/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
kemisk rensning karburator
Fra : klaus nielsen


Dato : 31-01-05 01:15

nu kom der liv i min gamle xl 600 der har holdt stille i et år (5 kickstart
forsøg og den kørte igen ) utroligt...
men der er vist en delvis forstoppelse af systemet.. over halv gas går den
lidt magert.. det gjorde den ikke før. så det er måske lidt ir og snavs i
karburatorene.... men kan det ikke renses kemisk med noget til at blande i
benzinen.? og med hvad ? det er bare dovenskab at jeg ikke vil pille skidtet
fra hinanden.. jeg hader at hive i det stive gummi skidt..

på forhånd tak

venlig hilsen klaus



 
 
Hekto (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 31-01-05 10:31

In article <41fd7882$0$48707$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "klaus
nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> says...
> nu kom der liv i min gamle xl 600 der har holdt stille i et år (5 kickstart
> forsøg og den kørte igen ) utroligt...
> men der er vist en delvis forstoppelse af systemet.. over halv gas går den
> lidt magert.. det gjorde den ikke før. så det er måske lidt ir og snavs i
> karburatorene.... men kan det ikke renses kemisk med noget til at blande i
> benzinen.? og med hvad ? det er bare dovenskab at jeg ikke vil pille skidtet
> fra hinanden.. jeg hader at hive i det stive gummi skidt..
>
> på forhånd tak
>

Du kunne jo prøve med syre eller kaustisk soda?
De kan da rense metaller! =

Du må skille dem ad og rense dem, eller leve med at din dovenskab måske
forhindrer at du kommer ud og køre!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

klaus nielsen (31-01-2005)
Kommentar
Fra : klaus nielsen


Dato : 31-01-05 12:24

>
> Du kunne jo prøve med syre eller kaustisk soda?
> De kan da rense metaller! =
>
jeg tror ikke de overlever den tur he he
jeg havde bare hørt et sted at der faktisk var noget der fungerede seriøst..
men har glemt hvad

hilsen
klaus nielsen



Bjørn S (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 31-01-05 12:36

klaus nielsen wrote:

> jeg havde bare hørt et sted at der faktisk var noget der fungerede seriøst..
> men har glemt hvad

Redex måske ? Fåes bl.a. på endel tankstationer, men har også den effekt
at det (kun?) fjærner sod i motoren, hvilket ikke altid er af det gode
hvis den er slidt i forvejen :-/

--
/Bjørn


Carl Dragert (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 31-01-05 13:44


"klaus nielsen" wrote:
> men der er vist en delvis forstoppelse af systemet.. over halv gas går den
> lidt magert.. det gjorde den ikke før. så det er måske lidt ir og snavs i
> karburatorene.... men kan det ikke renses kemisk med noget til at blande i
> benzinen.? og med hvad ? det er bare dovenskab at jeg ikke vil pille
> skidtet fra hinanden.. jeg hader at hive i det stive gummi skidt..

Uanset hvad der tilstopper dine karuratorer skal det frigøres og føres bort.
Et kemisk middel (f.eks. Redex) kan måske frigøre skidtet, men hvis eneste
vej ud er gennem dyserne, flytter du måske blot problemet (skidtet) til et
sted hvor det volder endnu flere kvaler.

Er du nu også sikker på at det er skidt i karburatorerne mange andre
komponenter kan give samme symptomer, f.eks. et snavset luftfilter.

Carl Dragert
FZR 600



Steen E. (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 31-01-05 15:27


> Uanset hvad der tilstopper dine karuratorer skal det frigøres og føres
> bort.
> Et kemisk middel (f.eks. Redex) kan måske frigøre skidtet, men hvis
> eneste vej ud er gennem dyserne, flytter du måske blot problemet
> (skidtet) til et sted hvor det volder endnu flere kvaler.
>


Hvis du stillede den hen med benzin i karburatorerne, og det er
fordampet helt væk, så der kun er belægningerne tilbage i dyser osv, så
glæder jeg mig til at høre hvordan du får dem rene igen.

