|
| Spørgsmål vedr. scooter/EU-knallert... Fra : Anders Mørk |
Dato : 03-02-05 11:32 |
|
Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til motorcykel.
Rent skattemæssigt er der åbenbart forskel på om man har en EU-knallert
eller en 'rigtig' scooter ihvertfald med hensyn til hvor meget man må få i
skattefri kørselsgodtgørelse, så det mest økonomiske er derfor i den
betragtning en scooter som ikke er en EU-knallert.Kan jeg stole på at alle
scootere med over 50 kubik er 'rigtige' scootere? Hvilke mærker anbefales
til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia og
Peugeot er populære, men er de de mest stabile?
Venligst,
Anders
| |
Thomas B Andersen (03-02-2005)
| Kommentar Fra : Thomas B Andersen |
Dato : 03-02-05 11:48 |
|
Anders Mørk wrote:
> Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til
> motorcykel. Rent skattemæssigt er der åbenbart forskel på om man har
> en EU-knallert eller en 'rigtig' scooter ihvertfald med hensyn til
> hvor meget man må få i skattefri kørselsgodtgørelse, så det mest
> økonomiske er derfor i den betragtning en scooter som ikke er en
> EU-knallert.Kan jeg stole på at alle scootere med over 50 kubik er
> 'rigtige' scootere? Hvilke mærker anbefales til en pris på mellem
> 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia og Peugeot er
> populære, men er de de mest stabile?
Hvad med om du får dig en scooter på MC-plader? Jeg har selv en Piaggio
Skipper på 150ccm.
Den er lige så billig i drift som en EU scooter. Den går 110km/t, og
optrækket er glimrende.
Der står faktisk en hos Motorgården med 1400km på tællleren for 12500kr -
billig efter min mening.
Der er FLERE eksempler på nogle der har gået over 50.000km - meget for en
scooter.
Min egen har gået 13000km, og har lidt modifiseringer med en større
cylinder, karburator og variator, som giver den
noget mere effekt (20hk).
Det ville jeg KRAFTIGT overveje istedet for en EU eller 30'er.
>
> Venligst,
> Anders
Thomas
| |
Anders Mørk (03-02-2005)
| Kommentar Fra : Anders Mørk |
Dato : 03-02-05 12:01 |
|
> Det ville jeg KRAFTIGT overveje istedet for en EU eller 30'er.
Det var egentlig også det der var ideen... Jeg ville bare lige vide hvordan
jeg kunne kende forskel på dem, så jeg ikke ved en fejl stod med en tunet
EU-knallert der kun giver 40 øre pr. km i skattefri kørselsgodtgørelse i
stedet for en MC.
../Anders
| |
anders majland (03-02-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 03-02-05 12:14 |
|
> Det var egentlig også det der var ideen... Jeg ville bare lige vide
> hvordan jeg kunne kende forskel på dem, så jeg ikke ved en fejl stod med
> en tunet EU-knallert der kun giver 40 øre pr. km i skattefri
> kørselsgodtgørelse i stedet for en MC.
Nummerpladen - Den er større på en mc end på en øvert
| |
Schlæger (03-02-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 03-02-05 14:22 |
|
Anders Mørk wrote:
> Det var egentlig også det der var ideen... Jeg ville bare lige vide hvordan
> jeg kunne kende forskel på dem, så jeg ikke ved en fejl stod med en tunet
> EU-knallert der kun giver 40 øre pr. km i skattefri kørselsgodtgørelse i
> stedet for en MC.
Det afgørende (i relation til dit spørgsmål) er nummerpladen. Den viser om
køretøjet er indregistreret som en MC eller som en EU'vert.
Mch Schlæger
| |
Armand (04-02-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 04-02-05 00:29 |
|
Schlæger wrote:
> Anders Mørk wrote:
>
>> .....Jeg ville bare lige vide hvordan jeg kunne kende forskel på dem,
>> så jeg ikke ved en fejl stod med en tunet EU-knallert der kun giver
>> 40 øre pr. km i skattefri kørselsgodtgørelse i stedet for en MC.
>
> Det afgørende (i relation til dit spørgsmål) er nummerpladen. Den viser
> om køretøjet er indregistreret som en MC eller som en EU'vert.
