/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ris og ros til GPZ 1000 RX ønskes
Fra : EMI


Dato : 03-02-05 06:52

Jeg vil gerne hører om der er nogle der har gjort nogle erfaringer med
GPZ 1000 RX.
den havde jo en kort karriere, jeg ved ikke om det skyldes at det gik
hurtigt med de nye modeller eller
den var behæftet med fejl.

Hvad med køreregenskaberne


mvh fe




 
 
Asger Steffensen (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 03-02-05 20:40


"EMI" <f.ehmsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4201bc04$0$223$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg vil gerne hører om der er nogle der har gjort nogle erfaringer med
> GPZ 1000 RX.
> den havde jo en kort karriere, jeg ved ikke om det skyldes at det gik
> hurtigt med de nye modeller eller
> den var behæftet med fejl.
>
> Hvad med køreregenskaberne
>

Den var i '86 "efterfølger" til den legendariske 900R Ninja. Imidlertid var
den væsentlig tungerere (15-20 kg), og trods 100cc og ca. 10 hk ekstra blev
den ikke rigtig et hit - folk ville hellere have 900R'en.
Da den ikke slog an blev den ret hurtigt i '88 efterfulgt af ZX-10, der igen
blev til ZZ-R 1100 i '90.

ZX-10 har alustel, bedre bremser og er lettet for en del kg. i forhold til
1000RX. Og har iøvrigt flere kræfter. Så hvis kontanterne rækker ville jeg
kigge efter sådan en (havde selv en i 5 år .
Rækker de ikke så overvej en GPz900R Ninja. Den blev produceret helt frem
til '96 (og produceres vist stadig i Japan til hjemmemarkedet).

Der er ikke alvorlige fejl på 1000RX. Bortset måske fra et svagt 3.
hovedleje, som gik igen på alle modellerne, men som der findes et workaround
for.
Forhjulet er 16" hvilket gør dækudvalget begrænset, og den styrer vist ikke
for godt når dækket er lidt slidt (men hvad gør ikke det?)
Den er tung at håndtere, men det er alle store cykler fra 80'erne jo nok,
ZX-10'eren var ikke just en svingæder heller, men på større veje var den
fed!

Der er lidt links om 900R og zx-10 her:
www.900r.de
www.zx10.de
www.zx10.dk

1000RX kender jeg ikke nogen sider om..

Asger
V-Strom



Armand (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-02-05 00:09

Asger Steffensen wrote:
>
> Den var i '86 "efterfølger" til den legendariske 900R Ninja. Imidlertid var
> den væsentlig tungerere (15-20 kg), og trods 100cc og ca. 10 hk ekstra blev
> den ikke rigtig et hit - folk ville hellere have 900R'en.

- - - - Der i forvejen led under højere vægt end de samtidige
markeds-kombattanter =

> Da den ikke slog an blev den ret hurtigt i '88 efterfulgt af ZX-10, der igen
> blev til ZZ-R 1100 i '90.

I Tyskland vedblev GPZ900R at sælge bedre end både 1000RX og ZX10

> ZX-10 har ................hvis kontanterne rækker ville jeg
> kigge efter sådan en. Rækker de ikke så overvej en GPz900R Ninja.....

Ninja'ens 900 kubik kan erfaringsmæssigt gøre en væsentlig forskel når
man skal forsikre den: I Top-DK falder den i klasse med 750'erne hvor
RX'eren selvsagt hører til blandt 1000'erne!

> .....Den blev produceret helt frem til '96 (og produceres vist stadig
> i Japan til hjemmemarkedet).

Nope!
Forrige år tog man den af programmet med en afsluttende "limited
edition" i original-lakering; men til forskel for det gennem tyve år
næsten urørte design (Fik 17" forhjul på A7'eren) fik denne dog
seks-stemplede forbremser!

> Forhjulet er 16" hvilket gør dækudvalget begrænset, og den styrer vist ikke
> for godt når dækket er lidt slidt (men hvad gør ikke det?)
> Den er tung at håndtere, men det er alle store cykler fra 80'erne jo nok,
> ZX-10'eren var ikke just en svingæder heller, men på større veje var den
> fed!

Jeg havde lejlighed til at prøve en RX'er mens jeg selv havde 900R, og
den havde betragteligt mere bøf i bunden, men virkede stivere affjedret
og længere samt (på flere måder) højere.

Den havde æren af at være markedet dengang hurtigste motorcykel -
Vistnok endda også efter ZX10'erens fremkomst!

--
Armand.
(er der nogen der ved hvor der står en 900R ltd. ?)

Pwh (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 04-02-05 14:49

Armand wrote:
> Jeg havde lejlighed til at prøve en RX'er mens jeg selv havde 900R, og
> den havde betragteligt mere bøf i bunden,

Rx'en havde jo også længere slaglængde end 900'en, det var ikke blot
en opboret version af motoren. Så det var vel meget naturligt at den havde
noget mere bøf i bunden, til gengæld syntes jeg at 900'en var mere
eksplosiv i sit momentforløb, faktisk sjovere end Rx'en var.

> Den havde æren af at være markedet dengang hurtigste motorcykel -
> Vistnok endda også efter ZX10'erens fremkomst!

Ham der købte min påstod at have haft den oppe på 270km/t på klokken,
jeg mener aldrig at jeg har haft min 900'er over 250km/t på klokken.

/Jens



Asger Steffensen (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 04-02-05 19:34


"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42037d58$0$12723$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>> Jeg havde lejlighed til at prøve en RX'er mens jeg selv havde 900R, og
>> den havde betragteligt mere bøf i bunden,
>
> Rx'en havde jo også længere slaglængde end 900'en, det var ikke blot
> en opboret version af motoren. Så det var vel meget naturligt at den havde
> noget mere bøf i bunden, til gengæld syntes jeg at 900'en var mere
> eksplosiv i sit momentforløb, faktisk sjovere end Rx'en var.

ZX-10 har i hvert fald et solidt momoentforløb - se forløbet på min gamle på
www.zx10.dk

>
>> Den havde æren af at være markedet dengang hurtigste motorcykel -
>> Vistnok endda også efter ZX10'erens fremkomst!
>
> Ham der købte min påstod at have haft den oppe på 270km/t på klokken,
> jeg mener aldrig at jeg har haft min 900'er over 250km/t på klokken.

Der er jo forskel på æget km og speedometer km. Jeg tvivler meget på at min
ZX-10 gik mere end 260 ægte, selvom den var opgiveet til 270+, men jeg fik
aldrig prøvet topfarten rigtig af.

Asger
DL 1000



Pwh (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 04-02-05 20:44

Asger Steffensen wrote:
>> Ham der købte min påstod at have haft den oppe på 270km/t på klokken,
>> jeg mener aldrig at jeg har haft min 900'er over 250km/t på klokken.
>
> Der er jo forskel på æget km og speedometer km. Jeg tvivler meget på
> at min ZX-10 gik mere end 260 ægte, selvom den var opgiveet til 270+,
> men jeg fik aldrig prøvet topfarten rigtig af.

Det var også derfor jeg skrev "på klokken" det var jo i de gode gamle dage
hvor man ikke havde cykelcomputere og den slags gejl
Personligt var jeg ikke over 250km/t på Rx'en og det har nok svaret til ca 230km/t

/Jens



Armand (05-02-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-02-05 12:54

Asger Steffensen wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:42037d58$0$12723$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>Armand wrote:
>>
> ZX-10 har i hvert fald et solidt momoentforløb - se forløbet på min gamle på
> www.zx10.dk

Jup - Omend en noget "høj" rulning. Kurven under 3.000rpm kunne være rar
at have haft med :-/

--
Armand.

