Kørsel om vinteren - hvilken mc?
Fra : Ukendt

Dato : 25-01-05 07:15

Nogen der har et bud på en billig mc/offroader der er billig og
driftsstabil, kun til vinterbrug og måske ud på en mark en gang imellem? Har
jo min GSX´er der pænt venter til sommer med at komme ud og køre.
Gider ikke en eu-scooter, det støder min forfængelighed...
Jeg har tænkt på en MZ, men hvordan opfører de sig ved udskridninger? Den
skal kunne køre i ALT!
(Har tidligere være ordonans hos dem i det grønne, så har boltret mig i alt
slags vejr)
Mvh.
Lars H

Fra : anders majland

Dato : 25-01-05 08:23

> Nogen der har et bud på en billig mc/offroader der er billig og
> driftsstabil

Hvor billig er billig ?
Og hvor meget effekt skal den kunne levere - det gør lidt en forskel om den
skal kunne følge med ved 130km/t på motorvejen eller mindre kan gøre det.

Jeg synes selv min xt er et godt valg til helårs kørsel men den er nok
lidt tung at grave fri af en muddermark ...

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-05 17:23

meddelelse news:41f5f41c$0$48328$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Jeg synes selv min xt er et godt valg til helårs kørsel men den er nok
> lidt tung at grave fri af en muddermark ...

Jeg tænker noget i omegnen af 10K, gerne billigere - men den skal være
driftssikker.
En xt? Betegnelsen siger mig på stående ikke noget...
Mhv.
Lars H

Fra : anders majland

Dato : 25-01-05 18:45

> En xt? Betegnelsen siger mig på stående ikke noget...
> Mhv.

Til den pris så måske en Yamaha XT350 - Der er lige solgt en i
markedsgruppen der var sat til salg til 8kkr.

Fra : Moller

Dato : 25-01-05 09:35

LCH wrote:

> Jeg har tænkt på en MZ, men hvordan opfører de sig ved udskridninger? Den
> skal kunne køre i ALT!

   Det afhænger af hvad dæk du smider på ;) jeg kørte tidligere med et
stenhårdt Pirelli max tourings dæk foran, og et M22 bagpå, og det bedtød
at rørte man forbremsen pløjede baghjulet sig videre gennem sneen, og
tvang forhjulet videre. Men cyklen er meget let, og derved nem at holde
oppe, og styre.

   Men ellers en MZ kan finde mellem 3000 til 7000Kr. og er typisk lettere
rustbrun i forvejen osv. så man græder ikke over salten, og vælter man,
så koster det så lidt hvis man absoult skal til at skifte dele at ingen
japner eller kineser osv. kan følge med ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : K

Dato : 25-01-05 15:45

"LCH" <Hessellund SNABEL-A c PUNKTUM dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der har et bud på en billig mc/offroader der er billig og
> driftsstabil, kun til vinterbrug og måske ud på en mark en gang imellem?

Jeg har investeret en PGO110 cm scooter til 15K ( ny ) ....den bruger jeg
til vinterkøretøj og det gør den faktisk ret godt, det fine ved det er at
den har været så billig at jeg ikke gider være øm omkring den, så det er ren
køreglæde, desuden er der grove dæk på den standard, hvilket fremmer dens
evner i terræn og sne !

> Gider ikke en eu-scooter, det støder min forfængelighed...

Det gad jeg heller ikke og når nu 50 ccm og 110 ccm koster det samme hvorfor
så nøjes !