(blot for at gøre forvirringen større)......... Ligesom f.eks en
Kreidler også kan hænde at være (så to stk. med en ladeport af
nummerplade ved Karoline sidste år)
--
Armand
| |
anders majland (03-02-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 03-02-05 11:43 |
|
> Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til motorcykel.
> Kan jeg stole på at alle scootere med over 50 kubik er 'rigtige' scootere?
Ja - for en eu knallert må ikke være på mere end 50 ccm
> Hvilke mærker anbefales til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart
> ser det ud til at Aprilia og Peugeot er populære, men er de de mest
> stabile?
Jeg har stort set været godt tilfreds med min aprilia leonardo 150 1998 som
jeg nåede at køre 63000km på inden den fik "motorproblemer". Hvis du søger
tilbage i gruppen (groups.google.com) har jeg skrevet meget gennem årene
Den har nu stået stille i over et år uden at jeg har fået gjort noget ved
den ... Jeg har faktisk også en ekstra stående (som jeg har brugt at som
reservedele). Hvis du selv har mod på en at renovere noget kunne den nok
også blive billigt kørende sammen med en doner fra tyskland (smid en email
hvis det kunne være interessant)
Aprilia SR125, peugeot speedfight 100 og andre 2taktere er nok billigere at
holde kørende
Alternativt er der jo også en ny kineser - Jeg har på et tidspunkt skrevet
en sammenligning mellem min godt brugte aprilia og en næsten ny geely. Se
også www.lifan.dk www.geely.dk www.loncin.dk
Men det vil sikkert være billigere at køre på en mere almindelig mc som
gs500 elller dt175 ....
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
| |
Per (03-02-2005)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 03-02-05 12:07 |
|
"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse
news:4201fddb$0$29855$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til motorcykel.
> Rent skattemæssigt er der åbenbart forskel på om man har en EU-knallert
> eller en 'rigtig' scooter ihvertfald med hensyn til hvor meget man må få i
> skattefri kørselsgodtgørelse, så det mest økonomiske er derfor i den
> betragtning en scooter som ikke er en EU-knallert.Kan jeg stole på at alle
> scootere med over 50 kubik er 'rigtige' scootere? Hvilke mærker anbefales
> til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia
> og Peugeot er populære, men er de de mest stabile?
>
> Venligst,
> Anders
Hej Anders!
Der er mange muligheder på billige transportmidler også helt nye se bare
her:
Jeg går ud fra at når du skriver scooter så mener du motorcykel, altså en
indregistreret. Og nu har du jo MC kort
De 2 nederste links er nok dem har har den bedste kvalitet.
Se her:
http://www.geely.dk/
http://www.loncin.dk/
http://www.suzuki-mc.dk/mc/TREX110/trex110.htm
http://www.suzuki-mc.dk/mc/TREX150/trex150.htm
Mvh. Per!
Det er utroligt hvad man kan få for sine penge i dag
| |
anders majland (03-02-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 03-02-05 12:17 |
|
> De 2 nederste links er nok dem har har den bedste kvalitet.
> http://www.suzuki-mc.dk/mc/TREX110/trex110.htm
> http://www.suzuki-mc.dk/mc/TREX150/trex150.htm
Tror ikke forskellen er stor. Sådan en pgo har ikke meget med en suzuki at
gøre andet end samme importøt. Serviceintervallet er så vidt jeg husker også
kun 2000km for olieskift, mens mange italienske og europæiske kører med
4-6000km. Jeg ville vælge en aprilia sr125 over en pgo - de koster ca. det
samme.
/A
| |
anders majland (03-02-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 03-02-05 12:22 |
|
> Hvilke mærker anbefales til en pris på mellem 10-20K brugt?
Hvis du dropper det krav så kig på
http://www.suzuki-mc.dk/mc/VESPA/gt200.htm
Det er det nærmeste du kommer på en "rigtig traditionel" scooter idag
/A
| |
Hekto (03-02-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 03-02-05 13:36 |
|
In article <4201fddb$0$29855$14726298@news.sunsite.dk>, anders@moerk-
nozohour.dk says...
> Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til motorcykel.