Jeg har prøvet det for år tilbage, og for mig lykkedes det aldrig helt.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



klaus nielsen (31-01-2005)
Kommentar
Fra : klaus nielsen


Dato : 31-01-05 17:31


> Hvis du stillede den hen med benzin i karburatorerne, og det er
> fordampet helt væk, så der kun er belægningerne tilbage i dyser osv, så
> glæder jeg mig til at høre hvordan du får dem rene igen.
>
> Jeg har prøvet det for år tilbage, og for mig lykkedes det aldrig helt.
>
> --
> Steen E.
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

hej. ja det var netop hvad jeg gjorde... for tændningen stor af på den. og
så blev den bare smidt i et hjørne indtil jeg gad rode med det.... og det
tog over et år.... og det var så den belægning jeg håbede at noget kemi
kunne opløse....

hilsen
klaus nielsen



Niels Bengaard (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 31-01-05 18:15

> nu kom der liv i min gamle xl 600 der har holdt stille i et år (5
> kickstart forsøg og den kørte igen ) utroligt...
> men der er vist en delvis forstoppelse af systemet.. over halv gas går den
> lidt magert.. det gjorde den ikke før. så det er måske lidt ir og snavs i
> karburatorene.... men kan det ikke renses kemisk med noget til at blande i
> benzinen.? og med hvad ? det er bare dovenskab at jeg ikke vil pille
> skidtet fra hinanden.. jeg hader at hive i det stive gummi skidt..

Måske en tur i et ultralydsbad, men så skal den af.

Niels



Jorgen Gerdorf (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Jorgen Gerdorf


Dato : 31-01-05 22:02


"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41fd7882$0$48707$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> nu kom der liv i min gamle xl 600 der har holdt stille i et år (5
kickstart
> forsøg og den kørte igen ) utroligt...
> men der er vist en delvis forstoppelse af systemet.. over halv gas går den
> lidt magert.. det gjorde den ikke før. så det er måske lidt ir og snavs i
> karburatorene.... men kan det ikke renses kemisk med noget til at blande i
> benzinen.? og med hvad ? det er bare dovenskab at jeg ikke vil pille
skidtet
> fra hinanden.. jeg hader at hive i det stive gummi skidt..
>
> på forhånd tak
>
> venlig hilsen klaus
>
>
Jeg har engang hørt at 32% eddikesyre skulle fjerne de "krystaller", som
dannes når benzin står vinteren over i kaburatoren.
Det skulle være brugt ifm. påhængsmotorer, så, hvorfor ikke også på en MC?
Det er blot ikke noget der skal "suges ind" i motoren, så der er nok ikke
nogen vej udenom at ta' kaburatorerne af ;o(
Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955)
Honda CB500T (1976)



Steen E. (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 03-02-05 13:37


>> men der er vist en delvis forstoppelse af systemet.. over halv gas
>> går den
>> lidt magert.. det gjorde den ikke før. så det er måske lidt ir og
>> snavs i
>> karburatorerne.... men kan det ikke renses kemisk med noget til at
>> blande i
>> benzinen.? og med hvad ? det er bare dovenskab at jeg ikke vil pille
> skidtet
>> fra hinanden.. jeg hader at hive i det stive gummi skidt..
>>
>
>

Jeg tænkte at benzinselskaberne måske havde et svar så jeg skrev til Q8
"hvordan fjerner man bedst benzin-fordampningsrester fra karburatorer på
en MC ? " (forkortet)

Svar fra Q8 (inkl. lidt reklame :

Hej ,

At opløse fordampningsrester fra benzin kan godt være lidt vanskeligt -
især at komme ind i alle små huller og kanaler. På sigt vil benzin kunne
opløse det, men for at opnå en hurtigere udbedring kan anbefales at
anvende vores højkvalitetsbenzin Dynamic.
Den har et større indhold af rensende additiver, som netop har til
hensigt at kunne rense op i en karburator.

Med venlig hilsen / Kind regards
Søren Julegaard
Produktservice / Product application
Kuwait Petroleum International Lubricants (DK)
Banevænget 13
DK-3460 Birkerød
dir.tlf. 45 99 25 72
dir.fax 45 99 24 20
www.Q8.dk

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Hekto (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-02-05 14:10

In article <42021afd$1$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, steen-
e*fjernes*@ofir.dk says...
> At opløse fordampningsrester fra benzin kan godt være lidt vanskeligt -
> især at komme ind i alle små huller og kanaler. På sigt vil benzin kunne
> opløse det, men for at opnå en hurtigere udbedring kan anbefales at
> anvende vores højkvalitetsbenzin Dynamic.
> Den har et større indhold af rensende additiver, som netop har til
> hensigt at kunne rense op i en karburator.
>
Så man køber ½ liter og lægger stumperne iblød i en uges tid?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Steen E. (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 04-02-05 09:14

>>
> Så man køber ½ liter og lægger stumperne iblød i en uges tid?
> --
> /Hekto


Ja, hvorfor ikke - så jeg spørger Q8 om man kan lægge de tilstoppede
karburatorer i blød i benzin for at fjerne belægningerne -

Svaret fra Q8 er :

Min tanke var ikke at adskille karburator men at fylde Dynamic på tanken
og lade den rense op mens der blev kørt. Det skulle fjerne
"gum"-belægningen hen ad vejen.

Det er lidt mere kompliceret hvis du ønsker at lave en manuel rensning
af karburator. På laboratorier anvendes et "gum"-opløsningsmiddel der
består halvt af acetone og toluen. Det er ikke lige sådan at få fat i,
så jeg vil anbefale at lave en blanding af acetone og benzin og prøve om
det ikke kan opløse belægningerne. Det vil nok kræve længere
iblødsætning - du må prøve dig frem.

Husk at bruge handsker når du arbejder med disse væsker.

Med venlig hilsen / Kind regards
Søren Julegaard

Produktservice / Product application
Kuwait Petroleum International Lubricants (DK)
Banevænget 13
DK-3460 Birkerød
dir.tlf. 45 99 25 72
dir.fax 45 99 24 20
www.Q8.dk


--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Hekto (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-02-05 09:43

In article <42032eb9$0$202$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, steen-
e*fjernes*@ofir.dk says...
> Det er lidt mere kompliceret hvis du ønsker at lave en manuel rensning
> af karburator. På laboratorier anvendes et "gum"-opløsningsmiddel der
> består halvt af acetone og toluen. Det er ikke lige sådan at få fat i,
> så jeg vil anbefale at lave en blanding af acetone og benzin og prøve om
> det ikke kan opløse belægningerne. Det vil nok kræve længere
> iblødsætning - du må prøve dig frem.
>
> Husk at bruge handsker når du arbejder med disse væsker.
>
Jamen, så ville jeg da prøve Acetone og Xylol! Det fås de flere steder!

Toluen er det lidt værre med. Måske kan det fremskaffes hos Struers!?
Man kan så bruge resten til at lave noget Tri-Nitro-Toluen med,
bagefter!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Futte & Co. (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 04-02-05 15:57

Hekto wrote:
> In article <42032eb9$0$202$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, steen-
> e*fjernes*@ofir.dk says...
>
På laboratorier anvendes et "gum"-opløsningsmiddel der
>>består halvt af acetone og toluen. Det er ikke lige sådan at få fat i,
>>så jeg vil anbefale at lave en blanding af acetone og benzin og prøve om
>>det ikke kan opløse belægningerne. Det vil nok kræve længere
>>iblødsætning - du må prøve dig frem.
>>
>>Husk at bruge handsker når du arbejder med disse væsker.
>>
>
> Jamen, så ville jeg da prøve Acetone og Xylol! Det fås de flere steder!
>


Louis.de har flere produkter til rensning af brændstofsytemer.
10004233 til 9,95 (kraftstoffsystemreiniger) blandes i bensin
10004255 til 7,95 (vergaserreiniger) spray'es direkte i karburator


--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975
BSA B40, en go' '68, stadig til salg
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er

TA (06-02-2005)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 06-02-05 19:50

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
news:MPG.1c6d5400785a50349896dd@news.tele.dk...
>
> Jamen, så ville jeg da prøve Acetone og Xylol! Det fås de flere steder!
>
> Toluen er det lidt værre med. Måske kan det fremskaffes hos Struers!?
> Man kan så bruge resten til at lave noget Tri-Nitro-Toluen med,
> bagefter!


"Cellulosefortynder" fra Borups Kemi indeholder Acetone, Toluen og Benzin,
så det var måske værd at prøve?

Alternativt kunne man forsøge med methylen-klorid, som tidligere blev
benyttet til karburator-rens og afrensning mv.

Såvel syrer som baser angriber aluminium, så det bør man nok være varsom
med.

--
TA



Armand (06-02-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-02-05 22:25

Jeg gen-gen-erindrede lige en tidligere tråd om emnet og indsætter
nedenfor et tidligere indlæg der bærer svaret:

----
> Indenfor et års tid, var der her på gruppen en med en
> "haveskurs-GoldWing", som spurgte om det samme.
> Han fik et råd fra en der kendte til veteran-restaurering; men hviklet
> et fluidum, og hvor man kunne skaffe det husker jeg sgi' ikke
>
Ahhh, det må vist være mig som i taler om, Jeps det var rigtignok min
gamle Gold Wing som havde stået stille en årrække og var irret i
karburiderne, problemet blev løst med nye dysesæt og så en udkogning af
karburatorene i "Rusteko" som købes på Prags Boulevard, hos Sanistål,
men ring til dem i forvejen da de ikke har det på lager , de kan dog
have det hjemme til dagen efter, Til ir, anløbninger, rust , og lign er
det genske enkelt fantastisk , det skader ikke den zink legering som
karburatorene er lavet af , i modsætning til eddike som nogle har for
vane at bruge, det er dog temmeligt pebret i prisen, og selvom at jeg
fik tusket mig lidt procenter til løb det alligevel op i ca 700 kr for
en 5 liters dunk, det skal dog siges at det var det hele værd, efter at
jeg havde affedet karburatorene , lagde jeg dem i autoklaven (en slags
trykkoger) stillede temperaturen på 80 grader og lod dem ligge til dagen
efter, og vups de var helt fine nye og lækre, bagefter vaskede jeg dem
af i benzin og monterede dem, nu spiller de igen som en symfoni af
mozarts det bedste.
Inden jeg kom så lagt havde jeg prøvet alle husrådene, lige fra at
svinge en død kat over hovedet i fuldmåne, mens man nøgen fremsiger
keltiske eder bagfra , til forskellige former for karburator rense
midler, både på spray, og til at hælde i benzinen, selv rensemidler til
indsprøjtnings anlæg blev prøvet, lige lidt hjalp det, Rusteko tog det
på en nat, genialt, til historien hører naturligvis at mit problem var
ir og anløbninger, noget som selv den bedste rensevædske til
karburatorer normalt ikke tager, hvis dit problem imidlertidigt er
aflejninger fra benzin, sod fra motor, alm fedt snask, støv, og lign
ville jeg prøve med en karburator rense spray og trykluft inden jeg
ofrer pengene til Rustekoen, det skal dog også siges at selvom at
Rusteko er dyrt er der til mange rensninger, jeg har selv renset 3 sæt
karburatorer til gamle GW motorer som jeg har tusket mig til og er ved
at renoverer, samt et hav af andre dele som havde fået lidt overflade
rust, desværre er mit Rusteko nu ved at være for sort til at jeg vil
anbefale dig at lægge dine karburatorer ned i det, ellers kunne vi
såmænd godt have givet det en chance, men hvis du vælger at købe
Rustekoen selv kan du godt låne min autoklave, den er ikke nødvendigt
for at det virker, men det tager meget kortere tid.
------

--
Armand.

solvang (07-02-2005)
Kommentar
Fra : solvang


Dato : 07-02-05 16:45


"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9WvNd.98131$Vf.3860018@news000.worldonline.dk...
> Jeg gen-gen-erindrede lige en tidligere tråd om emnet og indsætter
> nedenfor et tidligere indlæg der bærer svaret:
>
> ----
> > Indenfor et års tid, var der her på gruppen en med en
> > "haveskurs-GoldWing", som spurgte om det samme.
> > Han fik et råd fra en der kendte til veteran-restaurering; men hviklet
> > et fluidum, og hvor man kunne skaffe det husker jeg sgi' ikke
> >
> Ahhh, det må vist være mig som i taler om, Jeps det var rigtignok min
> gamle Gold Wing som havde stået stille en årrække og var irret i
> karburiderne, problemet blev løst med nye dysesæt og så en udkogning af
> karburatorene i "Rusteko" som købes på Prags Boulevard, hos Sanistål,

Hvilket fabrikat er Rusteko fra ??
Det må jo kunne købes andre steder!



Torben Scheel (08-02-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-02-05 10:46

solvang wrote:

> Hvilket fabrikat er Rusteko fra ??
> Det må jo kunne købes andre steder!

Hvis Sanistaal et sted kan skaffe det, kan de alle. Måske kan Bad & Energi
det samme.

http://www.sanistaal.dk/cms/sanicms.nsf/folders/afdelinger

http://www.badogenergi.dk/html/centrene.htm#




Jorgen Gerdorf (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Jorgen Gerdorf


Dato : 03-02-05 14:30


"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41fd7882$0$48707$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> nu kom der liv i min gamle xl 600 der har holdt stille i et år (5
kickstart
> forsøg og den kørte igen ) utroligt...
> men der er vist en delvis forstoppelse af systemet.. over halv gas går den
> lidt magert.. det gjorde den ikke før. så det er måske lidt ir og snavs i
> karburatorene.... men kan det ikke renses kemisk med noget til at blande i
> benzinen.? og med hvad ? det er bare dovenskab at jeg ikke vil pille
skidtet
> fra hinanden.. jeg hader at hive i det stive gummi skidt..
>
> på forhånd tak
>
> venlig hilsen klaus
>
Jeg har engang hørt at 32% eddikesyre skulle fjerne de "krystaller", som
dannes når benzin står vinteren over i kaburatoren.
Det skulle være brugt ifm. påhængsmotorer, så, hvorfor ikke også på en MC?
Det er blot IKKE noget der skal "suges ind" i motoren, så der er nok ikke
nogen vej udenom at ta' kaburatorerne af ;o(
Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955)
Honda CB500T (1976)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste