> Jeg skal til at have skiftet bremsevæske på min kawa. Så kom jeg til
> at tænke på hvordan det lige er med hvis man skifter i mellem DOT 4,
> 5 og 5.1. Jeg tror jeg køre med DOT 4 pt. men skal lige have snakket
> med Rydberg
Hej Emil
Bremsevæske
Der findes groft sagt 4 typer bremsevæske til motorcykler: glycerol baseret
DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 og silikone baseret DOT 5
Man kan roligt blande DOT3, DOT4 og DOT5.1. De er alle glycerol baserede, og
fuldt blandbare. Kogepunktet stiger med nummeret, det samme gør
udskiftningsintervallet og kvaliteten som lakfjerner. Der hvor forvirringen
starter er ved DOT 5. Der er stor forskel på DOT 5 og DOT 5.1. DOT 5.0 er
silikonebaseret, og koster en formue. Det skal aldrig skiftes, da det ikke
optager vand. Til gengæld giver det en lidt mere svampet bremse, og er meget
dyrt i drift, hvis man renser sine kalibre hvert andet år eller hver
24.000km som man bør. Det smarte er, at det ikke virker som lakfjerner, hvis
man griser med det. Man skal ikke skifte pakninger ved skift til DOT 5.0,
men rense hele systemet grundigt med sprit, så der ikke er rester af
glycerol baseret bremsevæske tilbage. For at være sikker på det, kræver det
en komplet adskillelse. Hvis man kører få kilometer om året i godt vejr, så
kaliberne ikke sætter sig, og ikke kræver det yderste af sine bremser, kan
DOT 5 være en fin løsning, da man slipper for at skifte bremsevæske hver
vinter.
DOT 5,1 er en glycerol baseret bremsevæske lige som DOT 4. Det har et højere
kogepunkt end alm. DOT 4. Det kan fint blandes med DOT 4. DOT 4 er dog
rigeligt fint til alm. hverdagsbrug, hvis man skifter det efter
forskrifterne, så det ikke når at blive gammelt og mørkt. Man kan også få
flere forskellige high spec DOT 4 bremsevæsker med meget højt kogepunkt. De
bliver brugt til ræs, samt af ejere af den første version af GSX-R 1000 der
har opdaget det fede ved at købe en Suzuki. GSX-R 1000 havde det problem, at
stemplerne i kaliberne gik stramt, og gjorde at kaliberen blev MEGET varm.
Det fik bremsevæsken til at koge under hårdere belastning (f.eks. track day
for alm. dødelige). Som et fix med et kvalitetsniveau på højde med
monteringen af styrdæmperen på TL 1000S i '97, anbefalede Suzuki en
bremsevæske med højere kogepunkt.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
|