Køb af VF 750 F?
Fra : cykellapper

Dato : 27-01-05 01:54

Hej i gruppen!

Jeg var ude ved en autoforhandler ude på landet den anden dag, og der stod en VF
750 F fra '87 (kædetræk). Han var lidt træt af at have den stående, så han er
villig til at afhænde den for 30.000.

Ud fra de priser, der ellers ses på dba.dk og andre steder, synes jeg det lyder
billigt, men hvad mener I? Jeg ville jo helst have en VFR, men de ligger jo i et
lidt andet prisleje

Der skal selvfølgelig lige først kigges til knaster og olierør, men hvis det er
i orden burde det vel være et ok køb? Eller bliver de ved med at æde knaster,
selvom den nye type olierør er monteret? Hvordan er det med knastkædestrammeren?

Kan selv lave alt, men er helst fri

Pf tak for input.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 27-01-05 15:50

"cykellapper" <adressenergodnok@cykellapper.dk> skrev i

> [...]
> stod en VF 750 F fra '87 (kædetræk). Han var lidt træt af at have den
> stående, så han er villig til at afhænde den for 30.000.

Nu skriver du jo ikke noget om kilometerstand, men jo - det lyder rimeligt.
Det lyder også som et sted hvor der yderligere kan forhandles? I `87 mener
jeg knast/olieproblemet var løst, men lige om lidt kommer Richard sikkert og
fortæller

Har selv haft en VF750S (kardan) som jeg var rigtig glad for. Den hviler nu i
de evige svingmarker, men nåede vistnok at donere visse organer til
stumpebanken

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : cykellapper

Dato : 27-01-05 16:03

Arne Lorenzen wrote:

> [...]
> forhandles? I `87 mener jeg knast/olieproblemet var løst, men lige om
> lidt kommer Richard sikkert og fortæller

Jeg aner ikke, hvor langt den har gået. Egentlig var jeg i første omgang slet
ikke interesseret, pga maskinens ry. Så kom jeg til at tænke på min gamle CX'er,
der også havde den der knastkædestrammerting hængende over sig - selvom
problemerne forlængst var løst. Det var en dejlig cykel, der ikke forvoldte
nogle problemer over de 48.000 km jeg kørte på den.

> Har selv haft en VF750S (kardan) som jeg var rigtig glad for. Den
> hviler nu i de evige svingmarker, men nåede vistnok at donere visse
> organer til stumpebanken

*LOL*

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Richard

Dato : 27-01-05 20:43

cykellapper wrote:

> Jeg aner ikke, hvor langt den har gået.

Ja, det gør det jo ikke lettere at vurdere restlevetiden

Anyway, hvad er det for en cykel? - du siger VF750F og '87, men så må
det være en overgemt cykel, produktionen stoppede IMHO i '85 IMHO - en
årgang der så vidt jeg kan se, ikke engang blev leveret herhjemme, vist
nok heller ikke i D.

Men det behøver det eksemplar jo ikke være dårligere af, i det mindste
har den været på gaden et par år mindre end de fleste andre VFF'er
Produktionsåret er imidlertid vigtig at kende aht reservedelsbestilling,
og i dette tilfælde at vide, hvad den er født med af motormæssige
forbedringer fra fabrikkens side.

> Egentlig var jeg i første omgang slet
> ikke interesseret, pga maskinens ry.

Som Arne er inde på indførte Honda forbedringer de første år, både i
produktionen og på de allerede solgte V4er frem mod midten af '80erne.
Men selv om de er udført på denne cykel, er det jo også vigtigt, at den
er serviceret kompetent - ventilindstillingen er især kritisk, ligeså
oliefilterets kvalitet.

> [...]
> problemerne forlængst var løst. Det var en dejlig cykel, der ikke forvoldte
> nogle problemer over de 48.000 km jeg kørte på den.

Så er den ellers serviceret ordentligt og kørt pænt, kan motoren sikkert
løbe langt over de 100.000 km uden større problemer. Kender til to
danske VF750S af sidste '85-årgang, der har rundet de 125.000 km. Så
hvorfor skulle din VFF ikke også kunne det?

Tror det var Armand, der en gnag filosoferede over at motorproblemerne
på de tidligste årgange af især VFF og VFS i høj grad skyldtes, at de
var sportscykler (VFS i det mindste markedsført som sådan) og derfor
blev kørt hårdere end VFC'en, der ellers havde samme motor som VFS, men
var mindre plaget af de nævnte knastakselproblemer.

Tilbage til identifikationen af din cykel. Motornumrene på de europæiske
(og formentlig også CAN og USA) VF750F hed RC15E-20..... i '83, -21.....
i '84 og -22..... i '85. (Vi glemmer den amerikanske 700cc-udgave).

På de japanske VF750F, der kun havde *72hk*, var motornummerserien
RC15E-10..... etc. - der er enkelte japanske i DK, så hvis det er en
sådan, er cyklen ikke nødvendigvis slidt, hvis den er lidt sløvere i
optrækket

Mht prisen - hvad den er værd for dig, kan du jo kun selv afgøre. Har du
overvejet at låne den ud en tur og få den vurderet hos en anden
(Honda-)forhandler

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Armand

Dato : 28-01-05 15:11

cykellapper wrote:
> [...]
> selvom den nye type olierør er monteret? Hvordan er det med knastkædestrammeren?

La' vær' :-|
(bare så jeg hár sagt det)

--
Armand.

Fra : cykellapper

Dato : 31-01-05 08:50

Tak til alle.

Det bliver ikke i denne omgang, at cykellapperen får foden på egen fodhviler.
Jeg har baldret knæet (igen - suk!), så måske til næste år

Og så bliver det sgu nok en VFR alliwel....

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)