> Rent skattemæssigt er der åbenbart forskel på om man har en EU-knallert
> eller en 'rigtig' scooter ihvertfald med hensyn til hvor meget man må få i
> skattefri kørselsgodtgørelse, så det mest økonomiske er derfor i den
> betragtning en scooter som ikke er en EU-knallert.Kan jeg stole på at alle
> scootere med over 50 kubik er 'rigtige' scootere? Hvilke mærker anbefales
> til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia og
> Peugeot er populære, men er de de mest stabile?
>
Jeg har selv haft Peugeot 50 og 100cc. Sammenlignet med tilsvarende
modeller/mærker, er de ikke så ringe endda!
Til gengæld gælder det for alle, at de er dyre i vedligeholdelse hvis
ikke man gør det selv (ruller m.m.).
De er ikke beregnet til det danske vintervejr. Der er dårligt nok lak
på, under plastikken!
For de samme penge kan der fås brugte MC'er som GN250, GS400-500,
Yamaha DT175 o.s.v.
Vægtafgiften er den samme, og forsikringen ligeså. De er billigere at
vedligeholde og kører længere imellem hver service.
Eneste ulempe er at du sidder med fødderne 'i vand' når det regner. Til
gengæld er de meget billigere at lægge ned når det er glat!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Armand (04-02-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 04-02-05 00:26 |
|
Hekto wrote:
> > For de samme penge kan der fås brugte MC'er som GN250, GS400-500,
> Yamaha DT175 o.s.v.
> Vægtafgiften er den samme, og forsikringen ligeså. De er billigere at
> vedligeholde og kører længere imellem hver service.
>
> Eneste ulempe er at du sidder med fødderne 'i vand' når det regner. Til
> gengæld er de meget billigere at lægge ned når det er glat!
I tilgift er der langt større risiko for at blive "fejltolket" af den
øvrige trafik når man fremfører sig på en scooter - Det er såmænd
farligt nok at køre motorcykel derved at forjagede trafikanter let
overser en i trafikbilledet; men hvis man tillige kører på en motorcykel
som gennemsnits-trafikanten kenkender som en langsom ØV'ert, sænker man
sine overlevelseschancer betragteligt =
--
Armand.
(der har måttet erfare samme forhold omkring den kleine ZXR)
| |
anders majland (04-02-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 04-02-05 10:06 |
|
> I tilgift er der langt større risiko for at blive "fejltolket" af den
> øvrige trafik når man fremfører sig på en scooter - Det er såmænd farligt
> nok at køre motorcykel derved at forjagede trafikanter let overser en i
> trafikbilledet; men hvis man tillige kører på en motorcykel som
> gennemsnits-trafikanten kenkender som en langsom ØV'ert, sænker man sine
> overlevelseschancer betragteligt =
Jeg synes det er stort set lige så slemt på min XT600. Med sidetasker og
højt placeret forlygte er den da et skrummel der skulle være til at få øje
på ...
Jeg tror ikke der er statistisk belæg for at sige at det er farligere at
køre på noget der ligner en scooter mere end en traditionel mc. Og dog hvis
man kører under 100km/t på en (jysk) landevej vil det fremprovokere flere
overhalinger end hvis man kan følge trafikken.
I bytrafik er man alligevel nødt til at køre som om alle er ude efter en -
og på landet skal man heller ikke stole på at folk overholder deres
vigepligter eller at modkørende venter med at begynde en overhaling til man
er kommet forbi ....
I dk.fritid.bil er der lige en der har udstillet sin uvidenhed. Han brokker
sig over en medtrafikant ikke overholder sin vigepligt. Alle andre i tråden
er enige om at det ham der er en båtnakke, da han havde vigepligten. Han
lavede et venstresving ind foran en modkørende der skulle lige over
krydset - Se tråden "ubetinget vigepligt". Situationen er netop en af dem
hvor mange motorcyklister bliver ramt, og Bo Velshow løs som om han virkelig
mente han havde ret (eller også er han en god troll)
/A
| |
Bjarnep (04-02-2005)
| Kommentar Fra : Bjarnep |
Dato : 04-02-05 13:29 |
|
"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:hqyMd.97562$Vf.3848882@news000.worldonline.dk...
> Hekto wrote:
>> > For de samme penge kan der fås brugte MC'er som GN250, GS400-500,
>> Yamaha DT175 o.s.v.
>> Eneste ulempe er at du sidder med fødderne 'i vand' når det regner. Til
>> gengæld er de meget billigere at lægge ned når det er glat!
> I tilgift er der langt større risiko for at blive "fejltolket" af den
> øvrige trafik når man fremfører sig på en scooter - Det er såmænd farligt
> nok at køre motorcykel derved at forjagede trafikanter let overser en i
> trafikbilledet; men hvis man tillige kører på en motorcykel som
> gennemsnits-trafikanten kenkender som en langsom ØV'ert, sænker man sine
> overlevelseschancer betragteligt =
>
Amen,
Der er helt klart forskel på medtraffikanternes opførsel over for mig om jeg
kører på ØV'erten eller på min MC. Man er helt klart jaget vildt på en
ØV'ert. Det skal derudover siges at jeg gør mig store bestræbelser på at
køre meget pænt på ØV'erten, helt inde til højre hvor den hører hjemme, og
ikke fejlagtigt som nogen tror, at den kræver sin egen vognbane. Om det så
er fordi jeg ser mere "farligere" ud på MC'en og de så er bange for at få
nogen på huden ved jeg ikke, (jeg er nu lige ufarlig på begge maskiner) Jeg
glæder mig til saltet er væk fra vejen så jeg kan bytte til MC igen! Ikke
KUN på grund af ovenstående, men jeg saaavner den.
Bjarnep
| |
Hekto (04-02-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 04-02-05 13:40 |
|
In article <42036a6a$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk says...
> Der er helt klart forskel på medtraffikanternes opførsel over for mig om jeg
> kører på ØV'erten eller på min MC. Man er helt klart jaget vildt på en
> ØV'ert. Det skal derudover siges at jeg gør mig store bestræbelser på at
> køre meget pænt på ØV'erten, helt inde til højre hvor den hører hjemme, og
> ikke fejlagtigt som nogen tror, at den kræver sin egen vognbane. Om det så
> er fordi jeg ser mere "farligere" ud på MC'en og de så er bange for at få
> nogen på huden ved jeg ikke, (jeg er nu lige ufarlig på begge maskiner) Jeg
> glæder mig til saltet er væk fra vejen så jeg kan bytte til MC igen! Ikke
> KUN på grund af ovenstående, men jeg saaavner den.
>
Sorry! ... men den optager altså pladsen for et 'køretøj'!
Problemet er bare, at når man gør det, sinker man trafikken, med 45
Km/t.
Ligger man inde til højre langs kantstenen, oplaver man at bilerne
presser sig forbi, også selv on der legger een på siden af dem, i 2.
kørebane. D.v.s. At de ikke foretager vognbaneskift for at overhale.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Bjarnep (04-02-2005)
| Kommentar Fra : Bjarnep |
Dato : 04-02-05 14:15 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1c6d8ba154a27c849896e0@news.tele.dk...
> In article <42036a6a$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk says...
>> ØV'ert. Det skal derudover siges at jeg gør mig store bestræbelser på at
>> køre meget pænt på ØV'erten, helt inde til højre hvor den hører hjemme,
>> og
>> ikke fejlagtigt som nogen tror, at den kræver sin egen vognbane. Om det
>> så
>> er fordi jeg ser mere "farligere" ud på MC'en og de så er bange for at få
>> nogen på huden ved jeg ikke, (jeg er nu lige ufarlig på begge maskiner)
>> Jeg
>
> Sorry! ... men den optager altså pladsen for et 'køretøj'!
> Problemet er bare, at når man gør det, sinker man trafikken, med 45
> Km/t.
> Ligger man inde til højre langs kantstenen, oplaver man at bilerne
> presser sig forbi, også selv on der legger een på siden af dem, i 2.
> kørebane. D.v.s. At de ikke foretager vognbaneskift for at overhale.
>
Der fik jeg udtrykt mig rigtig dumt. Det er korrekt at færdselsloven siger
at den skal føres/køres som en MC, dvs den kræver sin egen vognbane, MEN så
bliver man da virkelig først chikaneret. ØV'erten passer hverken på
cykelsti eller vognbanen. Vil man overleve på den, forekommer det mig
sikrest at køre den i højre side af vejen, og bestemt ikke "kæmpe" for sin
ret til vognbanen.
Bjarnep
| |
Hekto (04-02-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 04-02-05 15:38 |
|
In article <42037553$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk says...
> Der fik jeg udtrykt mig rigtig dumt. Det er korrekt at færdselsloven siger
> at den skal føres/køres som en MC, dvs den kræver sin egen vognbane, MEN så
> bliver man da virkelig først chikaneret. ØV'erten passer hverken på
> cykelsti eller vognbanen. Vil man overleve på den, forekommer det mig
> sikrest at køre den i højre side af vejen, og bestemt ikke "kæmpe" for sin
> ret til vognbanen.
>
Okæ!
Min oplevelse i Kbh. er, at den absolut skal køres som en MC, for
ellers får man savet benet af på kantstenen, meget hurtigt! =
Hastigheden paser overhovedet ikke i trafikbiledet, så vil man
overleve; må man lade den stå eller køre ulovligt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
anders majland (04-02-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 04-02-05 16:32 |
|
> Hastigheden paser overhovedet ikke i trafikbiledet, så vil man
> overleve; må man lade den stå eller køre ulovligt.
Enig - kørte lovligt de førtste måneder jeg havde en øvert, derefter
ulovligt (bare fjernede begræsninger - ikke noget vildt tun) og efter 3/4 år
tog jeg konskekvensen og tog mc kørekort - og købte leonardoen.
Når "Bjarnep" oplever så stor forskel skyldes det helt sikkert at han kryber
langs kantstenen... I "bykamp" skal man holde på sin ret (med måde)... Jeg
så idag en 50ccm vespa ape som trillende vejchikane på borups alle - der var
bilierne tvunget til vognbaneskift for at komme forbi. På en 2hjulet er man
nødt til at fylde ligeså meget...
Skulle jeg igen vælge en knallert til bytrafik ville jeg vælge en ikke
indregistreringspligtig så jeg måtte køre på cykelstien - det vil være den
hurtigste måde at komme (lovligt) frem på i myldertiden.
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004
| |
K (06-02-2005)
| Kommentar Fra : K |
Dato : 06-02-05 14:45 |
|
"Bjarnep" <bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk> skrev i en meddelelse
>> Hekto wrote:
>>> > For de samme penge kan der fås brugte MC'er som GN250, GS400-500,
>>> Yamaha DT175 o.s.v.
>>> Eneste ulempe er at du sidder med fødderne 'i vand' når det regner. Til
>>> gengæld er de meget billigere at lægge ned når det er glat!
ja... nemlig
det er der at scooteren er smart, man kan sidde i kjole og hvidt uden at
blive stænket til
K
| |
Hekto (06-02-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 06-02-05 14:57 |
|
K wrote:
> "Bjarnep" <bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>
>>>Hekto wrote:
>>>
>>>> > For de samme penge kan der fås brugte MC'er som GN250, GS400-500,
>>>>Yamaha DT175 o.s.v.
>>>>Eneste ulempe er at du sidder med fødderne 'i vand' når det regner. Til
>>>>gengæld er de meget billigere at lægge ned når det er glat!
>
>
> ja... nemlig
> det er der at scooteren er smart, man kan sidde i kjole og hvidt uden at
> blive stænket til
>
Ja, ja ... træerne vokser ikke ind i himlen!
Regner det, bliver man altså våd!
Det lille læskur foran knæene (det når sjældent meget højere op) gør det
ikke ud for vandtæt tøj, eller noget der bare ligner. Man kan spare lidt
vand på fødderne, når man kører igennem vandpytter, det er det hele.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
K (06-02-2005)
| Kommentar Fra : K |
Dato : 06-02-05 17:46 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> Ja, ja ... træerne vokser ikke ind i himlen!
> Regner det, bliver man altså våd!
der skal regne meget for at man får våde bukser, jeg har for det meste kun
min regnfrakke på når jeg kører ...og jeg har en del erfaring på området, da
jeg har kørt øvert + mc-scooter siden 94'
> Det lille læskur foran knæene (det når sjældent meget højere op) gør det
> ikke ud for vandtæt tøj, eller noget der bare ligner. Man kan spare lidt
> vand på fødderne, når man kører igennem vandpytter, det er det hele.
ikke generelt ....på mange modeller er der faktisk meget "vandtæt" bag
skjoldet !