Asger Steffensen (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 06-02-05 16:21


"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:Is2Nd.97759$Vf.3854796@news000.worldonline.dk...
> Asger Steffensen wrote:
>> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>> news:42037d58$0$12723$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>>>Armand wrote:
>>>
>> ZX-10 har i hvert fald et solidt momoentforløb - se forløbet på min gamle
>> på www.zx10.dk
>
> Jup - Omend en noget "høj" rulning. Kurven under 3.000rpm kunne være rar
> at have haft med :-/
>
Tjae, men det er man jo ikke helt selv herre over.
Jeg fik den rullet ved Lydmuren, og de plejer da at vide hvad de har med at
gøre.

Asger
DL 1000



Asger Steffensen (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 04-02-05 19:31


"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:R9yMd.97559$Vf.3848890@news000.worldonline.dk...
> Asger Steffensen wrote:
>>
>
>> Da den ikke slog an blev den ret hurtigt i '88 efterfulgt af ZX-10, der
>> igen blev til ZZ-R 1100 i '90.
>
> I Tyskland vedblev GPZ900R at sælge bedre end både 1000RX og ZX10

Gjaldt det ikke nærmest worldwide?

>> ZX-10 har ................hvis kontanterne rækker ville jeg kigge efter
>> sådan en. Rækker de ikke så overvej en GPz900R Ninja.....
>
> Ninja'ens 900 kubik kan erfaringsmæssigt gøre en væsentlig forskel når man
> skal forsikre den: I Top-DK falder den i klasse med 750'erne hvor RX'eren
> selvsagt hører til blandt 1000'erne!

God pointe!

>> .....Den blev produceret helt frem til '96 (og produceres vist stadig
> > i Japan til hjemmemarkedet).
>
> Nope!
> Forrige år tog man den af programmet med en afsluttende "limited edition"
> i original-lakering; men til forskel for det gennem tyve år næsten urørte
> design (Fik 17" forhjul på A7'eren) fik denne dog seks-stemplede
> forbremser!

Der var flere ændringer på A7, fx. var sidespejle fra ZX-10 og og
bremsecalibre fra ZZ-R1100C.

>> Forhjulet er 16" hvilket gør dækudvalget begrænset, og den styrer vist
>> ikke for godt når dækket er lidt slidt (men hvad gør ikke det?)
>> Den er tung at håndtere, men det er alle store cykler fra 80'erne jo nok,
>> ZX-10'eren var ikke just en svingæder heller, men på større veje var den
>> fed!
>
> Jeg havde lejlighed til at prøve en RX'er mens jeg selv havde 900R, og den
> havde betragteligt mere bøf i bunden, men virkede stivere affjedret og
> længere samt (på flere måder) højere.
>
> Den havde æren af at være markedet dengang hurtigste motorcykel - Vistnok
> endda også efter ZX10'erens fremkomst!

nej, ZX-10 var en anelse hurtigere.

Asger
DL 1000



Armand (05-02-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-02-05 12:48

Asger Steffensen wrote:
> "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:R9yMd.97559$Vf.3848890@news000.worldonline.dk...
>
>>Asger Steffensen wrote:
>>
>>>Da den ikke slog an blev den ret hurtigt i '88 efterfulgt af ZX-10, der
>>>igen blev til ZZ-R 1100 i '90.
>>
>>I Tyskland vedblev GPZ900R at sælge bedre end både 1000RX og ZX10
>
> Gjaldt det ikke nærmest worldwide?

Jeg burde nok have skrevet: "ihvertfald i Tyskland........" :-/
Tyskland er godtnok et stort marked, men de alene har nok ikke kunnet
fastholde 900'eren på markedet.
>
>>>.....Den blev produceret helt frem til '96 (og produceres vist stadig
>>>i Japan til hjemmemarkedet).
>>
>>Nope!
>>Forrige år tog man den af programmet med en afsluttende "limited edition"
>>i original-lakering; men til forskel for det gennem tyve år næsten urørte
>>design (Fik 17" forhjul på A7'eren) fik denne dog seks-stemplede
>>forbremser!
>
> Der var flere ændringer på A7, fx. var sidespejle fra ZX-10 og og
> bremsecalibre fra ZZ-R1100C.

Man må erkende at så lang et model-liv vil påvirkes af de
standard-elementer som fabrikken opererer med vil blive brugt.
Jeg husker at koblings/bremse -greb også var de justerbare leddelte som
man finder på senere Kawa's, og mon ikke også at blinklysene er blevet
"moderniseret" :-/

>>
>>Den havde æren af at være markedet dengang hurtigste motorcykel - Vistnok
>>endda også efter ZX10'erens fremkomst!
>
> nej, ZX-10 var en anelse hurtigere.

Mon ikke at det var et principspørgsmål :-/
Gad vide hvad de to egentligt er testet til??

--
Armand.

Asger Steffensen (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 06-02-05 16:24


"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:nn2Nd.97758

>>>>.....Den blev produceret helt frem til '96 (og produceres vist stadig
>>>>i Japan til hjemmemarkedet).
>>>
>>>Nope!
>>>Forrige år tog man den af programmet med en afsluttende "limited edition"
>>>i original-lakering; men til forskel for det gennem tyve år næsten urørte
>>>design (Fik 17" forhjul på A7'eren) fik denne dog seks-stemplede
>>>forbremser!
>>
>> Der var flere ændringer på A7, fx. var sidespejle fra ZX-10 og og
>> bremsecalibre fra ZZ-R1100C.
>
> Man må erkende at så lang et model-liv vil påvirkes af de
> standard-elementer som fabrikken opererer med vil blive brugt.

Ja det er vist logisk.

> Jeg husker at koblings/bremse -greb også var de justerbare leddelte som
> man finder på senere Kawa's, og mon ikke også at blinklysene er blevet
> "moderniseret" :-/

hehe det er ved at udvikles sig til "find fest forskelle på A1 og A7

>>>Den havde æren af at være markedet dengang hurtigste motorcykel - Vistnok
>>>endda også efter ZX10'erens fremkomst!
>>
>> nej, ZX-10 var en anelse hurtigere.
>
> Mon ikke at det var et principspørgsmål :-/
> Gad vide hvad de to egentligt er testet til??

Her burde jeg jo også nok have skrevet "Nej ZX-10 blev _opgivet_ som værende
hurtigere".

Jeg har ingen anelse, jeg har aldrig fundet en rigtig test af ZX-10

Asger
V-Strom



Pwh (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 04-02-05 12:32

>> Jeg vil gerne hører om der er nogle der har gjort nogle erfaringer
>> med GPZ 1000 RX.
>> den havde jo en kort karriere, jeg ved ikke om det skyldes at det gik
>> hurtigt med de nye modeller eller
>> den var behæftet med fejl.
>>
>> Hvad med køreregenskaberne
>>
>
> Den var i '86 "efterfølger" til den legendariske 900R Ninja.
> Imidlertid var den væsentlig tungerere (15-20 kg), og trods 100cc og
> ca. 10 hk ekstra blev den ikke rigtig et hit - folk ville hellere
> have 900R'en.

De solgtes nu oprindeligt sideløbende, jeg købte selv i '86 en ny 900'er
fordi jeg var for fornæret til at give 20 kilo mere for Rx'en

> Forhjulet er 16" hvilket gør dækudvalget begrænset,

Baghjulet er også 16", jeg havde en brugt Rx'er for ca 10år tilbage,
og det jeg husker mest ved den var at den var ekstemt sidevindsfølsom
når man kørte langsomt. Ellers en dejlig mc, den har efter min smag et
meget flottere design end en 900'er. Men skulle jeg vælge idag blev det
alligevel 900'eren, der er et meget størrer udvalg og den er ikke så klodset.

/Jens



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste