tændrør
Fra : Mikael N

Dato : 25-01-05 20:27

Hej
Er der en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om hvordan et tændrør
virker,
hvad sker der i tændrøret når gnisten kommer fra tændkablet ?
Jeg har ledt lidt men uden resultat.
mikael

Fra : Armand

Dato : 25-01-05 20:36

Mikael N wrote:
> [...]
> virker,
> hvad sker der i tændrøret når gnisten kommer fra tændkablet ?

Gnisten forekommer mellem tændrørets to elektroder når strøm-impulsen(!)
kommer fra tændspolen gennem tændkablet!
Antændelsen af cylinderens benzinblanding er betinget af en gnist, og
motorgangen skabes af rettidige gnister!

Du må med andre ord ikke opleve gnister udenfor motorens indre,
medmindre du har tændkablet monteret på et udskruet tændrør, som har
elektrisk (=metallisk) kontakt med motoren/stellet - I så fald skal der
springe en tydelig gnist mellem tændrørets elektroder!

--
Armand.

Fra : Jesper Gadegaard

Dato : 25-01-05 20:42

Hejsa..

Hvad vil du vide?
Hvad der sker når gnisten dannes, eller hvordan gnisten dannes?

Mvh Jesper Gadegaard

Fra : Mikael N

Dato : 25-01-05 20:49

> Hvad vil du vide?
> Hvad der sker når gnisten dannes, eller hvordan gnisten dannes?

Hej igen

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad er det egentlig der sker når gnisten
rammer tændrørets top og til den er nede ved elektroden.
Mikael

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-01-05 21:28

On Tue, 25 Jan 2005 20:49:20 +0100, "Mikael N" <mlvj@vip.cybercity.dk>
wrote:

Hej Michael.

>Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad er det egentlig der sker når gnisten
>rammer tændrørets top og til den er nede ved elektroden.
>Mikael

Den er heller ikke nem

Normalt kan man kun transformere vækselspænding i en transformer, men
ved at udnytte spolens selvinduktion og dens evne til at oplagre
energi går det også med jævnstrøm (næsten)
Tændspolen er en transformer der optransformerer en impuls i
primærviklingen til en høj spænding i sekundærviklingen.
Når knikserne (eller tændboksen) slutter opmagasineres der pga
strømmen energi i primær spolen.
Når knikserne så åbner frigøres energien i primærspolen i en puls der
får spændingen til at stige voldsomt i sekundærspolen.
Når spændingen i sekundærspolen er opbygget til en værdi der er så høj
at den kan få en gnist til at springe i tændrørets gnistgab, ja så
springer gnisten og den energi der er opmagasineret i spolen udløses i
gnisten..
Det indikerer også, at hvis gnistgabet er stillet større end
foreskrevet skal der opbygges en højere spænding for at få gnisten til
at springe.
Normalt siger man at der skal 1000 volt til at få en gnist på 1 mm til
at springe i fri luft, men under tryk skal der mere energi til.
Jo mere fed og blå gnisten er, jo mere energi er der i den.
En god tændspole kan sagtens opbygge 25000 volt hvilket man kan teste
ved at lave er længere gnistgab.
Jeg har prøvet det som et eksperiment på arbejdsbordet, og 15 - 20 mm
går fint med en almindelig tændspole (testobjekt var en Honda CBX550
spole).

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 26-01-05 06:16

> Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad er det egentlig der sker når gnisten
> rammer tændrørets top og til den er nede ved elektroden.

Steen gav en god forklaring, dog vil jeg alligevel knytte et par ord...

Tændsspolen skal ses som en reel spole med et udtag (autotransformator). Den
"nederste" del udgør primær-delen, der gerne består af få viklinger og
viklet af tyk tråd. Denne tilkobles tændingsanlægets 12V, der (pga.
trådtykkelsen og det lave viklingstal), efterhånden udgør en temmelig seriøs
strømsluger pga. lav tabsmodstand.
Spolen er viklet på en kerne, der kan gøres magnetisk... og det bliver den!
Man kan sige, at den oplader energi, efterhånden som feltet opbygges- og
strømmen efterhånden bliver konstant.

Omrking tændtidspunktet, der afbrydes spolens strømforsning i MC'ens
tændingsanlæg.
Men nu har spolen dén specielle egenskab, at den vil forsøge, at bruge sin
oplagerede energi på, at holde den gennemløbende strøm konstant. Så når
forsyningen afbrydes og feltet vender, så må strømmen jo løbe et andet sted.
Dertil er der sekundærsiden, der består af mange viklinger af tynd tråd, der
er viklet i forlængelse af primærspolen. Det høje viklingstal giver stor
selvinduktion, dvs. en evne til, at kunne afgive en høj spænding i forhold
til en strømænding pr. sekund. Netop dét er hele hagen: Spolen har bestemt,
at den vil prøve, at holde strømmen og hvis vi kan fjerne strømmen
lynhurtigt og sikkert... ja... så har den kun een vej: At udnytte
højspændingen til at trække strømmen ved tændrørselektroderne (dvs. i form
af en gnist). Men går det nødigt, denne vej, hvis der er udsigt til andre
lette smutveje, f.eks i form af våde tændrørskabler.

Hilsen
Lars

Fra : Mikael N

Dato : 26-01-05 09:07

Takker for alle svar det hjalp
Mikael

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-01-05 09:44

Mikael N wrote:
> [...]
> virker,
> hvad sker der i tændrøret når gnisten kommer fra tændkablet ?

Du har fået nogen glimrende besvarelser som forklarer tænd_spolens_
virkemåde. Da du spurgte om tænd_røret_, vil jeg forsøge at svare på det
helt lowtech. Når der kommer en strøm fra kablet, fungerer den øverste del
af tændrøret (elektroden) som en del af kablet. I bunden af tændrøret har du
gnistgabet - og der springer gnisten når strømmen er høj nok til at
overvinde mostanden i luften til den (i elektrisk forstand) nærmeste
stelforbindelse som normalt er krogen på tændrøret. Der vil næppe springe
mere end én gnist, hvorfor jeg betvivler effekten af tændrør med 2 eller
flere kroge. Når det er fugtigt kan den elektrisk nærmeste stel være via
vand til topstykket. Det giver som bekendt lidt startproblemer

Mere her : http://auto.howstuffworks.com/ignition-system2.htm

--
vh
Torben