K
| |
Schlæger (04-02-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 04-02-05 13:39 |
|
Armand wrote:
> I tilgift er der langt større risiko for at blive "fejltolket" af den
> øvrige trafik når man fremfører sig på en scooter - Det er såmænd
> farligt nok at køre motorcykel derved at forjagede trafikanter let
> overser en i trafikbilledet; men hvis man tillige kører på en motorcykel
> som gennemsnits-trafikanten kenkender som en langsom ØV'ert, sænker man
> sine overlevelseschancer betragteligt =
Så danner det lige pludselig mening, at GW'er er så monumentale .......
Mch Schlæger
| |
Thomas B Andersen (04-02-2005)
| Kommentar Fra : Thomas B Andersen |
Dato : 04-02-05 23:39 |
|
"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:hqyMd.97562$Vf.3848882@news000.worldonline.dk...
> I tilgift er der langt større risiko for at blive "fejltolket" af den
> øvrige trafik når man fremfører sig på en scooter - Det er såmænd farligt
> nok at køre motorcykel derved at forjagede trafikanter let overser en i
> trafikbilledet; men hvis man tillige kører på en motorcykel som
> gennemsnits-trafikanten kenkender som en langsom ØV'ert, sænker man sine
> overlevelseschancer betragteligt =
Mange tager det nu meget pænt og forstår at det ikke er en alm. 45, når man
sætter afsted :)
Men jeg var ude for en oplevelse med en der overhalede mig på en 50km/t
strækning. Jeg kørte ca. midt på min vejbane, da han trækker forbi, med ca
30 cm imellem os. Jeg kørte i forvejen 65km/t, og han havde fart på. Jeg
blev noget fortørnet over den tætte overhaling og derefter at han trak
direkte ind foran mig. Så jeg trak op på siden af ham i den kommende
rundkørsel, hvor han rullede ned. Han truede med bål og brand, og ville
ringe efter politiet. Han sagde bla : " Må du kører på den der for din far",
og " Så lad os ringe efter politiet, for den kører ALT for stærkt den
scooter ". Han var MEGET svær at overbevise om, at det faktisk var en
motorcykel ! Så tumper findes der jo mange af.
Men bruger man sin sunde fornuft i trafikken, synes jeg umiddelbart ikke jeg
føler mig mere udsat end på rigtig MC!
>
> --
> Armand.
> (der har måttet erfare samme forhold omkring den kleine ZXR)
Folk kan da ikke se om det er en ZX4R eller ZX9R med mindre de har forstand
på det? Så skal man jo have en Goldwing?
Thomas
| |
Armand (05-02-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-02-05 12:24 |
|
Thomas B Andersen wrote:
> "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:hqyMd.97562$Vf.3848882@news000.worldonline.dk...
>
>>Armand.
>>(der har måttet erfare samme forhold omkring den kleine ZXR)
>
> Folk kan da ikke se om det er en ZX4R eller ZX9R med mindre de har forstand
> på det? Så skal man jo have en Goldwing?
Lillefrøen ér faktisk noget af en knallert at se til forfra!
Check op på billedet på:
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=206
--
Armand.
| |
Ukendt (03-02-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-02-05 14:49 |
|
der er en til salg i dk.marked.privat.motorcykel kan jeg se MC type..
| |
K (03-02-2005)
| Kommentar Fra : K |
Dato : 03-02-05 14:53 |
|
"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> der er en til salg i dk.marked.privat.motorcykel kan jeg se MC type..
Utroligt sammentræf ...hva' ?
gnæk ...gnæk
K
| |
K (03-02-2005)
| Kommentar Fra : K |
Dato : 03-02-05 14:51 |
|
"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse
>Hvilke mærker anbefales
> til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia
og
> Peugeot er populære, men er de de mest stabile?
Jeg tør godt at anbefale PGO, de er faktisk OK til prisen !
K
| |
Matthias H Matthiess~ (03-02-2005)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ |
Dato : 03-02-05 16:30 |
|
"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse
news:4201fddb$0$29855$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til motorcykel.
> Rent skattemæssigt er der åbenbart forskel på om man har en EU-knallert
> eller en 'rigtig' scooter ihvertfald med hensyn til hvor meget man må få i
> skattefri kørselsgodtgørelse, så det mest økonomiske er derfor i den
> betragtning en scooter som ikke er en EU-knallert.Kan jeg stole på at alle
> scootere med over 50 kubik er 'rigtige' scootere? Hvilke mærker anbefales
> til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia
> og Peugeot er populære, men er de de mest stabile?
>
> Venligst,
> Anders
>
>
Det der med lavere kørselsfradrag på grund af knallertkørsel har jeg aldrig
hørt om. Kan du komme med nogle henvisninger på hvor det står?
Hilsen Matthias
| |
anders majland (03-02-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 03-02-05 16:32 |
|
> Det der med lavere kørselsfradrag på grund af knallertkørsel har jeg
> aldrig hørt om. Kan du komme med nogle henvisninger på hvor det står?
> Hilsen Matthias
Ikke fradrag men godgørelse.
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=133800
Erhvervsmæssig befordringsgodtgørelse
- kørsel i egen bil eller motorcykel indtil 20.000 km/år 310 øre/km
- kørsel i egen bil eller motorcykel ud over 20.000 km/år 168 øre/km
- kørsel på egen cykel, knallert eller EU-knallert 40 øre/km
/A
| |
Thomas (03-02-2005)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 03-02-05 17:42 |
|
"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse
news:4201fddb$0$29855$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til motorcykel.
> Rent skattemæssigt er der åbenbart forskel på om man har en EU-knallert
> eller en 'rigtig' scooter ihvertfald med hensyn til hvor meget man må få i
> skattefri kørselsgodtgørelse, så det mest økonomiske er derfor i den
> betragtning en scooter som ikke er en EU-knallert.Kan jeg stole på at alle
> scootere med over 50 kubik er 'rigtige' scootere? Hvilke mærker anbefales
> til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia
> og Peugeot er populære, men er de de mest stabile?
>
Hvor langt skal du køre om dagen ?
Jeg har selv Aprilia Leonardo 125 ccm 4 takter Den har nogle ganske
fornuftige køre egenskaber. men er lidt dyr at servicere syntes jeg
(reservedelene er noget dyre til den). Den køre vel i gennemsnit på motorvej
over et langt stykke ca 100-105 km/t. spedometer visning på 115km/t. 135 er
den kommet op på et par gange Det er vel ca 115-117 km/t vil jeg skyde på.
Det er ikke noglen racer maskine men velkørende er den. Den går ca 20 km pr
liter (med en 175 ccm bigbore cylinder) den har ca 11 hk (eller ponyer *G*)
på baghjulet. Min har gået 30000 km hvor jeg selv har kørt de 16000 km.
Starterkransen er lige gået på den ellers har jeg ikke haft problemer med
den. Lige udover at den forige ejer havde sat et forkert tændrør i (med en
forkert stigning på gevindet) men det blev lavet.
Hvis du bare skal køre korte ture på scooter kan du få en pgo 110ccm for
15000 kr helt ny 2 takter. Men den går nok ikke meget mere end 80-90 km/t på
topen
Brugt kan du godt få fat i en Aprilia sr 125ccm eller en skipper. Det er et
par gode maskiner hvis du vil ha lidt mere power ud af dem men det koster i
benzin.
Men der er mange ikke scooter modeller at vælge imellem brugt til de penge
du har at gøre med. Scooter er mange gange lidt ireterende at lave service
på på grund af alt det plastik der skal af når man bare skal lave det
mindste. men man sidder dejligt i læg.
Mvh. Thomas
| |
anders majland (03-02-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 03-02-05 19:34 |
|
> Scooter er mange gange lidt ireterende at lave service på på grund af alt
> det plastik der skal af når man bare skal lave det mindste.
Jeg troede også at leonardoen (der nok er typisk for 4taks scootere) var
besværlig. Indtil jeg fik min xt600. Der er godt nok lidt mere plads på
xt'en end leo'en - LIDT
Ventiler
- Begge maskiner skal have stillet hver 6000km
- Leordoen: af med 2 plastikdæksler og hele dækslet over topstykket kan
tages af. Der er ikke meget plads at gøre med men da hele dækslet er af, går
det alligevel.
- XT'en. Tank horn og oliekøler skal af. de 2 ventiler tilgåes gennem et par
små runde huller mens de 2 andre nåes gennem et større dæksel. Der er lidt
bedre plads end på leoardoen - men kun lidt ...
- Begge har stilleskruer
Olieskift
Leonardoen - en potte under ud med bundskruen, af med oliefilteret - på med
dem igen og nye olie på
XT:en af med sidedæksler og bundskjold- olieen tappes af to steder (plus
oliefilter) . på med ny olie - dels til krumtappen dels til beholderen.
Motoren turnes og luftfilteret udluftes. Maskinen varmes op og der
efterfyldes olie..
Tanken skal af for at komme til tændrøret på xt'en
Det er hurtigere at skifte rem end kæde
Konk. Det tager mig længere tid at lav e service på xt'en - selvom jeg har
gjort det en håndfuld gange efterhånden
| |
Anders Mørk (04-02-2005)
| Kommentar Fra : Anders Mørk |
Dato : 04-02-05 08:42 |
|
> Hvor langt skal du køre om dagen ?
Kun 2x10 km, så det er til at overse...
> Hvis du bare skal køre korte ture på scooter kan du få en pgo 110ccm for
> 15000 kr helt ny 2 takter. Men den går nok ikke meget mere end 80-90 km/t
> på topen
Jeg ville egentlig helst have en 4-takter, men det kan måske ikke lade sig
gøre. Hvordan er det nu lige med moderne 2-taktere; har de separat olietank,
eller kører man på knallertbenzin?
> Brugt kan du godt få fat i en Aprilia sr 125ccm eller en skipper. Det er
> et par gode maskiner hvis du vil ha lidt mere power ud af dem men det
> koster i benzin.
Mere power er slet ikke nødvendigt.... Det er sådan set mere benzinøkonomi
og vedligeholdelsesomkostninger jeg er interesseret i.
../Anders
| |
Thomas B Andersen (04-02-2005)
| Kommentar Fra : Thomas B Andersen |
Dato : 04-02-05 09:10 |
|
Anders Mørk wrote:
> Jeg ville egentlig helst have en 4-takter, men det kan måske ikke
> lade sig gøre. Hvordan er det nu lige med moderne 2-taktere; har de
> separat olietank, eller kører man på knallertbenzin?
Der er olietank på en liter i de fleste i dag. Så der skal bare olie deri,
og 95 på tanken!
Men går man op i kræfterne , lissom jeg har gjort. Så er det selvblanding.
Det er ikke altid lige sjovt, men
det virker.
>
> ./Anders
Thomas
| |
K (06-02-2005)
| Kommentar Fra : K |
Dato : 06-02-05 14:40 |
|
"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville egentlig helst have en 4-takter, men det kan måske ikke lade sig
> gøre. Hvordan er det nu lige med moderne 2-taktere; har de separat
> olietank, eller kører man på knallertbenzin?
Seperat olietank på 2 takt PGO 110 ccm kører ca. 800 km på 1 L
min har nu kørt 1100 km på en olietank fuld og er ikke tom endnu
> Mere power er slet ikke nødvendigt.... Det er sådan set mere benzinøkonomi
> og vedligeholdelsesomkostninger jeg er interesseret i.
PGO 110 ccm 2 takt er ikke så billig som en firtakter i brændstof, men går
alligevel ca. 25-27 km/l
K
| |
K (06-02-2005)
| Kommentar Fra : K |
Dato : 06-02-05 14:32 |
|
"Thomas" <tb_aalborg[fjern)@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du bare skal køre korte ture på scooter kan du få en pgo 110ccm for
> 15000 kr helt ny 2 takter. Men den går nok ikke meget mere end 80-90 km/t
> på topen
Enig, der er ikke meget spræl i den fra ny ca. 90 km/t ...meeen, hvis man
ved hvor man skal pille, så er der noget at hente, min går 100-110 km/t ( og
er forresten billigt til salg )
1. afmontering katalysatorsystem !
2. mont. 21 mm karburator !
3. andre ruller i variator
V.H K
| |
anders majland (04-02-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 04-02-05 11:09 |
|
> Hvilke mærker anbefales til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart
> ser det ud til at Aprilia og Peugeot er populære, men er de de mest
> stabile?
Se også den lille ny honda
http://www.motorhjoernet.dk/gallery/HondaSVC100Lead.jpg til 17kkr Så er den
ny og med 2års reklamationsret
| |
|
|