men så er det vel blot
at sørge for, at cylinderens indbygningsmål og arbejdslængde passer til
liften, og at din pumpe kan klare det tryk, cylinderen skal bruge, eller?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 05-02-05 09:49

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i

> [...]
> at sørge for, at cylinderens indbygningsmål og arbejdslængde passer til
> liften, og at din pumpe kan klare det tryk, cylinderen skal bruge,

Ja, det kan jeg forstå. Blandt andet dette at en cylinders arbejdslængde
(slag?) skal passe til det værktøj den påvirker - og stoppe i tide af sig
selv.

Var i starten gået ud fra at man bare selv stoppede den når den var højt nok
oppe, men det er forstår jeg nu ret risikabelt
Overskrift i DMC-bladet: "Fazer forsvandt gennem garagetag"

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Armand

Dato : 05-02-05 11:44

Arne Lorenzen wrote:

> [...]
> oppe, men det er forstår jeg nu ret risikabelt
> Overskrift i DMC-bladet: "Fazer forsvandt gennem garagetag"

Hæ!
Godt opfattet!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-02-05 11:40

Richard wrote:

> Det lyder fornuftigt,

Jup!
Dobbeltvirkende cylindre er skabt til hvor man har brug for kræfter
eller præcision i begge vejes bevægelse og er derfor ganske unødvendigt
til denne brug.
P.g.a. mer-prisen vil det således være ganske overordentligt overkill
med en dobbeltvirkende cylinder, og endvidere er en sådan tillige
voldsomt omkostnings-øgende da den fordrer brug af en dobbelt ventil der
både styrer trykkets retning á op/ned og den tilbagepressede (fra ikke
brugte retning) olies vej til tanken/reservoiret

> .............har ikke set din tegning; men så er det vel blot
> at sørge for, at cylinderens indbygningsmål og arbejdslængde passer til
> liften, og at din pumpe kan klare det tryk, cylinderen skal bruge, eller?

Arbejdslængden er allerede stadfæstet, og til denne brug vil der nok
aldrig komme til at mangle pumpetryk, hvorved at den mindste
forekommende cylinder (á diameter) formodentlig vil være tilstrækkelig :-/

--
Armand.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 05-02-05 14:22

Armand <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i

[klip]

> [...]
> aldrig komme til at mangle pumpetryk, hvorved at den mindste
> forekommende cylinder (á diameter) formodentlig vil være tilstrækkelig :-/

Så konklusionen er: Jeg behøver ikke at lave flere beregninger, bare på med
den cylinder jeg får fat i, bare den passer med øjesølerne og min/max-længde?
(Er altså nødt til at spørge for at være helt sikker

--------

Armand <armand@mcchaufforerne.dk> skrev også
[klip]
> Jamen, havde du ikke netop bundet dig selv lidt i at du havde
> motor+pumpe til jobbet, og derfor ikke var så interesseret i
> alternativer??

Jowda, det er rigtigt, men man skal aldrig lade alternativerne være
upåagtede. Pumpe og motor skulle jeg sikkert nemt komme af med
Hvis det var.

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Hint: Hvis signaturadskilleren udformes som: bindestreg bindestreg mellemrum

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-02-05 15:02

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
min/max-længde?
> (Er altså nødt til at spørge for at være helt sikker

Hvis vi antager du får fat i en enkeltvirkende cylinder med 40mm
stempelstang vil den trykke med 2*2*pi=12,5 Kg/bar.
Hvis den skal trykke 1000Kg skal du bruge 80bar( du skal bruge lidt
mere, da der er tryktab i systemet) - husk på at cylinderen ser en
større belastning end den faktiske vægt pga. udvekslingen, den løfter jo
ikke lodret op, men skubber til saksen.
Hvis du bruger "kraft gange arm" kan du regne ud hvor meget der skal
trykkes med for at løfte lift+MC.
En lille detalje er, at jo større cylinderen er, jo roligere kører den
pga. den større oliemængde pumpen skal levere.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII

Fra : Armand

Dato : 05-02-05 15:56

Brian Sørup wrote:
> [...]
> ikke lodret op, men skubber til saksen.
> Hvis du bruger "kraft gange arm" kan du regne ud hvor meget der skal

Løftehøjde hhv. slaglængde!!
Hvis cylinderen kan bevæge sig ligeså langt som bordet skal kunne
løftes, kan den monteres lodret under bordpladen og har dér en
belastning på 1:1.
Hvis slaglængden medfører et bordløft på den dobbelte distance bliver
belastningen den dobbelte, og vice versa!

En elektrisk hydraulikpumpe vil sikkert kunne levere op mod 200bar, så
selv med en spinkel cylinder vil der altid være tryk nok:-|

> En lille detalje er, at jo større cylinderen er, jo roligere kører den
> pga. den større oliemængde pumpen skal levere.

En "plombe" i systemet, á en almindeligt brugt nåleventil, vil have
samme virkning og vil tillige have den forsinkende effekt som Gruby omtaler!

Midt i alt skriveriet sidder jeg og får en ide:
Et almindeligt forgaffel-teleskop, blot med en solid pakning istedet for
den letløbende simmerring, er en simpel og tilgængelig cylinder, hvis
slaglængde kan varieres ved at forlænge støddæmpermekanismen der sidder
monteret ud igennem bunden af inderrøret

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-02-05 17:38

Armand wrote:

> [...]
> slaglængde kan varieres ved at forlænge støddæmpermekanismen der sidder
> monteret ud igennem bunden af inderrøret

Og som smed er du sikkert også klar over, at man kan købe stempelstang og
cylinder i metermål. Og pakninger kan også købes i løsvægt. F.eks. fra:
http://www.busakshamban.dk/

En lokal maskinfabrik laves en del stempler, da bønder og entrepenører kvæster
sin part. Og kan som regel bygge en ny hurtigere og billigere end den originale.
Man kunne også købe en kran fra Harald, og låne cylinderen fra den. Se:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3884&n=10&KundeID=BL43KLYvjYjm0pjvmOs6RsHAO3jLgV4

Ib Jakobsen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 06-02-05 14:59

> [...]

> at sørge for, at cylinderens indbygningsmål og arbejdslængde passer til
> liften, og at din pumpe kan klare det tryk, cylinderen skal bruge,

Har smidt et par billeder på dk.binaer.motor med specs. udfra hvilke det
måske er muligt at aflæse kapaciteten?

Evt. også hvor man finder nyt pakningssæt til pumpen?

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Lasse

Dato : 04-02-05 18:26

Hej
Jeg syntes at det er volsomt at købe et helt nyt stempel til din lift,
mest pga at det er skide dyrt. Jeg syntes at du skal gå ned til den lokale
traktormekanikker og spørge om han har et eller andet, eller han kan måske
henvise dig til en hugger i nærheden. Det gør vel ikke noget at det ikke
passer helt i størelsen.
Ellers så har jeg selv bygget en mc lift og stod i sammen situation, hvor
jeg manglede et stempel, men droppede det fordi jeg syntes at det var for
dyrt. I stedet fik jeg en el-motor men en volsom gearing på og lavede et
viretræk i stedet, og det virker fint og har gjort det i 4 år nu.
Hilsen Lasse

Fra : Esben B

Dato : 04-02-05 18:22

Hej du.

Jeg har en cylinder liggende til en MC-lift.
Den er desværre utæt og jeg fik bare en ny på garantien.
Men så vidt jeg kan se skulle der nok kunne sættes en ny pakning i.
Der er jo ingen grundt til den bare ligger og flyder i garagen så hvis du er
interreseret kan vi nok finde en god pris.

Hilsen Esben, Odense.
ebo@bikez.dk

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 05-02-05 09:30

"Esben B" <exxsdfdsfsdffef@fednumse.dk> skrev i

> [...]
> Der er jo ingen grundt til den bare ligger og flyder i garagen så hvis
> du er interreseret kan vi nok finde en god pris.

Hvilke mål holder den?
Indbygningsmål, arbejdslængde (aka "slaget"?), øjestørrelser, enkelt- eller
dobbeltvirkende?

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Gammel tømrer der lige har lært lidt mere om hydraulik

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-02-05 20:03

> [...]
nærmere
> betegnet (har været indenom divers forhandleres sites og der er jo nok

Tjek lige din dfmc-mail......
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 04-02-05 20:13

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i

> "Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Tjek lige din dfmc-mail......

Har lige skrevet til dig......

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 05-02-05 10:11

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i

> Til MC-liften jeg tidligere har fortalt om mangler jeg en hydraulisk
> cylinder

Nu blir jeg (lidt) i tvivl: Flere har nævnt en elmotor/wire løsning som
alternativ (hej Benny). Er det bedre, nemmere, sikrere, billigere? Og
hvordan ser det ud?

Forestiller mig at kunne spare fremføring af hydraulikslange, samt måske også
noget vedligehold?

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-02-05 11:30

On 05 Feb 2005 09:11:25 GMT, Arne Lorenzen
<alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Arne.

>Nu blir jeg (lidt) i tvivl: Flere har nævnt en elmotor/wire løsning som
>alternativ (hej Benny). Er det bedre, nemmere, sikrere, billigere? Og
>hvordan ser det ud?

Bliv du ved hydraulikken, det er nemt at styre, og er efter min mening
det der er bedst egnet til formålet.
Hvis slangen springer kommer liften relativt langsomt ned, hvis en
wire springer kommer den med et brag.
Du har tidligere skrevet at det er vigtigt at cylinderens
arbejdsområde passer til liften, hvilket for så vidt er rigtigt, men
hvis du anskaffer en cylinder der er 400 mm lang, vil den have et slag
der ligger omkring de 300 mm, måske nogle få mm. mere eller mindre.
Det er ikke så vigtigt, idet de fleste lifte kan løfte højere end der
normalt er behov for, så det er sjældent at cylinderen er helt ude.
OK, hvis man er bange for at overbelaste noget kan man begrænse
løftehøjden ved at tilpasse den mængde olie der er i pumpens resouar
således at den ikke har nok til at løfte til maksimum.
Fusk, javel, men det virker.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 05-02-05 15:34

Steen Gruby wrote:
> [...]
> løftehøjden ved at tilpasse den mængde olie der er i pumpens resouar
> således at den ikke har nok til at løfte til maksimum.

Derved at der vil være kræfter nok uanset cylinderdiameteren kan man
også vende sagen og montere den således at slaglængden geometrisk
betinget svarer til løftehøjden!

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 07-02-05 11:29

Armand wrote:

> Derved at der vil være kræfter nok uanset cylinderdiameteren kan man
> også vende sagen og montere den således at slaglængden geometrisk
> betinget svarer til løftehøjden!

Ja, det er vel i princippet "bare" at montere en kraftig løftestang
fastgjort i enderne med nogle foringer / kraftige bolte på skrå under
liften, og finde punktet hvor arbejdslængdren passer til den cylinder man
finder plads til.

Nu har jeg ikke sæt liften, eller fulgt tråden så nøje, men målte
tilfældigt på en tiltcylinder til en gaffeltruck, den har boltdiameter 35
mm, centerafstand 300 mm, og fuldt udkørt 400 mm. Måske er det lidt
snævert arbejdsområde, på den anden side skulle den ihvertfald være
rigelig dimensjonert.
En truckforhandler eller hugger har måske noget liggende, et alternativ
var jo et komplet løfteaggregat fra en gammel stabler, med ventil, tank og
pumpe, som du så kan drive fra din egen el-motor.

En ok el-løsning er den som www.linak.dk lager, kig under Actuator. Det er
en simpel viskermotor som via et snækkedrev kan trykke op til 10.000 NM
for de største modeller. De bliver bl.a. brugt i elevationssenge på
hospitaler, og kan styres med max moment eller automatisk endestop +
trindløs bevægelse ind i mellem ytterpunktene. Bare husk på at de skal
trykke, ikke trække !
Fra nyt af, koster en 2-3 K, som nok er overkill, men måske kunne du finde
noget på et sygehus (de som vedligeholder den slags) - av, av, min
blindtarm

Min egen erfaring med dem er hvor de blev brugt til at betjene
parkeringsbremsen på nogle store trækkere elektrisk, og det fungerte fint.
Desværre har jeg smidt ud de sidste jeg havde liggende

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 05-02-05 11:56

Arne Lorenzen wrote:
> [...]
>

> Nu blir jeg (lidt) i tvivl: Flere har nævnt en elmotor/wire løsning som
> alternativ (hej Benny). Er det bedre, nemmere, sikrere, billigere? Og

Den lift jeg er løbet ind i ved markeder og udstillinger rundt omkring
de senere år, har været trukket af en boremaskine (gennem gearkasse og
spindel), så mulighederne er mangfoldige!

> [...]

Jamen, havde du ikke netop bundet dig selv lidt i at du havde
motor+pumpe til jobbet, og derfor ikke var så interesseret i alternativer??

Hvis vi nu er tilbage ved alternativerne, vil jeg fastholde at det
økonomisk vil være mest overskueligt at montere en af Jem&Fix's
billigste garage-donkraft's :-|

--
Armand.

Fra : Futte & Co.

Dato : 05-02-05 15:28

Armand wrote:

> Hvis vi nu er tilbage ved alternativerne, vil jeg fastholde at det
> økonomisk vil være mest overskueligt at montere en af Jem&Fix's
> billigste garage-donkraft's :-|

Den der sidder på min lift løfter med 1 ton, så det skulle være nok.
Den er ret følsom når den skal ned. Hvis ventilen bare "åbnes", falder
liften med et brag så cyklen står og hopper

Kunne det mon lade sig gøre at sætte donkraften sammen med den
eksisterende pumpe ?.

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Armand

Dato : 05-02-05 15:58

Futte & Co. wrote:

> [...]
> liften med et brag så cyklen står og hopper
>
> Kunne det mon lade sig gøre at sætte donkraften sammen med den

Det er vel bare at montere tilgangen i det gevindhul som sænkeventilen
er monteret i :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-05 16:42

Arne Lorenzen skrev i meddelelsen ...

>Øjernes indre diameter skal være 20mm (eller større med foring)
>Korteste længde skal være 400mm fra midt øje til midt øje
>Længste længde skal være 700mm fra midt øje til midt øje

Med andre ord en slaglængde på 300mm. Der er så 100mm. tilbage til to halve
øjer af de 20mm., friplads ved øjerne, en bund i cylinderen, en pakdåse, og
et stempelstangsstyr. Jeg tror at det bliver svært... :-|

mvh
Orla