Blød forgaffel!
Fra : Sean Koch Nyekjær

Dato : 27-01-05 17:35

Jeg har skiftet olie i min forgaffel og flydt 216ml på vært ben som der
står... Men jeg synes den er meget blød, ved ikke om det bare er mig,
eller man godt må kunne støde den hårdt halvvejs ned... Det gamle olie
var mega trygt, og flydt med vand...

Håber i kan hjælpe

Mvh. Sean

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-01-05 19:55

> Jeg har skiftet olie i min forgaffel og flydt 216ml på vært ben som
> der står... Men jeg synes den er meget blød

Hej Sean

Hvilken cykel snakker vi om? Hvor tyk olie har du brugt?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Sean Koch Nyekjær

Dato : 27-01-05 21:56

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hej Sean
>
> Hvilken cykel snakker vi om? Hvor tyk olie har du brugt?

Nå ja undskyld, det er en suzuki GN250, jeg har brugt 10W SAE olie som
der også bliver foreskrevet!!

Mvh. Sean

Fra : Pede Larsen

Dato : 28-01-05 11:25

jeg har lige skiftet olie på min GN250 jeg hælte olie så man målte olie
spejlet 10cm fra toppen, (på gaffel benet og UDEN fjeder i) det er ca 2ca,
mere end normalt !
Det gjorde at den ikke dykker så murtigt nu, og man kan styre bremsen meget
mere.... :)
Har du foresten husket at udlufte den nye olie, altså kørt benene langsomt
op og ned når du har fyldt olien på ?
PS: jeg brugte også 10W SAE olie.

MVH
Pede larsen (Næstved)
www.pedelarsen.dk - http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=219
Suzuki GN 250

Fra : Armand

Dato : 28-01-05 15:25

Sean Koch Nyekjær wrote:
> [...]
> står... Men jeg synes den er meget blød, ved ikke om det bare er mig,
> eller man godt må kunne støde den hårdt halvvejs ned... Det gamle olie

Der er to former for "blød" omkring forgaflen - Omkring fjedren og
omkring dæmpningen:
#1: Fjederen er for svag/blød så forgaflen nærmest sammentrykkes blot
ved at føreren sætter sig i sadlen - Det regnes for et passende mål at
teleskopet indfjedrer ca 40% (= ca. 40-50mm) når modellen står på
asfalten med chaufføren i sadlen!
#2: dæmpningen: Hvis olien der er påfyldt er for tyndt vil
dæmpermekanismen inden i teleskopet ikke begrænse bevægelser
tilstrækkeligt hvorved at en ellers tilstrækkelig fjeder vil kunne føles
utilstrækkelig når teleskopet bankes i bund p.g.a. et slaghul!
Det er svært at vurdere dæmperen som "for blød" hvorimod ens håndled
ikke er i tvivl når dæmpningen bliver for hård

Endelig kan mængden af olie (á mere olie = mindre luftlomme over olien)
understøtte fjederens arbejde da den indespærrede luftlomme vil virke
som en gummibold når teleskopet sammenpresses!

Er der rette mængde i af rette viskositet, er teleskopet nok som det bør
være, hvor det tidligere har været for hård p.g.a. mer-vædskemængde qua
indtrængt vand) :-/

--
Armand.