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 25-01-05 18:12

> [...]
> skal kunne køre i ALT!
> (Har tidligere være ordonans hos dem i det grønne, så har boltret mig i

Jeg har kørt vinterkørsel på Yamaha DT 250 (tidligere militærmaskine), Honda
Dominator, Mz 150, Peugeot scooter og kører nu på Geely Grand Puma.
Sikkerhedsmæssigt kan jeg ikke anbefale de to førstnævnte. Der er alt for
langt ned til jorden hvis man får en udskridning i glat føre. Den bedste var
nok Peugeot-en. Men da det jo ikke er glat hver dag, vil jeg nok anbefale
Geelyen. Den koster kun godt 10.000,- fra ny, er firetakt og kører ca 34
km/l
Hilsen Matthias

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-01-05 21:45

Den bedste var
> [...]
> Geelyen. Den koster kun godt 10.000,- fra ny, er firetakt og kører ca 34

Hej

Jeg kører på en Geely Boss - som jo egentlig bare er en 150ccm forvokset
EU-scooter.
Jeg kører i alt slags vejr, og den er meget stabil (også i snevejret her til
morgen).
Den koster omkring 20k fra ny - men du kan sikkert få en brugt til det
halve.
det er en 4-takts maskine og den starter altid uanset vejret.

Kim Olsen

Fra : Dr.Enduro

Dato : 21-02-05 21:55

Yamaha XT 600: Nem at vedligeholde, billige dele, går gennem ALT!

Hilsen Jan

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-02-05 22:30

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i

> Yamaha XT 600: Nem at vedligeholde, billige dele, går gennem ALT!
> Hilsen Jan

Yeps men højbenet.
Det kan være lidt svært at "tage fra" med benene når det smutter, nogen vil
sige: "og det gør det"!

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
XT600.....

Fra : Dr.Enduro

Dato : 22-02-05 15:05

> Yeps men højbenet.
> Det kan være lidt svært at "tage fra" med benene når det smutter, nogen vil
> sige: "og det gør det"!

Ja, gu er den da højbenet, der skal jo være noget at arbejde med...
Men spøg til side, at en offroader at være er den meget lav, synes jeg
selv, i hvert fald ikke noget i sammenligning med en DR 650, som jeg
havde tidligere.

Hilsen Jan

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-02-05 19:07

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Yamaha XT 600: Nem at vedligeholde, billige dele, går gennem ALT!

For høj, for tung, for meget power, for længe om at blive varm (utrolig
stort slid på stempel/cylinder), for dyr.

Næh, en gammel Suzuki TS185 er mit førstevalg. Lav, så man kan nå jorden,
billig, så et par styrt gør ikke noget, rolig motor med lige tilpas kræfter.

Rittig

Fra : Moller

Dato : 22-02-05 19:16

Claus Rittig wrote:

> Næh, en gammel Suzuki TS185 er mit førstevalg. Lav, så man kan nå jorden,
> billig, så et par styrt gør ikke noget, rolig motor med lige tilpas kræfter.

   Sjovt du nævner den... var en pimse der brugte sådan en som vinter MC,
som overhoved ikke tænkte på at beskytte den, så den stod dynget i sne
og slud... og eneste problem med den var da nogen misundelige studerende
fik den tåbelig ide at klippe alle synlige ledninger over ude på DTU.

   En rigtig billig slider, som er let og håndterlig. Og vigtigst af alt
drøn billig ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-02-05 19:48

Moller <news@molnit.com> skrev i

> [...]
> og slud... og eneste problem med den var da nogen misundelige studerende
> fik den tåbelig ide at klippe alle synlige ledninger over ude på DTU.

Som det vil fremgå af billedet her:
http://goldwing.bikepics.net/suzuki-ts185-85-bikepics-110972.jpg

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Dr.Enduro

Dato : 23-02-05 22:37

Synes du, en mc kan have for meget power? (Desuden synes jeg, 45 heste
er ret lidt).

Men du har ret mht. varmkøringen, det tager en evighed. Det er derfor,
jeg har et olietermometer, så jeg ikke sparker den, før den kan tåle
det, det tager i hvert fald en del af sliddet.

Hilsen Jan

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-02-05 23:39

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Synes du, en mc kan have for meget power? (Desuden synes jeg, 45 heste
> er ret lidt).

På is og sne, ja. Selv i snesjap er 10 heste nok.

Rittig

Fra : Dr.Enduro

Dato : 24-02-05 10:15

Claus Rittig wrote:
> "Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> På is og sne, ja. Selv i snesjap er 10 heste nok.
>
> Rittig

Sådan kan man godt se på det, men hvis man har lidt fornemmelse i
koblingshånden, burde det i hvert fald ikke afskrække en fra at købe en XT.

Hilsen Jan

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 24-02-05 11:19

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote in

> Sådan kan man godt se på det, men hvis man har lidt fornemmelse i
> koblingshånden, burde det i hvert fald ikke afskrække en fra at købe
> en XT.

Og med de par uger vi har haft lidt problemer med sne, vil jeg heller
ikke give køb på lidt bøf i bunden. (Med den vinter vi har haft, og
udsigterne til den globale opvarmning) Og så er der jo også flere
muligheder for sjov og ballade om sommeren, når raketten skal ha´pause.

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
XT600 - FZS600

Fra : Frans jensen

Dato : 25-02-05 13:55

On Thu, 24 Feb 2005 10:14:58 +0100, "Dr.Enduro"
<janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Sådan kan man godt se på det, men hvis man har lidt fornemmelse i
>koblingshånden, burde det i hvert fald ikke afskrække en fra at købe en XT.

jeg har kørt på en XT 600 hele vinteren, til jobbet hver dag uden
større problemer, men uanset hvilken MC man kører vinterkørsel på
er det nok mere et spørgsmål om at køre efter forholdene end om
hvor mange eller få hestekræfter cyklen har, man kan sagtens
vælte selv på en DT 175 hvis absolut vil

dog opdagede jeg at vindmodstanden ved den oprejste kørestilling
bevirkede at jeg på is ikke kunne komme over ca. 70 km/t, så
begyndte cyklen simpelthen at lave hjulspin

--
mvh Frans
http://www.stompers.dk

Fra : Dr.Enduro

Dato : 25-02-05 16:13

> dog opdagede jeg at vindmodstanden ved den oprejste kørestilling
> bevirkede at jeg på is ikke kunne komme over ca. 70 km/t, så
> begyndte cyklen simpelthen at lave hjulspin

Jeg kører også på min XT hele året, men jeg ved heller ikke, om jeg
havde lyst til at køre over 70 km/t, hvis der er så glat, at cyklen
laver hjulspin.

Hilsen Jan

Fra : Frans jensen

Dato : 26-02-05 12:11

On Fri, 25 Feb 2005 16:13:13 +0100, "Dr.Enduro"

>Jeg kører også på min XT hele året, men jeg ved heller ikke, om jeg
>havde lyst til at køre over 70 km/t, hvis der er så glat, at cyklen
>laver hjulspin.

man kommer også til at svede ovenpå sådan et stunt
og farten blev straks nedjusteret til ca. 45 km/t

(er helt klar over at jeg ligeså godt kunne have fortsat på styr
og fodhvillere, men man har jo sommetider lov til at være heldig)

--
mvh Frans
http://www.stompers.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-02-05 22:07

"Frans jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> (er helt klar over at jeg ligeså godt kunne have fortsat på styr
> og fodhvillere, men man har jo sommetider lov til at være heldig)

HÆ, det var netop efter et stunt, hvor jeg mente jeg kørte forsvarligt, men
endte med at kure på røv og albuer efter motorcyklen - ud foran en
patruljevogn! - at jeg valgte en TS185 som vintercykel.

Men jeg blev lidt misforstået tidligere i tråden, da I talte om
vintercykler, gik jeg naturligvis ud fra at I snakkede cykel til anvendelse
på is og sne, ikke til almindeligt efterårsvejr (som vi jo tit har det meste
af vinteren). Efterårsvejr kan man jo køre på hvadsomhelst, mens rigtig
vinterkørsel ikke længere er noget jeg gør på en 600cc. Jeg er simpelthen
røget på røven for mange gange. Af samme grund er der som regel pigdæk på
min vintercykel.
Se iøvrigt http://www.geocities.com/aormck/Vinter.html

Rittig