CB 500F-CB550F1
Fra : Tage

Dato : 27-01-05 11:34

Hej : Kan en motor fra "Honda CB 550F1" sættes i en "Honda CB 500F", og er
det lovligt.

Fra : Futte & Co.

Dato : 27-01-05 14:36

Tage wrote:
> Hej : Kan en motor fra "Honda CB 550F1" sættes i en "Honda CB 500F", og er
> det lovligt.

Hej Tage
Der skulle ikke være noget i vejen for en upgrade, så'en rent teknisk.
Er det lovligt, jeg tror det, men er ikke helt sikker, hvor mange %
forøgelse er det så'en helt præcis?. Der er en % grænse jeg ikke kan
huske, men hvis den er 10 %, kan du så overholde det ?

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 15:48

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det så'en helt præcis?. Der er en % grænse jeg ikke kan huske, men hvis

Grænsen er 20 % når du opgraderer motoren, men du kan risikere fornyet
afgift, da køretøjet har skiftet identitet, og så er der mange andre ting
der gør sig gældende, bremser m.m. skal jo også opgraderes.

Mvh.

Dannie
www.dfmc.dk/?id=75

Fra : Futte & Co.

Dato : 27-01-05 16:41

Dannie wrote:

> Grænsen er 20 % når du opgraderer motoren, men du kan risikere fornyet
> afgift, da køretøjet har skiftet identitet, og så er der mange andre ting
> der gør sig gældende, bremser m.m. skal jo også opgraderes.

Hvis grænsen er effektforøgelse eler motorstørrelse på 20 %, er der
ingen problemer med en 550 motor i 500 stel.
Identitet er lig stel og stelnummer, du må skifte motor lige så tosset
du vil, hvis altså den holder sig under grænsen, og iøvrigt kan lægges i
uden konstruktive ændringer af stellet. Hvis du kommer over grænsen skal
den godkendes og afgiftes igen. Så kan der, før en godkendelse, blive
tale om div. forstærkning af bremser og stel.
I "gamle" dage var id på cyklen (og madkasser) lig med motornummer og
det var besværligt at skifte motor, med div. fremstillinger og godkendelser.

Fra : CL

Dato : 27-01-05 16:42

> Hej : Kan en motor fra "Honda CB 550F1" sættes i en "Honda CB 500F", og er
> det lovligt.
Hej de passer sammen ( var med til at lave samme nummer for 15 år siden) og
da de har samme antal HK er det lovligt.

Carsten

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-01-05 19:58

> Hej de passer sammen ( var med til at lave samme nummer for 15 år
> siden) og da de har samme antal HK er det lovligt.

Det er som Carsten siger. Du må opgradere med en motor der yder max 20%
mere. Da CB 500 og CB 550 yder det samme (50Hk) Må de gerne byttes rundt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Tage